• 15.741 nieuwsartikelen
  • 177.896 films
  • 12.201 series
  • 33.969 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.954 gebruikers
  • 9.369.908 stemmen

Visual / special effects

zoeken in:

Phooze

• 2544 berichten
  • 597 stemmen

oorspronkelijk bij Spider-Man

Het is idd niet erg onderbouwd, maar ben het wel degelijk met Jos2 eens. Special FX van een film maken ze vaak niet op chronologische volgorde.

Geef me een goede reden waarom ze dat niet zouden doen. Ik geef je even een goede reden om het wel chronologisch te doen:

Ze ontwikkelen tijden de productie nogal eens nieuwe technieken. Daardoor zou je bv. eerst haar niet goed kunnen animeren en later wel. Om dan niet het rare effect te krijgen dat je van de ene scene op de andere het haar niet ziet animeren en later wel. Als dat in de loop van de film gebeurt, valt dat minder op.

Zo zijn de bewegingen van spidey in het begin wat houteriger dan aan het eind. Als dat steeds van scene tot scene wisselt, valt het veel meer op. Nu verloopt het gelijkmatig.

Ik wil niet erg vervelend gaan doen hoor, maar tegenwoordig praat iedereen over special effects, terwijl ze visual effects bedoelen. Special effect zijn explosies en andere zooi die gewoon met camera's worden opgenomen. Visual effects zijn de achteraf toegevoegde (digitale) bewerkingen.

Jos2

• 1730 berichten
  • 0 stemmen

Geef me een goede reden waarom ze dat niet zouden doen. Ik geef je even een goede reden om het wel chronologisch te doen

Het is bijna onmogelijk zo te werken. Een film wordt van voor naar achter van links naar rechts gemaakt. Zo ook die effecften. Ze maken niet 1 ding af en beginnen dan aan een ander. Dat gaat allemaal van hot naar her.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

[quote]

(quote)

Tijd en dus geld.

Net zoals dat ze een film niet in chronologische volgorde opnemen. Ook wordt vaak met vfx begonnen zodra de scene gedraaid is (en dat is niet per se chronologisch).

Phooze

• 2544 berichten
  • 597 stemmen

Er word hier onterecht de vergelijking getrokken met het echt opnemen van opnames. Daar word niet chronologisch gewerkt omdat je anders steeds weer de decors moet opbouwen of weer naar die ene locatie moet gaan. Dat probleem heb je niet met het digitaal opnemen van effecten. Tuurlijk ben ik het met je eens dat het niet precies chronologisch gaat (zeker niet de kleine effectjes zoals explosies / rook etc.) maar zeker wel de "grote effecten" zoals de animatie van het karakter "spider-man" en dan wel precies om die reden die ik al gegeven heb.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Er word hier onterecht de vergelijking getrokken met het echt opnemen van opnames.

Niet zo onterecht als je denkt.

De montage van zo'n dure film begint al tijdens de opnamedagen. Voor die montage zijn veel van die vfx al nodig. Geen enkele reden om daar een film van miljoenen vertraging op te laten lopen.

Dat van die technieken, daar geloof ik niet zo in. Als je een project van deze grootte begint, zorg je dat je weet hoe je het doet, en dat die techniek daarvoor af is.

Dat er verschil zit in de bewegingen van zo'n karakter komt eerder voort uit het feit dat die vfx makers zo weinig mogelijk doen, en net zoveel fouten laten zitten als waar ze mee denken weg te komen.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Ik heb hier erg weinig verstand van, maar ik heb ding gezien bij minoes daar zag ik dat ze die katten monden pas allemaal aan heet eind van de film doen, dus misschien heeft Pfooze wel gelijk in sommige gevallen.

Jos2

• 1730 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb hier erg weinig verstand van, maar ik heb ding gezien bij minoes daar zag ik dat ze die katten monden pas allemaal aan heet eind van de film doen, dus misschien heeft Pfooze wel gelijk in sommige gevallen.

Toch is bij Minoes van voor naar achter dezelfde techniek gebruikt. Zag dan ook geen verschil tussen begin en eind.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

lariekoek, word steeds gekker hier...

Yak

• 4950 berichten
  • 829 stemmen

word steeds gekker hier...

Is het nou gedaan met die uitspraak, jongens?

Jos2

• 1730 berichten
  • 0 stemmen

lariekoek, word steeds gekker hier...

Macmanus: "Ik heb hier erg weinig verstand van"

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Ja nu weten we het wel Macmanus.

Phooze

• 2544 berichten
  • 597 stemmen

Nou, ik baal er best van dat ik het artikel niet meer kan terug vinden wat over dit onderwerp is geschreven over spider-man. Het stond iig een keer op cgchannel.com.

Wat gewoon waar is is dat ze tijdens de loop van een film weldegelijk nieuwe technieken implementeren (en dan haal ik weer even het voorbeeld van Godzilla erbij). Want waarom zouden ze na 3 maanden post verder gaan met oude techniek als er nieuwe beschikbaar is? Daarentegen kost het wel weer teveel tijd om de oude scenes weer opnieuw met de nieuwe techniek te maken en bevatten dus nog "oude" techniek.

owja, nog het voorbeeld van Godzilla. In het begin van godzilla heeft onze grote vriend een andere texture/shader dan aan het eind. Dat is goed te zien aan het effect wat de regen heeft op zijn huid. Dat ziet er aan het eind veel realistischer uit dan in het begin. De Visual effects supervisor legt het ook nog eens allemaal mooi uit op de dvd.

Phooze

• 2544 berichten
  • 597 stemmen

Toch is bij Minoes van voor naar achter dezelfde techniek gebruikt. Zag dan ook geen verschil tussen begin en eind.

En bij spider-man zie je dus wel verschil tussen begin en eind. Kijk maar eens goed naar de scene dat spidey in z'n eerste zelfgemaakte pak over de daken rent. Dat ziet er wel wat minder uit dan als hij aan het eind lekker aan het slingeren gaat.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Phooze,

Je hebt helemaal gelijk.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Bij Christine (1983):

Spastrick schreef:

Goede film met redelijke special effects voor die tijd.

SE zijn een stuk beter dan de digitale zooi die je tegenwoordig ziet.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12834 stemmen

Bij Christine (1983):

Allesbehalve. Digitale zooi ziet er dikwijls veel beter uit.

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

No way!!

dutchtuga

• 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Idd. Noem bv eens wat digitale gore effecten die er beter uit zien dan de effecten in The Thing.

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

Digitaal is gebakken lucht.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

mikey schreef:

Digitaal is gebakken lucht.

Jep, volledig mee eens. De beste effecten worden nog altijd met de hand gemaakt. Een ambacht, dat is het .

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12834 stemmen

dutchtuga schreef:

Idd. Noem bv eens wat digitale gore effecten die er beter uit zien dan de effecten in The Thing.

De headbash in Irréversible.

Maar ik zei ook "doorgaans", en special effects zijn meer dan gore alleen.

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

Onderhond schreef:

De headbash in Irréversible.

Die is zo fantasieloos
Onderhond schreef:

Maar ik zei ook "doorgaans", en special effects zijn meer dan gore alleen.

Uiteraard.

Halcyon schreef:

Een ambacht, dat is het

Vroeger konden mensen nog iets bereiken met alleen hun handen.. snif snif

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12834 stemmen

Of het fantasieloos is of niet lijkt me niet bepaald van enig belang. Vond het er beter uitzien dan de effecten in The Thing, wat de vraag was.

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

Ik heb hierover andere waarden en normen (niet per se ''realisme''). Dus die van tHe tHing zien d'r wat mij betreft beter uit.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Inderdaad. Ik kan trouwens ook veel meer respect opbrengen voor FX-kunstenaars die dagen en dagen liggen te prutsen aan mallen, protesen, opplakwonden, vals bloed, etc. dan voor een of andere kerel die met de computer een plasje bloed toevoegt. Zoals ik eerder zei, een echte ambacht!

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12834 stemmen

Ouderwetse nostalgie die voortkomt uit onbegrip.

Het is maar hoe je het verwoordt uiteraard. Ik kan veel meer begrip opbrengen voor de kunstenaar die dagenlang sleutelt aan perfectie door digitale beeldmanipulatie dan een kerel die wat aanmoddert met ketchup en een afgedankte nier van het nabijgelegen slachthuis.

Wanneer goed gedaan vereisen beide manieren kunst en ambacht. Ik heb vooral respect voor zij die het effectief goed laten ogen.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

Ik heb vooral respect voor zij die het effectief goed laten ogen.

En dat is vooral het geval met zelfgemaakte FX in plaats van CGI.

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

Onderhond schreef:

Ik heb vooral respect voor zij die het effectief goed laten ogen.

Een vage maar terechte opmerking.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12834 stemmen

Halcyon schreef:

En dat is vooral het geval met zelfgemaakte FX in plaats van CGI.

Tja, ieder zijn mening daarover. De zelfgemaakte effecten zien er wat mij betreft vaak even nep en grappig uit dan de digitale. Zijn weinig films waar ze echt indrukwekkend zijn.

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

Onderhond schreef:

nep en grappig

awrite. Probleem is dat Computer materiaal vaak zo 'transparant' is. Veel onwerkelijker dan een effect dat met de hand is gemaakt, hoe dom ze soms kunnen zijn.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.