- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Dat is dus absoluut niet logisch. Men houdt zo een onderdeel van de industrie kunstmatig in leven terwijl er eigenlijk niet echt vraag meer naar is. Of in ieder geval vermoeden ze te weinig vraag om het in stand te houden. Dan moet je je niet verwonderen dat mensen maar gewoon naar andere wegen zoeken om iets te bekijken.
Je spreekt zelf over vraag en aanbod. De vraag is er om films meteen thuis te kunnen bekijken. Maar het aanbod wordt moedwillig achtergehouden. Dat is toch vreemd? En dan hoeft het niet eens over DVD releases te gaan. Zelfs op bioscoopreleases moet je soms erg lang wachten. Dan zitten je vriendjes in Amerika een film helemaal op te hemelen, terwijl hij hier de eerstekomende maanden nog niet in de bios te bekijken is.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31163 berichten
- 5455 stemmen
Het is niet omdat er een grote vraag is, dat je meteen een groot aanbod moet creëren. Ik zeg niet dat het goed is wat de industrie doet, wel dat het logisch is. Als ik die nieuwe film wil zien zal ik naar de bioscoop gaan, of wel een hoge prijs betalen. Het is absoluut niet vreemd dat aanbod moedwillig wordt achtergehouden, zo werkt nu eenmaal de commerciële markt.
Groot verschil met vroeger is dat de industrie daar nog altijd aan vast houdt, maar er met het illegale downloaden een concurrent op de markt is gekomen die mee kan voorzien in het aanbod. Wel logisch is dus het jammerlijke gevolg dat mensen met de vraag naar de 'concurrent' stappen en hun nieuwe film of cd verkrijgen via illegale downloads.
Er zijn dus 2 oplossingen. Ofwel speel je mee naar de nieuwe markt en verlaag je de prijzen, versnel je de release, zorg je voor hogere kwaliteit, ... Ofwel schakel je de concurrentie uit door pogingen te ondernemen om illegaal downloaden tegen te houden. Alleen is dat laatste blijkbaar vrij moeilijk,omdat men er enkel een verbod op legt maar niets concreet tegen doet. Toch niet iets dat helpt momenteel.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Niet logisch "is", maar "was". De tijden dat je een trailertje van een obscure Japanse anime op een underground beursje kon releases voor een select groepje mensen is gewoon voorbij.
Als zo'n trailertje getoond wordt zie ik het morgen op 10 nieuwssites gemeld, met allerlei links naar HQ trailers en YouTube gevalletjes. En meteen zit je globaal met een relatieve hoop geinteresseerden die de smaak naar meer te pakken hebben.
Ondertussen toch al een tijdje een reeële (en niet zo moeilijk te voorspellen) situatie waar weinig tot niks mee gedaan wordt. Behalve die halfbakken pogingen om het terug te draaien, wat hoogstens redelijk grappig is.
-
- 31163 berichten
- 5455 stemmen
Met die nuance van 'was' ipv 'is' heb je idd wel gelijk. De industrie is nu eenmaal niet met z'n tijd meegegaan. Alles gaat veel sneller de wereld rond en je moet sneller kunnen reageren. En voorlopig zijn er nog geen echte geslaagde pogingen ondernomen zoals je zegt, om het probleem van vandaag op te lossen.
Resh
-
- 701 berichten
- 609 stemmen
Ik zou niet weten waarom niet. Ik ben niet iemand die koste wat kost de nieuwste films gelijk in huis moet hebben, zodat ik daarna hier kan gaan pimpen met mijn aanwinst. Zo van: 'Kijk eens wat IK al in huis heb?'
Bovendien kan het soms wel even duren voordat er een echt mooie release verschijnt. Als ik dan een paar maanden extra moet wachten, soit.
Ik wacht echt niet 2 maanden voor een film, veel leuker als een film net in de bios is uitgekomen en de hele commotie erom heen, om dan de film te kijken. Zo blijf je ook een beetje up-to date. Als je 2 maanden wacht is je filmlijstje een stuk kleiner. Download vergroot dus gewoon de filmlijstje voor de filmliefhebbers. Daar zeg ik geen Nee op
. Tenslotte wat is leuker dan alle nieuwste films, dat in de bios draait, al gezien te hebben. Dan ben ik liefer een dief, want dan kan ik voordezelfde geld 200 films gezien hebben, als ik zou betalen zou ik zeker maar rond de 40 films hoogstens uitkomen in 1 jaar.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Tja, ik ben de fase al ontgroeid waar ik mee moet lullen met de rest om tof over te komen. Ook nooit gedaan gelukkig.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Schattig dat je dat even expliciet wil bevestigen langs de hele discussie weg 
Al is het in een discussie vaak wel beter dat je een beetje meelult met de rest, zo blijven we bij hetzelfde onderwerp.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
De grens tussen dowloaden en meeloperij liggen anders aardig dicht naast elkaar.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Misschien als je een beetje wereldvreemd bent.
Graag willen meepraten over iets is heel wat anders dan napraten in ieder geval.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Je moest eens weten hoeveel mensen films downloaden om erbij te horen. Ik dacht dat dit, aan de hand van dit topic, nu wel duidelijk zou moeten zijn. Verschillende men-
sen die die gedachte nog eens extra hebben bevestigd. Maar dat je een eigengereid ventje bent weten we al langer dan vandaag.
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
ik download af en toe films.
meestal als het een horror niemandalletje betreft of een film die lastig te vinden is.
of een film die ik graag wil zien.
of een film die me gewoon wel lachen lijkt.
hahaha, eigenlijk altijd dus 
maar ik koop toch zeker ook nog films.
en ga naar de bios dus het is niet uit gierigheid.
het is gewoon te makkelijk om effe een paar films in te kloppen als je toch achter je PC zit.
-
- 31163 berichten
- 5455 stemmen
Je moest eens weten hoeveel mensen films downloaden om erbij te horen. Ik dacht dat dit, aan de hand van dit topic, nu wel duidelijk zou moeten zijn. Verschillende men-
sen die die gedachte nog eens extra hebben bevestigd. Maar dat je een eigengereid ventje bent weten we al langer dan vandaag.
Mensen downloaden films omdat ze graag films zien, niet om er bij te horen. Wel krijg je een fenomeen als 't rood licht. Als een grote groep mensen oversteekt zal er maar een enkeling blijven wachten op het groen. Als je merkt dat andere mensen illegaal downloaden en dat met alle gemak gaat en er ook niemand is die daar iets concreet tegen doet (sancties of zo), zullen veel mensen sneller geneigd zijn om ook te beginnen met downloaden. Niet zozeer kwestie van meeloperij, maar wel een logisch psychologisch gevolg van de mens als kuddebeest. Kleine nuancering, maar toch net anders.
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
detail:
downloaden is officieel nog steeds NIET illegaal in Nederland
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
sen die die gedachte nog eens extra hebben bevestigd.
Zie het eerlijk gezegd niet echt terug in dit topic ...
Resh
-
- 701 berichten
- 609 stemmen
Tja, ik ben de fase al ontgroeid waar ik mee moet lullen met de rest om tof over te komen. Ook nooit gedaan gelukkig.
Zogenaamde braafe burgertje spelen op forums is ook niet de tofste rolletje 
De grens tussen dowloaden en meeloperij liggen anders aardig dicht naast elkaar
Je download meestal een film omdat je de film wilt zien, en daarbij geen achterliggende gedachtens, logisch???
Downloaden om erbij te horen? Hoe kom je erbij. Net alsof jij muziek maakt om erbij te horen. Je wijkt een beetje af, nu kom je met slechte argumenten 
-
- 31163 berichten
- 5455 stemmen
Geen idee, ik kom uit Vlaanderen. 
Resh
-
- 701 berichten
- 609 stemmen
Nee hij heeft een steekproef gedaan in derest van Europa waaruit dat blijkt 
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
Geen idee, ik kom uit Vlaanderen.
er was een tijdje terug een programma op TV waarin wedr uitgezocht hoe het er nu eigenlijk mee stond.
omdat bijan idereen denkt dat het illegal is.
blijkt dus van niet.
ze lieten er een advocaat/jurist ofzo (ben ik even kwijt) op los wiens specifieke terein media was, en hij legde het haarfijn uit.
op dit moment is alleen uploaden illegaal in NL
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3285 stemmen
Mensen downloaden films omdat ze graag films zien, niet om er bij te horen.
Dat zou ik maar niet te hard zeggen. Echt filmliefhebbers gaan geen workprint bekijken en toch is die nieuwe X-Men film al vaak gedownload en bekeken. Typisch gevalletje van ik heb die film lekker al gezien.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Dat zou ik maar niet te hard zeggen. Echt filmliefhebbers gaan geen workprint bekijken en toch is die nieuwe X-Men film al vaak gedownload en bekeken. Typisch gevalletje van ik heb die film lekker al gezien.
Juistem. Hoe vaak de er wel stemmen zijn verwijderd bij die film...
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Echt filmliefhebbers gaan geen workprint bekijken en toch is die nieuwe X-Men film al vaak gedownload en bekeken. Typisch gevalletje van ik heb die film lekker al gezien.
Het downloadpubliek is dan ook honderd keer ruimer dan "echte filmfans".
Maar volgens mij wordt "meelopen" hier sterk verward met willen deelnemen aan de discussie wanneer ze actief is. Dat merk je soms trouwens ook in omgekeerde richting op een site als MM. Als Belg had je de kans om een film als Vinyan veel eerder te zien. Dan is het veel leuker als je daar een berichtje kan neerschrijven en dat er met een groep mensen een discussie ontstaat. Daar teert MM ook op. Lullig dan dat je daar iets neerpent en je 4 maanden lang geen review ziet om de release in NL hopeloos achterloopt.
Vergelijk het met de populaire maandagochtend topics (waar grote TV shows op zondagavond ook op mikken). Heel de klas/iedereen op het werk heeft het erover, en als je het niet gezien hebt dan heb je maar weinig bij te brengen in de groep.
Dat is geen meelopen, dat is gewoon zorgen dat je je eigen mening over iets kan inbrengen wanneer het aandacht krijgt, en niet 6 maand later als iedereen alweer ergens anders over bezig is.
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
wat een flauwe kul.
waarom zouden er geen mensen zijn die downloaden GEWOON om dat ze de film graag willen zien?
wat een snobistisch gezever weer allemaal zeg.
de "echte filmliefhebber", rot toch op man......
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Dat is geen meelopen, dat is gewoon zorgen dat je je eigen mening over iets kan inbrengen wanneer het aandacht krijgt, en niet 6 maand later als iedereen alweer ergens anders over bezig is.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Niks is een (ethische) vrijgeleide om te gaan downloaden uiteraard.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8222 stemmen
Heel herkenbaar inderdaad. Ik hoor sommige mensen ook weleens een kreet roepen van " Nou de film was niet veel aan, maar we hebben hem nu tenminste gezien, dus we kunnen er weer over meepraten".
Verder zijn er natuurlijk diverse redenen om te downloaden, maar vaak toch wel omdat je een film natuurlijk graag wilt zien.
ghostman
-
- 5742 berichten
- 5 stemmen
Ik download films omdat ik arm ben en omdat ik geen zin heb om bazen van filmstudio's en filmmaatschappijen etc. nog rijker te maken.
Kunst (literatuur etc.) is universeel en mag geen geld kosten!
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
Ik download films omdat ik arm ben en omdat ik geen zin heb om bazen van filmstudio's en filmmaatschappijen etc. nog rijker te maken.
tuurlijk mag kunst geld kosten.
de artiest/kunstenaar heeft toch ook kosten en stopt er toch ook veel werk in?
en dan hebben we het nog niets eens over de druk die het oplevert om inspiratiue te BLIJVEN hebben, de buiten proportionele uren die veel kunstenaars maken.
waarom zou jij dat allemaal zo maar gratis huplakee mogen hebben, wie ben jij?
ik word hier echt kwaam om.
ik moet met mijn band toch ook de oefenruimte betalen en de studio en de cd's en de drukker en de apparatuur en de fotograaf en het transport en de snaren en de gitaren en de drumvellen en stokken en microfoons etc etc?
beetje een onrealistische gedachte
en als je altijd arm bent:
misschien eens een baantje zoeken?
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen