- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-out: scripts
Knock-out: scripts
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ben ik de enige die tevreden is met deze winnaar? Ik had eigenlijk helemaal niet gedacht dat hij zou winnen, aangezien Casablanca zich bij knock-outs nog nooit als superpopulair bewezen heeft. Eindelijk krijgt de film eens het verdiende respect. Wel zielig voor Dr. Strangelove natuurlijk die al voor de zoveelste keer dichtbij kwam en weer met lege handen naar huis gaat 
Wat is dat trouwens voor een gezeur dat het slecht is dat een Hollywoodfilm wint. Als een script het niveau haalt van Casablanca maakt het toch niet uit of hij uit Hollywood komt? Dr. Strangelove's script heeft niks met Hollywood te maken. De Engelse taal is de enige overeenkomst, maar in Hollywood durven ze dat soort films echt niet te maken. Zeker niet in 1964.
En over de sfeer, ik heb bij het begin van de knock-out al uitgelegd dat we script hier gebruiken als samenvatting van verhaal, personages en dialogen, maar dat het woord script niet te letterlijk is. Dan had ik het scenario moeten noemen, mijn fout, maar sfeer heeft niks te maken met deze knock-out. Ik ben er trouwens nog wel voor om eens een cinematografie knock-out te houden.
In ieder geval lijken de meningen over wat een goed script is meer verdeelt te zijn dan welke ander onderdeel van een film dan ook.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
De man die een videoband krijgt met een opname gemaakt in z'n eigen huis (Lost Highway), de ommuurde werkelijkheid van Innocence, de man die z'n droom vertelt in het café (Mulholland Drive).
Allemaal sfeer die (deels) vanuit het script komt.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Nadeel van scripts als die van Mulholland Dr. vind ik toch wel dat het allemaal zo wazig en expres onduidelijk is. Zo'n scripts zijn volgens mij makkelijker te schrijven dan scripts die hun verhaal op meer rechtlijnige wijze vertellen. Als je een plothole hebt in zo'n warrig script merkt immers toch niemand het zo snel. Lynch weet zijn scripts voor mij nog wel aannemelijk te maken, maar dat komt meer door zijn sterke regie. Ik was trouwens van te voren wel bang dat een film met een twist op het einde als The Usual Suspects of The Sixth Sense zou winnen, omdat die zo populair zijn, maar dat is gelukkig uitgebleven.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Dan was ik inderdaad in de war met scenario. Ik wist niet dat daar verschil in zat. Mijn fout.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Script en scenario zijn hetzelfde hoor.....
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik wou zeggen, ik had nog nooit gehoord van een verschil tussen script en scenario.
Nou ik er bij stilsta moet dit trouwens (naar mijn mening) wel de mooiste finale zijn in de knock-out-geschiedenis sinds die van komedie vorig jaar 
Art
-
- 13507 berichten
- 3658 stemmen
Voor mij is deze knock-out een beetje de knock-out van de tegenvallers. Veelal is voor de veilige weg gekozen en zijn er toch mensen geweest die om de film hebben gestemd. Een script van Kaufman had wel tot de laatste 8 mogen komen. Of is dat ook gebeurd? 
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Eternal Sunshine niet ? Los daarvan is Kaufman toch ook een beetje de veilige weg, niet ?
Art
-
- 13507 berichten
- 3658 stemmen
Dus wel, Eternal Sunshine of the Spotless Mind kwam tot in de kwartfinale. Maar ik had toch graag mijn favorieten, op Dr. Strangelove na, graag ver zien komen. Wie weet komt het volgend jaar allemaal wel goed! 
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Hoe ga je dat doen ? Alle fans van klassieke scripts wegpesten ? 
Art
-
- 13507 berichten
- 3658 stemmen
Eternal Sunshine niet ? Los daarvan is Kaufman toch ook een beetje de veilige weg, niet ?
Misschien wel de veilige weg maar hij heeft zeer orginele scripts. En die zijn toch wel echt beter dan bijvoorbeeld Casablanca. Ik heb eigenlijk nooit die hype en verheerlijking rond het script van Casablanca begrepen. Laatst ook weer gekozen tot beste script. Ik snap dat dus niet echt.
Art
-
- 13507 berichten
- 3658 stemmen
Hoe ga je dat doen ? Alle fans van klassieke scripts wegpesten ? 
Ook klassieke scripts vallen onder mijn favorieten
Ik hoop op een gunstigere loting desnoods moet ik die lijst dan saboteren 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Alsof Casablanca ineens zo'n voorspelbare winnaar is. Die film heeft het altijd redelijk gedaan in knock-outs, maar was nog nooit in de buurt van een overwinning gekomen. Ik gaf Dr. Strangelove en Mulholland Dr. meer kans.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Jij vind alles buiten Oshii de veilige weg... 
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Reconstruction en Innocence hebben weinig met Oshii te maken ...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik dacht dat je met innocence GitS2 bedoelde... en reconstruction is ook best wel veilig.....
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
en reconstruction is ook best wel veilig.....
Helemaal niet mee eens. Reconstruction is als een goochelaar die begint met het uit de doeken doen van z'n act, en dan pas z'n act opvoert. Zou ik nu niet veilig willen noemen.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Qua keuze wel. Meeste mensen kennen maar één scriptschrijver bij naam, en da's Kaufman. Zijn scripts zijn meestal wat minder veilig, dat zeker.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik geloof dat mensen voor Kaufman kiezen. Zijn scripts springen er qua orginaliteit en ingenieuziteit ook uit als je geen idee hebt dat hij bestaat.
donnie darko
-
- 6140 berichten
- 2816 stemmen
Voor mij had alleszins een kaufman mogen winnen. Zowel Eternal Sunshine(mijn favoriet, zeker een verdiende eindwinnaar) als adaptation of being john malkovich had voor mij mogen winnen. Alledrie geniale scripts.
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
Ik heb persoonlijk liever een solide script wat dan 'saai' of 'niet creatief' zou moeten zijn, dan een hoop gegoochel met kunstjes en onbenullige 'originele' wendingen zodat het zogenaamd lekker modern is. Dat vind ik pas saai.
En zo heeft ieder zijn smaak
.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Van de Kaufman scripts was voor mij alleen Adaptation en terrechte winnaar geweest. Z'n enige solide script. 
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
Alleen Being John Malkovich vind ik echt goed.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Van Kaufman vind ik alleen Eternal sunshine te pruimen, de rest is te goofy en te farout om verder maar enige indruk te kunnen achterlaten..
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Script en scenario zijn hetzelfde hoor.....
Nee dus. Zie mijn eerdere wikipedia-link. Een script is de tot in het detail uitgewerkte film, voor elke minuut is er ongeveer een pagina. (Niet te verwarren met het draaiboek, die de volgorde van opname hanteert en waar draaidagen en locaties bijstaan.)
Wat is dat trouwens voor een gezeur dat het slecht is dat een Hollywoodfilm wint.
Het gaat mij niet zozeer om de plek waar de films vandaan komen maar om de nadruk die er ligt op de plot bij die filmstijl. Veel mensen hebben volgens mij dan ook op het plot gestemd (het ingenieuze verhaal, de hilarische one-liners) terwijl dat maar één onderdeel van het script is.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het ging hier om scenario/verhaal/script/screenplay. Een script (zoals jij dat wil definieren en wikipedia doet) heet eigenlijk het shooting script. Dit is een directe kopie van het scenario met nog wat toevoegingen, die vooral van logistieke aard zijn. (De locaties, dag/nacht, binnen buiten, acteurs en props zijn bekend etc.)
Ik heb aan meer dan 10 speelfilms meegewerkt en wij werkten altijd met een scenario/sceenplay/script (drie namen voor hetzelfde, waarbij je theoretisch een verschil kan aangeven, naarmate van detaiering) en een breakdown.
Maar in het being van deze threat stond er dit.
Let wel op! Het gaat er hier niet zozeer om wat er letterlijk op dat stapeltje papier stond, maar om het verhaal, de dialogen en/ of de personages. De term script wordt hier alleen gebruikt om dit allemaal samen te vatten.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
De magnifieke scripts waarmee Alfred Hitchcock werkte zijn hier niet beloond vind ik.
Reconstruction heeft nu niet echt een briljant script hoor. Het nijgt toch erg naar een Kaufman-script, die vaak met trucjes werkt, en waarbij, wat Kos zegt, het alleen 100% werkt bij Being John Malkovich.
Tevens zijn de briljante scripts van Billy Wilder hier, volledig ten onrechte, voortijdig weggestemd.
Ik zie de laatste tijd erg weinige goede scenario's. Ken Loach en Mike Leigh schrijven nogal eens wat goeds.
Verder draait het allemaal om visuele trucjes. Ook prima, maar dat hoort niet bij een scenario.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Volledig oneens met je Kaufman analyse. BJM weet nergens een ziel te krijgen en is idd niet meer dan een knap kunstje en een ongelooflijk far out originel idee. ETSOTS is ook te vergezocht en rommelig (in ieder geval in de uitwerking) en te druk.
Alleen Adaptaion heeft alles wat een goed script moet hebben en is ook nog eens ingenieus dicht getimmerd. Bovendien geeft het ook op conceptueel vlak een meesterlijke invulling aan een boekverfilming.
Maar ik denk dat wij een andere mening hebben over wat een goed script moet zijn.