menu

Mijn Updates +
Film / Algemeen / Filmboeken

zoeken in:
Ik zou graag nog deze van Bergman en Kubrick in deze reeks hebben. Disney, Chaplin en Almodovar al in collectie. James Bond geen echte interesse.

Heb ik ook, dat is een prachtig bezit! Kubrick was zo ongeveer mijn eerste held in de cinema, sommige van zijn films heb ik inmiddels al bijna te vaak gezien, maar bij een boek als dit besef ik weer hoe krachtig en uniek zijn werk is.

Roger Thornhill, Ik heb het vanmiddag doorgebladerd en ben erg onder de indruk. Het is een prachtig, fors en dik boek. Toen de bezorger het bracht was ik echt verbaast over de grootte en het gewicht van de doos.

Ook ik heb een aantal van zijn films heel vaak gezien, maar ze vervelen nooit en elke keer ontdek ik wat nieuws. De foto's in het boek maken echt een goede eerste indruk en maken duidelijk hoe uniek en tijdloos zijn werk is.

O, Brix, dat is een leuke reeks! Daar heb ik delen over Bergman, Grant, Tracy, Douglas, Cagney en Brando van. Ontzettend leuke bladerboeken. Ik ben absoluut niet hebberig, maar deze van Coop WIL IK OOK!!!

Binnenkort nieuw boek op de deurmat.

Ruan Lingyu, The Goddess of Shanghai + dvd van The Goddess uit '34.

Heel benieuwd naar!

Interessant!

Sinds ik The Story of Film zag heb ik altijd meer van haar willen weten. The Goddess heb ik wel klaarliggen in de gerestaureerde BFI release, maar nog altijd niet gezien.

Inderdaad The Story of film is een bron van informatie en dan spreek ik nog maar van het eerste deel. Het begin en de silent cinema.

Hoe het lezen van filmboeken je aanzet tot het aanschaffen van nieuwe exemplaren.

Binninkort Thomas Ince, Hollywood's independent Pioneer

Oprichter van de eerste filmstudio en de eerste onafhankelijke filmmaatschappij in de Verenigde Staten.

TASCHEN Books: TASCHEN SALE Waaronder The Almodovar Archives voor een schandalig lage 25 euro.

Dit is geselecteerd op alleen film: *KLIK*

Boekje aangeschaft:

Het leven in en rond de cinema's van Menen.

Nog eens een Kringloopwinkel vondst:
Forever Liesl - Charmian Carr en Jean A.S. Strauss

Merk wel dat de plaatselijke Kringloopwinkel meer en meer 'elitair gedrag' begint te vertonen. Prijzen zijn duurder dan in andere Kringloopwinkels en nu hebben ze zelfs uitgezocht wat de nieuwprijs is van een boek en doen daar dan een berekening op voor hun prijs. Die is natuurlijk heel wat meer dan hetgeen ze een maand eerder vroegen..

Ik vraag me alleen ook af waar ze het in vredesnaam gaan zoeken, want een biografie van Wannes Van de Velde had een nieuwprijs van 79 (!) euro.. Wat dan nog het meest degoutante is, is dat het hier om gekregen stuks gaat. Het is geen tweedehandszaak die effectief oude boeken opkoopt en zo hun winst moet maken.

Gelukkig kun je nog zaakjes doen met boeken waar ze geen nieuwprijs van hebben gevonden blijkbaar, want Forever Liesl was maar 1.5 euro en dat is zowat een derde van de gemiddelde prijs van de boeken die ze hebben liggen.

Metalfist schreef:

Merk wel dat de plaatselijke Kringloopwinkel meer en meer 'elitair gedrag' begint te vertonen.

Dat is herkenbaar, ik zie het hand over hand toenemen, en niet alleen voor boeken, maar de prijzen in de kringloopwinkels in het algemeen.

Ik denk dat waarschijnlijk ook te maken heeft met 't feit dat d'r genoeg mensen zijn die alleen maar kopen om 't vervolgens weer te verkopen met winst.

Brix schreef:
Dat is herkenbaar, ik zie het hand over hand toenemen, en niet alleen voor boeken, maar de prijzen in de kringloopwinkels in het algemeen.
Gelukkig nog niet meegemaakt, maar ik hoop niet dat dat een tendens wordt.

https://i.imgur.com/v37xAKH.jpg

https://i.imgur.com/gByiXCP.jpg

https://i.imgur.com/rJ0ItA7.jpg

https://i.imgur.com/4u5dkcf.jpg

Zo, pas even gerommeld en voorlopig maar even alles bij elkaar gezet, op sommigen na.

Boven The James Bond Archives ligt The Stanley Kubrick Archives, beiden nog steeds in seal.
Verder nog The Pedro Almodovar Archives XXL, die mist hier echter en staat ergens nog in 't koffertje.

Allemaal niet verkeerd, j0enne! (Sowieso is dit trouwens een ontzettend leuk topic, zowel om andermans favorieten te horen als om andermans collectie te zien.)

Recent gekocht, spoilers zijn gelukkig tot een minimum beperkt, het boek heeft ondanks de humor ook wel een wetenschappelijke achtergrond maar is goed te volgen:
Science(ish): The Peculiar Science behind the Movies - Rick Edwards en Michael Brooks (2017) - BoekMeter.nl

Heel wat nieuws voor de bibliotheek. Binnenkort lijstje.

Verhalenbundel (voorheen enkel gepubliceerd in magazines) van Woody Allen:
Side Effects - Woody Allen

Hoewel ik de serie op het einde echt niet meer te pruimen vond, wou ik dit toch niet laten liggen:
The Playbook - Barney Stinson & Matt Kuhn

Op de grote Boeken Rond Het Paleis-boekenmarkt in Tilburg :
https://images.gr-assets.com/books/1328390550l/1639654.jpg

(Ik weet niet of er veel nieuws in staat, maar het is altijd leuk om over favoriete komieken te lezen.)
En omdat ik de film zo indrukwekkend vond :
https://scontent.fams1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/23316477_1724877314230573_1922364667560671188_n.jpg?_nc_cat=0&oh=42ba34579898305f9985e976e5457cc7&oe=5BF9A164

Ook echt met deze fraaie omslag gevonden. Indertijd voor mijn Engelse boekenlijst op de middelbare school gelezen -- ik zal er nu wel met andere ogen naar kijken.

Nog eens een Kringloopwinkelvondst:
Eric de Kuyper - Filmische hartstochten

Geen idee wat ik er van moet verwachten, maar oud Hollywood doet het altijd goed ten huize Metalfist:
In Filmische hartstochten beschrijft Eric de Kuyper het proces van de amoureuze contacten aan de hand van grote Amerikaanse films als Gone with the wind, Casablanca, Now Voyageren Leave her to heaven. Hij bekijkt de 'ontmoeting', de 'herontmoeting', de 'herinnering' en de 'liefdestherapie' als de verschillende stadia, met als leidsman Roland Barthes, de belangrijke Franse criticus. De Kuyper meent dat de passies in films niet zo veel verschillen van die in het gewone leven: het gaat in beide gevallen om fictieve zaken.

En om mijn Frans nog eens bij te schaven:
Yves Montand par Alain Rémond.

Boek is volledig in het Frans (vandaar dus het voornemen om mijn Frans eens terug wat op te poetsen) maar voor een halve euro zitten er genoeg mooie foto's in om het geen miskoop te noemen.

In plaats van hier altijd mijn laatste aanwinsten aan te schaffen, lijkt het me misschien wel interessant om ook eens wat bevindingen rond filmboeken te delen. Was er volgens mij al eens eerder mee begonnen, maar ik schrijf wel eens iets voor Cinemapp.com:
Filmboek - The World of Smurfs • Cinemapp
Filmboek - De Wereld van de Glamour • Cinemapp
Filmboek - Allan Dwan: The Last Pioneer • Cinemapp
Filmboek - Total Recall: My Unbelievably True Life Story • Cinemapp
Filmboek - Marilyn Monroe: Fragments • Cinemapp

Hopelijk dwingt dit me om ook eens terug wat meer filmboeken te lezen, al heb ik op Boekmeter nog wel een aantal reviews staan die nog naar Cinemapp formaat omgezet moeten/kunnen worden

dat was verplichte literatuur voor een van mijn vakken. Leuk om deze docu bij te kijken:

- Von Caligari zu Hitler: Das Deutsche Kino im Zeitalter der Massen (2014)

Als je er niet aan kunt komen, let me know.

Dank voor de tip, John Milton !

Gast
geplaatst: vandaag om 08:48 uur

geplaatst: vandaag om 08:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.