- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm challenge zomer 2016
Horrorfilm challenge zomer 2016
alexspyforever
-
- 21062 berichten
- 2328 stemmen
Non Si Deve Profanare il Sonno dei Morti (1974) - RW - 2 punten - 1 juli 2016 (10 films - 34 punten)
http://cdn2-www.shocktillyoudrop.com/assets/uploads/2015/12/LivingDead1.jpg
Beter bekend als The Living Dead at Manchester Morgue. De enige reden dat het een Spaanse titel heeft is omdat het hoofdzakelijk in Spanje werd gefilmd en de regisseur natuurlijk. En dat is wel heel bijzonder want ik waande mij bij het zien van die mooie plaatjes wel degelijk in de Engelse countryside. Eindelijk na maanden in mijn bezit deze op blu-ray gekeken en naast de mooie beelden leverde het opnieuw een sterke film af waarin ik weer wat leuke nieuwe dingen ontdekte tov de eerste kijkbeurt. Een zombiefilm gemaakt in de periode dat er nog frisse ideeën waren. Tegenwoordig lijkt het steeds weer een virus dat een apocalyps veroorzaakt, zombies die kunnen rennen en klimmen. Niks van dat alles hier, nog een goede ouderwetse zombiefilm waar de zombies nog slome tot leven gewekte doden zijn met niet al te veel verstand maar wel sterk en hongerig naar vlees en bloed van de levenden. De plaag is lokaal met fijne karakters die je (op één na) niet op korte tijd een gruwelijke dood toewenst (zoals ik dat had bij Dawn of the Dead remake). De infectie en verspreiding van de plaag was ook op een manier die ik nog niet in een andere zombiefilm heb gezien alsook de verdelging van de zombies. Laat ik zeggen dat deze niet vernietigd konden worden door een zuivere brain smash of headshot. Beste zombiefilm, misschien niet maar zeker een van de beste naar mijn gevoel. En wat een geweldig einde!
Zeker ook de reviews lezen van jeroentjuhhhhh en Richard_Voorhees bij deze film. Neen, niet vergelijkbaar met de Dead trilogie van Romero, het is een erg uniek concept dat uiterst sfeervol is gebracht vandaar mijn erg hoge score. Och screw de vergelijkingen, ik vind het gewoon de beste zombiefilm punt
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
15. Green Room (2015) - FTV - 2 punten - 30 juni 2016 (15 films, 62 punten)
"Gentlemen, you're trapped. Things have gone south. It won't end well."
http://i46.photobucket.com/albums/f135/Jeroen_Berndsen/image_zps1sylkr7d.jpeg
Ik was een behoorlijk voorvechter van Jeremy Saulniers te weinig bekeken doorbraak Blue Ruin (2013), over een jongen die door wraak te nemen op de moordenaar van zijn ouders in een maalstroom van gewelddadige situaties terecht komt, die hem de pet ver te boven gaan. No particular set of skills here. Green Room ligt thematisch niet ver van zijn voorganger af. Ook hier komt een groep jongvolwassenen in een situatie terecht waarvoor ze nauwelijks de vaardigheden bezitten om eruit te komen, wanneer ze na een optreden in een extreem-rechtse club iets zien dat ze niet hadden mogen zien.
Terwijl de lovende reviews van Green Room binnenstroomden, bleef het in Nederland opvallend stil omtrent een eventuele release. Na maanden wachten heb ik de film eindelijk kunnen zien en ik ben niet teleurgesteld. Gisterenavond eerst Blue Ruin herkeken, en Saulniers nieuwste er meteen achteraan. Wat direct bij aanvang opvalt, is het oog van de regisseur voor setting en tempo. Hij begint zijn verhaal rustig, waarbij de tijd genomen wordt om de karakters in hun omgeving te zien. Voordat woorden gesproken zijn, weten we al een heleboel. Die focus houdt Saulnier de hele film vast, en het is duidelijk een regisseur die precies weet welk verhaal hij wil vertellen, en er goed over heeft nagedacht hoé hij dat precies wil doen. Eigenlijk voelt geen scène overbodig.
Green Room is geen typische horror. Hoewel het bij vlagen erg spannend is, zou ik het eerder als een dramathriller met horrorelementen typeren. Geweld bij Saulnier lijkt altijd plots en confronterend. Zowel in Blue Ruin als hier ziet het er erg realistisch uit als iemand op een nare manier (dodelijk) gewond raakt. Het feit dat de hoofdpersonen doorsnee mensen zijn, maakt de narigheid nog extra invoelbaar. Geen asskicking Dwayne Johnson die zich ergens uit moet vechten, maar een groepje kwakkelende punkrockers die onverwacht moeten vechten voor hun leven. De 'Jezus, wat zou ik zélf NU doen in deze situatie?'-gedachte kwam meermaals bij me op.
Patrick Stewart is erg leuk om een keer in een andere rol te zien, maar het is Anton Yelchin die mij het meest aangreep, in een van zijn laatste performances. Schrijnende gedachte dat we die laatst hebben verloren, duidelijk een acteur nog op zijn weg omhoog. Wat Saulnier betreft, ik ben inmiddels fan. Hij maakt films met een eigen stempel, zoekend naar de donkere randjes die ook in jan met de pet aanwezig zijn, en de plaats van geweld en conflict in menselijke interactie. Hij vertelt daarbij niet alleen een verhaal maar toont ons echt karakters waar we bij mee kunnen voelen. De keerzijde is wellicht dat niet iedereen daar op zit te wachten, en dat Saulnier misschien een beetje een critic-regisseur is die het bij het grote publiek niet even goed doet als in de recensies.
Voor mij geldt dat in elk geval niet, ik kan niet wachten op de volgende.
4*
16. The Hound of the Baskervilles (1939) - FTV - 5 punten - 1 juli 2016 (16 films, 67 punten)
“The world is full of obvious things which nobody by any chance ever observes.”
― Arthur Conan Doyle, The Hound of the Baskervilles
http://i48.servimg.com/u/f48/11/28/36/54/poster10.jpg
Hoewel het in mijn boekenkast staat, heb ik nooit een Sherlock Holmes verhaal gelezen. Als kind kwam Basil Holmuis af en toe voorbij en de laatste jaren heb ik natuurlijk ontzettend genoten van de BBC's moderne versie met Cumberbatch en Freeman. Maar ook zonder die twee zaken is Sherlock Holmes een instituut, een literair baken dat voor zover ik weet iedereen kent. Ook als je Doyle nooit gelezen hebt, of niet weet wie Basil Rathbone is. Voor de Sherlock adepten zal dat wellicht een facepalm zijn, maar gelukkig is de onwetendheid voorbij: eindelijk weet ik wie nu die Sherlock is waar veel (oudere) fans het over hebben.
En dat is maar goed ook, want buiten dat voordeel bood The Hound of The Baskervilles me geen wereld aan vermaak. Basil Rathbone is absoluut een charismatische Holmes, maar voor de rest is het als je de boeken niet gelezen hebt, misschien toch wat teveel op de vlakte. Die upper class gesprekjes gingen me op een gegeven moment toch wat tegen staan. De Dartmoor is redelijk sfeervol gefilmd, maar toen The Hound na al die paniekaanvallen bij ieder hondengejank in beeld kwam, was ik niet echt onder de indruk. Is dat het nou? Dat is gewoon een hond!
Geen lieve misschien, maar met die van de nieuwe serie in het achterhoofd, was dit een beetje underwhelming. Slecht is het nergens, maar ik had op meer gehoopt.
3*
Boeikens
-
- 4352 berichten
- 4941 stemmen
Il Gatto Nero (1981) FW => 3 Pt (Totaal 22 Pt)
Persoonlijk vind ik dit een van Fulci's mindere werkjes.
De licht mysterieus getinte sfeeropbouw is mede de passende muziek zeker sterk en tevens hetgeen wat voor mij de film het meest doet scoren. Het verhaal zelf is eerder wat flauw uitgewerkt en te weinig eng wat vooral door de grote traagheid komt waarmee het verhaal vooruit kabbelt.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
17. Them! (1954) - FTV - 4 punten - 1 juli 2016 (17 films, 71 punten)
"When Man entered the atomic age, he opened a door into a new world. What we'll eventually find in that new world, nobody can predict."
"We may be witnesses to a Biblical prophecy come true - 'And there shall be destruction and darkness come upon creation, and the beasts shall reign over the earth.'"
https://explorestrangeworlds.files.wordpress.com/2013/09/a-them.jpg
Vele jaren geleden, toen ik een keer de kamer van een huisgenoot binnenkwam die ook graag films keek, zag ik een gigantisch beest op het scherm in een oude zwart-wit film. Het zag er wat crappy uit, vond ik. 'Waarom kijk je dat?', vroeg ik wat verbaasd. 'Omdat het geweldig is', luidde het nuchtere antwoord, alsof het de grootste vanzelfsprekendheid van de wereld was. 'Cultklassieker, man'. Ik denk nog steeds dat het Them was, die ik daar vanuit zijn beamer op een witte latexverf-muur geprojecteerd zag. Destijds kon ik het deels verklaren met het feit dat zijn kijken van die film met een flinke joint gepaard ging, maar verder snapte ik het niet helemaal. Mijn eigen liefde voor oudere films moest toen nog ontkiemen.
Inmiddels zijn we ruim tien jaar verder en die liefde tiert inmiddels welig, maar ik had Them nog steeds niet gezien. Dat kon natuurlijk niet, en het was een van de eerste titels die vaststond na het besluit deel te nemen aan de horror challenge. Voorgegaan door films als King Kong, behoort Them in het subgenre van de mega-creatures. Al dan niet veroorzaakt door nucleaire misstanden, wordt het menselijk welzijn bedreigd door gigantische monsters, in dit geval mieren. En het was een succes, want het jaar daarop volgden It Came From Beneath the Sea (1955) en Tarantula (1955), en tot op de dag van vandaag komt er om de zoveel jaar iets van die strekking uit.
Vergeleken met een film als The Brain Eaters (1958) die ik laatst zag, of Attack of the Crab Monsters (1957), is het snel duidelijk waarom Them meer status heeft. Regisseur Gordon Douglas vroeg tijdens de montage aan zijn editor hoe het eruit zag. 'Does it look honest?'. Het zag er prima uit, volgens de editor. 'As honest as 12 feet ants can look'. Toch geeft die wat mij betreft veelzeggende anekdote wél aan met wat voor insteek Douglas erin heeft gestaan. Na de twee hierboven genoemde films, kan ik met redelijk wat vertrouwen zeggen dat Roger Corman nooit peinzend diezelfde vraag aan zijn hoofd montage heeft gesteld. En de kwaaie wezentjes zijn hier nog eens meer in beeld ook.
Them begint als een mysterieus misdaaddrama, en toont zijn sciencefiction aard pas mettertijd. In het midden kakt het even iets in als het wetenschappelijk uitleggen wat doorslaat, maar bovenal is de film erg onderhoudend, met prima dialogen en (gezien het genre en jaartal) redelijke acteurs. Maar Them is het leukst wanneer 'zij' in beeld zijn, natuurlijk. Al was ik ook wel gecharmeerd van Dr. Medford, gespeeld door Joan Weldon. She can educate me any time...
3,5*
Boeikens
-
- 4352 berichten
- 4941 stemmen
When the Lights Went Out (2... FW => 2 Pt (Totaal 24 Pt)
Poltergeist went '70s.
Vooraf gezegd, ik had wel degelijk het gevoel een reële film uit de jaren 70 te zien. Het decor was op dit vlak top! Echter was voor mij ook enkel dit het meest goede.
Ok, de film heeft alle nodige ingrediënten voor een ghost/thriller maar buiten een hoopgevend begin blijft het allemaal wat matig voortgaan. Bovenop dat de film ook nergens vernieuwend is levert die voor mij een eerder pover eindresultaat op.
Zou gebaseerd zijn op een reëel Brits Poltergeist verhaal...
Richard_Voorhees
-
- 2311 berichten
- 2135 stemmen
Zonbi Jieitai (2006) - FTV - 2 punten - 1 juli 2016 (Totaal: 7 films, 32 punten)
http://www.sourmilk.it/shop/images/detailed/0/Zombie-Self-Defense-Force.jpg
Review
Om eens wat af te wisselen met mijn 30's horrors.
Wederom een lekker belachelijk werkje van Tomomatsu.
De kwaliteit van zijn samenwerking met Yoshihiro Nishimura halen zijn individuele prenten nooit, maar hij weet wel zijn eigen trademark aan zijn 'J-sploitation' films te geven.
Slecht acteerwerk, belachelijke special fx en een storyline die al helemaal kant nog wal slaat: dat zijn de ingrediënten van deze film. Belachelijke zomcom op z'n Japans zullen we maar zeggen.
Niet alle ideeën zijn even leuk. Zo vond ik de 'zangeres' maar irritant en is het einde rondom de robot militair, de militaire zombie leider en het gedoe met de UFO een beetje rommelig in elkaar geflanst.
Toch is de film nog wel uit te zitten voor de liefhebbers van 'so bad it's good' en de vliegende zombie baby weet nog wel voor wat 'hoogtepuntjes' te zorgen.
2*
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
18. The Uninvited (1944) - FTV - 4 punten - 1 juli 2016 (18 films, 75 punten)
http://i46.photobucket.com/albums/f135/Jeroen_Berndsen/image_zpsepu63q2g.jpeg
"They call them the haunted shores, these stretches of Devonshire and Cornwall and Ireland which rear up against the westward ocean. Mists gather here... and sea fog... and eerie stories..."
Broer en zus kopen een mooi, groot huis aan de kust voor een prikkie, en komen uiteraard al snel achter de echte reden daarvoor: het spookt er (verrassing!). Het knappe buurmeisje van 20, waar de man al snel gevoelens voor krijgt, blijkt met de geschiedenis van het huis verbonden.
Hoewel het in de jaren '50-'60 pas echt van start ging, worden er al sinds het tijdperk van de stille film haunted house films gemaakt. Hoewel ik zelf niet persé een fan ben van het subgenre, zitten er soms erg goede tussen. Het nadeel alleen is dat er zo verschrikkelijk veel gemaakt zijn, dat je alle clichés en tropes op een gegeven moment kent. En als hij op dát vlak niet verrast, moet een film op andere fronten compenseren om indruk te maken. Visuele stijl, sfeer, acteerwerk, muziek, of wat dan ook. En daar wringt net een klein beetje de schoen.
The Uninvited heeft een paar prima acteurs met Ray Milland, Ruth Hussey en Gail Russel, al spelen ze soms (zelfs voor '44) wat theatraal. Eng wordt de film niet, het is meer een psychologisch drama met bovennatuurlijke kantjes. Alles moet in zijn eigen tijd bekeken worden natuurlijk, maar dan nog is duidelijk dat The Uninvited niet als doel heeft om je haren overeind te laten staan. Je vraagt je wel af hoe men destijds reageerde op de paar pionierende spookeffecten, die op zich niet eens zo heel veel geraffineerder zijn dan waar Méliès veertig jaar eerder al mee experimenteerde.
Over drama gesproken, Gail Russel, die de bevallige, jonge buurvrouw speelt, was zo zenuwachtig wanneer ze acteerde dat ze haar onrust met alcohol probeerde te temperen. Tragisch, want ze kwam er nooit meer echt vanaf, werd na een dronken ongeluk gedumpt door Paramount en op 36 jarige leeftijd dood gevonden als gevolg van zwaar overmatig alcoholmisbruik, omringd door lege flessen. Now that ís horrific. En onwillekeurig gaat de gedachte even door je hoofd wat ze dacht, een jaar na deze film, toen ze Billy Wilders Alcoholdrama The Lost Weekend (1945) zag, met tegenspeler Milland in de hoofdrol.
3*
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30449 berichten
- 5199 stemmen
Nina Forever (2015) - FTV - 2 punten - 1 juli 2016
http://i.onionstatic.com/avclub/5702/14/16x9/960.jpg
Best wel genoten van deze eigenzinnige horrorkomedie. Een wat atypische horrorfilm en dat spreekt in het voordeel van deze film. Ik hou wel van dit soort humor. Bovendien wordt de film geheel gedragen door het trio. De eerste keer dat ik Abigail Hardingham aan het werk zie. Uiteraard een prachtige verschijning, maar ze acteert best wel goed. Hoop meer van haar te zien. Het is het eerste regiewerk van Ben en Chris Blaine en ik hoop dat ze dit succes kunnen herhalen. Verder wil ik niet te veel uitleggen over de film zelf, laat je maar verrassen. Niet dat het plot zo ingewikkeld is, maar het is vooral de sfeer en de ongemakkelijke spanning in het trio dat zo goed werkt.
Friday the 13 th
-
- 2540 berichten
- 1952 stemmen
Absentia 2011 FTV - 2 punten - 1/7/2016 - (totaal: 2 films - 4 punten)
Heeft een hoge score op moviemeter, maar ik vond er vrij weinig aan. Dat de film ultra low budget is stoort niet, maar als kijker blijf je met te veel vragen zitten. Ik begrijp dat de film suggestief wil blijven, dat was bijvoorbeeld The Blair Witch Project ook, maar deze had nog een spannende climax en dat heeft Absentia niet. Na een tijdje begint het allemaal langdradig te worden. Ook de triestige orgelmuziek ben je echt wel moe gehoord op het einde! Ik verwachte veel meer!
2 sterren
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Heeft een hoge score op moviemeter, maar ik vond er vrij weinig aan.
Hoog? Hij scoort 2,62, een onvoldoende...
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
De tomaatjes zijn wél rijp, opvallend genoeg.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
De tomaatjes zijn wél rijp, opvallend genoeg.
Rotten Tomatoes is nou ook niet echt de meest accurate filmsite. Tenminste ik vind van niet. Was pas nog veel over te doen op internet.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Ik kijk er ook nooit op, kan er geen pijl op trekken.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Wat is wel accuraat? En op welk vlak? Ik zou zowel MovieMeter als IMDb ook niet accuraat noemen waar het graadmeters voor wat ik leuk vind betreft. Maar ik ben wel benieuwd naar waar je op doelt Bas, al is dit topic niet de plaats voor die dialoog, lijkt me. Ik kijk er niet vaak op, maar neem het wel af en toe mee. Voor mijn persoonlijke smaak is het vaak een betrouwbaardere graadmeter dan MM, waar Divergent achtige films nog verontrustend hoog in je jaarlijkse toplijst eindigen.
Maar ik bedoelde slechts dat het een frappant verschil was, dat was alles
Hoewel, misschien ben ik iets te genuanceerd. Specifiek met horror merk ik vaak dat de films die ik geweldig vind (Under the Skin, The Babadook, It Follows, The Vvitch) het bij het grote publiek niet goed doen. En dat zijn over het algemeen films die het bij de critics wél goed doen, en dus een hoge tomatoscore hebben. In die zin zou ik eerder over MM zeggen 'dat zegt niets' als een iets uitdagender werk slechts een zesje heeft. Normaal zou ik een film die een onvoldoende scoort overslaan, maar als ik zo'n tomatoscore van Absentia zie, dan geeft me dat wel net het duwtje om te denken: misschien is het een onbegrepen pareltje.
En nee. Die vlieger gaat inderdaad niet altijd op
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
#8 The Bride of Frankenstein (1935) 3* - FTV - 5 punten - 1 juli 2016 - Totaal 25+5= 30 punten
Het vervolg op de klassieker Frankenstein uit 1931. Geopend door Mary Shelley waarin ze vertelt dat het verhaal van de film uit 1931 nog niet is afgelopen. Zodoende zie je wat er gebeurd nadat de molen afbrandde waar het monster van Frankenstein zich in bevond . Mede dankzij dit gegeven vond ik dit vervolg wat vlotter lopen dan zijn voorganger. Al vroeg vermoord het monster een man door hem in het water te gooien (dit keer doelbewust) en slaat het op de vlucht. Het verhaal bevat minder spanning en juist wat meer humor. De scene waarin het monster leert praten, roken en drinken is dan ook wel grappig. Ik vond het wel jammer dat de bruid zo laat pas in het verhaal voorkwam en uiteindelijk ook weinig screentime heeft . Juist met zo'n titel zou je verwachten dat er meer van dit personage te zien zou zijn. Overigens een fijn knallend einde. Film ligt me net iets beter dan Frankenstein (1931), zij het minimaal.
Nu weet ik dus gelijk ook waar de avatar van Hollywood007 vandaan komt.
Kondoro
-
- 10693 berichten
- 2485 stemmen
Ben nog steeds lekker films bij elkaar aan het sprokkelen, op een dag kom ik weer met de deur in huis vallen , vanavond passeer ik dat alleen nog even !
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Ik gooi er zo nóg eentje in, om het af te leren. Maar nu een recente. Al genoeg oude meuk/klassiekers gezien vandaag
alexspyforever
-
- 21062 berichten
- 2328 stemmen
Allez de Belgen eruit bij de voetbal dan kan ik me volledig op films storten yay!
Flat Eric
-
- 6365 berichten
- 1026 stemmen
Ik had het de Rode Duivels zo gegund! Ik heb de match ierland-belgie nog leuk in een café zitten kijken in Luik. Wat een feest was dat na afloop. Toch jammer.
Kondoro
-
- 10693 berichten
- 2485 stemmen
Ik gooi er zo nóg eentje in, om het af te leren. Maar nu een recente. Al genoeg oude meuk/klassiekers gezien vandaag
Ja joh, kijk er nog maar eentje. Dat kan er wel bij !! .
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Friday the 13th: A New Beginning (1985) - FTV - 3 punten - 1 juli 2016 - Tussenstand: 25 punten
Review: Deze film met dubbele gevoelens gekeken. De moorden waren een stuk minder dan in zijn voorgangers, de gruwelijkste moorden worden immers niet in beeld gebracht of slechts een klein stukje. Dit is toch wel een minpunt aan dit deel. Tevens weinig verrassends, ik had al vrij snel door dat Jason Jason niet was, echter dacht ik dat het om Tommy ging en niet om één of andere nietszeggende ambulancemedewerker. Het einde was zeer rommelig, niks voor mij. Twist op twist op twist... Nee, dit had echt beter afgewerkt kunnen worden. Is er dan niets positiefs te noemen? Zeker wel, over het algemeen zat het tempo er prima in en was zeker in de eerste helft een prima verhaal te vinden. Dit maakt het dat het nog krapjes een voldoende krijgt.
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Allez de Belgen eruit bij de voetbal dan kan ik me volledig op films storten yay!
Ik had het de Belgen meer dan gegund! Als wij het zelf niet kunnen, dan onze zuiderburen maar . Helaas zit het er niet in. Ben inmiddels wel stiekem fan van IJsland geworden, hoop dat ze Ronaldo even wat laten zien in die finale. Dan pas zullen we écht horror gaan zien
Richard_Voorhees
-
- 2311 berichten
- 2135 stemmen
Dus toch nog aan de praat gekregen Miszmi. Ook ik vind het vijfde deel een van de mindere. Wat betreft de kills: ze moesten in dit deel al flink knippen, omdat de films als te grof werden bevonden. Het zal je nog gaan opvallen dat naarmate de franchise vordert dit nog vaker terug komt: weinig guts & gore, tenzij men het op een cartooneske brengt.
Morgen tijd voor Jason Lives? Die vind ik persoonlijk erg vermakelijk, maar de humor die ze daar toepassen is dan ook wel wat mijn ding.
En jammer van de Belgen ja. Wel een mooie voetbalwedstrijd trouwens, stukken beter dan dat gemorrel van gisteren.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Let Me In (2010) - RV - 1 punt - 1 juli 2016 (tussenstand totaal: 4 films, 7 punten)
https://i.ytimg.com/vi/eIipRWj4tFo/maxresdefault.jpg
Waar Let The Right One In me bij elke herziening minder bevalt, bewandelt Let Me In juist de andere weg door steeds meer in m'n achting te stijgen. Het is dan ook een van die zeldzame gevallen waar de (Amerikaanse) remake beter is dan het (Europese) origineel.
Zo ziet Let Me In er allereerst vele malen mooier uit dan de Zweedse variant. De warme, romantische beelden bevatten veel meer sfeer dan het lompe "camera erop en draaien maar" van het origineel. Sleutelscènes als dat eerste slachtoffer dat ondersteboven aan de boom hangend leegbloedt, de creepy tunnelscène en het finalestuk in het zwembad komen door het sterke camera- en belichtingswerk veel krachtiger over dan in de originele film.
Bij de term "Amerikaanse remake" denk je, zéker in de horror, al snel aan vervlakking en goedkoop vermaak, maar Let Me In is juist vrij anti-Hollywood. De film is (op een goede manier) traag en de drama komt zowaar nog beter over dan in het origineel. Met zo'n "vader" van het "meisje" leefde ik in Let The Right One In bijvoorbeeld niet mee; hier wel.
Het acteerwerk is hier bovendien ook minstens even sterk. Het scheelt dan ook dat dit nog de schattige variant van Moretz was, jaren voordat we erachter kwamen dat ze eigenlijk helemaal niet zo goed kan acteren. Zo'n rol als schuchter tienermeisje past haar veel beter dan wat ze tegenwoordig allemaal speelt.
Visueel erg mooi, sterke soundtrack, spannende opbouw, oprecht emotioneel, goed geacteerd; Let Me In weet me bij elke kijkbeurt opnieuw te verbazen. Ik verhoog van een 7 naar een 8.
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Dus toch nog aan de praat gekregen Miszmi. Ook ik vind het vijfde deel een van de mindere. Wat betreft de kills: ze moesten in dit deel al flink knippen, omdat de films als te grof werden bevonden. Het zal je nog gaan opvallen dat naarmate de franchise vordert dit nog vaker terug komt: weinig guts & gore, tenzij men het op een cartooneske brengt.
Morgen tijd voor Jason Lives? Die vind ik persoonlijk erg vermakelijk, maar de humor die ze daar toepassen is dan ook wel wat mijn ding.
En jammer van de Belgen ja. Wel een mooie voetbalwedstrijd trouwens, stukken beter dan dat gemorrel van gisteren.
Ik zit erover na te denken om hem zo nog aan te zetten, maar ik begin een beetje moe te worden. Op zich kan ik de film ook tussendoor uitzetten en morgen verder kijken, dus denk dat dat het wordt als het me niet lukt om af te kijken. Vanaf morgen ook hard aan de studie, dus de rest van de week sowieso erg weinig tijd om hem anders te kijken.
Over het algemeen kan ik horror in combinatie met humor goed waarderen, dus verwacht dat ik daar geen problemen mee ga hebben. Op zich ben ik niet zo iemand van die het allemaal zo goor mogelijk moet hoor, maar dan hadden ze beter kunnen kiezen voor andere kills die wel uitgezonden konden worden. Nu was het allemaal een beetje half gebakken. Het is prettig om te weten dat dit zo zal blijven, in de komende films kan ik daar dan rekening mee houden.
Ik vond zelf deel 1 het minst, maar dat kwam meer door mijn hoge verwachtingen denk ik. Ik sluit niet uit dat als ik hem over een jaar weer eens zou kijken, dat ik hem hoger geef. Mogelijk was dat zelfs al het geval geweest als ik vooraf recensies had gelezen, want daarin werden mijn grootste teleurstellingen toch eigenlijk al wel besproken.
Al met al vermaak ik mij tot nog toe prima met de reeks. Heb (enigszins) vergelijkbare reeksen als Halloween en A Nightmare on Elmstreet wel volledig gezien. Ik moet zeggen dat ik met name Halloween wel wat sterker vind dan dit, A Nightmare on Elmstreet is behoorlijk gelijkwaardig, al is de eerste film daar ook gelijk de beste in tegenstelling tot Friday the 13th.
Kondoro
-
- 10693 berichten
- 2485 stemmen
Ik heb weer een zeven aantal films binnen gehaald die me nog leuk leken, na de wedstrijd van de Devils. Slapen, morgen eens even eentje opzetten!
alexspyforever
-
- 21062 berichten
- 2328 stemmen
The Man Who Changed His Mind (1936) - FTV - 5 punten (11 films - 39 punten)
http://wrongsideoftheart.com/wp-content/gallery/posters-m/man_who_lived_again_poster_02.jpg
Ook wel bekend als "the man who lived again" is een vrij onbekende film met Boris Karlof in de hoofdrol. Kan zowel de rol van goede als slechterik aan alsook alles daartussen. Dit is zo een geval van de laatste, een briljant wetenschapper die er in slaagt het brein van de ene aap naar de andere te brengen. Dit gaat goed totdat hij voor gek wordt gezet tijdens een conventie. Hierdoor gaat hij over tot wraakactie. Het is allemaal wel keurig gedaan en verveelt niet, maar toch allemaal een beetje te voorspelbaar en ook de horror is ver te zoeken. En dan heb ik het nog niet eens over de povere karakterontwikkeling en simplistisch verhaaltje. Gelukkig maar een korte speelduur. Leuk als tussendoortje maar niet verrassend dat dit een obscure film is en wat mij betreft mag ie dat blijven.
Zwolle84 2,64/5 is toch geen onvoldoende?
Nu goed ik trek me al een tijdje niets meer aan van algemene scores op eender welke site. Er zijn zelfs films die onder de 5 gemiddeld krijgen die ik soms prima vind zoals een Pinocchio's Revenge of onlangs bekeken The She-Creature.
Rottentomatoes rating system werking even opgezocht:
Maar het is allemaal vrij verwarrend en serieus kan ik het toch allemaal niet nemen. Uiteindelijk moet je voor jezelf uitmaken of je een gemiddelde mee laat bepalen tot wel of niet kijken van een film. In het verleden veel te vaak blindelings vertrouwd op de mening van de meerderheid en gemiddelde hoge waarderingen maar kwam vaak bedrogen uit. Ondertussen weet ik ook wel wat me ligt en wat niet en daar gaat een cijfer niets aan kunnen veranderen en de mening van een 'professionele' filmcriticus nog minder.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Nou, met een 5,3 ging ik vroeger toch echt niet over hoor.
Maar of het nu voldoende of onvoldoende is; het is in ieder geval geen hoge score, zoals er stond.
alexspyforever
-
- 21062 berichten
- 2328 stemmen
Nou, met een 5,3 ging ik vroeger toch echt niet over hoor.
Maar of het nu voldoende of onvoldoende is; het is in ieder geval geen hoge score, zoals er stond.
Idd geen hoge score, maar theoretisch gezien is het nog steeds een meerderheid die deze goed vond of toch boven de helft waardeerde. Weliswaar een erg kleine meerderheid maar in de politiek is dat voldoende
Woland
-
- 4154 berichten
- 3400 stemmen
Day of the Woman (1978) - FTV - 3 punten - 2 juli 2016 (totaal 4 films, 13 punten)
De film voor vanavond was een film met reputatie: I Spit On Your Grave, oftewel Day of the Woman. Ik denk dat het verhaal in de basis wel bekend is bij de meesten: vrouw wordt bruut verkracht, en neemt bruut wraak op haar verkrachters. Mocht dit niet bekend zijn, dan staat het in grote letters op de poster en in de korte omschrijving, dus een spoilertag lijkt me overbodig.
Ik ben verder niet echt overtuigd van de film. Ongemakkelijk kijkwerk is het met name in de eerste helft, met een behoorlijk lang uitgesponnen verkrachting; de wraakexercitie daarna valt verder best mee, met wel wat origineel moordwerk zonder veel expliciete gore. Maar het is allemaal niet heel erg interessant gemaakt. Camille Keaton doet het aardig, maar de verkrachters zijn slecht acterende karikaturen, met name kneusmans uit de supermarkt. Het script biedt een mager en minimaal verhaaltje, maar weet daar alsnog een hoop onlogische aspecten in te stoppen. En tenslotte ziet het er erg jaren '70 uit. Als je het positief uitlegt zou je het rauw kunnen noemen, ik vind zelf vrij lelijk gefilmd een betere omschrijving. Interessant om gezien te hebben, maar ik zal 'm niet snel nog een keer opzetten. 2.5*