menu

Film / Filmgames / Knock-out: Belangrijkste film aller tijden

zoeken in:
Een ideetje voor een nieuwe knock-out: een verkiezing van de belangrijkste film die er ooit gemaakt is (dat is dus niet de beste, maar degene die het meest invloed heeft gehad, het minst gemist kan worden, de grootste vernieuwing ingeluid heeft, het meeste betekent heeft voor een generatie, etc). Lijkt me gewoon een interessante discussie die wel eens hoog kan oplopen, altijd leuk

Om niet te zitten knoeien met zelfgeconstrueerde lijsten, dacht ik dat het misschien leuk was om, in plaats van willekeurig films te gaan kiezen, eerst een kleine verkiezing te organiseren van de belangrijkste films per jaar, om dan vervolgens de winnaars per jaar tegen elkaar te laten uitkomen.

Ik stel volgend systeem voor:

3 films per jaar van 1950 tem 2009 -> 180 films
2 films per jaar van 1920 tem 1949 -> 60 films
16 films van voor 1920

= tesamen 256 films, perfect voor een KO

Het lijkt me logisch om ook kortfilms te laten meedoen (vooral dan voor de allereerste jaren). Videoclips en reclame gaat te ver, dus die beter niet lijkt me.

Om de lijst samen te stellen, wordt er per decennium gestemd. We beginnen logischerwijze met de vroegste films, namelijk die van voor 1920. Iedereen die zin heeft kan dus een lijstje posten met de 16 films van voor dat jaar die hij als de belangrijkste verkozen wil zien. Na drie dagen wordt er een round up gemaakt en kan er begonnen worden met de films uit de jaren '20, twee per jaar.

Dit lijkt me dan wel handig als referentie: List of years in film - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Er zijn momenteel nogal veel KO's lopende, maar het samenstellen van de lijst moet toch al lukken denk ik, desnoods stellen we de KO dan wat uit als dat nodig is.

Ik geraak zelf niet tot 16 zonder eerst een studie filmgeschiedenis te moeten aangaan, maar deze lijken mij alvast het vermelden waard:

Roundhay Garden Scene (1888)
, zgn. eerste bewegende beelden ooit
Dickson Experimental Sound Film (1895), eerste beelden met geluid
La Sortie des Usines Lumière à Lyon-Montplaisir (1895), zgn. eerste echte film
Le Voyage dans la lune (1902)
L'Assassinat du duc de Guise (1908), naar het schijnt de eerste film met een eigen, speciaal gecomponeerde soundtrack
Gertie The Dinosaur (1914)
The Story of the Kelly Gang (1906)
Cabiria (1914)
The Birth of a Nation (1915)
The Tramp (1915)
Die Austernprinzessin (1919)

- Intolerance: Love's Struggle through the Ages (1916)
- Shoulder Arms (1918)
- Broken Blossoms (or The Yellow Man and the Girl) (1919)

Als deze KO er dan al dan, vind ik maar een rare ko om eerlijk te zijn. Zou ik toch enkel kiezen voor films die op moviemeter staan.

kos
De meest invloedrijke film lijkt me een wat te objectief begrip voor zo'n knock-out?

Nomak
®Tc schreef:
Zou ik toch enkel kiezen voor films die op moviemeter staan.

Dat lijkt me inderdaad het beste.
Wie kent al die andere films en zelfs kortfilms van een paar minuten.

Dan gaan er enorm veel mensen stemmen die gewoon zomaar op iets stemmen.
Zou natuurlijk leuker zijn als iedereen pas zou stemmen als hij/zij beide films van een KO daadwerkelijk heeft gezien.

Maar je kunt ook over de invloed van een film spreken zonder hem gezien te hebben, al helpt het kennen van de film natuurlijk wel. Ik vind het juist wel grappig, een poging tot een objectieve k.o.

Overigens is een aardige lading van die kortfilms te zien op Youtube. Gewoonlijk ben ik er niet zo voor om films op YouTube te kijken, maar hiervoor kun je een uitzondering maken.

Mijn 16 bijdrages:

1. The Birth of a Nation (start van de 'grote' cinema)
2. Intolerance (meerdere verhalen door elkaar heen)
3. Le Voyage Dans la Lune (special effects en montage-illusies)
4. The Great Train Robbery (schijnbaar revolutionair op gebied van montage)
5. Cabiria
6. Gertie the Dinosaur (niet de eerste animatiefilm, maar wel de eerste met veel invloed
7. The Roundhay Garden
8. The Lonedale Operator (Griffiths contuity editing was revolutionair. Geen idee welke film het 't eerste gebruikte, maar dit is een bekendere)
9. L'arrivée d'un train à La Ciotat
10. La sortie des usines Lumière
11. Der Golem
12. L'Assassinat du duc de Guise
13. Broken Blossoms
14. Les Vampires

Verder niet echt iets toe te voegen. Het nadeel met die eerste jaren van de cinema is dat alles zo snel ging en dat vele mensen beweerden met een bepaalde techniek als eerste te komen, terwijl het niet meer echt na te gaan is wie ergens eerst mee was.

Overigens is er zo te zien nog geen grote populariteit hier, qua posten, al komt dat misschien doordat de prehistorische cinema niet echt bekend is bij de meesten (ik ben ook geen kenner overigens).

garlic senior
Wanneer spreek je eigenlijk van een ''belangrijke'' film? Als dat puur van je persoonlijke mening afhangt dan kan elke film dus wel meedoen...

Ben benieuwd hoeveel mensen objectief kunnen stemmen.

garlic senior schreef:
Wanneer spreek je eigenlijk van een ''belangrijke'' film? Als dat puur van je persoonlijke mening afhangt dan kan elke film dus wel meedoen...

Filmhistorisch belang? Hoe goed ik The Big Lebowski ook vind, filmhistorisch belang heeft hij verder niet.

Film Pegasus (moderator)
Goldenskull schreef:
Ben benieuwd hoeveel mensen objectief kunnen stemmen.

Dat werkt enkel bij de KO van onbekende films waarbij niemand de 2 films gezien heeft.

Nomak
Ik blijf het een dom iets vinden om te stemmen op iets wat je niet hebt gezien.

Hoe kan een neutraal persoon nu een beeld krijgen van een film als er enkel mensen op stemmen die de film niet gezien hebben.

Objectief of niet speelt niet echt een rol vind ik, mij interesseert vooral het proces van zo'n KO-stemming, de afwegingen die iedereen per duel moet maken (dat is gewoon leuk om te onderzoeken, welke film je nu zelf de belangrijkste vindt), eventueel discussie die kan ontstaan en op het einde een soort van gemene deler film waarvan ik gewoon benieuwd ben welke het zal zijn. Zo gaat het bij elke knock-out, alleen lijkt een als deze me interessanter om over te discussiëren dan als je moet kiezen welke film je het beste vindt, aangezien 'smaken verschillen', zogezegd dan toch

Wat belangrijk juist inhoudt, wil ik bewust niet vastleggen, dat bepaal je gewoon zelf. Het is hier ook maar een spelletje natuurlijk

De oude kortfilms zie ik er graag wel in, aangezien die een frisse input zijn tussen al de andere films die je zo vaak ziet passeren. En je kunt ze bijna allemaal gewoon zien op youtube inderdaad, voor zover je kortfilms als Le Voyage dans la Lune niet allang gezien hebt natuurlijk.

Film Pegasus schreef:
(quote)

Dat werkt enkel bij de KO van onbekende films waarbij niemand de 2 films gezien heeft.

Vozvrashcheniye is voor mij persoonlijk wellicht (schuin omdat ik 'belangrijk' sowieso een gek woord vind in dit verband) de meest belangrijke film ooit (tot nu toe), maar ik ben niet naïef genoeg om te denken dat het de belangrijkste film aller tijden is ofzo . Op zich wel een leuk idee voor een KO dit, ben benieuwd hoe er gestemd wordt en of het wat los loopt.

Nomak
En waarom vind jij Vozvrashcheniye zo belangrijk? Omdat het jouw lievelingsfilm is? Of omdat de film op één of andere manier een grote invloed heeft gehad op de filmgeschiedenis?

Ik vraag dit puur uit nieuwsgierigheid aangezien ik de film zelf nog niet gezien heb.

Het was meer een voorbeeldje (dat blijkbaar niet goed uit de verf kwam) om aan te geven dat wanneer er hier subjectief gestemd wordt, het gewoon de zoveelste KO wordt waar iedereen enkel zijn favorietjes loopt te pushen. (Beter voorbeeld?:) Ik zou heus wel durven toegeven dat Ben-Hur belangrijker is geweest voor de filmgeschiedenis dan Scary Movie (deel 1) ook al vind ik de laatste veel beter. ( )

Ik vind de term belangrijk sowieso erg lastig te omvatten, maar we zien dus wel hoe het loopt . Nogmaals: ik bedoel dus dat er nogal een verschil is tussen een film die belangrijk voor jezelf is (tenminste ik neem aan dat jouw favoriete films ook 'belangrijk' voor je zijn) en een film die belangrijk is voor de filmgeschiedenis, waar het hier dus omgaat. Even buiten beschouwing latend dat een film die belangrijk voor jezelf is ook best belangrijk kan zijn voor de geschiedenis van film.

Nomak
Ik ben het volledig met je eens. Persoonlijke favorieten krijgen toch altijd de voorkeur. Volledig objectief stemmen lijkt me in sommige gevallen onmogelijk.

kos
Ik snap ook niet echt wat er interessant zou moeten zijn achter iemands beweegredenen om Scary Movie belangrijker te vinden dan Ben Hur.

Dit idee is ook behoorlijk stil komen te liggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:02 uur

geplaatst: vandaag om 13:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.