- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Bijzonder getalenteerde regisseurs met een tanende carrière
Bijzonder getalenteerde regisseurs met een tanende carrière

Quentin
-
- 10172 berichten
- 8303 stemmen
Vind het vaak enorm zonde, maar er zijn toch behoorlijk wat bijzonder getalenteerde regisseurs met een tanende carrière;
- Brian de Palma
- John Carpenter
- John Woo
- Tobe Hooper
- Steven Spielberg
... hebben allemaal toch al erg lang geen film meer afgeleverd die hun eerdere werk eer aan doet. Zouden ze gewoon hun 'touch' verloren zijn of geen inspiratie meer hebben?

Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Romero en Argento mag je ook wel aan dat lijstje toevoegen (hoewel Argento nog heel even een opflakkering heeft gekend met zijn bijdrage aan Masters of Horror).
Gebrek aan inspiratie lijkt een probleem, ja, aangezien beide heren teren op hun verleden en de succesvolle elementen uit hun oeuvre kopiëren bij hun nieuwe projecten.

Chainsaw
-
- 8580 berichten
- 3339 stemmen
Naast de bovengenoemde Hooper, Romero en Carpenter:
- Wes Craven
- Rob Reiner
- Oliver Stone
- John Hughes
- David Zucker
Bij sommige (en dan met name Tobe Hooper) ga je steeds meer denken dat de topfilms uit zijn beginjaren een soort toevalstreffers waren, gezien de andere fluttitels waar ze mee komen. Andere regisseurs (als Hughes) lijken gewoon uit het niets te verdwijnen.

Madecineman (moderator films)
-
- 7481 berichten
- 1682 stemmen
Vind ik niet echt in het rijtje thuis horen eigenlijk met Minority Report (2002) en Munich (2005) heeft ie 2 zeer verschillende films afgeleverd waarmee hij duidelijk laat zien dat ie het nog steeds kan.
Ik vrees zelf een beetje voor Guy Ritchie, alhoewel ik RocknRolla nog niet gezien heb.

Quentin
-
- 10172 berichten
- 8303 stemmen
Spielberg heeft nog aardige films gemaakt in de jaren '90 en '00, net zoals De Palma overigens, maar nergens zie je het talent uit de beginjaren nog terug.

mikey
-
- 27846 berichten
- 4737 stemmen
Friedkin,
bogdanovich (was die soprano aflevering wel heel puik gedaan),
kaufman,
j. badham.

valerio2003
-
- 575 berichten
- 3900 stemmen
Steven Spielberg vind ik echt de beste,hij heeft mijn kindertijd ook echt mooi aangevuld met zijn mooie films zoals E.T en Indiana Jones.

Drs. DAJA
-
- 4331 berichten
- 4413 stemmen
Vind het vaak enorm zonde, maar er zijn toch behoorlijk wat bijzonder getalenteerde regisseurs met een tanende carrière;
- Brian de Palma
- John Carpenter
- John Woo
- Tobe Hooper
- Steven Spielberg
... hebben allemaal toch al erg lang geen film meer afgeleverd die hun eerdere werk eer aan doet. Zouden ze gewoon hun 'touch' verloren zijn of geen inspiratie meer hebben?
Vind Cigarette Burns' Carpenter's beste werk.

Baggerman
-
- 10526 berichten
- 7852 stemmen
Lasse Hallström (kwam dit jaar met een remake van Hachiko)
Alejandro Jodorowsky

starbright boy (moderator films)
-
- 20990 berichten
- 4205 stemmen
Matthieu Kassovitz, al zie ik 'm nog wel een flinke comeback maken.

Baggerman
-
- 10526 berichten
- 7852 stemmen
Bernardo Bertolucci was ik nog vergeten...

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Alejandro Jodorowsky
Wel op een andere manier dan de andere regisseurs. Hij krijgt gewoon meer geen project opgezet.

Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Matthieu Kassovitz, al zie ik 'm nog wel een flinke comeback maken.
Die moet gewoon weer Franse films gaan maken met Vincent Cassel.

kappeuter (crew films)
-
- 69543 berichten
- 5546 stemmen
Julio Medem; het is alweer tien jaar geleden dat Lucía y el Sexo (2001) uit kwam.
Sindsdien geen film meer afgeleverd die zijn eerdere werk eer aan doet.
Ik heb zijn laatste film nog niet gezien, maar wat ik er van gezien en gelezen heb stemt me niet hoopvol.

kappeuter (crew films)
-
- 69543 berichten
- 5546 stemmen
Zijn laatste - vrijwel onopgemerkte - film dateert alweer uit 2016: Eternité (2016)
Het pijnlijkste voorbeeld is echter Richard Kelly
Jammer dat hij niet meer aan de bak komt in de filmwereld. Zijn laatste film The Box (2009) vond ik goed, in de traditie van M. Night Shyamalan.
Scenarioschrijver / regisseur Charlie Kaufman maakte gelukkig met I'm Thinking of Ending Things (2020) recentelijk een heuse comeback.