menu

Film / Cast en crew / Beste Nederlandse regisseurs

zoeken in:
kappeuter (crew)
Willekeurige volgorde:

Alex van Warmerdam
Hij maakte geniale films Abel en De Noorderlingen. Ook zijn 'mindere' films zijn erg de moeite waard.

Eddy Terstall
Simon natuurlijk, maar ik zag laatst ook De Boekverfilming. Wist me aangenaam te verrassen.

Martin Koolhoven
Suzy Q is mijn favoriete Koolhoven film. Op kleine afstand gevolgd door de jeugdfilm Knetter. Prettig gestoorde film die ondanks de 'zware' thema's geen zware film is geworden Het Zuiden is ook erg goed.
Het Schnitzelparadijs vind ik niet zo bijzonder. Leuk vlot filmpje, dat wel.

Paul Verhoeven
Mijn favoriete Verhoeven film is Soldaat van Oranje. Starship Troopers vind ik zijn beste Amerikaanse film.
Basic Instinct, De Vierde Man en Turks Fruit ook allemaal erg goed. Ben erg benieuwd naar Zwartboek. Heb er hoge verwachtingen van.

Simone van Dusseldorp
Diep heeft me enorm verrast. Prachtige Nederlandse arthouse film.

Nanouk Leopold
Leverde met Guernsey een van de opvallendste NL films van de afgelopen jaren af. Ook Îles Flottantes was erg goed.

Mike van Diem
Eeuwig zonde dat deze Oscarwinnaar tegenwoordig enkel nog reclamefilmpjes maakt. Ik hoop dat hij zich nog eens bedenkt, hij is nog betrekkelijk jong.

Eervolle vermeldingen: Erik de Bruyn, Willem van de Sande Bakhuyzen, Ben Sombogaart, Fons Rademakers, Mijke de Jong en Pieter Kuijpers.
Kortom, er zijn veel goede NL regisseurs.

Tja, voor mij is Mike van Diem de enige die ooit een echt bijzonder filmpje heeft gemaakt. Het zal wel aan mij liggen.

The One Ring schreef:
Tja, voor mij is Mike van Diem de enige die ooit een echt bijzonder filmpje heeft gemaakt. Het zal wel aan mij liggen.
Of aan de hoeveelheid Nederlandse films die je (van verschillende regisseurs) gezien hebt ...

Geen hele grote van de Nederlandse Cinema. Het is allemaal een stuk professioneler geworden dan een paar decennia geleden, maar de 4.5/5 sterren films ben ik na Spoorloos niet meer tegen gekomen en 3.5/4 sterren films komen ook niet vaak voor.

Maar ben zeer benieuwd naar Diep, Guernsey en Zwartboek, binnenkort maar eens de eerste twee gaan kijken.

Mijn favorieten Nederlandse regisseurs zijn;

Paul Verhoeven; Soldaat van Oranje en de Vierde man waren goed maar vind toch dat hij zijn leukste films in Amerika heeft gemaakt. Robocop, Total Recall en Starship troopers zijn toch allemaal zeer leuk.

Lodewijk Crijns; Loverboy was niks, maar met Met Grote Blijdschap maakte hij toch wel indruk.

Jean van de Velde; Geen briljante regisseur maar zijn films zijn vaak leuk vermaak, Lek was een lekker actiefilmpje en All Stars (vooral de serie) was erg leuk.

De regisseur van Minoes bleek een Belg te zijn helaas, maar dat vind ik wel 1 van de leukste Nederlandse kinderfilms.

Het is even wachten op een wat eigenzinnigere filmmaker. Iets als Calvaire, Irréversible of Any Way the Wind Blows zou toch ook eens leuk zijn, in plaats van die boekverfilmingen of de sociale drama's.

Ook vermelden: Fow Pyng Hu - Jacky / Paradise Girls

The One Ring schreef:

Klopt.

hinie
Wouter schreef:
(quote)

Klopt.

Karakter bedoel je?

hinie
Eddy Terstall
Heb er alleen Simon maar van gezien, maar die was goed!

Martin Koolhoven
Ik vond vooral KNETTER geweldig mooi.
Zijn verdere films die ik ervan gezien heb zijn ook allemaal goed, maar KNETTER vond ik het best.

Paul Verhoeven
O.a. Soldaat van Oranje Turks Fruit, Basic instinct

Mike van Diem
Karakter.

Ruud van Hemert
Schatjes vond ik toen helemaal het einde.

Pieter Kuijpers
Van God Los.

Ben Sombogaart.
Het Zakmes en De Tweeling.

hinie schreef:
(quote)

Karakter bedoel je?

Ja, Karakter.

En ik ben blij met de bevestiging dat het aan mij ligt

Reinbo
Paul Verhoeven - heerlijk grensoverschrijdend en provocatief, vakman.

Eddie Terstall - scherp gevoel voor intelligente humor.

Alex van Warnmerdam - heerlijk droog en surrealistisch.

Dick Maas - Once upon a time.... a long long time ago.

Jean Van der Velde - Vakman met een goede touch. Fris en levendig.

Verhoeven
van Warmerdam
Koolhoven

Ik mis hier Frans Weisz en Jos Stelling.
Deze hebben erg goede nederlandse films gemaakt

`Paul Verhoeven uiteraard.

En dick maas maakte meer film met lichte verhaallijnen geen zware onderwerpen Lekker wegkijkend

Paul Verhoeven. Robocop was te vet.

basketballerke
En natuurlijk Turks Fruit, Soldaat van Oranje, en de nieuwe Zwartboek, hopelijk een goeie.

hopelijk?
In het buitenland is hij ontvangen als de beste Nederlandse films ooit (vandaag op de radio gehoord)

Lijkt me stug. Kunnen ze nog niet gezien hebben.

Willem van de Sande Bakhuijsen

Het enige bericht over Zwartboek dat ik gelezen heb, was dat hij al, zonder dat ook maar iemand hem zag, aan zo'n 50 landen al verkocht was.

neo (crew)
Dat is geweldig zeg! Wist wel dat het vast aan wat lande zou zijn verkocht, maar zoveel...

1. Paul Verhoeven: Soldaat van Oranje en Turks Fruit blijven Toppers
2. Fons Rademakers: De Aanslag, En Max Havelaar vind ik goede films van hem.
3. Karst van der Meulen: Hele goede Jeugdfilms en De Zevensprong

Noemswaardig: Martin Koolhoven, Wim Verstappen, Dick Maas.

lowhusky
ales van warmerdam
paul verhoeven

neo (crew)
Zelfs Nijenhuis! Moedig

Couch Potato
Is dit het juiste topic?
Ik wou het lijstje van favoriete films van Erik Van Looy(Belgische regisseur) meegeven;
TOP 10: Erik Van Looy's keuze - FILM - Focus Knack - Poplounge - knack.rnews.be

speranza
Dat is zonder enige twijfel Paul Verhoeven vanwege Spetters en Zwartboek.

Anton Corbijn mag er van mij ook wel bij. Heeft misschien maar 1 film (Control) geregisseerd, maar wel eentje die serieus kan tellen.

speranza
Ik ga woensdag met zeer hoge verwachtingen naar Control kijken.

speranza
speranza schreef:
Dat is zonder enige twijfel Paul Verhoeven vanwege Spetters en Zwartboek.
Ik was Showgirls nog vergeten.

dominion
Paul Verhoeven en Dick Maas .

- Koolhoven, vooral door Oorlogswinter.
- Verhoeven, door Turks Fruit en Zwartboek.

Paul Verhoeven, vooral vanwege Soldaat van Oranje en zwartboek. Zijn Hollywood films heb ik te lang geleden gezien om een oordeel over te kunnen geven. Verhoeven's films zijn uiterst provocatief, maar hij gaat nooit over het randje (op Showgirls na dan). Misschien niet de artistiek meest interessante regisseur, maar wel de succesvolste die we ooit hebben gehad.

Anton Corbijn vanwege het prachtige The American. Hij is een van de weinige regisseurs die tegenwoordig nog rustig de tijd neemt om een verhaal in beeld te brengen en karakters uit te diepen. Ik moet snel maar eens aan Control beginnen en ben ook benieuwd naar A most wanted men. Jammer dat hij al weer wil gaan stoppen met speelfilms, het zou een groot verlies zijn.

Alex van Warmerdam, de Nederlandse arthouse koning. Zijn droge maar toch surrealistische films zijn werkelijk een genot om naar te kijken. Hij plaatst zijn absurde personages continu in de meest vreemde situaties, zonder dat het stoort. Petje af.

Verder een eervolle vermelding voor:
Eddy Terstal,
Willem van de Sande Bakhuyzen,
Fons Rademakers en
George Sluizer

Naar mijn mening vind ik Alex van Warmerdam de beste film regisseur van nederland, zijn films zijn vaak zeer absurd, humorvol en droevig en zo min mogelijk informatie, daar hou ik van, die creativitijd. Naast David Lynch en Luis Bunuel, hebben wij ook onze nederlandse surrealist.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:24 uur

geplaatst: vandaag om 19:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.