menu

Film / Filmgames / Filmquizen

zoeken in:
neo schreef:
(quote)

Omdat het bij het Nederlands filmfestivcal aansluit, zie ook de titel. En daarnaast waren er ook nog ander soort vragen dan enkel van deze twee kampen.

Dat het de nationale filmquiz is hoeft toch niet te betekenen dat meeste over de Nederlandse film gaat.

neo (crew)
Maar het sluit aan bij het filmfestival. Dus zo vreemd vind ik het niet.

http://www.nederland3.nl/gids/aflevering/de-avond-van-de-grote-filmquiz/5724698#

Donderdag 27 september 2007
20:25 - 22:00
Team 1: Georgina Verbaan, Ricky Coole en Monic Hendrickx
Team 2: Tygo Gernandt, Pierre Bokma, Gijs Scholten van Aschat.

Nieuw concept; volgens mij grappiger.

Enkel acteurs dit jaar?

Zag een voorstukje waarin de mannelijke acteurs zichzelf moesten verkopen oid. door middel van hun lichaam. Zag er wel grappig uit.

Quido schreef:
Zag een voorstukje waarin de mannelijke acteurs zichzelf moesten verkopen oid. door middel van hun lichaam. Zag er wel grappig uit.

Klinkt eerder ordinair, simpel en alsof het niks met film te maken heeft.... echter ik heb het fragment niet gezien dus ik kan er naast zitten

davidov schreef:
(quote)

Klinkt eerder ordinair, simpel en alsof het niks met film te maken heeft.... echter ik heb het fragment niet gezien dus ik kan er naast zitten

Volgens mij was het een paradodie op The Full Monty oid.

Zag ongeveer een half uurtje. Wat een vreselijke bocht. Schaf het maar af voor volgend jaar. Vreselijk dit.

Mug
Heb het ook vol grote verbazing gekeken, arthouse meets Jan Modaal, en dan krijg je dit 'entertainment'. Afschaffen in deze format (kinderachtige toneelspelletjes) of 'gewone Nederlanders met filmkennis' nemen + interessante(re) vragen stellen. Irritante chaos was het nu.

Keek er eigenlijk naar uit, eindelijk eens een filmquiz op televisie. Maar het was een rommeltje. Die telefoons, de danswedstrijd, de wapens, allemaal niet to the point.
Er waren heel weinig vragen en meestal waren het vrij domme vragen.

Enkel de muziekronde vond ik wel nog leuk.

hinie
Miss Daisy schreef:
Keek er eigenlijk naar uit, eindelijk eens een filmquiz op televisie. Maar het was een rommeltje. Die telefoons, de danswedstrijd, de wapens, allemaal niet to the point.
Er waren heel weinig vragen en meestal waren het vrij domme vragen.

Enkel de muziekronde vond ik wel nog leuk.
Vond het wel grappig gedaan eigenlijk...
Tygo's imitatie van Dinand was erg goed gedaan.
Domme vragen? Vond ze best moeilijk.

Ik ben het Mug eens, het was veel te rommelig. Ik vond het vorig jaar met 4 teams zelfs stukken beter. Het liefst zou ik volgend jaar de nationale films IQ test zien.

Ik vond het niveau van de vragen treurig en ik vond de manier van vragen stellen treurig: de toneelstukjes ter verheerlijking van de (semi-) bekende gasten, het idiote gestrip, het belachelijke hints, aantal takes van Wilder raden (daar heb je een kennis voor nodig) en dan nog niet eens beeldmateriaal hebben waar een concreet antwoord uit vloeit. De vragen waren te makkelijk, de muziekronde bevatte weer James Bond en Leone/morricone (net zoals vorig jaar), een presentator die geen zak van film weet.... De 'sfeer' leek zo uit dat Sing-along-met 'bekende' gasten-programma te komen. En misschien hebben de deelnemers veel plezier gehad, ikke niet. Prutstelevisie noemt men dat. Viel mee dat de deelnemers niet aan een 'raad aan de hand van de filmtitel of de film in zwart-wit of kleur is-ronde' hoefden mee te doen.

hinie
Wat vond je van de jury?

Ramon K schreef:
Ik vond het niveau van de vragen treurig en ik vond de manier van vragen stellen treurig: de toneelstukjes ter verheerlijking van de (semi-) bekende gasten, het idiote gestrip, het belachelijke hints, aantal takes van Wilder raden (daar heb je een kennis voor nodig) en dan nog niet eens beeldmateriaal hebben waar een concreet antwoord uit vloeit. De vragen waren te makkelijk, de muziekronde bevatte weer James Bond en Leone/morricone (net zoals vorig jaar), een presentator die geen zak van film weet.... De 'sfeer' leek zo uit dat Sing-along-met 'bekende' gasten-programma te komen. En misschien hebben de deelnemers veel plezier gehad, ikke niet. Prutstelevisie noemt men dat. Viel mee dat de deelnemers niet aan een 'raad aan de hand van de filmtitel of de film in zwart-wit of kleur is-ronde' hoefden mee te doen.

Probleem is alleen dat als je ze een quiz willen maken die jij kunt waarderen er waarschijnlijk na een half uur nog 25.000 mensen aan het kijken zijn. Nu zijn dat er wel ruim 600.000 De quiz wordt uitgezonden op de publieke omroep op het hoogtepunt van de avond. Dan probeer je natuurlijk een grote groep mensen te bereiken en dat lukt me deze opzet nu eenmaal beter dan met allerlei enorm moeilijke filmvragen.

Het gaat me niet zo zeer om de moeilijkheidsgraad, maar op de manier waarop de vraag gepresenteerd wordt. Over Citizen Kane kun je miljoenen vragen stellen, maar om de film nu met hints te gaan uitbeelden, dat gaat nergens over. Heeft ook geen zak met film van doen. Avond stond niet in dienst van film, of een ode aan film. De avond stond in dienst van de gasten die er een vreselijke niet-amusante sing-along-avond van maakten vol met hints, neptelefoontjes (natuurlijk door de gasten die acteur van beroep zijn) en musical-strip-nummers. Dit was geen filmquiz. Het had zelfs amper met film van doen. Ik vond het echt schandalig slecht en dat mag best gezegd worden.

neo (crew)
Ram, heb je in 2000 weleens Briefkaart gezien op de vpro? Of vele jaren eerder? Zo hoort het te zijn als je het mij vraagt.

kos
Leuke spoiler voor Little Miss Sunshine. .

neo (crew)
Vond het ook een filmquiz van niks. In sneltreinvaart wil ik de vragen om de oren zien vliegen, niet dit zeverige gedoe. Heb mij er toch nog mee vermaakt, maar als filmquiz in nog ergere maten mislukt als de vorige editie.

In Film > Filmgames > Filmquizzes:

Film quizzes

Met een quiz over animatiefilms, aktiefilms en sci-fi.

25 september 2008 om 20.30 uur
bij de NPS op Nederland 3
presentatie: Matthijs van Nieuwkerk

Met de verkiezing van de beste acteur aller tijden!

Will Smith is op dit moment de meest succesvolle filmacteur. Marlon Brando kreeg de meeste (11) Oscarnominaties. En Gerard Depardieu behoort tot de meest gevraagde acteurs; hij speelde in 172 films. Maar wie is de beste filmacteur aller tijden? Johnny Depp, Robert de Niro, Sean Connery, Marcello Mastroianni?

NPS, NRC Handelsblad en Filmkrant organiseren dit jaar de verkiezing van de beste filmacteur aller tijden. De uitslag wordt bekend gemaakt tijdens de uitzending van De Avond van de Grote Filmquiz gepresenteerd door Matthijs van Nieuwkerk.

Net als vorig jaar spelen bekende Nederlandse acteurs en actrices weer klassieke filmscènes na en improviseren zij op thema’s. Ook worden ze uitgebreid getest op hun filmkennis aan de hand van fragmenten van nieuwe en oudere speelfilms. Verder is er aandacht voor live gespeelde filmmuziek, tekenfilms en beroemde citaten.

Stemmen kan via: www.debesteacteur.nl

Naar de verkiezing ben ik best benieuwd, maar gezien de aankondiging op televisie is de opzet van de quiz helaas niet anders dan vorig jaar. Oftewel, meer improvisatiegerommel dan werkelijke vragen.

kos
Zit onze Martin weer in de jury?

Zou hij het bericht hier anders al niet geplaatst hebben ?

De shortlist :
* Sean Connery
* Johnny Depp
* Tom Hanks
* Dustin Hoffman
* Anthony Hopkins
* Marcello Mastrioanni
* Jack Nicholson
* Robert de Niro
* Al Pacino
* Alan Rickman

.
Lachwekkend

Zo'n lijst was wel te verwachten. De enige niet engels sprekende acteur is Marcello Mastrioanni, die mij duidelijk favoriet lijkt bij de "oudere, elitaire" stemmers. Voor de rest zijn het wel de bekende namen, op wellicht Alan Rickman na. In zo'n lijst had Marlon Brando eigenlijk niet mogen ontbreken, maar de overleden acteurs zijn bij voorbaat duidelijk in de minderheid, op wederom Marcello Mastrioanni na.

Ik sla de quiz over. Ik vond het vorig jaar echt een wanvertoning van jewelste. En die shortlist.... maar maar maar.

Inderdaad een belachelijke lijst. Dat de Filmkrant, NPS en NRC hieraan meewerken is ook echt triest, daar verwacht je toch iets mee kwaliteit van. Puur gericht op kijkcijfers dit, er moet een acteur winnen die iedereen kent, dat is duidelijk.

kos schreef:
Zit onze Martin weer in de jury?

I stand corrected, hij is weer present heb ik vernomen.

Zou me erg verbazen mocht Nicholson dit niet winnen. Voor mij mag het uit dit rijtje echter Pacino worden.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:23 uur

geplaatst: vandaag om 06:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.