• 12.483 nieuwsartikelen
  • 167.181 films
  • 10.817 series
  • 31.090 seizoenen
  • 625.229 acteurs
  • 195.446 gebruikers
  • 9.136.743 stemmen

Knock-out: scripts

zoeken in:

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Yups, het einde van Adaptation is echt tenenkrommend, en spreekt dus eigenlijk zichzelf tegen, maar allah, tuurlijk is er altijd een verschil van mening. De gedurfdheid in Being John Malkovich spreekt me aan. Ik vrees voor een lagere waardering van Adaptation bij een volgende herziening, moet ik eerlijk zeggen.

Een goed scenario doet je in je stoel ploffen om er verschrikt 90 minuten later ofzo, weer wakker te worden. (en dat dat dus ook gepaard moet gaan met goed acteer en camera-werk, lijkt me logisch) En wellicht is dat ook 't moeilijke om een scenario goed te waarderen. Als 't qua regie enzo fout gaat, kijkt NIEMAND de film meer. Dus er zit wel degelijk een combinatie in qua regie.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Apaptation zal bij herziening beter worden. Alles valt dat veel beter op z'n plaats en wellicht zal je zelfs minder negatief zijn over het eind zijn..... 't is juist erg grappig en zielig tegelijk.

Ik geloof niet dat je door het scenario in je stoel moet ontploffen. Ik geloof dat daar de geluidsband en de visuele stijlmiddelen een veel grotere impact hebben. Een goede regisseur kan zelfs zonder een scenario nog een mooie film maken. Mijn favo films zijn niet mijn favo scenario's.

Voor mij moet een scenario spitsvondig, geestig, orgineel zijn en bij voorkeur als een legpuzzel ineenvallen.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

eRCee schreef:

Het gaat mij niet zozeer om de plek waar de films vandaan komen maar om de nadruk die er ligt op de plot bij die filmstijl. Veel mensen hebben volgens mij dan ook op het plot gestemd (het ingenieuze verhaal, de hilarische one-liners) terwijl dat maar één onderdeel van het script is.

Zoals ik al aangaf was het ook de bedoeling dat dit een knock-out werd die draaide om verhaal en dialogen. Als we toch sfeer hadden meegenomen in de beoordeling hadden we wel gewoon op de film zelf kunnen stemmen. Dan was er ook zeker een andere winnaar uitgekomen.

eRCee

• 13384 berichten
  • 1936 stemmen

Reinbo schreef:

Het ging hier om scenario/verhaal/script/screenplay. Een script (zoals jij dat wil definieren en wikipedia doet) heet eigenlijk het shooting script. Dit is een directe kopie van het scenario met nog wat toevoegingen, die vooral van logistieke aard zijn. (De locaties, dag/nacht, binnen buiten, acteurs en props zijn bekend etc.)

Volgens mijn info is er nog steeds een verschil tussen scenario, script en shooting script. Maar goed, dat is verder niet zo interessant. Het gaat erom dat het script meer is dan een verhaaltje van een paar A-4 maar al een geheel uitgewerkte film op papier.

The One Ring schreef:

Zoals ik al aangaf was het ook de bedoeling dat dit een knock-out werd die draaide om verhaal en dialogen. Als we toch sfeer hadden meegenomen in de beoordeling hadden we wel gewoon op de film zelf kunnen stemmen. Dan was er ook zeker een andere winnaar uitgekomen.

Ok. Maar dan is het goed om te bedenken dat er bij prijzen voor het beste script nog andere aandachtspunten zijn.

Ach, ik vind het gewoon jammer dat er minder artfilms zijn komen bovendrijven.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

eRCee schreef:

Volgens mijn info is er nog steeds een verschil tussen scenario, script en shooting script. Maar goed, dat is verder niet zo interessant. Het gaat erom dat het script meer is dan een verhaaltje van een paar A-4 maar al een geheel uitgewerkte film op papier.

Dat verhaaltje op een paar a-4tjes heet een synopsis.

eRCee

• 13384 berichten
  • 1936 stemmen

Reinbo schreef:

Dat verhaaltje op een paar a-4tjes heet een synopsis.

Ja, en het filmverhaal met de dialogen heet een scenario.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

eRCee schreef:

Ach, ik vind het gewoon jammer dat er minder artfilms zijn komen bovendrijven.

Het is wel opvallend dat artfilms vaak minder plotgedreven zijn dan Hollywoodfilms, dus wat dat betrefd is de winnaar niet zo gek. Casablanca is geen artfilm en bestaat het anderhalf uur dat de film duurt zit volgestopt met dialogen (volgens mij geen minuut stilte) en de film leunt erg op het verhaal, dus vanuit dat opzicht geen vreemde winnaar.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Ja, en het filmverhaal met de dialogen heet een scenario.

Ook wel screenplay of script genoemd.

eRCee

• 13384 berichten
  • 1936 stemmen

The One Ring schreef:

Het is wel opvallend dat artfilms vaak minder plotgedreven zijn dan Hollywoodfilms, dus wat dat betrefd is de winnaar niet zo gek.

Dan gaat deze knock-out voor mij de boeken in als de KO: plot. Blijft natuurlijk jammer dat een op de voorgrond staand plot als beter wordt beschouwd dan een meer ondergeschikt plot.

Speciaal voor reinbo nog even een rijtje termen. Het zal door iedereen wel weer verschillend worden gezien, maar zo hanteer ik het:

1. treatment/synopsis: korte samenvatting

2. scenario: filmverhaal met dialogen

3. script: de hele film op papier met ook technische aanwijzingen

4. shooting script: definitieve versie

5. draaiboek: opname-volgorde met draaidagen/locaties

6. storyboard: uitgetekende scenes

En nu houd ik op met zeuren. Het was best een leuke knock-out.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Dan gaat deze knock-out voor mij de boeken in als de KO: plot. Blijft natuurlijk jammer dat een op de voorgrond staand plot als beter wordt beschouwd dan een meer ondergeschikt plot.

Als we het puur op plot hadden moeten houden hadden de dialogen al niet meer meegerekend en had wel een plottwister, en niet Casablanca, gewonnen. Iets minder interessant lijkt me.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

eRCee schreef:

3. script: de hele film op papier met ook technische aanwijzingen

En nu worden die vaak met de hand in het scenario gekalkt door de regisseur.

"t klopt allemaal best, maar het is erg academisch. In de praktijk verschillen alle scripts/scenario's/screenplays in de mate van detaillering en het al dan niet bevatten van technische aanwijzingen.

en dan halen we ook nog eens twee talen door elkaar

Scenario = Screenplay = Script

Draaiboek = Shooting Script = Script

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.