• 15.972 nieuwsartikelen
  • 179.027 films
  • 12.272 series
  • 34.078 seizoenen
  • 649.208 acteurs
  • 199.265 gebruikers
  • 9.389.672 stemmen

Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)

zoeken in:

neo

• 15436 berichten
  • 10049 stemmen

''De muziekindustrie kampt met een krimpende markt en ziet zich geconfronteerd met een wijd verbreide praktijk van file sharing. In de bedrijfstak worden tal van bewegingen gemaakt om nieuwe revenubronnen aan te boren, zoals door live-concerten, merchandise en sponsoring. Er is duidelijk nog steeds een plaats voor muziekopnames, maar in de toekomst lijkt het niet meer mogelijk om alleen op basis van muziekopnamen een renderend bedrijf te runnen.''

Hieruit blijkt maar (weer) eens dat de muziekindustrie in ieder geval al heel ver heen is. Ik zie ook iets ook gebeuren met films. Ik vrees er ook voor, ondanks al die 'prachtige' (ik zelf heb er niks mee) alternatieven.

Film Pegasus (moderator films)

• 31163 berichten
  • 5455 stemmen

Legan schreef:

Zit diefstal niet gewoon in de prijs ingecalculeerd? Neem kleding bijvoorbeeld. De detailhandel gaat ervan uit dat een bepaald percentage van hun kleding gestolen wordt. Hierop anticiperend, hebben ze gewoon de prijs omhoog gegooid. Alles wat ze aan diefstal kunnen tegenhouden betekent dus in feite gewoon een leuke bonus. Logischerwijs zou dit, hoewel onwetend over de filmindustrie, hetzelfde moeten zijn met films lijkt mij.

Een groot bedrijf houdt rekening met diefstal in z'n prijs, al krijg je evengoed de politie op je nek als je met een artikel wegloopt zonder te betalen. In een winkel kan je nog werken met camera's, security, alarmlabels, ... om diefstal te kunnen tegenhouden. Maar dat kost evengoed geld en zal dus evengoed in de prijs verrekend worden. Bij internet is de protectie tegen diefstal een heel pak moeilijker en duurder. Maar het blijft broodroof.

Sasja

• 1338 berichten
  • 120 stemmen

Muziekpiraten kopen 10 keer meer muziek'

ArtikelgereedschapTip ons

Printen

Reacties (4)

msn-reportereKudosnujijsymbalooNuttig artikel?

Gepubliceerd: Woensdag 22 april 2009

Auteur: Ernst-Jan Hamel

'Muziekpiraten' kopen veel vaker muziek dan gebruikers die nooit iets illegaals downloaden, concludeert een Noors onderzoek.

De BI Norwegian School of Management bekeek in de periode mei-oktober 2008 het muziekdownloadgedrag van meer dan 1900 internetgebruikers tussen de 15 en 20 jaar. Opmerkelijk genoeg geven de ondervraagden die wel eens illegaal muziek delen ook tien keer zoveel uit aan legale muziekdownloads als de groep die nooit iets illegaals downloadt. "Degenen die zeggen dat ze gratis downloaden zijn eigenlijk de grootste consumenten van betaalde muziek online", zegt onderzoekster Audun Molde tegen de Noorse krant Afterposten.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het nog niet zo slecht gesteld is met het koopgedrag van 15- tot 20-jarigen. Vijftig procent had in de onderzochte periode minimaal eenmaal iets gekocht bij een muziekdienst zoals bijvoorbeeld iTunes of Amazon. Zes van de tien jongeren kocht in dat halfjaar ook nog een cd. Gemiddeld kochten de jongeren 5,1 cd's.

Platenlabel niet overtuigd

Een Noorse woordvoerder van platenlabel EMI laat weten niet overtuigd te zijn door het onderzoek. "Dit is niet het definitieve bewijs dat gratis downloads zorgt voor een toename aan het aantal betaalde downloads, zegt hij. "De consumptie van muziek neemt toe, terwijl de inkomsten afnemen", aldus de woordvoerder.

De Noorse studie onderschrijft een onderzoek uit 2006, nota bene uitgevoerd door Canadese belangenorganisatie voor de muziekindustrie. Uit dat onderzoek bleek dat p2p-gebruikers vaker cd's kopen dan mensen die niet downloaden. Downloaden zou dus geen negatief effect hebben op de verkoop van cd's of dvd's.

'Muziekpiraten kopen 10 keer meer muziek' | Webwereld

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

De enige vijand van de muziekindustrie is de muziekindustrie.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Bij X-Men Origins: Wolverine (2009):

lazaroni_86 schreef:

(quote)

Wat is er mis met een workprint ? ik heb liever een workprint dan een CAM versie waarvan het beeld en geluid niet deugt. Als ze iets wilen doen moeten ze het ook goed doen. Bullshit dus...

Nou, je zou eens betalen voor een film.

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Want?

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Een echte filmliefhebber betaalt voor zijn films.

mcdaktari

• 7354 berichten
  • 0 stemmen

is dat zo???

selfhealing

• 275 berichten
  • 278 stemmen

@Pastichio Rocker

Ja en jij koopt ook al jouw liedjes en films netjes in de winkel?

In Nederland is het niet illegaal om liedjes "op een andere manier binnen te brengen". Software wel.

Als je het deelt met anderen dan ben je wel verkeerd bezig. Dus houd je gepreek voor jezelf. De echte liefhebber ziet een groot aantal films (bios,videotheek of "op een andere manier") en koopt de films die echt de moeite waard zijn. Ik denk dat 90% hier op MM het met me eens is.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

selfhealing schreef:

@Pastichio Rocker

Ja en jij koopt ook al jouw liedjes en films netjes in de winkel?

In Nederland is het niet illegaal om liedjes "op een andere manier binnen te brengen". Software wel.

Als je het deelt met anderen dan ben je wel verkeerd bezig. Dus houd je gepreek voor jezelf. De echte liefhebber ziet een groot aantal films (bios,videotheek of "op een andere manier") en koopt de films die echt de moeite waard zijn. Ik denk dat 90% hier op MM het met me eens is.

Ja, ik koop inderdaad al mijn muziek en films netjes in de winkel.

Wat jij doet is gewoon diefstal.

Ik produceer zelf muziek, die ik ook verkoop via sites zoals beatport en iTunes. Ik zou er niet vrolijk van worden als er mensen zouden zijn die mijn muziek zouden sharen zonder daarvoor te betalen. Daarmee ontneem je mij de kans tot een succesvolle verkoop.

Met downloaden naai je de artiest of band. het ergste is nog wel dat het zodanig is ingeburgerd dat elke tjap niet eens meer weet dat 'ie crimineel bezig is wanneer hij of zij een film of album van één of andere torrent-site of usenet ript.

Mensen die downloaden zonder daarvoor te willen betalen zijn in mijn ogen minderwaardig en gewoon een stel vuile dieven die de kaas van o.a. mijn brood eten.

Ik heb niks tegen downloaden, maar als je een album of film download die je goed vindt, koop 'm dan daarna gewoon.

kos

• 46714 berichten
  • 8868 stemmen

Dit is natuurlijk een compleet achterlijk onderzoek.

Het enige dat dit onderzoek bewijst is dat de mensen die downloaden ook kopen en dus gewoon muziekliefhebbers zijn.

Mensen die niet downloaden, en dus minder met muziek hebben, kopen natuurlijk ook minder...

Als ze nu het aantal mensen dat muziekcd's kopen onderverdelen in mensen die ook downloaden en degene die niet downloaden was het pas een nuttig onderzoek geweest.

Nu pretenderen ze dat de mensen die niet downloaden eigenlijk door dat niet-downloaden geen muziek kopen. .

kos

• 46714 berichten
  • 8868 stemmen

Of zie ik iets over het hoofd? .

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12875 stemmen

Het enige dat dit onderzoek bewijst is dat de mensen die downloaden ook kopen en dus gewoon muziekliefhebbers zijn.

Mensen die niet downloaden, en dus minder met muziek hebben, kopen natuurlijk ook minder...

Twee punten die helemaal niet zo logisch hoeven zijn.

Sowieso werd vaak beweerd dat elk gedownload bestand een verloren inkomst is. Dat gaat dit onderzoek dus tegen.

Maar of de muziekindustrie nu effectief inkomsten verliest, daar zegt het onderzoek inderdaad niks over. Maakt het onderzoek nog niet achterlijk natuurlijk ...

kos

• 46714 berichten
  • 8868 stemmen

Volgens mij wil het onderzoek laten zien of men wel of niet inkomsten verliest door downloaden.

het enige dat dit onderzoek bewijst is dat degene die het meest muziek kopen ook het meest muziek downloaden. Wat niet bepaald raar is, aangezien ze kennelijk eerder geneigd zijn achter muziek aan te gaan.

Dus alles wat ze downloaden is dus (ondanks dat ze wel af en toe iets kopen, meer dan niet-dwonloaders) nog steeds verloren inkomsten.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12875 stemmen

Volgens mij wil het onderzoek laten zien of men wel of niet inkomsten verliest door downloaden.

Bron, want ik zie eigenlijk helemaal niks dat daarop wijst. Volgens mij gaat het om het koopgedrag van downloaders.

het enige dat dit onderzoek bewijst is dat degene die het meest muziek kopen ook het meest muziek downloaden. Wat niet bepaald raar is, aangezien ze kennelijk eerder geneigd zijn achter muziek aan te gaan.

Lijkt me toch best vreemd, aangezien de rasdownloader maar weinig motivatie kent om nog wat te kopen. En alles wat ze downloaden is niet verloren inkomst, aangezien een deel dat ze gedownload hebben alsnog kopen.

Of je moest met je onderzoek kunnen bewijzen dat wat ze downloaden nooit meer gekocht wordt, en ze uitsluitend zaken kopen die ze niet eerder gedownload hebben. Maar dat lijkt mij dan weer vreemd.

kos

• 46714 berichten
  • 8868 stemmen

Onderhond schreef:

Bron, want ik zie eigenlijk helemaal niks dat daarop wijst. Volgens mij gaat het om het koopgedrag van downloaders.

Ja, dat is toch hetzelfde?

Lijkt me toch best vreemd, aangezien de rasdownloader maar weinig motivatie kent om nog wat te kopen. En alles wat ze downloaden is niet verloren inkomst, aangezien een deel dat ze gedownload hebben alsnog kopen.

Huh? dat staat er dus helemaal niet!

Of je moest met je onderzoek kunnen bewijzen dat wat ze downloaden nooit meer gekocht wordt, en ze uitsluitend zaken kopen die ze niet eerder gedownload hebben. Maar dat lijkt mij dan weer vreemd.[/quote

Mij helemaal niet. Lijkt me zelfs erg logisch.

Volgens mij hebben veruit de meeste downloaders zoiets van: Waarom zou ik iets kopen wat ik al heb? Als muziekliefhebber kan ik voor dat geld net zo goed een ander album kopen wat ik nog niet heb.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12875 stemmen

Ja, dat is toch hetzelfde?

Nee, een populaire legende is dat de downloader zijn geld bij zich houdt. Dit wordt sterk ontkracht.

Alleen kan je daar geen conclusie aan verbinden over winst/verlies van uitgevers natuurlijk. Maar dat maakt het onderzoek niet minder interessant, en ik zie nog steeds geen aanleiding om te geloven dat het onderzoek daarop gespitst was.

Waarom zou ik iets kopen wat ik al heb?

En waarom iets kopen wat je alsnog zo kan hebben (door het even te downloaden?). Enkel omdat er een cdrekje staat dat moet gevuld worden? Lijkt me sterk.

Lijkt me alsnog logischer dat veeldownloaders hun centen investeren in een waardevolle collectie. Test first, buy later. Zo werkt het in ieder geval wel bij mij. Ik koop uitsluitend zaken die ik reeds gedownload/gekeken heb.

lordsnoopy

• 2949 berichten
  • 2245 stemmen

Ik ben het vooral met Pasticio Rocker eens. Ik kijk meestal films online* en zodra ik ze leuk vind koop ik ze in de winkel (*om gigantische miskopen te voorkomen).

Maar, zullen we het weer een beetje on-topic houden?

selfhealing

• 275 berichten
  • 278 stemmen

Pastichio Rocker schreef:

(quote)

Ik produceer zelf muziek, die ik ook verkoop via sites zoals beatport en iTunes. Ik zou er niet vrolijk van worden als er mensen zouden zijn die mijn muziek zouden sharen zonder daarvoor te betalen. Daarmee ontneem je mij de kans tot een succesvolle verkoop.

Met downloaden naai je de artiest of band. het ergste is nog wel dat het zodanig is ingeburgerd dat elke tjap niet eens meer weet dat 'ie crimineel bezig is wanneer hij of zij een film of album van één of andere torrent-site of usenet ript.

Mensen die downloaden zonder daarvoor te willen betalen zijn in mijn ogen minderwaardig en gewoon een stel vuile dieven die de kaas van o.a. mijn brood eten.

Ik heb niks tegen downloaden, maar als je een album of film download die je goed vindt, koop 'm dan daarna gewoon.

Aansteller. Begrijpend lezen is niet jouw sterkste punt? Aangezien ik in mijn reply ongeveer hetzelfde zeg als jij in je laatste alinea.

P.s betaal jij iedereen voor alle samples (zowel zang als muziek) die jij gebruikt? Ik betwijfel het..

LEIDENAAR187

• 993 berichten
  • 0 stemmen

lordsnoopy schreef:

Ik ben het vooral met Pasticio Rocker eens. Ik kijk meestal films online* en zodra ik ze leuk vind koop ik ze in de winkel (*om gigantische miskopen te voorkomen).

Maar, zullen we het weer een beetje on-topic houden?

Wat is dat dan voor schijnheilige reactie,je bent het eens met Rocker terwijl die praat over dat downloaden diefstal is,en dan zeg je dat je het zelf ook doet.

Dat je de goede films alsnog koopt slaat nergens op,want als een film jou niet bevalt loopt de maker van die film inkomsten mis.

@ Rocker,ach aan de ene kant heb je een punt,aan de andere kant was het pas diefstal dat een dvd/video huren op een gegeven moment 10 gulden(of zelfs euro denk ik) kostte in de videotheek.

Nu mensen downloaden en niet zo gek zijn om voor die prijs te huren,gaat die prijs flink omlaag,dus het was niet nodig die prijs zo hoog te maken.

Met die euro is iedereen genaaid en bij elke aankoop word je bestolen,niet zo gek dat als je goedkoper dingen kunt krijgen mensen dat doen.

Officieel diefstal,maar wat zal het.

Enne,door downloaden loop jij ook inkomsten mis?

Kom je binnenkort met een concert,van welke klassiekers moeten we jou kennen?

lordsnoopy

• 2949 berichten
  • 2245 stemmen

Het is inderdaad schijnheilig, maar ik heb geen zin om me blut te betalen aan iedere film die me interessant lijkt.

Ik download niets, ik kijk de film eenmalig en de film moet al behoorlijk slecht zijn wil ik hem niet kopen later. Komt er uiteindelijk op neer dat vrijwel alle films waarvoor ik de moeite heb genomen om ze online te kijken, ook in mijn DVD kast staan.

Ik was het dan ook met name eens met dit deel:

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

... Mensen die downloaden zonder daarvoor te willen betalen zijn in mijn ogen minderwaardig en gewoon een stel vuile dieven die de kaas van o.a. mijn brood eten.

Toevallig met iemand over gehad vandaag. Haar commentaar:

moet je een ander beroep nemen . Dus je hoort het PR .

LEIDENAAR187

• 993 berichten
  • 0 stemmen

Rocker denkt ook dat die een artiest is haha...

Als je zelf de ramen wast ontneem je ook het werk van een glazenwasser,of als je zelf je auto maakt van een monteur,en nu ontneem ik werk van die brilletje achter de toonbank bij de videotheek,kan die een vrije dag extra nemen.

Linn

• 3289 berichten
  • 3798 stemmen

LEIDENAAR187 schreef:

Enne,door downloaden loop jij ook inkomsten mis?

Kom je binnenkort met een concert,van welke klassiekers moeten we jou kennen?

Van de megahit: Verliefdheid is een toverbal. Ken je die niet?

Resh

• 701 berichten
  • 609 stemmen

(quote)

Ja toch kees. Filmliefhebbers kijken veel films, sorry maar niet iedereen in Nederland is zo rijk om voor alle films te betalen, die hij wilt zien . Al je geld dat je bespaart, kun je beter aan iets veel nuttigers bestedigen, als je de film toch binnen een paar uurtjes kan downloaden. En dat zeg ik als een tiener zonder inkomen, zo zijn er vele van net als mij. Als jij zoveel geld wilt uitgeven, tja ga zo door, een nette burger ben jij zeg, Balkenende kan trots zijn. Pluimpje

Deze film lijkt me zowiezo tof om in de Bios te zien

the-hague-pride

• 503 berichten
  • 442 stemmen

als de releases eens wat sneller zouden zijn en beter nog, de dvd's 10 euro ofzo dan zou het nog een beetje de moeite waard zijn alles origineel te hebben

Lexcoaster

• 1268 berichten
  • 1222 stemmen

Helemaal eens. Die wilt filmmakers ondersteunen door hun films eerlijk te kopen, ipv te downloaden.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

the-hague-pride schreef:

(quote)

als de releases eens wat sneller zouden zijn en beter nog, de dvd's 10 euro ofzo dan zou het nog een beetje de moeite waard zijn alles origineel te hebben

Wanneer heb jij voor het laatst een film gekocht?

Veel nieuwe films kosten tegenwoordig niet meer dan 15 euro, en on-line zijn ze wellicht nog goedkoper.

LEIDENAAR187

• 993 berichten
  • 0 stemmen

(quote)

Wanneer heb jij voor het laatst een film gekocht?

Veel nieuwe films kosten tegenwoordig niet meer dan 15 euro, en on-line zijn ze wellicht nog goedkoper.

Nieuwe films kosten 17 euro,net nog bij free record shop geweest,en body of lies,madagascar 2,rock n' rolla,australia,en andere hadden allemaal die prijs.

Niet iedereen kan dat betalen voor 1 film,is gewoon ongeveer 35 gulden,echt belachelijk.

Ik geef me geld daar ook niet meer aan uit...

Sasja

• 1338 berichten
  • 120 stemmen

LEIDENAAR187 schreef:

(quote)

Nieuwe films kosten 17 euro,net nog bij free record shop geweest,en body of lies,madagascar 2,rock n' rolla,australia,en andere hadden allemaal die prijs.

Niet iedereen kan dat betalen voor 1 film,is gewoon ongeveer 35 gulden,echt belachelijk.

Ik geef me geld daar ook niet meer aan uit...

hangt er vanaf hoe goed een film het in de bios doet. Er zijn films die meteen bij de release 15 euro kosten anderen weer 17/17,95 maar de films die het echt goed doen (bv The dark knight) die kunnen dan makkelijk 20,- a 25,- euro in het laadje brengen voor dvd

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.