menu

Film / Algemeen / Films onder invloed

zoeken in:

Harold and Kumar
Pineapple Express

Ps. Weten jullie dat je je berichten ook gewoon kunt aanpassen? Beetje overdreven iedere keer een nieuwe te plaatsen.

kappeuter (crew)
schram101 schreef:
Ps. Weten jullie dat je je berichten ook gewoon kunt aanpassen? Beetje overdreven iedere keer een nieuwe te plaatsen.

Ja goed punt. Ik heb alsnog wat berichten samengevoegd. Svp niet steeds (op 1 dag) losse berichten posten met 1 titel erin als je je bericht nog kan aanpassen.

Het hangt er natuurlijk vanaf waaronder je onder invloed wilt zijn. Bij alcohol lijkt het me niet echt een groot verschil uit te maken, zeker bij een vrij normale hoeveelheid. Het zorgt er misschien voor dat je iets ontspannender kunt kijken naar een blockbuster of een actiefilm, maar verder merk ik maar een miniem verschil. Ook bij grote hoeveelheden vind ik het verschil vrij beperkt. Het zal je misschien enkel sneller in slaap laten vallen, wanneer je moe bent. Maar al bij al denk ik dat alcohol weinig invloed heeft op een kijkprestatie. En te veel alcohol eerder negatief, wegens concentratie / focus dat verdwijnt.

Wiet zorgt ervoor dat je kalmeert, en misschien iets sneller lacht bij iets dat grappigs is, en vaak ook bij droge humor. Ook dit is licht verdovend, dus kan je slaperiger maken, en zorg ook maar voor hapjes bij de film, want die zullen binnen de kortste keren op zijn. Ik vind wiet vaak onvoorspelbaar, en het hangt vaak af van de vorm van de dag, maar ik denk zeker dat het voordelig is bij films die komisch of zelfs enkel en licht komische kant hebben. Dingen waar je normaal niet zou mee moeten lachen worden plots wel grappig. Ik denk dat zelfs films zoals Iron Man en Ice Age grappig worden. Ik denk dat wiet er ook voor zorgt dat slechtere films of de beruchte stonerfilms veel grappiger worden, juist omdat die gemaakt zijn om iets bij gesmoord te hebben. Het wordt leuker om te volgen, omdat je veel vreemde en droge dingen opmerkt, waarbij anders je dat zal ergeren. Films die ik vaak stoned heb gekeken zijn bijvoorbeeld Project X, 21 & 22 Jump Street, Harry Potter (dat is ook een aanrader, zitten zekere grappige dingen tussen die je anders niet zouden opvallen), Ice Age en nog een heleboel andere films. The Big Bang Theory is een ideale serie wanneer je stoned bent. Al vind ik die nog altijd grappig wanneer nuchter is. En best ook eens naar Gringo naar YouTube kijken. Toch ook wel megagrappig Volgens mij is Pirates ook ideaal voor wanneer je stoned bent. Net zoals The Big Lebowski. Maar dus vooral komische films, films die niet echt serieus zijn en grote films met een komische insteek. Maar probeer er toch voor te zorgen dat je een goed gewaardeerde film eerst nuchter hebt gekeken. Wees je er ook bewust van dat de kans groot is, dat je de dag erna nog weinig herinnert van de film.

Tenslotte heb je nog de zwaardere drugs. XTC en Speed zorgen ervoor dat je de aandacht niet kunt vasthouden, en de samenhang compleet verliest. Ik heb redelijk wat afleveringen van The Big Bang Theory gekeken onder invloed gekeken van zwaardere shit. Wat observeerde ik dus?

Iedere scène ga je apart behandelen. Het geheugen werkt dus nauwelijks. Dat is vooral goed opnieuw bij niet-serieuze films. Tweede ding dat ik observeerde was dat de grens tussen beeldscherm en realiteit vervaagde. Je bent dus als het ware op de set. Het perspectief verandert ook helemaal naar wat het eigenlijk niet zou moeten zijn (= het waren afleveringen die ik al gezien had), en daaruit bleek dat ik een heel ander perspectief dan voorheen had. Ondanks dat ik de afleveringen al eens had gezien, wist ik niet wat er gebeurde. Ook wellicht omdat ik niet wist waarover het ging. Je weet wel wat er gezegd wordt in de scènes, maar je vergeet wat er vijftien seconden geleden werd gezegd. Best wel geinig. Alles wordt uiteraard nog lachwekkender en grappiger, en na verloop van tijd wist ik niet eens waarom ik noch lachte, en de lach was best wel uitbundig. Uitbundiger en ongecontroleerder dan anders. Het beeld is ook helemaal anders. De kleurenverhoudingen veranderen, het geluid voelt ook anders aan. En geloof me als ik zeg dat je je best vreemd zou gedragen. Als je met andere mensen naar de film kijkt, zal het niet stil blijven. Dat werkt bij mij per definitie al niet echt. De drang om te praten is vaak groot, en bij drugsinname nog meer. Bij XTC wordt je een open boek en praat je zelfs over de meest persoonlijke dingen dat je anders altijd zou verzwijgen. En doe ook geen vervelende kledij maar losse kledij aan, want dat is storend. Geen kousen dus en een trainingsbroek best, geen strakke onderbroek. En zorg ervoor dat je de dag erna niets gepland hebt, niet dat het echt moet, maar het is beter als je op het gemakje kan uitrusten zonder iemand te zien op zo een dag. Voor mensen die vaak geremd en berekend door het leven doorgaan, is het best wel een unieke ervaring, en het zal aanvoelen alsof er een last van je schouders valt. En ik zou alleszins een vrij makkelijke voor de hand liggende film nemen. Al denk ik dat films met veel kleuren en weinig inhoud ook wel eens het proberen waard zijn (of zou je daar beter LSD voor innemen?). Iets als Victoria of Lola Rennt lijkt me ook een goede keuze om te kijken onder invloed van. Iets als Enter The Void staat ook nog op mijn verlanglijstje om eens te zien onder invloed van LSD ofzo, hoewel ik van mening ben dat dat vooral een buitendrug is. Een andere film is dit: Blueberry. Ik denk persoonlijk ook dat animatie zoals Ghibli of Disney een goede keuze zou zijn. (Spirited Away). Linklaterfilms lijken me ook wel perfect om te kijken onder invloed van. (maar niet Before-trilogie of Boyhood... )

Interessant stukje Tornado!

Ik zal er eens proberen op aan te haken:

Alcohol: Soms kom ik beschonken thuis en zit ik een film op, maar op de helft val ik eigenlijk weg. De concentratie is volledig kwijt en de emoties komen ongecontroleerd binnen. Bij een serie met veel structuur lukt het me wel eens om vol te houden. Een paar drankjes tijdens het kijken van een film, nuttig ik eigenlijk bijna nooit.

Wiet/Hasj: In principe kijk ik het meerendeel van mijn geziene films onder het genot van een joint (of 2). Bij elke film zorgt dit voor een betere concentratie, maar ook slaat de verveling minder snel toe. Natuurlijk zijn komische films een stuk grappiger, maar veel verandert het niet. Daarnaast vind ik komedie over het algemeen een irritant genre (het wordt beter wanneer het mengt met andere genre's, zoals American beauty). Het wordt pas echt interessant wanneer je naar films kijkt met een redelijk psychedelische insteek. (Enter, The Void, David Lynch, Terry Gilliam, Cronenberg, etc.) Met name het audiovisuele komt een stuk sterker naar voren. Daarnaast komt muziek een stuk sterker naar voren, waardoor ik laatst bijna 4 uur lang heb genoten van de film Woodstock. Daarnaast zijn films met een erotisch tintje ook wat aangenamer om te kijken onder invloed van hasj of wiet. Maar over het algemeen zorgt de hasj en wiet er vooral voor dat geluid en beeld vloeiender in elkaar gaan overlopen wat bij een aantal films gewoon briljant werkt.

Ik heb meerdere keren xtc geprobeerd, maar een film opzetten was toch wel het laatste waar ik zin in had. Je zou een film voor eeuwig kunnen verpesten.

Ik heb een keertje truffels geprobeerd, maar daar kwam ik niet erg boven het niveau van Winnie The Pooh. Zelfs dat bleek nog te lastig.

Wanneer ik films kijk onder invloed van wiet of hasj is vaak wel de voorwaarde om een filmgeschikte situatie te creëeren. Geen mensen in de kamer die andere dingen aan het doen zijn (eigenlijk liever helemaal geen anderen voor de optimale concentratie, maar dat zou sociaal niet erg gezond zijn), een optimaal beeld- en geluidskwaliteit (liever DVD of blu-ray of een goede torrent), een goede afsluiting van het licht en geen pauzes.

SergioMalick schreef:

Ik heb een keertje truffels geprobeerd, maar daar kwam ik niet erg boven het niveau van Winnie The Pooh. Zelfs dat bleek lastig.

Ik denk dat The Big Bang Theory ook het hoogst haalbare is bij XTC. Maar ik wil wel Enter The Void eens kijken onder wat zwaarder stuff. Bij Lola Rennt ben ik bang dat ik plots zelf ga beginnen lopen.

Lola Rent op speed

(verwijderd)
The Hangover, Roadtrip, Eurotrip, Blue Mountain State (serie én film), Harold & Kumar... hoe simpeler hoe beter eigenlijk. Eerstgenoemde heb ik afgelopen week toevallig opnieuw gezien en dat viel me zeker niet tegen. Hij zat wat flauw in mijn geheugen, maar eigenlijk blijven Alan zijn grappen gewoon geniaal. En ja, toen had ik wat biertjes op inderdaad.

(verwijderd)
TornadoEF5 schreef:
Iets als Enter The Void staat ook nog op mijn verlanglijstje om eens te zien onder invloed van LSD ofzo

Holy fuck. Denk je echt na over zulke dingen? Niet dat de realiteit ervan gek is, maar ik denk niet dat er veel mensen bij een film denken 'hey, deze werkt het best met wat cocaïne' of wat dan ook.

(verwijderd) schreef:
(quote)

Holy fuck. Denk je echt na over zulke dingen? Niet dat de realiteit ervan gek is, maar ik denk niet dat er veel mensen bij een film denken 'hey, deze werkt het best met wat cocaïne' of wat dan ook.

Ik hoef daar niet over na te denken. Je associeert het er volgens mij gewoon automatisch mee.

Wat flauwe en simpele films doen het goed als je dronken bent, verder maakt het denk ik weinig uit. Het zou bij sommige ook kunnen dat de emoties die de film overbrengt versterkt worden door de alcohol, zelf heb ik dat niet echt. De dag erna brak een film opzetten doet het voor mij beter.
Wiet is wel een goeie, werkt voor mij bij iedere film goed, filosofische, audiovisuele, 'mindfuck' en natuurlijk stonerfilms in het bijzonder. Ik ben geconcetreerde en wordt er meer in meegezogen. In de bioscoop heeft het ook wat meer een 'wow' factor dan wanneer ik nuchter ben. The Revenant en vooral Mad Max Fury Road waren echt indrukwekkend toen. Wat wel een nadeel is van wiet (en alcohol), wanneer het wat later in de nacht is of je een grotere hoeveelheid hebt genomen je vervolgens moe wordt en vaak in slaap valt.

Dan heb je nog stimulerende middelen. Deze zijn wat mij betreft het minst geschikt om mee een film te kijken. Ze zijn niet echt bevorderend voor je concentratie en om op te blijven letten (speed op zich nog wel), andere dingen zijn ook interessant dan naast de film. Naar mijn mening zijn ze velen malen geschikter voor andere gelegenheden (uitgaan, feestjes, festivals etc.). Weleens na een avond toen ik wist dat ik voorlopig nog niet kon slapen Dirty Harry opgezet. Moest me er soms aan toe zetten om de film te volgen en zat tussendoor vaak op m'n telefoon. Ondanks dat had ik achteraf het idee dat ik de film wel grotendeels had meegekregen en hem na kon vertellen als het ware. Ook weleens in een thuissetting xtc gedaan. Om dan een film op te zetten en echt te gaan kijken is wat te 'langdradig'. Je hebt dan meer een connectie met de mensen om je heen en daar gaat je aandacht dan ook naar uit. Je zou wel een film op de achtergrond kunnen opzetten en er af en toe naar kijken, maar dat is natuurlijk op meerdere gelegenheden mogelijk. Trailers, videoclips en psychedelische tripfilmpjes op YouTube doen het wel goed.

Zelf (nog) weinig ervaring met tripmiddelen. Enkele keer truffels gedaan en bij het innemen een film opgezet die amper gevolgd werd. Later in de trip nog op Netflix één of andere kinderserie opgezet met magische beertjes erin (ben de naam kwijt). Was leuk en 'spacend' om te zien maar m'n gedachte dwaalde wel eens af.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:56 uur

geplaatst: vandaag om 13:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.