- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Sherlock Holmes
Sherlock Holmes
Brix
-
- 19369 berichten
- 4793 stemmen
Dat nieuws kreeg ik gisteren toevallig (of niet) ook binnen, via een SH Facebook-groep waar ik bij aangesloten ben.
Heel leuk dat er weer iets opduikt dat als verloren beschouwd werd.
Brix
-
- 19369 berichten
- 4793 stemmen
Voor mij hoefde het niet zo nodig maar voor de fans van Downey wellicht wel >
Brix
-
- 19369 berichten
- 4793 stemmen
Ian McKellen als Sherlock !!
Het bovenschrift : "replaces Benedict Cumberbatch" is natuurlijk onzinnig.
Het verhaal speelt bovendien in een ander tijdperk.
Hannibal
-
- 9122 berichten
- 3076 stemmen
Ik ben benieuwd! De serie met Cumberbatch is erg leuk, de films met Downey vind ik niks aan.
Brix
-
- 19369 berichten
- 4793 stemmen
Teaser poster voor de nieuwe Sherlock Holmes film
Roger Thornhill
-
- 5700 berichten
- 2269 stemmen
Mooie poster zeg! Ik ben er heel benieuwd naar. Onder regisseur Bill Condon speelde McKellen overigens al eerder een uitstekende rol, als de onsterfelijke James Whale in Gods and monsters.
Brix
-
- 19369 berichten
- 4793 stemmen
Wat krijgen we nou?
Cumberbatch en Freeman in de klassieke Holmes & Watson outfit, tijdens opnames voor een kerstspecial.
Brix
-
- 19369 berichten
- 4793 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 73593 berichten
- 5854 stemmen
Duke Nukem
-
- 1553 berichten
- 1839 stemmen
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/9b/ea/74/9bea74620a463381a339dfba629a1ae0.jpg
Wie is jullie favoriete Sherlock Holmes vertolker? Voor mij steken Basil Rathbone en Jeremy Brett met kop en schouders boven de anderen uit.
Brix
-
- 19369 berichten
- 4793 stemmen
1 Jeremy Brett
2 Peter Cushing
+ "eervolle vermeldingen" voor :
Douglas Wilmer
Arthur Wontner
Ronald Howard
Vasili Livanov
Ian Richardson
Basil Ratbone (die de pech had om in een verkeerd tijdperk te opereren, hetgeen voor mij afbreuk deed, evenals de sullige Watson)
Duke Nukem
-
- 1553 berichten
- 1839 stemmen
Basil Ratbone (die de pech had om in een verkeerd tijdperk te opereren, hetgeen voor mij afbreuk deed, evenals de sullige Watson)
Met beide stellingen ben ik het eens. Maar puur oordelend over Basil Rathbone's acteerprestatie vind ik hem een goede Holmes. En Jeremy Brett diept het duistere karakter van Holmes nog meer uit. Peter Cushing heeft wel de looks maar vind ik iets aan sterke persoonlijkheid ontbreken. Het speelt misschien ook mee dat hij een minder harde stem heeft dan Rathbone en Brett.
Brix
-
- 19369 berichten
- 4793 stemmen
Maar puur oordelend over Basil Rathbone's acteerprestatie vind ik hem een goede Holmes.
Absoluut mee eens
En wat een uitstraling en looks had die man.
Duke Nukem
-
- 1553 berichten
- 1839 stemmen
Inderdaad, hij was geboren om op het toneel/filmscherm te staan.
Grappig dat de tekenaar Robert Downey Jr op 2 boeken laat staan. Misschien had hij hem ook nog een Amerikaans vlagje moeten laten vasthouden.
Roger Thornhill
-
- 5700 berichten
- 2269 stemmen
https://www.sshf.com/UserFiles/IRICH49.JPG
Absoluut perfect in The hound of the Baskervilles (en in The sign of four, allebei 1983) : Ian Richardson. Basil Rathbone een zeer goede tweede.
Brix
-
- 19369 berichten
- 4793 stemmen
Toevallig is dat ook mijn favoriete versie van The Hound...
Roger Thornhill
-
- 5700 berichten
- 2269 stemmen
Nee Brix, dát is natuurlijk déze klassieker. Geniet van de trailer en weet genoeg. (Zoals ze altijd zeggen, anderhalf uur van je leven die je nooit meer terugkrijgt.)
Peter Cook niemands favoriet? Hoe kan dat nou?
Duke Nukem
-
- 1553 berichten
- 1839 stemmen
Ik ben net The Hound of the Baskervilles aan het kijken met Peter Cook. En ga ook de versie met Basil Rathbone opnieuw bekijken.
Ik zie in de zoekmachine dat er ook een versie van bestaat met Peter Cook en Dudley Moore.
kappeuter (crew films)
-
- 73593 berichten
- 5854 stemmen
Holmes & Watson (2018) - vanaf 10 januari 2019 in de bioscoop
Will Ferrell vind ik geen Sherlock Holmes. Ik vind hem ook totaal niet grappig en meestal onuitstaanbaar. Alleen in 'lichte' tragikomische rollen vind ik hem wel goed.
Brix
-
- 19369 berichten
- 4793 stemmen
Gezien deze films nu ook op DVD verkrijgbaar zijn in een Duitse versie (makkelijker verstaanbaar voor sommigen, w.o. ikzelf, dan Russisch, deel ik dit eerdere bericht nog maar een keer.
Pidax heeft de 6 delen uitgebracht op 3 DVD's.
De meeste Holmes films en TV series heb ik inmiddels wel al gezien, goede en slechte.
Onlangs ontdekte ik echter dat ik een van de absolute toppers nog gemist had.
Niet helemaal onbegrijpelijk, want het betreft een Russische Sherlock Holmes !
Jeremy Brett zal wel voor altijd mijn nummer één blijven (en David Burke mijn favoriete Watson)
Maar deze twee zitten hen wel aardig dicht op de hielen: Vasili Livanov als Holmes en Vitaly Solomin als Watson.
Zij speelden die rollen in de jaren '80, in 5 films.
Die zijn op YouTube te bekijken, met Engelse ondertiteling.
Het is wel even wennen om een andere taal dan het Engels te horen in een Holmes film, maar de sfeer en de geweldige uitstraling van de acteurs kregen mij al heel gauw zó te pakken, dat ik er niet al te zeer meer op lette.
Mijn mede Holmes-fans, in Engeland en Amerika, zijn er eveneens razend enthousiast over.
Zelfs de Engelse koningin was een fan van die serie, en verleende Vasili Livanov daarvoor een orde van het Britse rijk !
(Niet niks, zeker niet voor een Rus)
(afbeelding)
(afbeelding)
kappeuter (crew films)
-
- 73593 berichten
- 5854 stemmen
Opmerkelijk, een Russische Sherlock Holmes film:
Brix
-
- 19369 berichten
- 4793 stemmen
Grappige korte "educatieve"Holmes film.
Typisch Engelse humor.
Brix
-
- 19369 berichten
- 4793 stemmen
Roger Thornhill
-
- 5700 berichten
- 2269 stemmen
Mooi lijstje met leuke teksten, Brix ! En gelukkig Robert Downey Jr niet hoog ingeschaald.
ghostman
-
- 5717 berichten
- 5 stemmen
2. The Red-Headed League
3. The Dancing Men
4. The Final Problem
5. A Scandal in Bohemia
6. The Empty House
7. The Five Orange Pips
8. The Second Stain
9. The Devil’s Foot
10. The Priory School
11. The Musgrave Ritual
12. The Reigate Squires
The 12 best Sherlock Holmes stories, according to Arthur Conan Doyle - lithub.com