menu

Film / Algemeen / Arthouse distributeurs en gespecialiseerde labels

zoeken in:
avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik gun het ze oprecht van harte. Hebben op DVD-gebied duidelijk een van de meest uiteenlopende en meest gedurfde catalogi van Nederland. Alleen daarom heb ik al heel veel sympathie voor ze.

avatar van jeroentjuhhhhh
Oneindig respect voor FilmFreak voor de Shock-lijn..

avatar van Malick
starbright boy schreef:
Ik gun het ze oprecht van harte. Hebben op DVD-gebied duidelijk een van de meest uiteenlopende en meest gedurfde catalogi van Nederland. Alleen daarom heb ik al heel veel sympathie voor ze.
Je haalt me de woorden uit de mond! En met dit succes zullen er zeker een heleboel obscure DVD's / BR's bijkomen en waarschijnlijk een iets groter aanbod in de Filmtheaters. Dat gezegd La leggenda di Kaspar Hauser vonden ze trouwens niets...

avatar van Malick
A-Film durft Kiseki / I Wish van Hirokazu Koreeda in welgeteld vier zalen te distribueren. Op die manier kunnen we beter maar elke Aziatische film meteen op BR / DVD uitbrengen want met een klein beetje geluk is de film tegen het einde van het jaar pas te vinden in het tweede circuit (kleinere Filmtheaters | B- / C-Filmhuizen) ...

Hopelijk brengt distributeur Cinemien Tao Jie / A Simple Life van Ann Hui groter uit en hetzelfde geldt voor distributeur Imagine Film die Wo 11 / 11 Flowers van Xiaoshuai Wang uitbrengt. Die trouwens in een concurrentiestrijd zit met Kiseki / I Wish omdat in beiden films kinderen de hoofdrollen spelen. Ik voel de keuze al aankomen...

Het gaat toch wel barslecht met de Aziatische film in Nederland / België.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Malick schreef:
A-Film durft Kiseki / I Wish van Hirokazu Koreeda in welgeteld vier zalen te distribueren. Op die manier kunnen we beter maar elke Aziatische film meteen op BR / DVD uitbrengen want met een klein beetje geluk is de film tegen het einde van het jaar pas te vinden in het tweede circuit (kleinere Filmtheaters | B- / C-Filmhuizen) ...

Is alles nog niet digitaal dan in de filmhuizen?
Ik las dat we in Nederland helemaal digitaal zouden gaan en dat de filmoperateur een uitstervend beroep is...
Als dat zo is kunnen ze zo'n film voortaan landelijk overal tegelijk uitbrengen; ook in B- / C-filmhuizen.
Want voorheen gingen die paar filmkopieën uit kostenoverwegingen het hele land door.
Dat is met digitale distributie niet meer aan de orde.

avatar van Mochizuki Rokuro
Volgens mij gaat het behoorlijk snel. LHC is helemaal digitaal (gaat daar vaak mis, nu al drie maal dit jaar) en Hoogt volgens mij ook al deels.

Kiseki in 4 kopieën is volgens mij redelijk volgens het patroon zoals het altijd al was. "Kleine films" was altijd zo'n 4 à 5 kopieën, Amsterdam, Den Haag, Nijmegen, Groningen en Utrecht (of Rotterdam, maar die stad is de laatste tijd een beetje non-existent qua films)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Je vergeet Eindhoven nog, daar draait Kiseki nu, met Amsterdam, Den Haag en Utrecht.

A Simple Life kan volgens mij als het het 50+-vrouwenpubliek weet te bereiken best een filmhuishit worden. Via word of mouth. Sober en ontroerend maar ook optimistisch en warm. Lach en traan. Ik zou dat wel ietsje groter durven, maar ik heb er wel vaker naast gezeten qua filmhuishits voorspellen. 11 Flowers wordt ook niet meer dan een kopie of drie, vier.

avatar van Mochizuki Rokuro
De programmeur van Nijmegen zit nu in Eindhoven, dus dat is een logische verschuiving. Hoewel Nijmegen een veel groter filmhuis heeft. 6 t.o.v. 3 zalen. Als er 4 a 5 kopiën zijn was het overigens normaliter Nijmegen opv Eindhoven, maar misschien is dat in de loop der jaren opgeschoven. Ik hou het niet meer zo bij. In Utrecht ben ik relatief nog goed af qua aanbod in dat circuit (reguliere releases bedoel ik dan, bijzondere dingen zijn hier nauwelijks en als het filmhuis meedoet met retro's is het altijd maar een deel). Den Haag is daarvoor de beste plek (samen met Amsterdam uiteraard - maar Filmhuis Den Haag heeft denk ik veruit de meeste retrospectieven gedurende het jaar - hangt voor een belangrijk deel samen met het feit dat daar de Ambassades zitten (en dus het geld en 'populatie') naast de programmeur die daar zit uiteraard), maar daar ontbreekt momenteel een goede vervanging van Babylon (filmhuis heeft deel opgepikt en Pathé een stukje). Rotterdam is (zoals je weet en wellicht helaas ook ervaart) sterk achteruit gegaan, hoewel ze én een groter filmhuis hebben gekregen en Cinerama er nog steeds is.

Overigens gaat dit meer over de filmhuizen, dan over de de distributeurs en labels....

avatar van Malick
kappeuter schreef:
Is alles nog niet digitaal dan in de filmhuizen?

Nog niet ieder Filmhuis is al digitaal in Nederland. Wij zijn bijvoorbeeld volgende week pas aan de beurt. Maar ze hopen voor het einde van het jaar klaar te zijn. En daarmee zijn wij één van de eerste van Europa / Wereld (?).

kappeuter schreef:
Als dat zo is kunnen ze zo'n film voortaan landelijk overal tegelijk uitbrengen; ook in B- / C-filmhuizen.
Want voorheen gingen die paar filmkopieën uit kostenoverwegingen het hele land door.
Dat is met digitale distributie niet meer aan de orde.

Dit klopt dus niet. Zie dit artikel.

De overgang van de Nederlandse bioscoopbranche naar digitale projectieapparatuur is begroot op ongeveer 38 miljoen euro. Een bedrag waarvan wordt verondersteld dat bioscopen — en met name de filmtheaters — dat onmogelijk helemaal zelf kunnen ophoesten. En het zijn juist de distributeurs die financieel profiteren van digitale projectie. Zij zijn namelijk verlost van de hoge kosten die gepaard gaan met het laten maken van 35mm-prints, en van de opslag en het transport van filmrollen.

Om dit verschil te ondervangen, is een verdeelsleutel ontwikkeld. De distributeurs dragen daarin bij aan de investeringen in digitale technologie van de bioscopen. Dat gebeurt door middel van de virtual print fee, een vergoedingssysteem dat door grote Amerikaanse studio's werd bedacht. Voor iedere kopie die distributeurs in première laten gaan, storten ze een vast bedrag. Bij Cinema Digitaal is dit ongeveer 500 euro. Het is de bedoeling dat Nederlandse distributeurs op deze manier de komende jaren 27 miljoen euro bijeen brengen.


Wat dus toch betekent dat we écht pas aan het einde van het jaar aan de beurt zijn. Als we de film dan nog wel willen...

avatar van Malick
Mochizuki Rokuro schreef:
Overigens gaat dit meer over de filmhuizen, dan over de de distributeurs en labels....

Het beleid van (onafhankelijke) distributeurs ligt tegenwoordig samen met wat er tegenwoordig (niet) vertoont wordt in Filmhuizen. Ik zie een commerciële verschuiving plaatsvinden waar films als The Iron Lady, The Descendants, Intouchables en bijvoorbeeld een The Artist gewoon in een Filmhuis geprogrammeerd wordt om toch die zaaltjes (half) vol te krijgen...

Het feit dat A-Film vijf jaar geleden Still Life van Jia Zhang-ke aankocht en redelijk groot uitbracht en nu I Wish in nog geen vijf zaaltjes kan laten draaien zegt genoeg.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
De filmhuizen hebben altijd al kleine en minder toegankelijke films gecombineerd met commerciële(re) titels.
Festen, Amélie, Goodbye Lenin en As It Is In Heaven waren ook filmhuissuccessen...

A-film's focus is wel commerciëler geworden helaas.
Toen ze nog Total Film hadden was er een veel diverser aanbod.

avatar van Mochizuki Rokuro
Het is maar wat je filmhuis noemt. Hier in Utrecht heeft t Hoogt (filmhuis) 3 zalen en draait echt alleen maar titels die je daar verwacht (Elene, Anatolia, Alps, I Wish, etc) en LHC/Springhaver (horen bij elkaar - krijgen geen subsidie) die het segment er net boven draait (This Must Be the Place, Decendants, Artist). Beide doen wel speciale programma's lezingen etc. In Den Haag heeft het filmhuis 6 zalen en draaien ál deze titels in het filmhuis, ook bij gebrek aan een theater voor het segment er net boven (v/h Babylon).

avatar van Malick
Per toeval dit kanaal op youtube gevonden waar distributeur Contact Film trailers van films en documentaires heeft toegevoegd die ze nog gaan uitbrengen in de Filmtheaters en / of op DVD / BR. De vraag is alleen: wanneer?

avatar van Montorsi
een nieuw geval.... Play van Ruben Östlund, ook weer niet in Rotterdam

avatar van Montorsi
hier trouwens een interessante reactie van Krijn Meerburg (directeur LantarenVenster) op kritiek van de Rotterdamse Raad voor Kunst & Cultuur (RRKC) dat LV zich niet geheel met de kerntaken van een filmtheater bezig houdt en het filmaanbod 'niet uniek of opvallend vernieuwend' is.

Beeldvorming

Wat mij betreft is de kritiek terecht, maar gevolg van de ge-eiste doelstellingen door de gemeente aan LV wat betreft bezoekersaantallen etc, die bijna alleen te realiseren zijn met een vrijwel enkel populair arthouse programma. Denk dat LV niet zoveel keus heeft maw, maar het is wel vervelend om te constateren dat in de tweede stad van het land geen plek voor kleine arthouse meer is. Dit citaat van Krijn Meerburg, herken ik dan ook helemaal niet:

"LantarenVenster geeft een goed beeld van de ontwikkelingen in de cinema, van de kleinste documentaire tot de bredere arthouse, in samenwerking met tientallen culturele organisaties, festivals en filmorganisaties en regelmatig omlijst met debat en/of randprogrammering. Daardoor is de programmering van LantarenVenster vergelijkbaar met die van andere belangrijke filmtheaters in het land, zoals Rialto in Amsterdam, LUX in Nijmegen, de Verkadefabriek in Den Bosch en Filmhuis Den Haag."

Genoemde theaters programmeren veel gewaagder als je het mij vraagt. Er is inderdaad deels overlap, maar kijk naar de echt kleine releases, de minder toegankelijke filmpjes buiten de altijd populaire verwachtte successen voor de 45+ doelgroep, die zie je gewoon nooit meer in Rotterdam.

De kritiek van de RRKC wordt eigenlijk ook geen moment weerlegd, er wordt juist gereageerd dat het aanbod overeen komt met 'wat er in cinema gebeurd' (ofwel, redelijk populair is), waarmee het signaal wat mij betreft vrij duidelijk is. Veilige keuzes voor een zo groot mogelijke toegankelijkheid van een filmtheater.

avatar van Malick
Buiten LantarenVenster om gaat ook het IFFR gekort worden, Montorsi! Er zijn nog maar weinig steden waar Filmhuizen nog 'goed lopen' en 'carte blanche' hebben van de gemeente / overheid. Zoals ik al eerder concludeerde zijn de Filmhuizen in het algemeen aan vercommercialiseren.

Hier kun je een oud artikel vinden na aanleiding van het boek ''Passie voor cinema — Ruim veertig jaar pionieren in het voetspoor van de Filmliga'' waar een figuur als Ted Chiaradia het 'denkt' te weten:

Ik zou in het geval van LUX Gooische vrouwen hebben gedraaid in twee zalen en dat gecombineerd hebben met iets van Gerard Huisman (Contact Film). De combinatie kunnen maken. Een goede programmeur is iemand die origineel is en de markt goed aanvoelt.
Dan snap je het in mijn ogen écht niet. Oftewel Montorsi wen er maar aan.


avatar van Mochizuki Rokuro
Zolang ze maar DVD's blijven uitbrengen - die theaterkopieëen waren wellicht incidenteel te zien op Camera Japan (ik twijfel, maar er waren altijd veel doublures in de releases van TW en hun programmering), maar volgens mij draaien die ook digitaal.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Wel al heel lang aanwijzingen her en der gezien dat Third Window geen rijk bedrijf is. Heeft bijvoorbeeld heel lang getwijfeld , aangekondigd en weer uitgesteld om iets met Blu Ray te gaan doen en doen nu een paar grote titels als test. Erg veel labels wereldwijd met iets meer lef werken vrijwel constant op het randje. Als Third Window films blijft uitbrengen in de bios en dat blijft verlieslatend dan is dat uiteindelijk zelfmoord denk ik.

Wat hij overigens schetst over de Britse arthousemarkt is bepaald niet fraai (maar wel subjectief natuurlijk). Vooral die BBFC-klacht lees ik vaker. Je moet bij de BBFC ook een aparte aanvraag indienen voor bijvoorbeeld je commentaartrack. Dus als je een film in de bios uitbrengt en daarna wil uitbrengen op een DVD met commentaartrack moet je de dezelfde film tegen hoge kosten drie keer laten keuren.


avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
De site van Contact Film is niet altijd up-to-date, maar ze zitten nu ook op Facebook:
Contact Film | Facebook

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Homescreen stapt in Blu-ray-markt

In samenwerking met Excesso Entertainment en distributiepartner Kolmio Media zet Homescreen dit jaar zijn eerste Blu-ray-releases in de markt.
Homescreen brengt op 15 november een vijftal arthouseklassiekers uit. Het gaat om de titels Gomorra, Das Leben Der Anderen, Lebanon, Un Prophète en De Eenzaamheid van de Priemgetallen.

Het is de eerste keer dat deze titels in Benelux op Blu-ray verschijnen.
Volgens Luc Freijer, sales & acquisitions, is dit de eerste stap van Homescreen binnen de HD-markt. “Wij hebben een catalogus van tussen de vijfhonderd en zeshonderd films. Na de release van de eerste worp gaan we samen met Kolmio Media bekijken welke titels zich nog meer lenen voor Blu-ray. Je moet dan niet alleen aan klassiekers denken, maar ook aan nieuwe releases.”

(persbericht)

avatar van Malick
Fantastisch nieuws!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Excesso is erbij betrokken, interessant. Dat begon als een label dat films die de anderen op de plank hebben laten lagen en wordt nu betrokken bij de Blu Ray releases van Homescreen. Slim begin met waarschijnlijk de vijf van de bestverkochte releases van de laatste jaren.

avatar van Malick
In het voorjaar - vanaf eind januari - staan er een zestal interessante Latijns-Amerikaanse films op de planning om uitgebracht te worden in de Filmhuizen. Contact Film gaat 3 / Tres uitbrengen van Pablo Stoll, Filmfreak gaat No uitbrengen van Pablo Larraín, Imagine Film gaat Infancia Clandestina / Clandestine Childhood uitbrengen van Benjamín Ávila, Amstel Film gaat Elefante Blanco / White Elephant uitbrengen van Pablo Trapero en Wild Bunch gaat Post Tenebras Lux uitbrengen van Carlos Reygadas én Después de Lucía / After Lucia van Michel Franco. En hopelijk vergeet ik er nog eentje!

avatar van Malick
Door gebruiker Onderhond & Co is in het verleden meermaals commentaar geweest op de verlate en eenzijdige distributie van films / documentaires in Filmhuizen / Bioscopen. Maar dat het nog 'slechter' kan bewijst dit. Bij ons ging die begin november (2011) in première. En hier nog zo'n titel. En dan heb ik nog niet eens gehad over obscuriteiten als deze die in nog geen vijf landen is gedistribueerd.

avatar van Montorsi
Ik ving overigens op het IFFR op dat het feit dat Contact Film eigenlijk nooit regulier in Rotterdamse theaters (lees: LV) te zien was te maken had met een boycot van LantarenVenster. Hoe of wat weet ik niet, maar dat verklaart wel eea over het beperkte aanbod hier.

Verder viel het me op dat In The Fog, ook van Contact Film op het IFFR draaide. Normaal is die kerel van Contact Film toch zo moeilijk over het draaien van zijn films op festivals?

avatar van Malick
Het probleem is dat LantarenVenster alleen de films / documentaires wil vertonen van Contact Film waar bezoekers op afkomen. Drie keer raden wat Contact Film daar zelf van vindt?

Contact Film en IFFR:
- Pieta (Kim Ki-Duk)
- V Tumane / In the Fog (Sergei Loznitsa)
- La Cinquième Saison (Peter Brosens en Jessica Hope Woodworth)
- Silent Ones (Ricky Rijneke)

avatar van Malick
De aankopen uit Berlijn op een rijtje. Een aantal ervoor maar het merendeel tijdens.

Filmfreaks:
Prince Avalanche (David Gordon Green)
Ginger & Rosa (Sally Potter)

Contact Film:
Child's Pose (Calin Peter Netzer)
La Religieuse (Guillaume Nicloux)
Hayatboyu (Asli Özge)
Camille Claudel, 1915 (Bruno Dumont)

Cinemien:
Les Beaux Jours (Marion Vernoux)
Oh Boy (Jan Ole Gerster)
Concussion (Stacie Passon)
An Episode in the Life of an Iron Picker (Danis Tanovic) ( ? )

A-Film:
Don Jon's Addiction
Ends of the Earth (Derek Lee en Clif Prowse)
Fruitvale (Ryan Coogler)
Torch of Light ( ? )
Los Amantes Pasajeros (Pedro Almodóvar)
The Bling Ring (Sofia Coppola)
Frances Ha (Noah Baumbach)

Wild Bunch:
In the Name Of (Malgorzata Szumowska)
The Look of Love (Michael Winterbottom)
Before Midnight (Richard Linklater)
Elle S'en Va (Emmanuelle Bercot)
Gloria (Sebastián Lelio)
Layla Fourie (Pia Marais)
Tanta Agua ( Ana Guevara en Leticia Jorge)
Northwest (Michael Noer)

Cinéart:
The Grandmasters (Wong Kar Wai)
Boven Is Het Stil (Nanouk Leopold)
Inch'Allah (Anaïs Barbeau-Lavalette)

Cinema Delicatessen:
The Act of Killing (Joshua Oppenheimer en Christine Cynn)

Paradiso:
Lovelace (Rob Epstein en Jeffrey Friedman)

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
BFI staat voor British Film Institute. Enigzins vergelijkbaar met EYE in Nederland.
Geeft ook films op dvd en blu-ray uit.

[embed]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=lzzf-0ubL7g[/embed]

Gast
geplaatst: vandaag om 03:25 uur

geplaatst: vandaag om 03:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.