menu

Mijn Updates +
Film / Algemeen / Filmboeken

zoeken in:
Hollywood aan de Schelde van Robbe De Hert gekocht vandaag.

John Milton schreef:
(quote)
dat was verplichte literatuur voor een van mijn vakken. Leuk om deze docu bij te kijken:

- Von Caligari zu Hitler: Das Deutsche Kino im Zeitalter der Massen (2014)

Als je er niet aan kunt komen, let me know.

Deze nog niet gezien wel de opvolger "Hitler's Hollywood" van dezelfde filmmaker.

Vandaag tweedehands gekocht van de schrijver Seymour Chatman:
Michelangelo Antonioni: The Complete Films, Taschen 2008, veel foto’s, vooral zwart-wit.

Recent gekocht onder redactie van Alison Castle, inkijkexemplaar van een boekwinkel, maar geen 'gebruikerssporen':
The Stanley Kubrick Archives, Taschen Bibliotheca Universalis, de min of meer bekende dikke pockets met veel fotowerk.

Enige tijd geleden tweedehands gekocht, een Frans boek uit 1986 van de schrijver Michel Pérez over de regisseur Marcel Carné: 'Les Films de Carné', een boek met veel zwart-witfoto's.

En dan een paar verwijzingen, naar boeken die al veel langer in mijn bezit zijn.

Het Filmfestival Rotterdam heeft de 'Tijgerreeks' geproduceerd, waaronder:
Lenfilm en de Bevrijding van de Sovjetcinema / Lenfilm and the Liberation of Soviet Cinema - Frizjeta Goekasjan e.a. (1990) - BoekMeter.nl

Donald Richie was een Amerikaanse schrijver met een sterke interesse in de Japanse cultuur, in het bijzondere de Japanse cinema. Daarover schreef hij onder andere:
A Hundred Years of Japanese Film: A Concise History with a Selective Guide to Videos and DVDs - Donald Richie (2001) - BoekMeter.nl

Voor degenen, die een interesse in Sovjet-cinema hebben en tevens Frans kunnen lezen, is het volgende boek een absolute aanrader, mocht dat boek tweedehands ergens langskomen:
Histoire du Cinéma Soviétique 1919-1940 - Luda Schnitzer en Jean Schnitzer (1979) - BoekMeter.nl

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=JCvT-noxfVc

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Schrijver van onder andere Esoteric Hollywood: Sex, Cults and Symbols in Film
Like no other book before it, this work delves into the deep, dark and mysterious undertones hidden in Tinsel town's biggest films. Esoteric Hollywood is a game-changer in an arena of tabloid-populated titles. After years of scholarly research, Jay Dyer has compiled his most read essays, combining philosophy, comparative religion, symbolism and geopolitics and their connections to film. Readers will watch movies with new eyes, able to decipher on their own, as the secret meanings of cinema are unveiled.

Vandaag kwam dit prachtige Taschen-boek over film noir binnen: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51hAOOVopEL._SX369_BO1,204,203,200_.jpg

Wataru
Hm...smaakmaker, en ik heb het nu niet over de fraaie coverfoto van het boek

Brix

Hahaha, je dacht toch niet dat ik dat boek voor de inhoud heb gekocht? Alle gekheid op een stokje, het is een prachtig dik boek met essays, artikelen en natuurlijk veel prachtige foto's.

Wataru
Té verleidelijk...
Ik heb het boek ook besteld.
De prijs was ook nog onweerstaanbaar.
Goedkoper kan echt niet denk ik.
Nieuw > € 15,89 inclusief verzendkosten (uit UK)

Edit:

Had toch nóg goedkoper gekund zie ik nu...
Book Depository, waar ik het boek bestelde, heeft nu een reclameactie: alle Nederlandse klanten krijgen bovenop de toch al lage prijzen 10 % extra korting!

Metalfist schreef:
Nog eens een Kringloopwinkelvondst: Eric de Kuyper - Filmische hartstochten

Metalfist schreef:
En om mijn Frans nog eens bij te schaven: Yves Montand par Alain Rémond.

Een goed idee om dan even door te schaven is de reeks 'Collection Grands Cinéastes' van 'Cahiers du Cinéma'. Goed verzorgd, rijk geïllustreerd, 96 pagina's per stuk. Ik heb daar een aantal exemplaren van. Onder andere over Robert Bresson (door Jean-Michel Frodon), Kenji Mizoguchi (door Noël Simsolo), Luis Buñuel (door Alain Bergala) en Sergueï Eisenstein (door Stéphane Bouquet).
De schrijvers zijn zelf ook zeer duidelijk betrokken bij de filmwereld.

Mocht je die nog goedkoop en in redelijk of zelfs goede staat tegenkomen bij kringloopwinkels of tweedehandszaken: toeslaan!

Sol1 schreef:

Een goed idee om dan even door te schaven is de reeks 'Collection Grands Cinéastes' van 'Cahiers du Cinéma'. Goed verzorgd, rijk geïllustreerd, 96 pagina's per stuk. Ik heb daar een aantal exemplaren van. Onder andere over Robert Bresson (door Jean-Michel Frodon), Kenji Mizoguchi (door Noël Simsolo), Luis Buñuel (door Alain Bergala) en Sergueï Eisenstein (door Stéphane Bouquet).
De schrijvers zijn zelf ook zeer duidelijk betrokken bij de filmwereld.
Is dat hetzelfde als de Masters of Cinema reeks? Daar heb ik er (in het Engels) al een aantal van:
Alfred Hitchcock | Cahiers du Cinema | Phaidon Store - de.phaidon.com

Wataru schreef:
het is een prachtig dik boek met essays, artikelen en natuurlijk veel prachtige foto's.

Absoluut juist!
Vandaag ontvangen, en het is werkelijk een juweeltje (v. bijna 1,5 kilo )
Nogmaals dank voor de tip!

Graag gedaan, Brix,

Ik hoop dat je er veel leesplezier aan zult ontlenen.

Een jaar in het donker (Gerhard Hormann):
Een van zijn conclusies in het afsluitende hoofdstuk is het waard geciteerd te worden: ‘Zo verruimt film op alle manieren je blik, niet alleen doordat je je horizon steeds verder verbreedt maar ook doordat je beseft dat je alles letterlijk van een andere kant kunt bekijken. Als al die films iets teweeg hebben gebracht, dan is het dat ze me geduldiger, begripvoller, nieuwsgieriger en verdraagzamer hebben gemaakt.’

Retrodag in de Kringloopwinkel betekent blijkbaar veel film- en tv-boeken!
https://i.imgur.com/VqjV7LN.png

Volledige set voor 23 euro, dat had ik eerlijk gezegd al betaald voor het Taschen boek

geplaatst:
Al geruime tijd in mijn bezit en een absolute aanrader:
Kino: A History of the Russian and Soviet Film - Jay Leyda (1960) - BoekMeter.nl

Recent gekocht, maar niet volledig gericht op film:
Soviet Salvage: Imperial Debris, Revolutionary Reuse, and Russian Constructivism - Catherine Walworth (2017) - BoekMeter.nl
Het boek is een aanrader voor mensen die geïnteresseerd zijn in algemene Sovjet-geschiedenis, maar bevat ook een compleet hoofdstuk over Esfir Shub met diverse verwijzingen naar vakgenoten, zoals onder andere Sergei Eisenstein en Dziga Vertov, en naar films.

Diezelfde Esfir Shub, of Esther Shub, en haar collega's krijgen uiteraard ook ruimte in het boek van Jay Leyda.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:40 uur

geplaatst: vandaag om 19:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.