Dit had ik al lang een keer willen doen, een topic-je wijden aan mijn grote jarenlange crush, de Franse actrice Jacqueline Sassard (in 1940 geboren in Nice - Fr)
Haar filmcarrière duurde niet zo lang, van 1956 - 1969.
Daarna verdween ze plots en met stille trom van de radar.
Pas jaren later kwam ik erachter dat haar huwelijk met een gefortuneerde (in meerdere opzichten) telg uit de Italiaanse Lancia familie (Gianni Lancia)daar debet aan was.
Na een aanvankelijk veelbelovende start van haar loopbaan, met name in "Guendalina" (1957) een film die op het filmfestival van Cannes veel aandacht trok, verliep haar carrière met ups and downs.
Talent had ze ongetwijfeld, dat bewees ze vaak genoeg.
Alleen waren haar keuzes van films wat onevenwichtig.
Toch zaten er pareltjes tussen.
Voor haar rol in "Nata Di Marzo" (1960) kreeg ze een "beste actrice" onderscheiding.
Zo was er wel meer, maar mijn aandacht trok ze voor het eerst in 1962, via "Arrivano I Titani", de leukste peplum film die ik ooit gezien heb (en dat zijn er nogal wat )
Inmiddels ben ik de tel kwijtgeraakt van de keren dat ik die film gezien heb....zowel in de bioscoop als op video,TV- en DVD.
Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat Giuliano Gemma die in die film een schitterende rol neerzette ook iets te maken heeft met mijn waardering voor die productie.
Maar op Jacqueline had ik vanaf de eerste kijkbeurt in de bios een giga-crush, en echt overgewaaid is die nooit helemaal.
In de loop der jaren heb ik honderden foto's en knipsels van haar verzameld, de laatste jaren ook veel digitaal natuurlijk.
Filmbeurzen afschuimen, zoals vroeger, doe ik niet meer.
Sassard was vooral in Oost-Europese landen en in Japan een grote ster.
Dat zie je aan de vele artikels in tijdschriften uit die landen die ik onder ogen kreeg, waarin ze in één-adem genoemd werd met de grootsten van het witte doek destijds.
Jammer dat een aantal van de in totaal 19 films waarin ze speelde niet verkrijgbaar zijn op DVD.
Om te beginnen hier maar eerst eens opnames uit de film die het voor mij allemaal in gang zette: Arrivano I Titani:
Later zal ik zeker meer fotomateriaal plaatsen, al verwacht ik niet hier nog veel andere fans tegen te komen.