menu

Film / Algemeen / De plaats van klassieke cinema in de hedendaagse smaak

zoeken in:
kappeuter (crew)
djelle schreef:
Once Upon... is zo goed als een exacte kopie van de film.

Had je het nu over Yojimbo en A Fistful of Dollars?

djelle
Seven Samurai natuurlijk.

Once Upon... is zo goed als een exacte kopie van de film.

Huh?

Maar hij bewijst wel dat de inhoud wel degelijk in een kortere tijdspanne kan verteld worden

Het zijn allebei lange films Djelle, je zeurt.

worden en de film wat evenwichtiger in balans kan uitgewerkt zijn. (wat gevarieerder)

Evenwichtiger? O ja, binnen het fantastische genre 'aktie' natuurlijk. Dit is gewoon een speelfilm met enkele actierijke scene's. Het merendeel van de film bestaat uit drama (of melodrama, wat je maar wilt).

djelle
Ramon K schreef:
So? Het zijn meestal wel de filmfanaten die zo'n film gaan zoeken en kijken. Hoeveel procent van die lui vindt de film geweldig? Veel, zie ook het cijfer op MM...
Vind jij dat veel?

Dit is dus een cinemavorm, dat niet zo heel toegankelijk is voor de meeste mensen. De meesten zullen dit dus (hoe jammer ook) grotendeels vermijden. (wat logisch is) De kleine groep mensen en de fetisch die het wel veel meer kunnen waarderen, gaan automatisch meer dit soort films gaan opzoeken. Laat ons hierover niet kinderachtig doen, dit is gewoon zo. In hun ogen is dit een van de besten volgens hun smaak, en gaan het vervolgens dan ook flink waarderen in hun stemweergave. Laat ons zeggen dat zeker 225 van de 315 die tot dusver gestemd hebben, het een erg hoog cijfer gaven. (gezien het hoge gemiddelde) Als je bekijkt hoeveel users er lid zijn van mm, is dit amper 7% van het totaal aantal users. Wat hier dus gebeurd is, is een cinemavorm, dat door een select aantal mensen echt graag gezien wordt en wegens het feit dat het zodanig de rest afhoudt dus een uitzonderlijke score gekregen heeft, wat blijkbaar ook meer gebeurd in dit soort oudere films en ook nog enkele andere, vrij selecte, genres dan.

Goed lezen he R.

Daarbij, je viel me wel degelijk (weer) aan in mn persoon. De zaken die echt kleinerend zijn voor mij zal je zelf wel weten veronderstel ik.

Vind jij dat veel?

Ja? Bijna iedereen die de film zag heeft waardering voor de film. DAT vind ik belangrijk.

Daarbij, je viel me wel degelijk (weer) aan in mn persoon.

Wat jij wil.

djelle
Once Upon... is zo goed als een exacte kopie van de film
Domme fout. Ik verwarde het efjes met magnificent seven. Hoe dit komt weet ik niet. Maar wie begint nu in hemelsnaam ook over Once Upon bij zo'n film??

djelle
Ramon K schreef:
Ja? Bijna iedereen die de film zag heeft waardering voor de film. DAT vind ik belangrijk.
Dit is omdat enkel vooral de echte liefhebbers hem gaan kijken. Daardoor zo'n hoge score. Toch simpel, gebeurd wel meer... (anime bv, maar dan nog in minder mate)

De zaken die echt kleinerend zijn voor mij zal je zelf wel weten veronderstel ik.

Enkel het feit dat iemand het niet met je eens is vind je al kleinerend djelle. Je zeurt nu al weken over verkeerde visies, vertekende tabellen, onjuist stemgedrag etc. Nu doe je het alweer. De reden waarom jij Seven Samurai niet kon waarderen is simpel: jij zag er niet datgene in wat anderen er wel in zagen. Ben daar nu gewoon eens tevreden mee.

djelle
Tjongejonge, je ziet ook eens een keer een klassieker, de film bevalt wat minder, en meteen creeer je er een topic omheen en bovendien scheer je alle klassiekers ook nog eens over 1 kam. Misschien liggen er onder deze negatieve uitingen ook nog een paar oprechte vragen hoor, maar dat speculeren komt me echt de keel uit.

Dat is echt kleinerend.

De technologie IS verder, maar er is meer voor nodig om de perfecte audiovisuele beleving te creeeren. Visuele perfectie creeer je oa ook door perfecte montage, perfecte timing, perfecte beeldcomposities en een perfect ritme.

Je doet alsof ik zodanig dom ben dat ik dat niet weet.

Enz...

Dit is omdat enkel vooral de echte liefhebbers hem gaan kijken. Daardoor zo'n hoge score.

Bull. Ik zal het nog sterker vertellen: Seven Samurai en Rashomon waren zo ongeveer de eerste klassiekers die ik zag. Ik wist enkel dat ik een filmliefhebber was eer ik aan de films begon. Seven Samurai heeft een hoge notering omdat ie zo goed is. Simpel.

Dat is echt kleinerend.

Nee. Het is juist waar.

Je doet alsof ik zodanig dom ben dat ik dat niet weet.

Wel een idiote conclusie die je trekt.

kappeuter (crew)
Kan de ruzietoon even wat minder? Jullie blijven elkaar verwijten maken.

k bedoel maar: We zijn toch meer gewend dan dat ondertussen? Dat ze dat vroeger leuk gevonden zullen hebben, kan wel zijn. Maar mensen van deze generatie zien toch wel het verschil met vroeger? En ja, je hebt er altijd bij die nu nog steeds heel wat de moeite waard zijn om de een of andere reden, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Generaliserend, klassiekers over 1 kam scherend en beledigend voor de mensen die klassieke films wel kunnen waarderen. Jij bent kleinerend, ieder keer weer, en als men dan kritiek uit speel je ook nog de gebeten hond. Het is goed met je.

kappeuter schreef:
Kan de ruzietoon even wat minder? Jullie blijven elkaar verwijten maken.

Er is geen ruzietoon, ik ben gewoon to-the-point. En ik ga niet steeds op mijn mond letten. Hij zit er gewoon naast.

djelle
Tjah... Als ik met jou discussieer voel ik me altijd zo persoonlijk aangevallen. Zeker omdat de zaken zo stroken met de waarheid en je automatisch aanneemt dat ik te dom ben om sommige dingen te weten, terwijl ik het wel degelijk al eens gezegd heb in mijn berichten enzo...

Je hebt echt een negatief beeld over mij en mijn intenties dat nooit zo bedoeld is, en het is onmogelijk dit te veranderen...

djelle
Ramon K schreef:
Generaliserend, klassiekers over 1 kam scherend en beledigend voor de mensen die klassieke films wel kunnen waarderen.
Helemaal niet. Je bent de eerste die het zo ziet dan. Daarbij, ik zeg het: het is nou eenmaal een enorm verschil in benadering van cinema op alle vlakken, (vooral qua tempo, onderhoudendheid, relativering etc... voel je een enorm verschil) dat lang niet meer het grootste deel uit onze hedendaagse maatschappij kan bekoren. Wat is daar nou negatief aan?

kappeuter (crew)
Ramon K schreef:
Er is geen ruzietoon, ik ben gewoon to-the-point. En ik ga niet steeds op mijn mond letten. Hij zit er gewoon naast.

Je kan niet ontkennen dat jullie discussies steeds uit de hand lopen en over en weer met verwijten wordt gesmeten.
Waar twee vechten, hebben er twee schuld.
Ik vraag jullie beide wat minder persoonlijk te worden.

Helemaal niet. Je bent de eerste die het zo ziet dan.

Kom op man, je woorden spreken toch boekdelen?

(vooral qua tempo, onderhoudendheid, relativering etc... voel je een enorm verschil) dat lang niet meer het grootste deel uit onze hedendaagse maatschappij kan bekoren.

Onzin. Die klassiekers staan niet voor niets in ontelbare toplijsten.

kappeuter schreef:
(quote)

Je kan niet ontkennen dat jullie discussies steeds uit de hand lopen en over en weer met verwijten wordt gesmeten.

Ik ben het afgelopen jaar ontieglijk stil geweest op MM. Met rede. Ik begon met een post over waarom ik Seven Samurai wel eigentijds en goed vind, djelle ziet het om 1 of andere reden weer als een aanval en plots loopt die discussie weer uit de hand. Dan maar mijn mond houden? Ook al verschijnt er zoveel onzin op mijn beeldscherm? Ik beloof dat ik netjes zal blijven (dat was ik touwens ook), maar ik heb weinig zin om de discussie te staken.

djelle
kappeuter schreef:
Inderdaad. Daarom dat we voortaan beter uit elkaars vaarwater blijven. Ik staak dan ook de discussie met Ramon hier om te beginnen.

Klopt. Niemand is heilig

Deze keer heb ik dit niet gedaan, maar bon... It doesn't matter anymore...

Inderdaad. Daarom dat we voortaan beter uit elkaars vaarwater blijven. Ik staak dan ook de discussie met Ramon hier om te beginnen.

Maar de bij de volgende post van je waar je weer gaat speculeren over intenties van users, oneigenlijk stemgedrag of als je simpelweg iets uit waar ik het niet mee eens ben, dan ben ik gewoon weer van de partij. Het is tenslotte een discussiesite.

kappeuter (crew)
Ik vraag dus niet om de discussie te stoppen, maar even te kijken naar de manier waarop gediscussieerd wordt.

djelle
Ramon K schreef:
Maar de bij de volgende post van je waar je weer gaat speculeren over intenties van users, oneigenlijk stemgedrag of als je simpelweg iets uit waar ik het niet mee eens ben, dan ben ik gewoon weer van de partij. Het is tenslotte een discussiesite.
Cava. Maar neem me dan niet kwalijk dat ik er niet op reageer. Want -en ik heb het nu al vaak geprobeerd- of het nu aan mij ligt of niet dat doet er niet toe, maar op een of andere manier ontaard het bij ons toch altijd tot een hele hoop discussie waarin er nogal persoonlijk verweten wordt en agressief gediscussieerd in al zijn opzichten. Dit kan niet langer. Dit moet vermeden worden...

Ik vind het er helemaal niet agressief aan toe gaan. Je moet eens op argumenten ingaan en niet om de punten heen draaien. Hoe kan je nu na 1 oude film constateren dat de klassieke film niet voor de nieuwe generatie is weggelegd? Je spreekt voor alle klassiekers terwijl je er 1 zag en je spreekt ook nog in naam van de gehele nieuwe generatie terwijl je toch echt een enkel individu bent. Maar jij hebt je theorietje al klaar: het hoge stemgemiddelde is enkel ontstaan door een groep fanatici, liefhebbers die films in hun eigen straatje selecteren en de film automatisch de hemel in prijzen. Verschillende vrienden van me waren verslaafd aan al die Lethal Weapon films ed en toen ik ze Seven Samurai voorschotelde ervaarden ze zowat een filmrevolutie. Ze vinden de film prachtig. Stemmen ze hier, dan stemmen ze hoog. Daar ga je al met je theorietje.

IMDb Top 250. Shichinin no Samurai: 8,8 gemiddeld, plaats 5 in de top, 35.716 stemmen!!

Enkel en alleen een 'groepje' liefhebbers he Djelle?

http://www.theyshootpictures.com/gf1000_top100films.htm

Maar deze lijst zal wel weer niet goed genoeg zijn vanwege het snobgehalte...

kappeuter (crew)
Off-topic berichten verwijderd. Als het hier moddersmijten blijft gaat dit topic op slot.

djelle
Ramon K schreef:
Hoe kan je nu na 1 oude film constateren dat de klassieke film niet voor de nieuwe generatie is weggelegd? Je spreekt voor alle klassiekers terwijl je er 1 zag
Dit bedoel ik nu. En ik ben de speculeerder? Hoe kan jij dat nu weten of dit de eerste was die ik zag? Ik hoop dat het voor eens en voor altijd duidelijk is: De klassieke films zijn films die zodanig verschillen met de "jongere" manier van werken, dat het mij meestal niet erg interesseert. De laatste jaren liet ik zo'n titels wat links liggen omdat ik er echt tegenopzie. Dit was mijn eerste poging (na Mr Hulot dan) om het nu eens opnieuw te proberen (omdat ik nu wat ouder ben ook enzo) maar nog steeds stel ik dezelfde hindernissen vast als die van jaren geleden. Aanslepend tempo, scheve balans, opgedrongen moraal, herhalende moraal ook, visuele attracties blijven meestal beperkt of komen er soms zelfs niet in voor (en het heeft nu eenmaal te maken met het feit dat we intussen al heftiger dingen gezien hebben: kijk eens naar The Transporter 1 bv) enz... en nog veel minpunten die mij ervan weerhouden om die echt heel oude films te bekijken, hoe sterk de inhoud ook mag zijn. En dat is bij veel mensen zowat de struikelblokken denk ik.

Ramon K schreef:
IMDb Top 250. Shichinin no Samurai: 8,8 gemiddeld, plaats 5 in de top, 35.716 stemmen!!
Je snapt mijn punt niet goed. Feit blijft dat het nog steeds een fractie is van de honderdduizenden users op imdb. Zo zijn de meeste films uit de top, die komen uit genres die wél een meerderheidspubliek aanspreken, om te beginnen al 4 a 5 keer zo groot qua aantal stemmen. Het bewijst alleen maar mijn stelling.

djelle schreef:
(quote)
Je snapt mijn punt niet goed. Feit blijft dat het nog steeds een fractie is van de honderdduizenden users op imdb. Zo zijn de meeste films uit de top, die komen uit genres die wél een meerderheidspubliek aanspreken, om te beginnen al 4 a 5 keer zo groot qua aantal stemmen. Het bewijst alleen maar mijn stelling.

Wat een onzin zeg. Die 35000 users zijn alleen maar filmkenners? Hoe weet jij dat, heb je het ze allemaal persoonlijk gevraagd? Je komt steeds met het argument dat het grote publiek dit niet zou waarderen, terwijl je daar geen enkel bewijs voor hebt, het zijn alleen maar aannames.
Zet 2000 man (pluk ze maar van de straat) voor een film als Shichinin no Samurai, en zet ze daarna eens in een zaal waar The Killer speelt.

Ja, laten we dat eens doen. Jij doet alsof het een feit is dat de mensen The Killer dan beter zouden vinden, maar op basis waarvan? Nergens van, alleen maar je eigen verzinsels. Heb je het geprobeerd? Ik denk eerlijk gezegd dat Shichinin no Samurai het zou winnen. Niet iedereen houdt van actiefilms en degene die niet van actiefilms houden vallen bij The Killer al snel af, terwijl Shichinin no Samurai veel meer is dan alleen een actiefilm. Maar goed, dit is net zo goed speculeren als wat jij doet. Jij presenteert het echter als een feit dat The Killer het beter zou doen bij een groot publiek, zonder dat je daar ook maar één bewijs voor hebt.
Overigens, voor dat je een klassieker afkraakt is het misschien aan te raden er eerst eens wat over te lezen. Je begrijpt niet waarom hij zo goed wordt gevonden? Kijk eens bij 'external reviews' op IMDB of tik eens 'Kurosawa seven samurai' in op google.com. Dan begrijp je het misschien wel, en dan hoef je het er nog steeds niet mee eens te zijn hoor.

Mug
Dit ongedierte bemoeit zich toch maar even en zal geen slecht woord reppen over werklozen....[of zo]

Laten we dit onderwerp eens even anders aanpakken. Ik val namelijk over de term 'hedendaagse smaak'. Wordt hiermee bedoeld de hedendaagse smaak van de massa (zie aantal stemmen van blockbusters) óf de hedendaagse smaak van de individu?

Hedendaagse smaak massa: klassieke cinema speelt een kleine rol. De massa is geinteresseerd wat zij voorgeschoteld krijgt d.m.v. reclames + massa-aanbod. Het gros ziet film als ontspanning of ('dom') vermaak. Het merendeel gaat niet op zoek naar oude films, maar naar de allernieuwste films. Die zijn gemakkelijker te verkrijgen dan films uit de "klassieke cinema". Het tv-aanbod spreekt boekdelen.

Hedendaagse smaak individu: Of je blijft hangen in de spiraal van de massa. Of je ontwikkelt jezelf op een gegeven moment in een gezonde interesse voor cinema/film. Is er nog meer dan het afgebakende wereldje waar ik me in bevind? Je ziet allerlei filmlijstjes en je ziet opeens filmtitels staan als "Seven Samurai". De één wil een actiefilm, en krijgt dat niet volledig; de ander ziet een spektakelfilm zonder bloody obvious special effects, een prachtig verhaal, en zit na 3 uur zich nog af te vragen of het echt 3 uur heeft geduurd, omdat hij/zich zich geen minuut heeft verveeld.

Zelf zag ik Seven Samurai in het filmhuis dit jaar (de gerestaureerde versie van het Filmmuseum). Dit was de kans om 'de klassieker' eens te zien. De kwijlplekken zitten nog steeds op de stoel volgens mij. En het frappante was, om terug te gaan naar de stelling, dat juist de jongeren in de zaal, die de hele film muisstil waren, laaiend enthousiast waren. "Wauw!", was de eerste reactie. De rest van de bezoekers keken elkaar lachend aan en verlieten in serene rust de zaal, wetende dat er nog hoop is omtrent "de hedendaagse smaak van de individu".

Terecht werd al door iemand opgemerkt dat ook veel klassieke cinema komedies qua snelheid absoluut niet ten onder doen aan de hedendaagse poep- en plas- en seks-komedies.

En wat betreft technieken. Ik zeg 1 ding: special effects. Juist special effects halen mij uit de film, omdat het vaak overduidelijk is, en de echtheid verloren gaat.

Ach ja, ik hoop alleen dat de individuen uit de massa klassieke cinema een kans geven. Er valt veel moois te ontdekken. Zoals er ook in de hedendaagse cinema veel moois valt te ontdekken.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:56 uur

geplaatst: vandaag om 18:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.