Ontspannen is nog een hele kunst wanneer de realiteit erna je op staat te wachten. En welke keuze maak je zodra blijkt dat de pauzeknop ingedrukt houden veel aantrekkelijker is dan weer op de afspeelknop te klikken? Peak Season toont ons boven alles dat een vakantie een belangrijk kruispunt in je leven kan vormen.
Het gaat Amy (Claudia Restrepo) en Max (Ben Coleman) voor de wind. Ze zijn dolgelukkig samen, hij heeft een hoge positie als supplychain manager en zij is op zoek naar iets anders. Vlak voordat ze gaan trouwen, kan het New Yorkse stel een korte vakantie vieren in de riante woning van de oom van Max in Jackson, Wyoming. Althans, dat is de bedoeling. Amy is direct enthousiast over haar nieuwe, tijdelijke omgeving, terwijl haar partner alleen maar bezig is met zijn werk. En zijn ochtendgymnastiek. Soms zelfs tegelijkertijd.
Sterker nog, onthaasten is er voor Max helemaal niet bij wanneer hij terug naar zijn kantoor wordt geroepen. Amy gaat dan maar in haar eentje met een lokale gids vliegvissen, een uitje dat hun vrienden voor hen hadden geregeld. Deze gids, Loren (Derrick DeBlasis), leert haar het (over)leven in de wildernis van de natuurrijke staat kennen en ze voelt zich ontzettend tot dit leven aangetrokken. En ook tot haar gids.
Ontspannen voor beginners
De twee hoofdpersonen konden niet contrastrijker zijn. Of eigenlijk moet dat vooral worden gezegd van Max en Loren; de een is ontzettend georganiseerd en constant met zijn werk bezig, terwijl de ander dat ook is, maar wel kiest voor functies in de natuur waar hij daadwerkelijk van geniet, die hem bovendien in staat stellen om van dag tot dag te leven. Amy zit daar heel erg tussenin; ze geeft zelf toe dat resultaatgerichtheid haar leven bepaalt, maar is tevens gefrustreerd door het verlies aan connectie met Max. Een simpel gesprek voeren met hem lijkt een onmogelijke opgave omdat hij volledig door zijn werk wordt opgeslokt. En nog geheel vrijwillig ook.
En dat terwijl de toekomst lonkt. Amy heeft nog verschillende taken in haar agenda staan ter voorbereiding op de bruiloft, maar ze kan zich er niet toe aanzetten. Dat wordt nog moeilijker wanneer ze steeds meer verliefd wordt op het rustieke leven in Jackson. Tijdens haar vakantie moet ze beslissen of ze een nieuwe baan aanneemt of iets heel anders gaat doen, maar raakt ook steeds meer vervreemd van Max, die zijn werk niet los kan laten. En ze lijkt als de dood dat zij ook zo wordt. Kortom, de hele wereld ligt aan Amy's voeten. En dat is prachtig, maar tegelijkertijd ook een heel eng idee.
Ontspannen voor filmkijkers
Zelfs als je heel erg geïnvesteerd bent in dit verhaal, is het heel gemakkelijk om te multitasken en terug te schakelen. Dat wil zeggen, de schitterende beelden van de adembenemende omgeving van Jackson, Wyoming op je in laten werken. Zowel het pittoreske plaatsje als de overweldigende omgeving worden namelijk door schrijvers/regisseurs/producenten/cinematografen/editors Steven Kanter en Henry Loevner op de meest aanlokkelijke wijze vastgelegd en gepresenteerd.
De galmende gitaren en vocalen die de soundtrack bevolken, dragen alleen maar bij aan de betovering. Net als Amy raak je aan deze nieuwe omgeving verknocht. Daar komt nog bij dat de rolbezetting ook ontzettend goed werkt. Waar dit verhaal mogelijk naartoe gaat, zal misschien niet een complete verrassing zijn. Het inleven in de personages en hun situaties, de contrasten die schitterend bij elkaar aansluiten en de vragen die dit mogelijk oproept over je eigen leven wordt er des te gemakkelijker door. We zien Jackson en het leven aldaar door de ogen van Amy en vragen ons met haar af of we er net zo aan gewend kunnen raken als Loren.
Peak Season
In opzet en uitgangspunt valt de vergelijking te trekken met het recente Here - zie ook de bijbehorende recensie van die film. Bovendien past ook Sofia Coppola's publiekslieveling Lost in Translation heel mooi in dit rijtje thuis. In alle gevallen zijn de hoofdpersonages op een vreemde plek en proberen ze chocola te maken van hun levens. Waar zijn ze nu en waar zouden ze zich eigenlijk moeten bevinden? Het zijn persoonlijke vragen waar ze alleen zelf het antwoord op kunnen geven. Bovendien kan het publiek in deze kwesties eenvoudig meegaan. Want wat heb jij nou precies nodig om volledig gelukkig te zijn? Misschien is een kort dan wel verlengd verblijf elders een eerste aanknopingspunt om dat te kunnen bepalen.
Op audiovisueel gebied zitten we hier daadwerkelijk in het hoogseizoen, want de film weet een blijvende indruk te maken. Sterker nog, Peak Season lijkt wel te zijn gemaakt in opdracht van de staat Wyoming om Jackson aan de man te brengen! Zelfs al is dat het geval, dan kunnen we dat niemand kwalijk nemen. Want hoe mooi de rustieke omgeving ook is, het neemt niet weg dat de kwesties die deze titel aankaart de locatie volledig overstijgen.
Wie even op vakantie wil en juist heel tevreden - of zelfs gelukkig! - is met zijn of haar leven, zal ook gecharmeerd raken door dit verhaal. Dat geldt zeker voor de manier waarop het wordt verteld. De gebeurtenissen volgen elkaar niet in een rap tempo op, maar dat past ook niet in een vakantiethema. Dit is, net als andere genoemde titels in dit stuk, onthaastingscinema in zijn puurste vorm. Bekijk en beleef de wereld en de dilemma's volgens de hoofdpersoon, of ga volledig op in de knusse en verwelkomende sfeer. Of zelfs allebei - of geen van tweeën! Dat is volledig aan jou. De film leert ons immers dat alleen jij die keuze kunt maken, gebaseerd op je eigen omstandigheden en argumenten. Dankzij de ongebreidelde mogelijkheden die Peak Season biedt, belonen we die met een dikke 4/5.
Gezien in Slieker Film te Leeuwarden. Wil jij er ook wel eventjes tussenuit? Boek dan nu je tickets, want Peak Season draait op dit moment in filmzalen door het hele land. Bekijk de reisbroch- pardon, trailer hieronder.
Reacties (0)