• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.901 films
  • 12.202 series
  • 33.970 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.958 gebruikers
  • 9.370.003 stemmen

De Gouden dinges (algemeen discussietopic)

zoeken in:

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Tussen het geregel van alle knock-outs door kwam het idee om een soort oscar-achtige prijzenspel te maken op MovieMeter. Deze prijzen hebben we om logische reden de Gouden Jordy genoemd. Mocht Jordy het er niet mee eens zijn dan kan dit uiteraard verandert worden.

Hier een uitleg hoe het in elkaar moet steken. Net als bij de Oscars wordt er in verschillende catogorieën een prijs uitgedeelt. Elke catogorie kent 5 nominaties, die in dit discussietopic samengesteld worden. We beginnen bij het jaar 2004 met nominaties en werken terug de tijd in, dus na 2004 komt 2003 etc. Dit is omdat als we gelijk in de jaren '10 of '20 zullen beginnen er waarschijnlijk te weinig interesse zou zijn. We zien wel hoe lang het stand houd. Het jaar 2005 doen we als de Oscars voor dat jaar bekend zijn.

Dit is met reden want ik vind dat van de vijf genomineerden per catogorie de film die de Oscar won al automatisch recht heeft op een plekje. Gewoon, om te zien hoe hij scoort en of de Oscars een beetje goede keuzes maken (al hebben veel daar al een uitgebreide en zeer goed onderbouwde mening over ).

Nou dan, dit zijn alle Oscarcatogorieën:

Deze doen zeker mee in het spel:

Beste Film

Beste Regie

Beste Mannelijke Hoofdrol

Beste Vrouwelijke hoofdrol

Beste Mannelijke Bijrol

Beste Vrouwelijke Bijrol

Beste Originele Script

Beste Bewerkte Script

Beste Animatiefilm

Dit zijn twijfelgevallen:

Beste Niet-Engelstalige Film *

Beste Muziek

Beste Cinematografie

Beste Montage

Beste Visual Effects

Beste Geluidsmontage

Beste Art Direction

Beste kostuumontwerp

Beste Make Up

Beste Geluidsmixing

Beste Liedje

Beste Documentaire

Lijken me overbodig:

Beste Korte Film

Beste Korte Animatiefilm

Beste Korte Documentaire

*Niet Engelstalige film is een twijfelgeval omdat er waarschijnlijk voldoende niet Engelse-talige films in de nominaties komen te staan. Een extra catogorie wordt dan overbodig.

Zeg maar wat jullie van de catogorieën denken.

Hoe gaat het nomineren? Dit is iets wat me nog moeilijk te regelen lijkt. Persoonlijk vind ik dat de selectie redelijk streng moet zijn, zodat we een nominatie voor bijvoorbeeld Paris Hilton voor Beste Actrice kunnen voorkomen.

Voor Beste Film lijkt het me verstandig om alleen vijf films te nemen die ook in de toplijst van dat jaar staan. Welke 5 wordt hier besloten al moet ik toegeven dat ik nog niet weet hoe we dat precies moeten aanpakken. We kunnen iedereen een lijstje laten posten, maar dat is misschien niet helemaal een eerlijke selectie. Dit lijkt echter op het moment nog de beste oplossing en als iemand een andere idee heeft hoor ik het graag.

De andere catogorieën nomineren lijkt me nog lastiger (behalve animatiefilm, want zoveel animatiefilms komen er jaarlijks ook weer niet uit). De acteurs die genomineert worden moeten ook écht goed acteren. Dus geen Hillary Duff of Orlando Bloom omdat die zo knap is, maar een echt puur slaaltje acteerwerk. Idem voor alle andere catogorieën. Welke vijf er elk jaar gekozen worden is erg moelijk vast te stellen, maar met veel gediscussieër moet er uit te komen zijn.

Nou, dit lijkt voorlopig wel genoeg informatie. Geef je mening als je het ergens niet mee eens bent, want daar hebben we wat aan. Hopelijk kunnen we zo snel mogelijk beginnen met het samenstellen van de lijst voor 2004! Ik zal vast proberen een beginnetje te maken.

De jury bij dit spel is overigens niet omkoopbaar.

stan

• 4649 berichten
  • 1288 stemmen

De jury bij dit spel is overigens niet omkoopbaar.

haha, nee dan is het goed

de verplichte zijn helemaal toppie welke je er nog bij kan doen is beste visual effects

Ik snap er tot nu toe (nog) niks van maar dat komt nog wel

Anatolia

• 2666 berichten
  • 1511 stemmen

Wie stuurt de uitnodigingen naar de genomineerden?

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

The One Ring schreef:

Deze prijzen hebben we om logische reden de Gouden Jordy genoemd. Mocht Jordy het er niet mee eens zijn dan kan dit uiteraard verandert worden.

Ehm nou graag!

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Ik denk dat het leuk zou zijn om ook een prijs te geven aan de beste film uit Nederland en uit Belgie. Dat is een interessante categorie en daar komt nog bij dat de winnaars dan tenminste te weten kunnen komen dat ze hier gewonnen hebben, niet dat je een ceremonie moet gaan houden of zo, maar ik zou het als Nederlander wel leuk vinden mocht mijn film die prijs dan krijgen .

Ik zit zelf in een jeugdfilmjury in Belgie die elk jaar prijzen uitdeelt aan de beste films van dat jaar, en daar kraait helemaal geen haan naar, behalve de winnaar van de 'beste belgische film', die komt altijd met veel plezier zijn prijs ophalen en is daar dan zelfs redelijk gelukkig mee .

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Wat de nominaties betreft, misschien kun je werken met een longlist waarop dan alles staat dat enigszinds in aanmerking komt (dat moet wel lukken) en dan met een soort stemming daar vijf kandidaten uit selecteren. Om niet meteen te verraden wie de meeste supporters heeft zou dat dan wel een geheime stemming moeten zijn, misschien dat een onverdacht iemand met tijd te veel de stemmen per pm zou kunnen ontvangen of zo, dat weet ik niet goed.

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Freud schreef:

Ik zit zelf in een jeugdfilmjury in Belgie die elk jaar prijzen uitdeelt aan de beste films van dat jaar, en daar kraait helemaal geen haan naar, behalve de winnaar van de 'beste belgische film', die komt altijd met veel plezier zijn prijs ophalen en is daar dan zelfs redelijk gelukkig mee .

Meen je dat? Ik heb zoiets ook nog gedaan. Dat was een jeugdfilmfestival, het eerste Europese, en dat kreeg toen wel veel aandacht van de pers. Ik denk dat alle genomineerden zelfs aanwezig waren de dag van de uitreiking.

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Anatolia schreef:

Wie stuurt de uitnodigingen naar de genomineerden?

En wie gaat de show hosten?

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12834 stemmen

*Niet Engelstalige film is een twijfelgeval omdat er waarschijnlijk voldoende niet Engelse-talige films in de nominaties komen te staan. Een extra catogorie wordt dan overbodig.

Doe toch maar, desnoods neem ik die hele categorie wel zelf voor mijn rekening . Trouwens, genoeg fans van Aziatische/Europese/whatever cinema op deze site lijkt mij

Respekked

• 6286 berichten
  • 1228 stemmen

de nominaties via een knock out er uit toveren? Lijkt me het meest democratisch. Zet de top 100 van een jaar tegen over elkaar. Dit houdt ons van de straat

SuperSideSwipe

• 4464 berichten
  • 2890 stemmen

Tja dat knock out krijg je weer dat gedoe van "die twee hadden in de finale moeten staan, maar staan hier al in de eerste ronde tegenover elkaar" Plus je zal een hoop tegenstemmen krijgen. Een knock out lijkt me in ieder geval niet de beste oplossing.

Ik vind persoonlijk nogsteeds dat iedereen gewoon zijn lijstje naar de "jury/organisator" moet sturen, en dat dan daaruit de 5 films met de meeste stemmen genomineerd worden. Dit is volgens mij zoals het bij de meeste awards gaat. Eventueel dat de mensen hier op het forum hun nominaties kunnen posten. Iedereen vindt het tenslotte leuk om te laten zien wie volgens hun de award verdient. (als er een tweede stemronde komt voor de 5 genomineerden zou dit kunnen)

Anders gaat het bepaald worden door een select aantal mensen die sommige films voortrekken en andere die ze persoonlijk niet mogen weer gaan uitsluiten.

Ik vind ook niet dat je bij voorbaad iets kan uitsluiten zoals Hilary Duff. Als een grote groep mensen op haar stemmen verdient ze haar plek (niet dat ik dat verwacht maar evengoed). Het is hier tenslotte een democratie mag ik aannemen

Mocht het veel werk lijken wil ik best meehelpen met stemmen tellen en dergelijke vervelende klusjes.

Waar ik geen echt goede ideen over heb is hoe uiteindelijk de 5 genomineerden verder worden afgehandeld. Een 2e stemronde voor de genomineerden lijkt op zich het leukst denk ik.

Dat zou op het forum kunnen.

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25163 stemmen

Dan zou ik het persoonlijk ook nog wel leuk vinden om een select groepje categorieën te maken voor de slechtste van het jaar. Gewoon iets simpels in de trend van slechtste film, regisseur, acteur en actrice.

Andere "twijfelgevallen"die er in elk geval bij moeten zijn ;

* beste documentaire (desnoods maar 3 genomineerden)

* beste cinematografie

* beste score

* beste visual FX

Daarbij lijkt het me ook handig om alvast even een datum in te stellen tot wanneer de nominaties ingestuurd kunnen worden. Niet te snel natuurlijk omdat de beste films nu nog moeten komen (het Oscarseizoen is weer begonnen zullen we maar zeggen).

Ik vind het zelf een minder goed plan om een pre-selectie te maken waaruit men kan kiezen voor de nominaties. Je kan natuurlijk wel tips geven maar het lijkt me wel zo democratisch dat iedereen gewoon een eigen lijst in kan sturen.

Ik ben er ook voor om de nominaties via PM door te geven. Dit creëert meer spanning omdat men niet van elkaar weet wat ze hebben gestemd. Op die manier is de bekendmaking van de nominaties ook veel leuker.

Hetzelfde geld voor de uiteindelijke winnaars. Nadat de nominaties bekend zijn vind ik dat er zeker drie weken gewacht moet worden met het tellen van de stemmen. Dit geeft de mensen de kans om nog even die films te kijken die genomineerd zijn.

De uiteindelijke winnaars zou je dan op een leuke manier op de chat bekend kunnen maken, dan kan er gelijk wat gediscussieerd worden en kunnen we er met z'n allen een leuke chatsessie van maken.

Enfin... gewoon even wat ideetjes die me zo te binnen schoten, wat er mee gedaan word moeten jullie zelf maar beslissen

SuperSideSwipe

• 4464 berichten
  • 2890 stemmen

http://www.the-movie-times.com/thrsdir/moviesofyear.mv?moviesof2004+ByTGross

wel een handige site overigens om te kijken welke films in elk jaar in de vs zijn uigekomen.

feanaro surion

• 5765 berichten
  • 1770 stemmen

moviefreak#1 schreef:

Dan zou ik het persoonlijk ook nog wel leuk vinden om een select groepje categorieën te maken voor de slechtste van het jaar.

Naar welk moviemeter lid vernoemen we die prijs?

Ik zou wel willen helpen met organiseren eventueel als er nog mensen nodig zijnvoor de Gouden Jordy.

Yekezzez

• 2512 berichten
  • 1126 stemmen

De Mioch?

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

De MovieMissers?

Mug

• 13981 berichten
  • 5969 stemmen

De Gouden Mioch ja! hahaha

En de slechtste Nederlandse film krijgt de Gouden Goderie. Is die man ook weer tevreden.

BenicioDelToro

• 4178 berichten
  • 1391 stemmen

Gouden Goderie, dat allitereert wel lekker!

donnie darko

• 6140 berichten
  • 2816 stemmen

oke, mogen we dan beginnen met lijstjes door te sturen?

SuperSideSwipe

• 4464 berichten
  • 2890 stemmen

Nog ietswat voorbarig denk ik, het plan moet eerst helemaal uit zijn gestippeld.

Ook wel leuk als Jordy op de beginpagina van MM dan een mededeling zet of dat iemand alle members PM's stuurt met het verzoek om lijstjes te sturen. Er zullen er tenslotte een hoop zijn die nooit in het forum komen.

aegron

• 4030 berichten
  • 1265 stemmen

HE mijn post is verdwenen

Wat ik dus wou zeggen was:

Volgens mij kun je beste film beter opsplitsen in beste europese film, beste aziatische film en beste Amerikaanse film (bijvoorbeeld). Juist op moviemeter wordt er vrij veel naar niet hollywoodspul gekeken, dus zou het jammer zijn om dit allemaal op een hoop te gooien.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12834 stemmen

Goed voorstel aegron

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

Ja maar dan moeten de onbekendere amerikaanse producties concureren met de hollywood-films. Terwijl de aziatische films en europese films daar geen last van hebben.

Mug

• 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Engelstalig

niet-Engelstalig (m.u.v. Nederlandstalige produkties?)

Nederlands- / Vlaamstalig

(niet Zuid-Amerika, Afrika, en Antarctica gaan discrimineren)

aegron

• 4030 berichten
  • 1265 stemmen

mikey schreef:

Ja maar dan moeten de onbekendere amerikaanse producties concureren met de hollywood-films. Terwijl de aziatische films en europese films daar geen last van hebben.

dan doen we nog een extra afdeling indie movies

Martin Van K

• 9050 berichten
  • 4553 stemmen

Ziet er allemaal veelbelovend uit, maar het zal voor de makers wel veel tijd kosten, denk ik. Zeker als je al de categorieën wil doen.

Het zal wel tof zijn dat het niet in één, twee, drie afgelopen is. Woehoe! Ik kijk er al naar uit!

aegron

• 4030 berichten
  • 1265 stemmen

en nu maar hopen dat we net zo belangrijk worden als de oscars

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Er zou wel moeten een 'standaardformulier' komen. Dan vult iedereen zijn lijst op dezelfde manier in en wordt het overzichtelijk en geen soepje.

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Ja, als Jodry zo iets wil maken dan zou dat natuurlijk veel organisatorische problemen oplossen... In ruil gebruiken we zijn naam dan níet voor de prijs .

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Welja, nog maar weer een prijzenfeest...

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.