Estate Violenta (1959)

Alternatieve titel: Violent Summer

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Valerio Zurlini
met Jean-Louis Trintignant, Eleonora Rossi Drago en Jacqueline Sassard

Tijdens een zomervakantie in 1943 krijgt de rijke vrouw van een marineheld een affaire met een veel jongere verwende man. Hij probeert zijn militaire dienst te ontlopen, hoewel zijn vader iets hoogs is in de Fascistische partij.

avatar van Koos
Voor ieder die is geinteresseerd in de dvd's van Zurlini:

- Girl with a Suitcase en Violent Summer zijn te koop op boudisque.nl, met engelse subs. (The Valerio Zurlini box set)
- The Professor is o.a. te koop in de frs.

Zeker doen!

avatar van Brix
Hier had ik meer van verwacht.
Het drama blijkt vooral een liefdesgeschiedenis te zijn die soms dicht in de buurt van een Bouquet romannetje komt.
Lange smachtende blikken en nogal wat te zoetige dialogen.
Tot op de helft van de film is het allemaal wat gezapig, en is er weinig van te merken dat het geheel gesitueerd is in de oorlog.

Lichtpuntje is aanvankelijk nog wel de dartele en leuke Jacqueline Sassard, die helaas te vroeg uit beeld verdwijnt.

Het "dramatische" gedeelte van de film komt eigenlijk pas helemaal op het eind aan bod, maar maakte op mij weinig indruk, omdat het ook weer enigszins naar de Bouquet romannetjes romantiek lonkte.

Wel in mooi zwart-wit gefilmd.

Voor de liefhebbers die het Duits- of Frans machtig zijn is de film nog eens te bekijken op ARTE TV op 18 oktober.

Lange tijd uitsluitend een sfeerbeeld van jongeren die leven naast het dramatisch gebeuren dat zich achter hen afspeelt en de romance tussen Jean-Louis Trintignant (wat is hij jong en eerder blonderig van haar) en Eleonora Rossi Drago (mij alleen bekend van uit "Le Amiche") terwijl pas in de slotfaze de film een grondgedachte toevoegt : het besef van de ernst van de oorlog.
Stijlvol, maar theatraal geënsceneerd en evenzo geacteerd.
Had er in zijn totaliteit toch wel iets meer van verwacht, zodat de film zeker niet zo lang zal blijven hangen, tenzij mogelijks (alhoewel) voor een paar anecdotische bemerkingen die me doen terugdenken aan de jaren 50 : de gigantische sporen van de pokkeninenting op de linkerarm van "Roberta" en het cinemazaaltje waar de film "brak". Het gebeurde wel meer.
Dit terloops natuurlijk.