• 15.980 nieuwsartikelen
  • 179.041 films
  • 12.274 series
  • 34.084 seizoenen
  • 649.228 acteurs
  • 199.273 gebruikers
  • 9.390.185 stemmen

Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)

zoeken in:

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1718 stemmen

Vind dat ook geen slecht idee is volgens mij commercieel ook intressanter om gewoon de hele markt in 1x te bedienen.

Als ik een film in de bioscoop wil zien doe ik dat omdat ik gelijk een leuk avondje wil hebben, dat is de belangrijkste reden.

Het is natuurlijk belachelijk dat een avondje bioscoop E7,50 - E 9,50 kost en een nieuwe DVD E15,00 - E20,00 dat verschil is te groot. Wanneer je voor een redelijke prijs een nieuwe DVD kan aanschaffen of legaal een film kan downloaden zal er denk een stuk minder illegaal gedownload worden.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Dan zullen de arthouse theaters het nog moeilijker krijgen en vallen waarschijnlijk als eerste weg. Op elke optie zitten haken en ogen.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12876 stemmen

Dan zullen de arthouse theaters het nog moeilijker krijgen en vallen waarschijnlijk als eerste weg. Op elke optie zitten haken en ogen.

Dat geeft dan aan dat de consument eigenlijk niet zit te wachten op die bioscoop. Het is niet onze taak om dat hele circus in stand te houden, het is al helemaal niet logisch dat het ons zo opgedrongen wordt.

En net als Madecineman is het mij toch ook meer te doen om dat avondje uit dan om die geweldige bioscoopervaring. Eentje om de twee maand is al veel.

• 7484 berichten
  • 1718 stemmen

Erwinner schreef:

Denk ik juist niet... Vooral de arthouse liefhebber ziet de meerwaarde van een film op het grote scherm.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Bij mij telt ook de bioscoop ervaring. Het bereik en de kosten zijn 2 punten die me tegenhouden, vooral de kosten.

• 7484 berichten
  • 1718 stemmen

De kosten voor een leuk avondje uit vallen dan nog wel mee hoor. Beetje avondje stappen in een hippe club oid kost veel meer.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Madecineman schreef:

De kosten voor een leuk avondje uit vallen dan nog wel mee hoor. Beetje avondje stappen in een hippe club oid kost veel meer.

Helaas heb ik geen hippe club in huis, een tv wel. Mocht ik ooit een groot scherm in huis hebben dan hoeft die bios helemaal nooit meer.

Een avondje cluppen geeft bijna altijd een voldaan gevoel. Een film moet je altijd nog maar afwachten of het wat wordt. Beetje appels met peren natuurlijk.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12876 stemmen

Beetje avondje stappen in een hippe club oid kost veel meer.

Daar blijf je dan ook wel veel langer ... en als je film versnaperingen neemt scheelt het al niet zoveel meer.

Verder is zo'n groot doek wel leuk (al betekent arthouse in Belgie gewoon middelgroot doek), maar de niet-zo perfecte prints, krakende boxjes, beperkte zitruimte, lawaaierige medekijkers en extreem beperkte keuze zijn toch allemaal zaken die in het nadeel van de bios spelen.

Vind de bios daarom ook niet echt het terrein van de filmfan, eerder voor het avondje-uit volk.

• 7484 berichten
  • 1718 stemmen

Kan, ik vind zo'n bioscoop wel gezellig. Thuis op de bank zitten kan altijd nog, ik ga gewoon graag uit en de bioscoop is gewoon een van die dingen die voor wat variatie daarin zorgen. Dat ik voor een leuke avond een paar euro kwijt ben zal me een zorg wezen eigenlijk.

Overigens laatst in de Melkweg geweest E15,- entree, dan moet je jas nog weghangen en dan komen de drankjes ook nog daarbij... Dure bioscoop die daarbij in de buurt komt. Bovendien ben ik ook best in een club geweest waar ik echt niets aan vond dan heb je ook een weinig voldaan gevoel hoor.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Ik woonde trouwens een jaartje of 6 naast een bioscoop in Leiden.

Volgens mij ben ik 2 keer geweest... Geef mij maar een luie stoel met een pauzeknop + versnaperingen inclusief nicotine.

• 7484 berichten
  • 1718 stemmen

Ah... There comes the monkey out of the sleeve

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Het ligt ook aan de situatie waar je je in bevindt.

Vroeger met vrienden naar de bios was altijd leuk totdat het uitgaansleven zijn intrede deed. Maar nu zonder nicotine uitgaan is niet echt leuk, ook deels mijn eigen schuld uiteraard. Hehe.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

Beetje belachelijk om 15+ EUR neer te tellen voor een film die alweer tot gisteren behoort.

Het gaat toch niet om het geboortejaar, maar om de kwaliteit van een film? En die is tijdloos...

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12876 stemmen

Moet de eerste tijdloze film nog tegenkomen.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Jij beschouwt de films in je top 10 niet als tijdloze films?

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12876 stemmen

Niet bepaald nee. Bij sommige (zoals Tetsuo) is het verval ook al erg goed zichtbaar.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Binnenkort je top 10 maar eens herzien dan.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12876 stemmen

Waarom? Bij jouw films bladert de tijd er ook al sterk af.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Vind jij.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

Moet de eerste tijdloze film nog tegenkomen.

Kan zijn, maar daarmee weet ik nog niet waarom de geboortedatum van een film zoveel belangrijker zou zijn dan de kwaliteit ervan. Bovendien zei ik nooit dat films tijdloos waren, wel de kwaliteit ervan. En als het gaat om een kwalitatief aspect, bv. het verhaal, zie ik niet in waarom dat binnen twee maanden slechter zou zijn dan gisteren.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12876 stemmen

Pastichio Rocker schreef:

Vind jij.

Als jij de geboortedatum van sommige films er niet kan afzien moet je een keer een andere zonnenbril proberen.

Kan zijn, maar daarmee weet ik nog niet waarom de geboortedatum van een film zoveel belangrijker zou zijn dan de kwaliteit ervan.

Zeg ook niet dat het belangrijker is, maar het idee dat je minder betaalt voor een product dat ouder is, is niet erg vreemd. Zeker niet als het gaat over massa consumptie.

En ook verhalen kunnen achterhaald worden. Zowel qua structuur als qua thematiek. Als je kijkt naar de platte kritiek die in een Chaplin film gepleurd wordt kan je best zeggen dat zoiets ondertussen enorm achterhaald is.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Als ik een film koop of kijk dan let ik niet eens op de 'geboortedatum'. Waar ik wel op let is of het een film is die in mijn straatje past, en alle films in mijn top 10 doen dat.

kos

• 46714 berichten
  • 8868 stemmen

Onderhond schreef:

Als jij de geboortedatum van sommige films er niet kan afzien moet je een keer een andere zonnenbril proberen.

.

'Tijdloze film' betekent toch juist dat de film dermate goed is dat het niet boeit of je er aan kunt afzien hoe oud hij is?

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12876 stemmen

Doe ik ook. Net zo met kleren trouwens, maar voor de collectie van vorig jaar betaal je toch steeds gevoelig minder. En voor de vorige CD van Madonna ook.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Plus dat het feit of iets al dan niet achterhaald is (wat lang niet voor alle films geldt trouwens) bij mij weinig afdoet van de kwaliteit ervan. Als je die redenering doortrekt is alles wat tot het verleden hoort per definitie minder goed. Dat vind ik een vreemde gedachte.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12876 stemmen

Sommige zaken uit het verleden hoeven toch niet achterhaald te zijn

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

Sommige zaken uit het verleden hoeven toch niet achterhaald te zijn

Inderdaad, dat zeg ik juist.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12876 stemmen

Los daarvan is het toch logisch dat je er niet meer de "net-nieuw" prijs voor betaalt. Je betaalt namelijk nooit voor de kwaliteit van een film.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Hangt er van af hoe oud die DVD is. De film op zich heeft daar voor mij niks mee te maken (die mag 6 maanden oud zijn of 85 jaar), maar aan een schijfje van 5 jaar oud geef ik inderdaad geen 15 euro. Omdat dat schijfje nu eenmaal onderhevig is aan slijtage en ik graag brandnieuw materiaal heb.

Film Pegasus (moderator films)

• 31163 berichten
  • 5455 stemmen

Onderhond schreef:

Los daarvan is het toch logisch dat je er niet meer de "net-nieuw" prijs voor betaalt. Je betaalt namelijk nooit voor de kwaliteit van een film.

De prijs hangt compleet af van vraag en aanbod. De vraag bij nieuwere films is nu eenmaal groter. Film komt meer in de kijker, is net in de bioscoop geweest, heeft grote affiches rondhangen, .. Dus ook logischerwijs hogere prijzen. Die zakken meestal als de film wat verouderd. Dat komt niet door de kwaliteit van de film, wel omdat er een mindere vraag achter is. Mensen hebben de film al gezien of denk er minder aan omdat hun oog op nieuwe trailers en affiches valt. Voor filmliefhebbers is dat misschien minder een probleem, maar de meeste mensen zijn filmkijkers en kijken vooral naar wat op hen afkomt via de media.

De meeste downloads zullen dus ook wel betrekking hebben op nieuwere en/of commerciële films. Al dienen die meestal wel om duurdere projecten of minder commerciële films te financieren.

@ Onderhond: als één van jouw criteria om een film goed te vinden oa is dat hij nieuw moet zijn (om niet verouderd over te komen) is er eerder een probleem rond dvd-release dan om het downloaden. Al zit je dan met het zelfde probleem als andere 'vergankelijke' zaken. Als ik de nieuwste computer, een kledingstuk uit de nieuwste collectie, de huidige muzieksingles, .... noem maar op wil kopen zal ik altijd wel meer moeten betalen. Ik spreek niet over alle films, maar het is toch logisch dat er een wachttijd is voor de film op dvd komt? Anders kan je meteen de bioscopen afschaffen en alle films straight-to-dvd maken. Een maatschappij zou gek zijn om z'n films gemaakt voor het grote te doek zelf begint te concurreren door die tegelijkertijd op dvd uit te brengen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.