- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Verbod op films met rokende filmsterren
Verbod op films met rokende filmsterren
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4893 stemmen
Wat een gelul allemaal , ja ik ben roker so what.........
Straks maar er ook niet worden geneukt of er mag geen drugs meer in de film.....

veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen
Precies een van de redenen waarom men het wil verbieden denk ik. Geweld, roken, seks... het wordt allemaal verheerlijkt/verbloemd in film.
Wat ik nou nooit gesnapt heb is wat er nou zo erg is aan sex in films. Dat kan toch geen kwaad???
Maar even on topic. Roken word volgens mij zelden veheerlijkt. Verbloemd wel, maar wat is daar erg aan?
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Wat ik nou nooit gesnapt heb is wat er nou zo erg is aan sex in films. Dat kan toch geen kwaad???
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Ten eerste is er geen aanbevelingssysteem en ten tweede moeten we maar eens accepeteren dat mensen soms keuzes maken die niet altijd goed voor ze zijn. De overheid hoeft zich niet met alles te bemoeien.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Kijk, we gaan het simpel maken. Geen nieuwe films meer maken waar nog door de protagonisten gerookt wordt.)
Brrrr. Engert....
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Dan pretendeer je het dus beter te weten dan de ouders. Een stickertje is genoeg.
Het is een hulp voor ouders die het belangrijk vinden in hun opvoedingstaak dat hun kinderen niet zomaar alles te zien krijgen,
Zo'n rondje is dan dus genoeg.
Tja, mensen hebben vrije keuze....
Omdat het betuttelend is en geen enekel informatieve meerwaarde heeft.
Hoe meer info, hoe beter denk ik.
Een 'er wordt in deze film gerookt' is alle info die nodig is.
Zolang het adviserend blijft, zie ik er geen probleem in.
Het kan de film onnodig bezoekers kosten.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
De protagonisten nemen belachelijk veel risico's... Ik zou mijn kinderen niet willen onderwerpen aan zulk een slechte invloed, want die kopieëren alles wat ze zien.
Ik pleit dus voor een verbod op het rennen over straat, het klimmen in bomen en het spelen met vuur. En al helemaal autoachtervolgingen, omgang met criminelen, het starten van een politieke carriere.....
Waar gaat dit over.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
Je vergeet het verbod op swingen...
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Je vergeet het verbod op swingen...
Dat was 'spelen met vuur'... 
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Dan pretendeer je het dus beter te weten dan de ouders.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
denk je nou toch eens in ... de scène uit True Romance... Dennis Hopper die NIET de sigaret rookt.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Onlangs THE RECKLESS MOMENT gezien. De momenten dat Joan Bennett NIET rookt zijn op 1 hand te tellen.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
New York wil minder rook op het witte doek
De gezondheidsautoriteiten van de Amerikaanse staat New York willen de blootstelling van minderjarigen aan films waarin wordt gerookt verminderen.
Volgens de commissaris voor volksgezondheid van de staat New York, Richard Daines, worden kinderen sterk beïnvloed als ze iemand op het witte doek zien roken. De helft van de nieuwe rokers onder adolescenten is volgens Daines op deze manier verslaafd geraakt. Hij is met medewerking van de filmindustrie een advertentie begonnen in kranten als The Wall Street Journal en The New York Times.
Het plan is om films waarin wordt gerookt, de R-classificatie (18+) te geven. Films waarin "duidelijk en zonder ambiguïteit" wordt getoond dat roken ongezond is, worden vrijgesteld van de maatregel. Ook voor films met rokende historische figuren zal de regel niet gelden.
Bron: De Standaard
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Die maatregel is een stuk radicaler dan hij klinkt.
Een R-kwalificatie staat in de VS bijna gelijk aan een verbod. In ieder geval is het een volledige verbanning uit de mainstream. Grote winkelketers als Wall-Mart kopen geen DVD's met een R-rating in. De meeste bioscopen in de VS hebben een beleid dat ze geen films met een R-rating draaien.
Ik weet trouwens niet of de staat New York eigenhandig de filmkeuring kan aanpassen. Lijkt me sterk.
Baba Chui
-
- 35 berichten
- 8 stemmen
De tabaksindustrie betaalt aan/voor rokende acteurs zo ook aan de producernten.. Zie bv Travolta/Thurman in de diverse Tarantino films.
Het zijn geen geringe bedragen die daarmee gemoeid gaan.
TragieStar.*
-
- 3473 berichten
- 1621 stemmen
Misschien een domme vraag maar: Roken die mensen ook echt in de film? Want je ziet soms personages van een film roken, steken die dan ook echt een sigaret op, of is dat gewoon nep? Want ik neem aan als je zelf niet rookt, dat je voor een film je niet over laat halen, om te gaan roken terwijl je het nooit gedaan hebt bijvoorbeeld.
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Voor sommige films worden niet-rokers gevraagd toch te roken. Er zijn vast tal van voorbeelden, maar de enige die mij nu te binnen schiet is The Thirteenth Floor. Op het audio commentaar zegt de regisseur dat een bepaald karakter echt moeite had om tijdens het draaien wat sigaretten te roken, omdat deze er erg tegen was. Ik denk overigens dat het meestal spontaan op de set als idee wordt opgeworpen. Het lijkt mij dat hoofdrolspelers van tevoren wel weten als hun karakter behoorlijk aan de sigaret is. En het lijkt mij dat in de filmgeschiedenis de acteurs echt roken. Al kan men tegenwoordig zoiets digitaal bewerkstelligen.
Deanfromhell
-
- 36 berichten
- 0 stemmen
roken is helemaal niet schadelijk joh, allemaal onzin.
groente, da's pas vies.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
China legt roken in films aan banden.
De Chinese autoriteiten hebben de filmwereld en de televisie opdracht gegeven om scènes waarin wordt gerookt fors te verminderen. China wil voorkomen dat mensen, en dan vooral jongeren, door de beelden tot roken worden aangemoedigd. Dat heeft het Chinese staatspersbureau Xinhua zondag gemeld.
Scènes met rokende jongeren worden verboden in films en televisieseries, aldus Sarft, de staatstoezichthouder op de filmwereld en de televisiezenders. Andere scènes waarin wordt gerookt moeten zo kort mogelijk zijn. Bij een onderzoek onder 11.000 middelbare scholieren gaf bijna 33 procent te kennen dat ze een sigaret wilden proberen nadat ze acteurs of actrices hadden zien roken, meldde Xinhua.
China telt inmiddels 300 miljoen rokers en dat aantal groeit alleen maar. Daarnaast ademen ongeveer 738 miljoen Chinezen, onder wie 182 miljoen kinderen, de rook van anderen in, aldus berekeningen van de overheid. Roken is sociaal geaccepteerd: bij een begroeting is het bijvoorbeeld normaal iemand een sigaret aan te bieden. En in openbare gelegenheden, zoals restaurants en kantoren, mag nog steeds worden gerookt.
Voor tabaksfabrikanten ligt in Azië dan ook een flinke groeimarkt, omdat veel inwoners nog niet bezig zijn met de gezondheidsgevolgen van roken. Uit eerder onderzoek van de Chinese onderzoek bleek dat in 2005 1,2 miljoen Chinezen stierven aan de gevolgen van roken. De verwachting is dat het aantal aan roken gerelateerde sterfgevallen in 2030 zal zijn opgelopen naar 3,5 miljoen mensen per jaar. (anp/mvdb/hln.be/epa)

Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Stel je Sharon Stone toch eens zonder sigaret voor in de ondervragingsscène van Basic Instinct. Zou dat nog meer missen dan het "crossing her legs" moment. 
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Waar is dat goed voor? 
Films zouden toch zo realistisch mogelijk het echte leven moeten benaderen.
En in het echte leven wordt er wat opgerookt zeg.
robertus65
-
- 1130 berichten
- 0 stemmen
Ik begrijp hier niet veel van als niet roker zal ik echt niet gaan roken als ik mensen zie roken in een film. Het lijkt wel of men steeds meer gaat verbieden. Schieten mag dat nog wel?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Zo gek is het nog niet. Ik drink mijn scotch het liefst tijdens het kijken van Mad Men, en als ik nog rookte stak ik er dan ook vrolijk een peukje bij op.
robertus65
-
- 1130 berichten
- 0 stemmen
Dan hoop ik niet dat je veel geweldsfilms kijkt, want dan wordt je vast een moordenaar!
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Ik begrijp hier niet veel van als niet roker zal ik echt niet gaan roken als ik mensen zie roken in een film.
Misschien interessant om de voorgaande discussie eens door te lezen, en bijvoorbeeld dit artikel:
Jongeren gaan minder snel roken door ouderlijk verbod op films
Datum bericht: 8 december 2010
Jongeren die van hun ouders niet mogen kijken naar films die niet geschikt zijn voor hun leeftijd hebben een kleinere kans dat zij beginnen met roken . Dat blijkt uit onderzoek van Rebecca de Leeuw en haar collega's van het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit Nijmegen in samenwerking met collega's van de Dartmouth Medical School in de Verenigde Staten.
Het onderzoek is uitgevoerd in de Verenigde Staten, waarbij 6522 jongeren in de leeftijd van 10 tot 14 jaar gedurende een periode van twee jaar zijn gevolgd. Elke acht maanden werden zij telefonisch geïnterviewd. Daarbij werd hen steeds een aantal vragen gesteld om hun filmkijkgedrag, rookgedrag, opvoeding en persoonlijke kenmerken (zoals spanning zoeken) in kaart te brengen.
Het onderzoek maakt deel uit van een uitgebreid langlopend onderzoek naar de invloed van sociale factoren op risicogedrag bij jongeren. De bevindingen van dit onderzoek worden volgende maand gepubliceerd in het toonaangevende tijdschrift Pediatrics.
R-Restricted
Roken in films wordt zelden in verband gebracht met de mogelijke negatieve gezondheidsrisico's. Sterker nog, vaak wordt roken juist in een positief licht geplaatst en krijgt het zelfs iets stoers of aantrekkelijks. Al eerder is door prof. dr. James Sargent en zijn collega's van de Dartmouth Medical School aangetoond dat jongeren die regelmatig films kijken waarin acteurs roken, een grotere kans hebben om zelf ook te gaan roken. In de VS wordt vooral gerookt in films die voor een beperkte leeftijdgroep geschikt wordt bevonden. Dergelijke films worden door de Motion Picture Association of America (MPAA) geclassificeerd als R- Restricted: onder de leeftijd van 17 is meekijken door een ouder of voogd vereist.
Een op de drie Amerikaanse jongeren kreeg filmverbod
Uit dit nieuwe onderzoek blijkt dat kinderen waarvan de ouders hen verbieden naar deze films te kijken minder snel gingen roken en minder snel geneigd waren om een hogere mate van spanning zoeken (sensation seeking) te ontwikkelen. Dit spanning zoeken is ook een risico voor het beginnen met roken. Overigens bleek dat jongeren die hoog scoren op spanning zoeken een grotere kans hadden dat hun ouders minder streng werden over de beperkingen die zij opleggen ten aanzien van het kijken van deze films. Opvallend was dat slechts een derde van de Amerikaanse jongeren aangaf dat ze een volledig verbod hadden op het kijken van deze films.
De Leeuw: 'De kans is groot dat deze uitkomsten ook opgaan voor Nederland. Onderzoek in Duitsland heeft ook al gewezen op een beschermend effect van ouderlijke beperkingen op FSK-16 films (films die door de Freiwillige Selbstkontrolle der Filmwirtschaft geschikt worden bevonden voor 16 jaar en ouder). Dergelijke films worden in Nederland waarschijnlijk door de Kijkwijzer geclassificeerd als "Let op met kinderen tot 16 jaar.'
Legitimatie in bioscopen en videotheken
Volgens de Leeuw zijn de uitkomsten van dit onderzoek belangrijk voor preventie: 'Slechts een klein deel van de ouders verbiedt het kijken van films die ongeschikt zijn voor hun kinderen. Velen van hen hebben waarschijnlijk geen idee van de invloed die dergelijke films kunnen hebben op hun kinderen. Naast bewustwording is het van belang dat ouders worden ondersteund in hoe ze het kijken van dit type films door hun minderjarige kinderen beperken.' Maar, het is niet alleen een verantwoordelijkheid van ouders. Volgens de Leeuw zouden bioscopen en videotheken er ook op moeten toezien dat kinderen tot 16 jaar deze films niet kunnen zien of huren door standaard om legitimatie te vragen.
Bron: www.ru.nl
robertus65
-
- 1130 berichten
- 0 stemmen
Je kunt natuurlijk eindeloos met onderzoekjes aantonen wat goed en slecht is voor een kind, maar moet je dan alles maar verbieden voor kinderen (en niet alleen voor films) omdat het mogelijk op een deel (bv. zwakke zieltjes) een negatieve invloed heeft? En waar leg je de grens? Ik heb daar toch altijd moeite mee dat Vadertje Staat weer door een of ander onderzoekje kan aantonen wat goed en slecht voor iemand is en dat dan voor iedereen geld, maar ondertussen wel de accijnzen verhoogt op bv. tabak en er lekker aan verdient, lekker hyprocriet, want het is natuurlijk wel dat roken slecht is voor de gezondheid, daar heb ik geen onderzoek voor nodig, voor zowel volwassen als kind. Als je dit echt wilt aanpakken, moet je het roken voor iedereen verbieden.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Films zouden toch zo realistisch mogelijk het echte leven moeten benaderen.