- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- De Gouden dinges (algemeen discussietopic)
De Gouden dinges (algemeen discussietopic)

SuperSideSwipe
-
- 4463 berichten
- 2883 stemmen
Gaat om taal, niet zozeer om locatie. Vlaanderen spreekt Nederlands, en Walonie Frans.

Martin Van K
-
- 9050 berichten
- 4528 stemmen
Hoe lang hebben we nu om ons lijstje op te sturen?
Zodat ik nog snel een paar films van 2004 kan gaan huren...

speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Vlaamse films zijn gewoon Nederlandstalig en Waalse Franstalig. Moeilijk is dit toch niet...

Onderhond
-
- 87451 berichten
- 12506 stemmen
Moeilijk niet ... logisch daarentegen ... wat boeit nu "Nederlandstalige film" ?

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik stel eigenlijk toch voor om maximaal een top 3 tot 5 per catogrie per persoon in te mogen. Anders komen we misschien niet eens aan 5 genomineerden per catogorie. Alleen de film die iemand op #1 heeft staan krijgt 5 punten, die op #2 4 punten, etc. De mogelijkheid om blanco te stemmen als je het bij een bepaalde catogorie niet weet moet ook kunnen.
De inzendtijd van 1 week vind ik wel goed, maar het mag wel wat ruimer bekend gemaakt worden. Volgens mij komen er maar relatief weinig users in dit topic en het zou mooi zijn als zoveel mogelijk users zouden stemmen.
Ook handig/ leuk is een grote lijst in dit discussietopic plaatsen met alle (belangrijke) films van het jaar en eventueel ook de acteerprestaties. Anders zien users misschien een film over het hoofd en dat zou jammer zijn.
Worden de nominaties en de uiteindelijke winnaars hier bekendgemaakt. Het lijkt me trouwens leuk als de winnende film gehuldigt wordt met een plaatje van de poster, zoals we gewend zijn van de knock-outs.
Als je overigens niet weet of een film op een boek gebaseert is dan kun je dat vast wel ergens vinden, maar blijft het twijfelachtig moet het gewoon hier gevraagd kunnen worden. Idem voor de hoofd- en bijrolvraag.
Ik vind het ook wel goed als de catogorie Nederlandstalige film Beneluxfilm wordt.
De catogorie visuele effects zou ik liever zien als het hele visuele van een film. O Brother Were Art Thou? bijvoorbeeld ziet er erg mooi uit, maar maakt weinig gebruik van effects. Kan makkelijk samengevoegt worden. Net als dat in plaats van score ook gewoon gegaan kan worden voor de complete audio, dus score, liedjes en geluidseffecten.

SuperSideSwipe
-
- 4463 berichten
- 2883 stemmen
Nou top 3 dan, moet nog wel een beetje te doen blijven voor moviefreak, 1e 5 punten 2e 3 punten en 3e 1 punt.
Dan noemen we Beste Score wel Beste Geluid,
En laten we Beste Visuele Effects zijn naam wel houden, komt op hetzelfde neer.
Nou blijft er dan toch een beetje een open punt achter die Benelux film, dat heeft in dat opzicht wijnig nut meer die categorie, maar oke.
Als we er gewoon 2 weken van maken vanaf 00:00 is er ook genoeg tijd voor de mensen om erover te horen en ook meteen mee te doen. Met uitstel krijgen we alleen maar weer 50 discusies waardoor het hele idee weer op 0 komt te staan, en er onduidelijkheden ontstaan.
Ik probeer er vandaag juist zoveel mogelijk lijn in te houden zodat het straks kan beginnen.

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
En laten we Beste Visuele Effects zijn naam wel houden, komt op hetzelfde neer.
Sorry, maar ik blijf visuele effects een magere benaming vinden. Gewoon visueel dekt de lading veel meer. Zometeen stemmen alle mensen op Star Wars bijvoorbeeld omdat die de mooiste effecten heeft. Dat houd toch niet direct in dat die het mooiste beeld heeft, Voor mooie landschapsbeelden heb je praktisch geen computer nodig.

SuperSideSwipe
-
- 4463 berichten
- 2883 stemmen
Daar geef ik je gelijk in Ring, nou is dit de definitieve lijst?
Beste Engelstalige Film
Beste Regie
Beste Mannelijke Hoofdrol
Beste Vrouwelijke hoofdrol
Beste Mannelijke Bijrol
Beste Vrouwelijke Bijrol
Beste Originele Script
Beste Bewerkte Script
Beste Geluid
Beste Visueel
Beste Animatiefilm
Beste film uit de Benelux
Beste Niet-Engelstalige film

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Wat is in godsnaam Visueel ? Elke film is visueel.
Beste Camerawerk (Photographer) dan ?
En beste Score (Muziek) ?
(Beste Geluid is erg vaag namelijk)

SuperSideSwipe
-
- 4463 berichten
- 2883 stemmen
Tja visueel is inderdaad wat algemener, maar ik denk niet dat iedereen erop zit te wachten om op alle kleine categorien te gaan stemmen. Ik denk dat velen Beste film, beste acteur en beste actrice genoeg vinden.
Om iedereen tegemoed te komen zijn sommige categorien wat vervaagd en bij elkaar gevoegd.
Beste muziek ipv geluid vind ik wel een aardige suggestie.
Beste Engelstalige Film
Beste Regie
Beste Mannelijke Bijrol
Beste Vrouwelijke Bijrol
Beste Originele Script
Beste Bewerkte Script
Beste Muziek
Beste Visueel
Beste Animatiefilm

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Een mooi woord voor visueel is beeld.

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ja, vind ik ook, maar dekt dat de gehele lading?

Art
-
- 13507 berichten
- 3607 stemmen
Huh? Berichtje is kwijt. Ik zei dus cinematografie. Of dat de hele lading dekt? Ik weet het niet.

SuperSideSwipe
-
- 4463 berichten
- 2883 stemmen
Ik vind visueel wel een mooi algemeen wordt. Visueel is alles wat je ziet in de film. Beste visueel zou dan een zo generaal mogelijke categorie zijn.

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Cinematografie is wel het correcte woord, ik ben het eens met Art.

SuperSideSwipe
-
- 4463 berichten
- 2883 stemmen
Wat vinden julie van: Beste Cinematografie / Visueel

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Dat visueel is dan wat overbodig. Cinematografie is overigens ook de oscarterm.

SuperSideSwipe
-
- 4463 berichten
- 2883 stemmen
Beste Engelstalige Film
Beste Regie
Beste Mannelijke Bijrol
Beste Vrouwelijke Bijrol
Beste Originele Script
Beste Bewerkte Script
Beste Muziek
Beste Cinematografie
Beste Animatiefilm
Verder nog suggesties?

Art
-
- 13507 berichten
- 3607 stemmen
Net zei ik dat ik het niet echt wist of het de lading zou dekken. Maar nu ik het allemaal wat beter lees dan dekt cinematografie absoluut wel de lading. Ik zou alleen voor die eerste dus gaan. Visueel maakte mij een beetje van slag waardoor ik dus niet precies wist waar de categorie voor stond. Nu ik dat wel weet is dus cinematografie in mijn ogen, en ook in die van FK , de beste benaming.

Film Pegasus (moderator films)
-
- 30827 berichten
- 5356 stemmen
Beste Beneluxfilm is goed als je inderdaad films uit Wallonië wil betrekken. Maar ik denk dat Nederlandstalige films anders kijkt naar een film vanwege de taal. Meer spelen met woorden, anders kijken naar dialogen, woordkeuzes, dubbelzinnigheden, .... Ik heb zelf ook meer binding (los van de kwaliteit ervan) met films uit Vlaanderen of Nederland, omdat ik enerzijds die acteurs beter ken, en anderzijds omdat ik de taal veel beter begrijp. Films uit Wallonië komen bij mij over als buitenlandse films, wat niet wegneemt dat die film ook goed kan zijn natuurlijk.
Trouwens, bij de Oscars is de categorie toch ook Niet-Engelstalige films en niet Niet-Amerikaanse films?
Over de muziekcategorie heb ik ook eerst nagedacht, omdat ik persoonlijk een onderscheid maak tussen de song en de score. Ook omdat die in veel gevallen van een andere componist komt. Maar langs de andere kant is de score veel belangrijker voor een film, in tegenstelling tot filmsongs die meer dienen om de film te verkopen. (Men in Black, Gangsta's paradise, Everything I do, ...) Dus is muziek in het algemeen toch niet slecht.
Ook een verbetering is visueel ipv visuele effects. Tenslotte zijn effects in vele gevallen geslaagd als ze niet echt opvallen (als je begrijpt wat ik bedoel). De effecten zijn ook niet het belangrijkste, maar wel het beeld dat gecreëerd wordt.
Verder denk ik dat de lijst compleet is en we aan de inzendingen kunnen beginnen... Iemand nog een mening over Nederlandstalige films vs Beneluxfilms?

SuperSideSwipe
-
- 4463 berichten
- 2883 stemmen
Eigenlijk waren we al begonnen, zie het andere topic. "Stem nu!!! Moviemeter films awards 2004 Stem Nu!!" of zoiets

Film Pegasus (moderator films)
-
- 30827 berichten
- 5356 stemmen
Eigenlijk waren we al begonnen, zie het andere topic. "Stem nu!!! Moviemeter films awards 2004 Stem Nu!!" of zoiets

Chainsaw
-
- 8580 berichten
- 3524 stemmen
Dan zou ik het persoonlijk ook nog wel leuk vinden om een select groepje categorieën te maken voor de slechtste van het jaar. Gewoon iets simpels in de trend van slechtste film, regisseur, acteur en actrice.
Ik denk, ik meld het ook nog eventjes in het algemene discussieforum, waar dit spel eigenlijk begonnen is;
Ik heb zostraks even het topic voor de slechtste films per jaar geopend, wat als het ware het tegenovergestelde van de MM Awards is. Gewoon lijstjes insturen met slechtste regisseur, acteurs en dergelijke.