- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Live muzikale begeleiding bij films
Live muzikale begeleiding bij films
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Al geruime tijd worden films begeleid door live muzikanten, zeker in de stomme film periode. De laatste jaren worden silent movies op allerlei festiviteiten vaker door orgelspelers, popartiesten en klassieke ensembles van een nieuw jasje voorzien. Maar ook moderne films. Tijd voor een lijstje, die natuurlijk aangevuld mag worden. En verhalen over zo'n 'ervaring' zijn natuurlijk ook welkom.
* Sunrise: A Song of Two Humans door Zita Swoon
* The General door De Houdini's
* Unser Täglich Brot door DAAU
* C'est Arrivé près de chez Vous door Stuurbaard Bakkebaard
* Metropolis door GANGA Cinema Orchestra featuring Hanne Boel (Roskilde)
* Das Cabinet des Dr. Caligari., gezien op het Virus Festival, Eindhoven, jaren geleden. Heb uitvoerenden nog niet teruggevonden.
Meer combinaties + tips?
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Heb maar één live ervaring. Dat is dan direct ook eentje om niet snel te vergeten, van een van mijn favorieten muzikanten nog wel.
* Bronenosets Potyomkin door Philip Jeck. Dit was op het Impakt festival, een jaar of twee geleden. Kende de film al met zijn originele score. Philip Jeck gaf mij een totaal nieuwe kijk op de film, maakte er een bedwelmend geheel van.
neo
-
- 15405 berichten
- 9542 stemmen
En wat was die originele score volgens jou dan?
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Heb hem in een zaal gezien, volgens mij vanaf DVD. Wie de componist was, geen idee, herinner me veel bombast.
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Afgelopen donderdag voor school enkele hele oude korte films onder pianobegeleiding gezien. Sommige wetenschappelijk, maar voornamelijk gewoon registraties van varieté en korte drama's. 'Voeding van reuzen slangen' was onbedoeld hilarisch. Je ziet één grote kamer waar wat anaconda's oid rondkrioelen en er huppelen wat konijntjes tussendoor, die het vanzelfsprekend niet lang overleven. Ergens zielig natuurlijk maar het kwam op de zaal over als gortdroge zwarte humor. Het leek wel een Coen .
Het complete programma:
- Les six soeurs Dainef (1902)
- Feeën Dans/La Ruche Meverilleuse (1905)
- Little Tich (1906)
- Santa Lucia (1910)
- Voeding van reuzen slangen (1911)
- Telegram uit Mexico (1912)
- Lonedale Operator/De moedige dochter van de stationschef (1912)
- Molens die Juichen en Weenen (1912)
- De Vliegen (1913)
- Indische en Ceylon Typen (1913)
Allemaal onder pianobegeleiding dus. Was wel aardig. Op de één of andere manier voel je je toch een beetje terug in de tijd. Maar daar bleef het wel bij.
Daarna overigens nog True Heart Susie gezien, maar toen hield de pianist het voor gezien.
neo
-
- 15405 berichten
- 9542 stemmen
Heb hem in een zaal gezien, volgens mij vanaf DVD. Wie de componist was, geen idee, herinner me veel bombast.
Hoe kan je er zo zeker van zijn dat dat de originele score is dan? Er zijn tal van versies, met verschillende bombastische (klasieke) muziek.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Pfrt, begrijp wat je bedoeld, en ik weet dat ik hier met een score-freak te maken heb
Ik had origineel tussen " moeten zetten, aangezien ik inderdaad geen idee heb of het daadwerkelijk de originele betrof. Ik weet wel dat die van Philip Jeck verreweg van het oorspronkelijk bedoelde geluid ligt.
neo
-
- 15405 berichten
- 9542 stemmen
Ben je al eerder naar een soortgelijke voorstelling geweest in die kerk? Ik heb vernomen van iemand dat Nosferatu daar op dezelfde manier is getoond en dat enkel het orgel wel voor een behoorlijke mooie begeleiding zorgde.
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Afgelopen jaar heb ik The Phantom of the opera (1925) gezien in de A-kerk. En een paar jaar geleden Metropolis, maar dat was in de Lutherse kerk (met een aanzienlijk minder mooi orgel en vooral mindere acoustiek).
Geert Bierling is daarnaast ook wel een tamelijk bekende naam in orgelland, beheerst o.a. de techniek van het dubbelpedaal (dus twee onafhankelijke pedaalpartijen, meestal in één daarvan dan de melodie) meesterlijk.
Bij The phantom of the opera schreef ik:
Ik heb nu denk ik in totaal vijf films gezien met live muziek, waarvan twee met orgel, twee met orkest en één met band, en het orgel wint het dan glansrijk. Niet alleen doordat de organist, als enkeling, flexibel kan inspelen op wat er op het scherm gebeurt, maar ook door het enorme bereik van het orgel in toonhoogte, klank en volume.
John Milton
-
- 21558 berichten
- 11722 stemmen
Op zaterdag 29 oktober zal Chelovek s Kino-Apparatom (Man with a Movie Camera) vertoond worden op 35mm in Filmhuis Cavia .
De vertoning wordt bijgestaan door een live performance, gebaseerd op een tekst van Dziga Vertov zelf, met klavechord en gesproken woord.
Czeslaw de Wijs - text performance
Laura Mentink - text performance
Oscar Jan Hoogland - electric clavichord
Reserveren wordt aangeraden.