Arrivano i Titani (1962)

Italië / Frankrijk
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Duccio Tessari
met Pedro Armendáriz, Giuliano Gemma en Antonella Lualdi

Koning Kadmos van Thebe krijgt geprofeteerd dat zijn toekomstige schoonzoon hem zal vermoorden. Hij wil het echter niet aannemen en verklaart de verering van Zeus en de andere goden voor afgedaan. Zijn onderdanen mogen alleen hem nog als god aanbidden. Zijn dochter moet priesteres worden, zodat ze niet kan trouwen. Zeus is woedend en geeft de titaan Crios opdracht Kadmos ten val te brengen. Crios moet alle zeilen bijzetten om dat voor elkaar te krijgen...

avatar van Brix
Dit is zonder twijfel de meest humoristische van alle 'Sword and Sandal' films die ik ooit zag(en dat zijn er zéér velen)

De acteerprestaties in deze film zijn ver boven het gemiddelde van wat in dit genre gebruikelijk was.
Giuliano Gemma katapulteerde zich met zijn vertolking in deze film van onbekend bijrol-acteurtje (wie herkende hem in 'Ben Hur, als figurant?) naar ster van formaat.
Zijn acteertalent bleek overduidelijk, en zijn acrobatische escapades doen denken aan die van Burt Lancaster in diens beste jaren.
Beide acteurs hadden overigens een eerdere loopbaan als circusartiest.

Jacqueline Sassard is (zoals in álle films waarin zij ooit speelde)oogverblindend aanwezig als Gemma's tegenspeelster.

Het verhaal, de decors, de acteurs, en de muziek kloppen allemaal, en maken het bekijken van deze film tot een genoegen...
En ik weet waarover ik het heb...
Ik zag hem destijds 14(!) keer in de bioscoop, waar hij vele weken geprolongeerd werd, en zelfs nadien nóg eens terug kwam..
Daarna heb ik hem nog heel wat keren op TV gezien, en op video.
En nog steeds heb ik er niet genoeg van.
Ieder jaar komt deze film wel weer een keer uit mijn videokast.

Hóóg tijd dat hij eindelijk op dvd verschijnt.
'Maar dan wel in ' wide-screen' , en in de originele Italiaanse versie.
De Engelstalig nagesynchroniseerde versie is een ramp!

Ik kan niet anders dan deze topper 5 sterren toebedelen.

avatar van Brix
Voor wie het Italiaans machtig is, te bekijken op YouTube, in prima beeldkwaliteit.

YouTube - ARRIVANO I TITANI - Film peplum 1962 di Duccio Tessari con Giuliano Gemma - completo in Italiano

avatar van Brix
Eindelijk in goede beeldkwaliteit op DVD verschenen, alleen helaas niet met een Italiaanse soundtrack en ondertiteling.
Dan doen we het maar met de Duitse (of Franse)
Wie weet volgt er ooit een ondertitelde Italiaanse versie....liefst op Blu-ray.
Voorlopig ben ik hier al blij mee.

Kadmos - Tyrann von Theben (Filmjuwelen): Amazon.de: Giuliano Gemma, Antonella Lualdi, Pedro Armendáriz, Fernando Rey, Jacqueline Sassard, Serge Nubret, Gérard Séty, Tanya Lopert, Ingrid Schoeller, Franco Lantieri, Duccio Tessari: DVD & Blu-ray