menu

Film / Algemeen / Arthouse distributeurs en gespecialiseerde labels

zoeken in:
avatar van 93.9
Laatst 3 films van het label MOVIE AFFAIRS gehuurd.
Het viel me op dat ze alle 3 van bijzonder hoge kwaliteit waren.
Ook met A-FILM heb ik die ervaring.
Kennen jullie nog meer kwalitatieve labels?

tartan
artificial-eye
bfi
moskwood

avatar van Onderhond
Cinéart. Het Belgische kwaliteitslabel.

avatar van Goodfella
Bright Angel

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Homescreen
Total Film
De Filmfreak
Moskwood (al genoemd maar toch nog even de link)

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
In Film > Algemeen > Amstelfilm:

Persbericht – Amstelfilm


Amsterdam, 21 augustus 2008

Vanaf 1 september 2008 heeft Nederland er een nieuwe filmdistributiemaatschappij bij.

AMSTELFILM

De toenemende vraag naar arthouse films en de mogelijkheden van digitale distributie in de nabije toekomst zijn redenen voor Krijn Meerburg, Michiel Berkel, Marieke Jonker en Barbara de Wijn om hun krachten te bundelen om films, behalve op 35mm, vooral digitaal te gaan distribueren.

Krijn Meerburg en Michiel Berkel zijn verantwoordelijk voor de acquisitie, Marieke Jonker doet sales en de eindverantwoordelijkheid voor de publiciteit is in handen van Barbara de Wijn.

Het kantoor van Amstelfilm huist aan de Prinsengracht 452 in Amsterdam, recht boven Filmtheater de Uitkijk.


De films die Amstelfilm binnenkort zal uitbrengen zijn:

Cloud 9 (Wolke Neun, 2008, Duitsland, regie Andreas Dresen) release op 6 november.

Cloud 9 was al te zien tijdens Cannes 2008 in het programma Un Certain Regard.

Vooraf aan de uitbreng zal de film te zien zijn tijdens Film by the Sea in Vlissingen (op 16, 19 en 21 september) en op het Filmfestival in Gent.
Andreas Dresen is jurylid van het festival in Gent.

Links (2008, Nederland, regie Froukje Tan) release december 2008- januari 2009. De film is opgenomen in de competitie van het NFF in Utrecht.

O'Horten (2007, Noorwegen, regie Bent Hamer) release februari 2009. De film was onderdeel van Un Centrain Regard, Cannes 2008.

Flammen & Citronen (2008, Denemarken, regie Ole Christian Madsen) release 2009.

Verder zal Amstelfilm de handling op zich nemen van de aankopen van Mokum Film Distributie (Rieks Hadders). De titels die binnenkort uitkomen zijn:

Recycle (2008, Nederland/Jordanië, regie Mahmoud al Massad) release 2 oktober in onder andere Filmtheater De Uitkijk (Amsterdam), Filmtheater 't Hoogt (Utrecht), Lantaren/Venster (Rotterdam).

Milky Way (2007, Hongarije, regie Benedek Fliegauf) 30 oktober, in het Filmmuseum (Amsterdam).

Autumn Ball (2007, Estland, regie Veiko Õunpuu) 20 november in o.a. Filmtheater Rialto.

Jardins en automne (2006, IT/FR/RUS, regie Otar Iosseliani) is al eerder uitgebracht en zal vanaf heden ook bij Amstelfilm te boeken zijn.

avatar van Mochizuki Rokuro
Krijn Meerburg altijd actief. Richt zich op Europese films zo te zien. Wel interessant aanbod. Niet van de Italiaanse cappucino films die Cinemien tegenwoordig uitbrengt.

Nu nog een keer naar de bioscoop....

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Blij dat er weer wat nieuwe initiatieven op dit gebied zijn. Er komen gelukkig langzaam maar zeker wat meer kleinere distributeurs bij. Niet zo lang geleden werd de dominantie van A-film en in mindere mate Cinemien wel erg groot. A-film koopt tegenwoordig minder en vooral ook minder moeilijke titels (die er vaak ondersneeuwden) en dat levert meer ruimte op dit soort distributeurs.

avatar van wolfmanrene
Ja, zeker prima initiatief en slimme zet van Krijn die hiermee ook meer zekerheid van aanbod voor zijn eigen bioscopen (o.a. Uitkijk en Cinerama) garandeert.
Volop beweging in distributieland. Cineart met eigen afdeling in Nederland, EFP (European Film Partners), Amstel- en Mokumfilm als nieuwe distributeurs. Cinema Delicatessen die meer speelfilms gaat doen - tot nu toe alleen documentaires. En dan komt binnenkort ook nog Wild Bunch Nederland van ex-A-filmer Pim Hermeling erbij. Die laatste heeft o.a. The Wrestler en Ponyo in zijn line up. De kaarten worden opnieuw geschud...

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Nog niet genoemd:

Lumière

Hier heb ik inmiddels toch al aardig wat films van. Vooral Franse films.
(bijv. Stella, La Tourneuse de Pages)

Moskwood is een goeie distributeur, ik mis nog een tweetal films uit hun Tarkovski collectie.

Filmfreak is eigenlijk een overkoepelende organisatie van degelijke reeksen zoals de tiger releases en Koinobori.

avatar van Malick
De onafhankelijke distributeurs:

1. EYE Film Institute
*Kanttekening:
EYE mag van de overheid niets meer aankopen van Hedendaagse Films. Dus uit Nederlands beste distributeur wordt de stekker uitgetrokken. Ze mogen nog wel vier keer op jaar basis Klassiekers uitbrengen.

De laatste:
- Aita (José María de Orbe)
- Play (Ruben Östlund)
- L'Envahisseur / The Invader (Nicolas Provost)
- Historias Que So Existem Quando Lembradas (Júlia Murat)

De distributiecollectie bestaat uit drie subcollecties: recente arthouse-films, klassiekers en experimentele films. Recente titels worden vaak geselecteerd uit de programma's van de belangrijkste internationale filmfestivals (Cannes, Venetië, Locarno, Berlijn). Een aantal vooruitstrevende regisseurs, waaronder Lisandro Alonso, Kornél Mundruczó en Lee Chang-dong, worden actief gevolgd.

2. Contact Film
*Kanttekening:
De man achter Contact Film is nogal een geval apart. Een regelrechte zeurkous die op alles en iedereen wat heeft aan te merken en voelt zich bovendien niet gebonden aan tijd en plaats zodoende kunnen films maanden / jaren op de plank liggen. Maar tegelijkertijd wel een man van smaak die moeilijk programmeerbare films durft aan te kopen en uit te brengen. Maar heb je even?

Te verwachten:
- The Mill and the Cross (Lech Majewski)
- Kuma (Umut Dag)
- Csak a Szél / Just the Wind (Benedek Fliegauf)
- Faust (Aleksandr Sokurov)
- Atmen (Karl Markovics)
- Elena (Andrei Zvyagintsev)
- Despair (1978 | Rainer Werner Fassbinder)

3. Wild Bunch
4. Amstel Film
5. Film Freaks
6. Mokum Film
7. A-Film
8. Lumiere
9. Cinemien
10. Cinema Delicatessen
11. Moonlight Films
12. Benelux Film Distributeurs
13. Paradiso
14. Cinéart
*Kanttekening:
Koopt veel aan maar heeft de ballen niet om dwarse, moeilijke films / documentaires uit te brengen. Op het laatste moment trekken ze de stekker uit de film en doen ze de film (jaren) later uitbrengen op DVD.

Zoals onlangs:
- Hai Shang Chuan Qi / I Wish I Knew (Zhang Ke Jia)
- Noir Océan (Marion Hänsel)
- Poulet aux Prunes / Chicken with Plums (Vincent Paronnaud en Marjane Satrapi)
- Jûsan-nin no Shikaku / 13 Assassins (Takashi Miike)

15. Twin Film, Just Film Distribution en nieuwe distributeur Imagine Film Distribution.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ergernisje bij Wild Bunch: Kochten Spring Fever en Ordinary People (die uit Servie) aan maar deden daar helemaal niks mee. Zelfs geen DVD-release. En wat me opvalt is dat A-film de DVD-releases doet tegwnwoordig, vroeger wisselde dat volgens mij nog weleens.

Er is trouwens tegenwoordig een DVD-label die films die bij andere distributeurs/dvd-maatschappijen (vooralsnog vooral A-Film en DFW) op de plank liggen of OOP zijn uitbrengen. Voor lage prijzen. Excesso Entertainment heet dat. Wat ze uitbrengen schiet alle kanten op, maar er zit veel wereldcionema tussen. (oa Zulawski's Possession, Wong Kar -Wai's Happy Together, Pusher-trilogie en Fast Food Nation).

avatar van Malick
Er zijn wel meer ergernissen.

EYE Film Institute die de helft van de tijd zijn films / documentaires niet op DVD uitbrengt. Of vele jaren later. Teveel titels om op te noemen en heb er al te vaak over geklaagd.

A-Film die films aankoopt maar die er vervolgens niets mee doen. Meest opmerkelijke was The Man From London van Béla Tarr. Terwijl er zat andere distributeurs waren die de film heel graag wouden uitbrengen.

Amstel Film dat bezig is met een revolutionair project waar ik totaal niet in geloof.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Malick schreef:
Imagine Film Distribution.

* Imagine * - imaginefilm.nl

Hier heb ik ook sinds kort van gehoord.
Veelbelovend aanbod!

Vanaf 15 maart in de bioscoop: Monsieur Lazhar (2011)

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Nieuws over aankopen van Cinemien tijdens de Berlinale en de European Film Market:

Paolo en Vittorio Taviani wonnen met hun jongste film Cesare Deve Morire (2012) de Gouden Beer van Berlijn. Cinemien brengt de film later dit jaar uit.

In Darkness (2011) van Agniezska Holland, genomineerd voor de Oscar voor Beste Niet-Engelstalige film

Die Wand (2012) van Julian Pölser met Martina Gedeck (DAS LEBEN DER ANDEREN) – draaide in Panorama Sectie

Keep the Lights On (2012) van Ira Sachs – Panorama – Winnaar Teddy Award

VIOLETTA WENT TO HEAVEN van Andrés Wood - Grote Prijs van de Jury op het jongste Sundance Festival.

Joven y Alocada (2012) van Marialy Rivas – World Cinema screenwriting Award in Sundance

Svartur á Leik (2012) van Oskar Thor Axelsson, een co-productie van Nicolas Winding Refn – Competitie Film Festival Rotterdam

28 Hotel Rooms (2012) van Matt Ross

Lore (2012) van Cate Shortland (SOMERSAULT draaide in Un Certain Regard in 2004) – in post-productie

avatar van Malick
Bij Elena (2011):

Is een zeer kleine en wat releases betreft onbetrouwbare distributeur, maar afgezien van een rechtenkwestie of problemen met (digitale?) prints (of een uitgestelde release ivm een festival) kan ik me niks bedenken waarom je deze titel zou weghalen.

Onbetrouwbaar is niet het juiste woord en een Filmfestival hoeft ook geen roet in het eten te gooien. Eerder de discussie omtrent 35MM prints of toch overgaan op digitaal prints. Zie bijvoorbeeld dit artikel.

Hier zou toch wat geld mee te verdienen zijn als Contact Film zijnde.

Serieus? Welke (kleine) Filmhuizen in Nederland willen nog een loodzwaar Russische drama programmeren? Misschien een discussie om hier verder te zetten.

avatar van Mochizuki Rokuro
Verhoeven schreef:
Serieus? Welke (kleine) Filmhuizen in Nederland willen nog een loodzwaar Russische drama programmeren? Misschien een discussie om hier verder te zetten.

Ik zie geen enkele reden waarom ze dat niet zouden willen. The Return heeft ook nog aantrekkingskracht genoeg lijkt me zo.

Once Upon a Time in Anatolia draait nu al voor de 7e week in t Hoogt, als daar blijkbaar zoveel publiek voor is, is dat er zeer zeker ook voor Elena.

Verhoeven schreef:
en een Filmfestival hoeft ook geen roet in het eten te gooien.

Ik doelde eerder dat Eye bij hun opening wellicht nog iets zou willen doen met Elena en de release daarom zou worden uitgesteld om daaraan te worden gekoppeld. Maar dat zou aan de ene kant ook onlogisch geweest zijn omdat Eye niets met Contact Film heeft (Rialto is het première theater) - maar dat schoot door mijn hoofd toen ik dat schreef.

avatar van Malick
Er is publiek maar niet genoeg publiek om er winst uit te halen. Zo beter?

avatar van Mochizuki Rokuro
Malick schreef:
Er is publiek maar niet genoeg publiek om er winst uit te halen. Zo beter?
Niet helemaal. Voor de distributeur of het theater??

Voor Contact Film zal wellicht weinig (geen enkele) theater release geld opleveren. Maar Elena komt denk ik wel in hun Top 5 van het jaar qua inkomsten. Contact heeft meestal één of twee echte klappers per jaar (waarvan er één onverwacht).

Lijkt me sowieso een titel waarbij contact ook nog een DVD release zal doen met inkomsten.

Voor het theater wellicht niet. Hoogt heeft maar 3 zalen dus zal eerder kiezen voor een grotere titel. Ik weet niet of het nog steeds zo is dat er een prolongatie is van vier weken voor dergelijke première titels. Daar zit Anatolia al over heen. Dus misschien onverwacht toch wel. Nu zijn we in Utrecht natuurlijk gezegd met twee extra theaters die een deel Art House voor hun rekening nemen die in andere steden geheel door het Filmhuis worden gedaan.

In Rotterdam is de situatie met het nieuwe L/V echt ten slechtste gekeerd. Daar draait zelden nog iets relevants, laat staan een première. Ik zie nieuwbouw (en terugverdienen van kosten) hier in Utrecht dan ook bepaald niet tegemoet.

avatar van Malick
Distributeur sowiezo niet. Voor de Filmhuizen ligt dat per geval anders. Kleinere (B- / C-)Filmhuizen zoals bijvoorbeeld waar ik werk niet. Hij zegt dan altijd dat hij geen liefdadigheidsinstelling is en dat hij aan ons niets verdient en dat hij in de toekomst geen films meer aan ons wilt leveren...

Maar grotere (A-)Filmhuizen die de film groot kunnen promoten en langer kunnen doordraaien wellicht wel. Maar de man achter Contact Film is - zoals je weet - een moeilijk geval en soms wordt je gewoon gedwongen de film langer (door) te draaien terwijl dat Filmhuis dat helemaal niet ziet zitten. Maar dat is een verhaal dat hier absoluut niet thuis hoort...

avatar van Malick
Las op de terugweg van de Filmbeurs een interessant artikel van onze goede vriendin Dana Linssen over de positie en veranderingen van de markt op (grote) Filmfestivals voor distributeurs: Wat telt, de films of de markt?

Maar ook Nederlandse distributeurs en filmtheaters moeten zich afvragen waardoor hun beleid en hun smaak worden bepaald. Door wat de markt dicteert of door hun eigen, misschien wel weerbarstige kijk op film. Geen populaire vraag in een tijd waarin de markt zegeviert, maar wel een noodzakelijke. Want met middelmaat jaag je zeker de filmliefhebbers uit de bioscopen weg.

Zeg het ze maar!

avatar van Montorsi
Bij Elena (2011):

En jawel, we hebben er weer eentje. Dan ben je Rotterdam, toch qua inwonersaantal het grootste bereik van Nederland, en elke iets minder populaire wereldcinema wat de bioscoop nog eens haalt breng je NIET uit. Ik heb echt helemaal niks met LantarenVenster nieuwe stijl, het programmering is zo braaf en voor de hand liggend
En zelfs dan had ik wel verwacht dat een film van de regisseur van The Return nota bene wel binnen gehaald zou worden.

Maargoed, voortaan maar naar Den Haag voor als je wat verder wil kijken.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Heb de indruk dat LV en Contact film een conflict met elkaar hebben. Ik kan het mis hebben, maar volgens mij zijn Contact-film-titels zijn steeds de ontbrekenden.

avatar van Montorsi
Dat suggereerde user Verhoeven ook al, zou zomaar kunnen inderdaad. Al denk ik nog steeds dat het met het halen van targets te maken heeft dat minder grote titels het gewoon niet redden bij LV om aan de bezoekersaantallen te voldoen.

avatar van Malick
Als jullie geen actie ondernemen dan zal ik eens een poging wagen. Het is trouwens zo goed als zeker dat het een conflict is want ze hebben daar al maanden geen film meer van Contact Film gedraaid terwijl alle andere (onafhankelijke) distributeurs ruimschoots aan bod komen! Ik noem een Deep End, The Hunter, Once Upon a Time in Anatolia, Hors Satan, The Mill and The Cross, The Light Thief en La Mirada Invisible. Op die manier missen jullie een heleboel!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Moet haast wel. Dit is een film die meer bezoekers gaat trekken dan sommige titels die LV wel vertoond. Het valt op omdat Contact film (met Eye, nog wel) zo'n beetje de enige twee distributeurs zijn die vrij veel moeilijkere titels uitbrengen. En de films van Eye draaien wel gewoon.

avatar van Spiekercoen
Of je draait alles van Contact Film, of je krijgt niets. Als je The Mill and The Cross en The Hunter niet wilt draaien krijg je Elena of Anatolia ook niet.

avatar van Malick
En dat is ook niet waar. Want waarom kan bijvoorbeeld het Filmhuis in Sittard (Het Domein) dan gewoon Once Upon A Time In Anatolia draaien zonder de rest?

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
De Franse Film Intouchables is voor distributeur De Filmfreak de grootste hit uit de geschiedenis van de onderneming.

Sinds de bioscooppremière op 22 maart hebben bijna 150.000 Nederlanders de film gezien. Afgelopen vrijdag bezocht de honderdduizendste bezoeker de Franse filmhit. Na een druk paasweekend staat de teller op 146.000 bezoekers. Komende donderdag worden zeven extra kopieën uitgebracht. Intouchables draait dan in 73 bioscopen.

Bron / volledig artikel: Intouchables grootste titel ooit voor Filmfreak - entertainmentbusiness.nl

Gast
geplaatst: vandaag om 12:30 uur

geplaatst: vandaag om 12:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.