menu

Film / Algemeen / Kleurgebruik in films

zoeken in:
Reinbo schreef:
Ik heb het over uitlichten (van de set), niet belichten (van het materiaal). Maar we dwalen af van de orginele discussie....

Dan is het niet zondermeer waar. Dat het uitlichten bij videoproducties sneller gaat komt voornamelijk door de tijd die er simpelweg gegeven is. De meeste videoproducties zijn producties met minder geld, en dus minder tijd. Stephan noemde bijvoorbeeld het licht in soaps. De reden dat het licht er minder goed uitziet in soaps is vooral omdat er geen tijd voor is.

Reinbo
Je wou toch niet gaan beweren dat video in potentie mooiere, scherpere en contrastrijkere beelden dan film kan opleveren. Voor de rest heb ik al aangegevan dat het mede te maken heeft met de grote van de crew en het budget. En voorlopig draait bijna iedereen met geld en tijd op film. (Behalve Lucas die zwaar investeerd in digitale cinema omdat hij daar met ILM zijn gewin me zal doen in de toekomst.)

Wouter schreef:
Dat Zwartboek logger draaide heeft met heel veel meer te maken dan het materiaal waar men op draaide.

Exactly my point!.

Reinbo schreef:
Ik heb jaren aan zowel film als tv-producties meegewerkt en neem het van mij aan video gaat veel sneller.

Dat komt mede doordat de crews kleiner zijn, de make up korter nodig heeft etc. Maar zeer zeker ook omder er veel minder tijd en aandacht aan belichting wordt geschonken en je de camera veel sneller kan verplaatsen. Voor een goede bediening van een 35 mm camera heb je 2-4 personen nodig. Bij video is meestal 1 voldoende.

Reinbo schreef:
Dat komt mede doordat de crews kleiner zijn, de make up korter nodig heeft etc. Maar zeer zeker ook omder er veel minder tijd en aandacht aan belichting wordt geschonken en je de camera veel sneller kan verplaatsen. Voor een goede bediening van een 35 mm camera heb je 2-4 personen nodig. Bij video is meestal 1 voldoende.

Volgens mij leg je de klemtoon verkeerd. Het is niet dat men minder tijd nodig heeft omdat men op video draait. Men heeft minder tijd/geld en dus kiest men voor video met géén camera assistent.

Een 35mm camera met meer dan één assistent is waanzin. Een videocamera met een assistent is bij drama ook normaal.

Men verplaatst een 35mm camera ook minder snel omdat-ie vaak op een dolly / crane staat of een zwaar statief. Met die hulpmiddelen help je ook een video-productie... maar ja... daar is dan het geld niet voor.

Reinbo schreef:
Je wou toch niet gaan beweren dat video in potentie mooiere, scherpere en contrastrijkere beelden dan film kan opleveren.

Dat doet-ie zeker niet.

voorlopig draait bijna iedereen met geld en tijd op film

Laat ik je zeggen dat een groot deel van de tijd die "opgaat" aan het draaien op film ligt in het feit dat het met film zgn. allemaal chique moet. Vaak een verspilling van tijd en geld.
Draaien op video voor een film-release is overigens niet veel goedkoper. Het eindtraject om video weer naar 35mm op te blazen is schrikbarend hoog. Alleen tijdens het draaien heb je er een voordeel mee omdat de tapes minder kostbaar zijn dan het celluloid. Tijd aan uitlichten zou niet uit moeten maken. Licht je video goed uit, zul je weinig verschil zien als het op een DVD wordt vertoond. Op het doek is het een ander verhaal.

Reinbo schreef:
Je wou toch niet gaan beweren dat video in potentie mooiere, scherpere en contrastrijkere beelden dan film kan opleveren.

Nee. Betekent dat dat je daarom minder aandacht aan de belichting moet besteden?!

Voor de rest heb ik al aangegevan dat het mede te maken heeft met de grote van de crew en het budget. En voorlopig draait bijna iedereen met geld en tijd op film.

Nog wel, inderdaad.
Maar niemand beweert hier toch dat video beter is dan film? Sterker nog, men beweert juist dat het daarom lastiger te belichten is.

Reinbo schreef:
Ik heb jaren aan zowel film als tv-producties meegewerkt en neem het van mij aan video gaat veel sneller.

Dat heeft meer met de aard van de prodcuties te maken dan met de drager. Enne... ik heb er niet alleen jaren mee te maken gehad, ik heb dat nog steeds.

Dat komt mede doordat de crews kleiner zijn

Dat komt niet door de drager.

de make up korter nodig heeft

Dat argument heb ik al twaalf jaar niet meer gehoord.

Maar zeer zeker ook omder er veel minder tijd en aandacht aan belichting wordt geschonken

Nogmaals, dat komt meer door de aard van de producties dan door de drager.

en je de camera veel sneller kan verplaatsen.

Ten eerste is dat niet meer perse waar en ten tweede is dat nu niet echt wat er veel tijd kost op een productie.

Voor een goede bediening van een 35 mm camera heb je 2-4 personen nodig. Bij video is meestal 1 voldoende.

Mede daardoor gaat het niet altijd sneller...

In Film > Algemeen > kleurenpallet dvd films:

Weet niet of deze vraag al eerder is gesteld maar is er iemand die mij kan vertellen waarom er de laatste jaren zoveel onnatuurlijke blauw/grijsachtige kleuren( en als een waas het complete beeldscherm vult)in nieuwe films worden gebruikt? (The Aviator,Poseidon, Deja Vu,Live Free Or Die Hard Die Hard etc..Zit mij er telkens aan te irriteren en leidt mij ontzettend van de film af.

neo (crew)
Al die films niet gezien. Je hebt het niet over de manier waarop het is overgezet naar dvd, maar hoe de kleuren er oorspronkelijk al zo onnatuurlijk blauw/grijsachtig uitzien?

Kom nooit in de bioscoop,dus daar kan ik niet over oordelen. Mijn mening is dus louter gebaseerd op de dvd's.Mijn indrukken zijn gebaseerd op zo'n 80% van de recente films,die gebruik maken van dit kleurenpallet.

neo (crew)
Ah zo. Het zijn gewoon makkelijk en slechte transfers.

Of een bepaalde kleurenfilter die bewust gebruik is, niet alleen voor de dvd. Als je het hebt over Live Free or Die Hard kan het ook door een goede kopie komen natuurlijk. Misschien dat dat bij de rest ook het geval was.

Lijkt me gewoon het gebruik van een 'hip' blauwfilter. Heeft niets met dvd te maken, kan best lelijk uitpakken. Van The Aviator kan ik het me trouwens niet herinneren.

Het lijkt me vooral een nieuwe trend te zijn, net zoals vele anderen, waarbij regisseurs opteren voor een meer koude en minder realistische look. Het 'waarom' kan ik moeilijk een antwoord op geven: is het om tegelijk een gevoel van tristesse en coolness naar voren te brengen? Wiseman lijkt er alleszins een handelsmerk en dus ook een gewoonte van te maken.

'The Aviator' heeft echter een geheel ander kleurenpalet, namelijk een glamoureus palet van overwegend bruine tinten, die de indruk moet wekken dat we ons als kijker in die periode bevinden. Of toch alleszins naar een document uit die tijd aan het kijken zijn.

neo (crew)
Het zijn en films die zo horen te zijn, maar ook echt wel een boel die gewoon slecht zijn overgezet. Hoe vaak zijn kleuren wel niet erg anders op dvd anders dan ze oorspronkelijk waren... Bovenstaande titels lijken mij precies het soort film (buiten The Aviator) waarbij het als hip iets oorspronkelijk zo bedoeld was.

Van The Aviator heb ik alleen de eerste minuten gezien,die had ik dus beter niet kunnen vermelden.Feit blijft dat door deze nieuwe toepassing van het kleurenpallet in de meeste films een onnatuurlijk beeld word gecreëerd. Beter voorbeeld om te noemen is misschien de film 88 minutes. waar het kapsel van Al Pacino op sommige momenten een blauwachtige kleur krijgt,hetzelfde geld voor de brug in Deja Vu. Zelf vind ik dit ontzettend storend en snap de bedoeling hier totaal niet van!

Bij De Site > Gebruikers > Filmdip:

Een grote reden waarom ik de laatste tijd bijna geen nieuwe films meer wil zien is hierdoor. Je kunt daar op verderklikken en bij het Orange&Teal probleem komen. Waarom is dat tegenwoordig de norm, ik vind het spuuglelijk. Een tijdje terug heb ik Equilibrium gezien, waarin klaarblijkelijk niet alleen emoties verboden zijn, maar ook volledig, realistisch kleurgebruik. Gaan we als ze dit door blijven zetten terug naar sepia en dan naar zwart/wit zoals in the human centipede???

kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=0ZZgiSUyPDY

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Hoe Hollywood met kleurfilters de sfeer van films beïnvloedt - nrc.nl

Is het je weleens opgevallen dat elk genre film zijn eigen kleurstelling heeft? Romantische films en comedy’s hebben vaak warme kleuren, apocalyptische en horrorfilms hebben juist koele kleuren met een blauwe ondertoon en sciencefictionfilms krijgen niet zelden een groenig kleurtje mee. Kleuren, zo is bekend, beïnvloeden mensen en kunnen bepaalde emoties en gedrag oproepen, iets waar marketeers ook grif gebruik van maken. Net als de filmindustrie: Hollywood gooit overal een kleurfiltertje over. Vooral de combinatie blauw-oranje doet het goed.

kappeuter (crew)

https://www.youtube.com/watch?v=aXgFcNUWqX0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

kappeuter (crew)
Colour in Film: the 10 best film colour systems | BFI - bfi.org.uk

Do you know your Technicolor from your Kodachrome? The science of colour in film, which will be explored in a second annual event at BFI Southbank in March, has brought us many innovative systems over the past 120 years. Here’s an expert’s guide to 10 of the best.

kappeuter (crew)

https://vimeo.com/169046276

Editor Lilly Mtz-Seara laat in haar video-essay Color Psychology zien welke rol verschillende kleuren spelen in de cinema.

(via VPRO Cinema)

kappeuter (crew)

https://www.youtube.com/watch?v=YbayWsM7wJU

De laatste jaren zijn er verscheidene gerestaureerde versies van Stalker (1979) uitgebracht. Dat is natuurlijk goed nieuws, maar dat het heel verschillend uit kan pakken bewijzen de volgende twee uitgaven:
https://i.imgur.com/kuoBrW5.jpghttps://i.imgur.com/12KMoWz.jpg

Een vergelijking van drie shots:
https://i.imgur.com/Ngog8ro.jpghttps://i.imgur.com/x14r39Z.jpg
https://i.imgur.com/YDcEvB8.jpghttps://i.imgur.com/Xfl8SrF.jpg
https://i.imgur.com/fNWfOxa.jpghttps://i.imgur.com/mn8C4B9.jpg

Het verschil in geel in de sepiascènes is oogverblindend, terwijl de meeste scènes - zoals in het derde shot - nauwelijks qua kleur verschillen. Voor de aanschaf wordt het op deze manier een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar hoe ziet de originele 35mm print er eigenlijk uit en hoe zouden de makers het bedoeld hebben? Hoe puristisch moet je zijn en wie heeft de waarheid in pacht als de makers niet meer leven?

Bizar ja. Ik ken toch de sepia-versie, terwijl het in die 2e versie wel zwart-wit lijkt.

kappeuter (crew)
geplaatst:

https://www.youtube.com/watch?v=BHKLp4AdYtE

TIFF Originals schreef:
Master filmmaker Zhang Yimou (House of Flying Daggers) brings a completely original cinematic style to Shadow, a wuxia epic that fuses next-level fighting sequences with intricate visuals that draw on China's centuries-old tradition of ink-wash painting.

Ying (2018)

kappeuter (crew)

https://www.youtube.com/watch?v=Mqaobr6w6_I

Gast
geplaatst: vandaag om 14:15 uur

geplaatst: vandaag om 14:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.