- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Verbod op films met rokende filmsterren
Verbod op films met rokende filmsterren
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Als je dit echt wilt aanpakken, moet je het roken voor iedereen verbieden.
Me dunkt dat juist pubers in de fase zitten waarin veelal wordt begonnen met roken. En juist voor die leeftijdscategorie is aangetoond dat ze gevoelig zijn voor rokende filmhelden. Dus zou een goeie eerste stap zijn.
Verder zijn je argumenten al vele keren eerder geuit hier in dit topic, daar ga ik nu verder niet op in.
Carlos is volgens mij de meest recente film (mini serie) waarin het meest wordt gerookt. Het heeft me absoluut niet gestoord. Vindt het daarom onzin dat er een mogelijk verbod op komt.
Heeel sterk argument. 
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12837 stemmen
We kunnen kinderen misschien ook opsluiting en ze allemaal thuisscholen geven, dan zijn ze meteen ook niet meer het slachtoffer in het verkeer.
Het is aan de ouders om maar te beslissen of ze hun kind sterk genoeg achten om bepaalde zaken wel dan niet te bekijken. Het is enorm betuttelend iets globaal voor iedereen te verbieden omdat een beperkte groep er mogelijk nadeel van zou ondervinden.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Kinderen opvoeden met de boodschap dat films geen weerspiegeling van de werkelijkheid zijn lijkt me veel effectiever dan dit belachelijk verbod.
Film Fan
-
- 939 berichten
- 2187 stemmen
Het is altijd de makkelijkste weg om iets te verbieden, dan hoef je namelijke anderen niet te overtuigen van je gelijk. Je zou namelijk ook gewoon kunnen aangeven of er in een film wordt gerookt dan kun je op voorhand bepalen of je wilt kijken of niet. Maar ja dat zal 'm wel niet worden want we leven nu éénmaal in een land waar veel dominees wonen en die vinden het heerlijk om het vingertje te heffen en te vertellen wat goed en slecht is voor de goegemeente.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Dominees? Dokters zal je bedoelen.
Verder is niemand hier in het topic voor 'een verbod'. Maar wat wel serieus te overwegen valt is het voorstel van Stivoro dat in de openingspost al werd gelinkt: een leeftijdsgrens van 16+ aan films met rokende acteurs.
En zoals blijkt dat het wetenschappelijke onderzoek dat ik plaatste is het dan niet voldoende om jongeren zelf te laten beslissen. Iemand moet dat voor hun doen. Ouders bij voorkeur, en die kunnen geholpen worden door een kijkwijzer advies.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12837 stemmen
Als voogd krijg je nog steeds je kind niet binnen bij een 16+ film. Vroeger altijd al tegen die vreselijk domme leeftijdsgrenzen geweest, kan me niet voorstellen dat je het systeem nog meer kracht zou bieden.
Iemand rookt in een film, 16+. Da's toch absurde betutteling?
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Iemand rookt in een film, 16+. Da's toch absurde betutteling?
Of bescherming van de volksgezondheid. Door roken sterven er elk jaar bijna 5 miljoen mensen vroegtijdig. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dus dat er minder jongeren gaan roken als films met rokende filmsterren niet worden getoond aan de leeftijdsgroep van 10-14 jaar. Lijkt me een simpele afweging dan.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Drank maakt veel meer slachtoffers. Ook maar alle films 16+ geven als de held in een restaurant een glaasje wijn drinkt?
Wat een hysterie...
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Drank maakt veel meer slachtoffers. Ook maar alle films 16+ geven als de held in een restaurant een glaasje wijn drinkt?
Open er een topic over, zou ik zeggen!
Overigens is het niet waar, alcohol scoort volgens de WHO (berekeningen van 2000 geloof ik) slechts 1,8 miljoen doden (bron).
(Vergeet ook niet dat er steeds meer aanwijzingen zijn dat gematigd alcoholgebruik, zeg maar vrijwel dagelijks ongeveer 2 glazen drinken, een gunstig effect heeft op hart- en vaatziekten.)
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3031 stemmen
Inhoudelijke censuur in media en kunst = nee.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Actrice/zangeres Julie London met de Marlboro Song:
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Artikel uit De Redactie:
Films waarin gerookt wordt, moeten beoordeling 18+ krijgen.
Via Twitter las ik ook nog een trivia: In Belgische films mag eigenlijk sowieso niet gerookt worden door het rookverbod op de werkvloer.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
Die WHO vergeet dat cinema een kunstvorm is en geen sluikreclame voor roken.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Als je dat met terugwerkende kracht zou invoeren, ga je wel een hoop klassiekers pas op je 18 mogen zien.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12837 stemmen
Wat een dwaas idee alweer. Fingers crossed dat we van dat soort onzin gespaard blijven.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
Kinderen opvoeden met de boodschap dat films geen weerspiegeling van de werkelijkheid zijn.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Lijkt me lastig uit te voeren. Om een lijn te trekken zou je dus minderjarigen de toegang tot het schoolplein moeten ontzeggen (daar wordt immers stiekem gerookt) en ook moeten verbieden dat ze naar huis gaan als hun ouders roken. Anders worden ze alsnog met roken geconfronteerd.
Iets anders is dat je roken verbiedt in kinder- of jeugdfilms, dat kan ik best begrijpen, maar alle films waar gerookt wordt 18+ maken is onzin.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Eind vorig jaar maakte men bij de soap-serie Thuis de analyse dat er doorheen alle jaargangen maar liefst 18 moorden en 16 gijzelingen waren. Geen probleem dus, maar een sigaret opsteken kan er blijkbaar niet door.
Sol1
-
- 581 berichten
- 261 stemmen
Alcohol, dan ook maar meteen?
en inderdaad alcohol en sex en geweld en buitenechtelijke relaties en ... en ...
dat wordt straks kijken naar een leeg scherm, mits voorafgaande toestemming van de bevoegde instanties

voor de geïnteresseerden is hier de link van de WHO
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Aantal interessante artikelen m.b.t. roken in films:
Nieuws - Er wordt nog steeds veel gerookt in films en series - tabaknee.nl
Veelzeggend:
Ik zou het wel interessant vinden om een indicatie te hebben hoeveel de tabaksindustrie bijdraagt aan de financiering van een film: gemiddeld 1%, 5%, 10%, 25% etc......? (Ik verwacht niet dat iemand uit de filmindustrie dat hier komt toelichten maar hoop het wel
)
Vanuit het perspectief van de tabaksindustrie is de filmindustrie een wel heel erg aanlokkelijke investeringspartner, zeker na het verbod op tabaksreclame op de televisie: dat kan -gedeeltelijk-omzeild worden doordat bioscoopfilms later alsnog op TV, gegevensdragers en op streamingsdiensten worden aangeboden.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Het viel erg op hoeveel in Stranger Things (ook in Dark vermoed ik), series gericht op tieners, gerookt wordt. Maar het was me ook al opgevallen dat roken in films weer helemaal in is terwijl het zeker een jaar of 5 lang zowat taboe was. Principes moeten kennelik voor geld wijken.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Het viel erg op hoeveel in Stranger Things (ook in Dark vermoed ik), series gericht op tieners, gerookt wordt. Maar het was me ook al opgevallen dat roken in films weer helemaal in is terwijl het zeker een jaar of 5 lang zowat taboe was. Principes moeten kennelik voor geld wijken.
Netflix grijpt in na kritiek dat er te veel gerookt wordt in hun content - Vertigo
Volgens een onderzoek werd er het afgelopen jaar vier keer meer gerookt in populaire tv-programma’s bij jongeren. De grootste boosdoener was het tweede seizoen van Netflix’ Stranger Things.
Bijgevolg gaat de streamingdienst vanaf nu (e-)sigaretten weren uit series voor kinderen onder de veertien en uit films voor kinderen van dertien of jonger. Voor verhalen waarvan roken tot de historische of feitelijke context behoort, wordt er een uitzondering gemaakt.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Ondanks alle gruwelijke moorden en naakte lichamen wordt er gelukkig niet gerookt in Game of Thrones. Kindvriendelijk dus!