- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Beste Nederlandse regisseurs
Beste Nederlandse regisseurs
soom
-
- 24869 berichten
- 2707 stemmen
- Koolhoven, vooral door Oorlogswinter.
- Verhoeven, door Turks Fruit en Zwartboek.
nilserr
-
- 158 berichten
- 636 stemmen
Paul Verhoeven, vooral vanwege Soldaat van Oranje en zwartboek. Zijn Hollywood films heb ik te lang geleden gezien om een oordeel over te kunnen geven. Verhoeven's films zijn uiterst provocatief, maar hij gaat nooit over het randje (op Showgirls na dan). Misschien niet de artistiek meest interessante regisseur, maar wel de succesvolste die we ooit hebben gehad.
Anton Corbijn vanwege het prachtige The American. Hij is een van de weinige regisseurs die tegenwoordig nog rustig de tijd neemt om een verhaal in beeld te brengen en karakters uit te diepen. Ik moet snel maar eens aan Control beginnen en ben ook benieuwd naar A most wanted men. Jammer dat hij al weer wil gaan stoppen met speelfilms, het zou een groot verlies zijn.
Alex van Warmerdam, de Nederlandse arthouse koning. Zijn droge maar toch surrealistische films zijn werkelijk een genot om naar te kijken. Hij plaatst zijn absurde personages continu in de meest vreemde situaties, zonder dat het stoort. Petje af.
Verder een eervolle vermelding voor:
Eddy Terstal,
Willem van de Sande Bakhuyzen,
Fons Rademakers en
George Sluizer
sabsabsab
-
- 647 berichten
- 52 stemmen
Naar mijn mening vind ik Alex van Warmerdam de beste film regisseur van nederland, zijn films zijn vaak zeer absurd, humorvol en droevig en zo min mogelijk informatie, daar hou ik van, die creativitijd. Naast David Lynch en Luis Bunuel, hebben wij ook onze nederlandse surrealist.
kappeuter (crew films)
-
- 73648 berichten
- 5860 stemmen
Update 2021:
Mijn lijst uit 2006 is nog steeds actueel en vrijwel ongewijzigd.
Deze regisseur zou ik er nog aan toe willen voegen:
Ik zag een paar maanden terug de Prime Video serie TRECX en was onder de indruk van enkele cinematografisch zeer goed uitgebeelde scènes. Ook De Grote Zwaen (2015) vond ik sterk. Op een inventieve manier worden Amerikaanse referenties aangehaald uit het misdaadgenre, zonder als een goedkope copycat over te komen. Je ziet aan deze fimmaker dat hij een filmfanaat is. Zie ook mijn bericht bij: Onderschatte regisseurs
Lakte
-
- 652 berichten
- 2980 stemmen
Paul Verhoeven! Natuurlijk onze beste regisseur! Soldaat van Oranje en Turks Fruit blijven voor mij zijn beste films en zijn ook echte Nederlandse klassiekers. Zwartboek kan ook alweer een moderne klassieker genoemd worden.
Dick Maas, de regisseur die ons de leukste Nederlandse entertainment films bracht! Flodder is niet meer weg te denken en De Lift en Amsterdamned zijn ook echte klassiekers
Fons Rademakers die een oscar won voor De Aanslag en ons ook Als Twee Druppels Water en Max Havelaar bracht.
Alex van Warmerdam die ons fantastische arthouse films bracht die wereldwijd ook erg populair zijn. Abel, De Noorderlingen en Ober blijven wel mijn favoriet.
Martin Koolhoven, de beste regisseur van het moderne tijdperk die met Oorlogswinter en Brimstone veel succes boekte.
George Sluizer die voor mij de beste Nederlandse film ooit maakte, Spoorloos uit 1988.
Frans Weisz die in de jaren 70 de gouden jaren van de Nederlandse film beleefde en daar de fantastische films De Inbreker en Naakt over de Schutting maakte. In de jaren 90 maakte hij zijn beste film Hoogste Tijd.
Jos Stelling die net als collega Alex van Warmerdam eigenzinnige arthouse films maakte die erg mooi vormgegeven zijn.
Guido Pieters die ons de klassieker Ciske de Rat bracht en de zeer bijzondere sprookjesfilm Vaarwel. Te Gek om Los te Lopen en Kort Amerikaans zijn ook dikke aanraders!
Adriaan Ditvoorst, een bijzondere regisseur die helaas nooit zijn podium kreeg in Nederland en een einde aan zijn leven maakte. Paranoia, De Manter der Liefde en De Witte Waan zijn kleine meesterwerken!
Rudolf van den Berg die ons kennis liet maken met de Netherhorrorfilm De Johnsons, een uitschieter in zijn carriere als arthouse regisseur. De Avonden en Zoeken naar Eileen blijven ook pareltjes.
Ate de Jong, niet de beste regisseur maar wel zeer vermakelijke films! O.a. Brandende Liefde, Een Vlucht Regenwulpen en In de Schaduw van de Overwinning.
Ruud ven Hemert, de man die de jaren 80 op de kop zette met de heerlijk foute films Schatjes, Mama is Boos en Honneponnetje. Ook echte Nederlandse klassiekers!
Mike van Diem, hij won twee oscars één voor zijn afstudeerfilm Alaska met Coen van Vrijberghe de Coningh en later voor Karakter. Ook maakte hij de zeer vermakelijke film De Surprise.
Roel Reiné die nu volop in Hollywood bezig is met van allerlei projecten, voornamelijk B-films. Hij maakte in Nederland de dure en zeer goede films The Delivery, Michiel de Ruyter en Redbad.
Wouter
-
- 18674 berichten
- 3014 stemmen
The Delivery was alles behalve duur, hoor
kappeuter (crew films)
-
- 73648 berichten
- 5860 stemmen
Just for the record:
Het totale budget bedroeg uiteindelijk 1,2 miljoen gulden, inclusief eigen kapitaal.
Voor dat geld worden er nu denk ik telefilms gemaakt.
Wouter
-
- 18674 berichten
- 3014 stemmen
Dat is 5 ton euro? Volgens mij kosten telefilms wat meer.
Wouter
-
- 18674 berichten
- 3014 stemmen
Vind dit zo even snel. 2019: Oproep Telefilm 2019 (Uitzending 2021) | VERS - versfilmentv.nl
kappeuter (crew films)
-
- 73648 berichten
- 5860 stemmen
Duidelijk!
Single plays misschien dan. Zoals de One Night Stand reeks.
gotti
-
- 14039 berichten
- 5708 stemmen
De helft. Enkele jaren terug zat dit op 265.000. Vijf ton is waar de lowbudget regeling van het Filmfonds op zit als ik het goed heb. De Libi is o.a. voor dat bedrag gemaakt.