Von Caligari zu Hitler: Das Deutsche Kino im Zeitalter der Massen (2014)

Alternatieve titels: From Caligari to Hitler: German Cinema in the Age of the Masses | Von Caligari zu Hitler | From Caligari to Hitler

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Rüdiger Suchsland
met Siegfried Kracauer, Fritz Lang en Thomas Elsaesser

Na de beëindiging van de Eerste Wereldoorlog in 1918 volgde in Duitsland het tijdperk van de Weimarrepubliek. Het was, zo wordt in deze essayistische documentaire verteld, een opwindende periode waarin het jonge, kunstzinnige medium film revolutionaire ontwikkelingen doormaakte. De Duitse cinema bloeide als nooit te voren. Filmmakers als Fritz Lang, Robert Wiene, Friedrich Wilhelm Murnau en Walter Ruttmann maakten innovatieve films die van grote invloed zouden zijn op de filmgeschiedenis. From Caligari to Hitler, vernoemd naar een essay van filmcriticus Siegfried Kracauer, plaatst deze ontwikkelingen nadrukkelijk in de context van een maatschappij die in een turbulente fase verkeerde: laverend langs de euforie van de roaring twenties via de diepste aller economische crisissen naar de opkomst van Nazi-Duitsland.

avatar van John Milton
Ik wil deze dolgraag zien. Zal moeilijk worden vrees ik?

avatar van Biosguru
Was even op Idfa te zien. Zou mooi zijn als EYE er wat mee doet. Of de publiek omroep....

Biosguru schreef:

ik weet het, maar ik kon niet. Mocht iemand er iets van horen dan verneem ik het graag!

avatar van Mug
Mug
In februari 2014 was al een hevig ingekorte versie te zien op ARTE (53 minuten). De kans dat een screening op tv de 'theatrical release' zal zijn is dus wel zeer klein. Wellicht dat een deftige dvd-release wonderen kan verrichten.

avatar van John Milton
Dat mag van mij, maar voor zover ik zag op de site waren daar nog geen plannen voor.

avatar van Biosguru
Dan maar hopen op een ZDF of ARD uitzending laat in de nacht. Zou toch mooi zijn als zulke doc's op NL tv of in EYE te zien zouden zijn. Nu is de kans groot dat ik het mis of en vergeet. Er is ook geen facebook pagina om ze te bevrienden zodat je op de hoogte blijft.

[] met een vinkje als je op de hoogte wilt gehouden worden van dvd uitgave of tv uitzending zou bij dit type films wel erg fijn zijn op MM, even een berichtje in de inbox. Valt mischien zelfs wel wat geld mee op te halen bij bv de Bol.com.

Valt een prachtig mini retrospectief omheen te bouwen met films uit die tijd. De invloed op Hollywood van deze stroming / regisseurs is ook nog eens enorm geweest. Via de Goethe stichting is waarschijnlijk wel een dvd te krijgen voor semi openbare vertoning.

avatar van John Milton
dat vinkje lijk je bij cinema.nl (VPRO) wel te kunnen plaatsen (log in om op de hoogte gehouden te worden wanneer Of Horses and Men op TV komt.), maar geen idee in hoeverre dat werkt. ARD en ZDF doet het voor niet helemaal, mijn Duits is redelijk, maar nl of eng subs zijn wel een pre. Ik hoop dan liever op een vertoning in EYE of ander filmhuisje. notificatie voor bios, dvd release of tv vertoning zou ik ge-wel-dig vinden als feature op MM.

Dinsdag 24 november in de Vera Zienema Groningen!

ichi schreef:
Dinsdag 24 november in de Vera Zienema Groningen!

Te gek dat jullie dat doen man. Jammer dat het niet om de hoek is. Maar ik heb er wat op verzonnen.

Ik heb even contact met ze opgenomen ichi. Ze waren zonder meer bereid me van een recensie-exemplaar te voorzien, dus schrijf ik er even een artikeltje over in de weken voor hij bij jullie draait. Ik blij, en wie weet een paar extra bezoekers voor jullie?

edit: het bleek de regisseur zelf, Rüdiger Suchsland, te zijn met wie ik mailde. Sympathieke kerel.

wel erg benieuwd wat het verschil gaat zijn met deze docu die ook van zijn hand is, komt ook uit 2014. Ik heb die net gekeken, erg interessant.

avatar van Biosguru
Ah fijn! Ik ging net naar deze pagina om John Milton te tippen over de vertoning in Zienema. Alles al meer dan op zijn pootjes terecht gekomen. Tof dat dit in Nederland te zien is, nog toffer dat ik er op de fiets heen kan

John Milton

Of iemand anders?

Wie kan helpen? Hoe heet die film die zich in Sankt Moritz afspeelt over die aan lager wal geraakte ouders die hun dochter aan een rijke man willen uithuwlijken? Dat zag er uitzonderlijk mooi uit.

avatar van John Milton
Ik zou het zo niet durven zeggen!

avatar van Biosguru
Ik heb de Mubi lijst ook al doorgespit. Staat wat ik zoek ook niet tussen. Jammer, zag er zo mooi uit.

avatar van Flipman
Ik dacht da'k 't hier al had vermeld maar er is een steelbook versie van Das Cabinet des Dr. Caligari uit the Masters of Cinema Collection van Eureka! Entertainment waar deze docu bij zit. Geen idee of er een DVD-versie van bestaat maar op Blu-ray is ie er in elk geval wel.

avatar van Flipman
Oh, hij is ook uitgebracht in een editie samen met Hitler's Hollywood.

Veel van de films die hier de revue passeren al eens gezien, en dat geeft voor mij de film van
herkenning net dat extra's. Met vakkundig editingwerk aan het begin van de docu, waarna
uitvoeriger aandacht wordt besteedt aan vermaarde maar ook mij minder bekende Duitse
regisseurs, met veel belangwekkende films. Op zich ook een beetje leerzaam, want ik had
niet eens zo stilgestaan bij die bloeiperiode tijdens de Weimarrepubliek, voor de cineasten
natuurlijk een periode om vrijelijk hun gang te kunnen gaan. Totdat Hitler het voor het zeggen
kreeg. Een boeiende docu, die een volwaardig inzicht geeft van de pionierende regisseurs
van die tijd.