Guendalina (1957)

Italië / Frankrijk
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Alberto Lattuada
met Jacqueline Sassard, Raf Mattioli en Sylva Koscina

Tijdens een vakantie in Viareggio, een toeristiche plaats aan zee, ontdekt Guendalina, een verwend vijftienjarig meisje hoe slecht het huwelijk van haar ouders eigenlijk is. Zelf wordt ze voor de eerste keer heimelijk verliefd.

Genomineerd voor een gouden palm in Cannes.
Lattuada schreef het scenario met komedie experts Benvenuti en de Bernardi, maar de idee was afkomstig van auteur Zurlini, de buffs hier welgekend. De hoofrol had naar Gravina moeten gaan, maar producent Ponti vond dat Italië rijp was voor een nieuwe Audrey Hepburn en de hoofdrol ging naar een nog geen 17-jarige Sassard, die de beloftes nooit geheel waar maakte en er 10 jaar later of daaromtrent zelfs geheel de brui aan gaf.
Een coming of age film voordat het genre bestond die nu enerzijds extreem oubollig aandoet, maar anderzijds : de jonge heldin wordt door Lattuada met opvallend genoegen getoond in haar net gerijpte schoonheid, en de pers verkneukelde zich over parthenofiel Lattuada, die zijn minderjarige sterretje niet alleen in bikini en als would- be Audrey in dansoutfit- zie poster- in beeld brengt, maar haar ook in een drekpoel laat kukelen zodat ze genoopt is zich on screen geheel uit te kleden om iets schoons aan te trekken...
Het coming of age verhaaltje wordt verder nogal simplistisch en schematisch gebracht, Guendalina beleeft haar eerste Grote Liefde met Mattioli, en wordt gehinderd door haar verveelde en vervelende jetset ouders die laten zien hoe het niet moet. Die ouders waren er vroeg bij: Vallone kon nog net, maar Koscina incl. brilletje was welgeteld...23, 7 jaar ouder dan Sassard dus ! Hoe verzin je het. Gravina speelt hier nog wel even mee in een bijrol.
Werd opgenomen in Viareggio en even Pizza incl. scheve toren, en leverde Zurlini een NDA op en Lattuada een DDD.
Score Piccioni.
Is voor Belgische kijkers toegankelijk via de Franse DVD.

avatar van Brix
Bedankt voor de reminder
Jacqueline Sassard is nota bene een van mijn lievelings actrices, en ik had nog niet gestemd op deze film.
Ook te zien geweest op diverse TV zenders, zelfs de Nederlandse (mag ook in de krant) dus opname daarvan al lang in mijn archief aanwezig, net zoals veel ander verzamelmateriaal betreffende Sassard.

Inderdaad, veel meer gehoopt van haar filmcarrière dan er uiteindelijk uit kwam, al zaten er wel enkele uitschieters tussen.
Onbegrijpelijk dat ze er mee stopte toen ze op haar allermooist was.
Hoewel...wellicht was ze zelf teleurgesteld door de wisselvallige kwaliteit van de aanbiedingen.
Toch raar dat ze stopte na een succesvolle film als Les Biches.

Brieven beantwoorden deed ze ook al niet meer (haar adres heb ik wel weten te bemachtigen jaren geleden, ze woont middenin Parijs)