menu

Film / Spoilers / Ander einde The Shawshank Redemption (1994)

zoeken in:
Het bijzonderste aan deze film vind het einde. Omdat ik bij geen enkele film ben zo zo blij dat het zo afloopt als bij deze film. Ik vraag me af hoeveel het scheelt als er een slecht einde aan zou zitten, aangezien de film film geen moment verveelt en elk moment de moeite waard is om te kijken, en de acteer prestaties en bla bla bla...
Maar als dus echt alleen het einde anders zou zijn...
Het zou bij mij toch wel zo'n 1,5 ster schelen. Waarom?
Ik denk gewoon omdat ik zo blij word van het einde. Lang leve blije eindes

Ik heb een hekel aan vrolijke eindes aan dramafilms, die maken de film ongeloofwaardig. Ik had de film een stuk hoger beoordeeld als de geloofwaardigheid was verhoogd, bijv. Red zou niet vrij kunnen komen maar in de gevangenis sterven, Dufresne zou wel schuldig zijn aan de misdaad in kwestie, etc. Wel was het aardig bedacht dat Dufresne ontsnapt (al zie je dat vanwege het plaatje bij de film al van kilometers ver aankomen), maar het was beter geweest als hij vervolgens niet lang meer te leven zou hebben.

BAH, een slecht einde aan deze film zou m echt he-le-maal verneukt hebben. Maar goed dat Stephen King verstand heeft van verhalen schrijven.

al zie je dat vanwege het plaatje bij de film al van kilometers ver aankomen

Jij gaat me toch niet vertellen dat je zag aankomen dat Andy Dyfrense met dat kleine hamertje een tunnel zou gaan hakken van weet ik hoeveel meter en dat ie daarna door een buis gevuld met stront, honderd meter naar buiten ging kruipen. Het einde van deze film vond ik werkelijk geniaal en je bent (denk ik dan) erg knap als je het einde van te voern aan ziet komen. Je denkt misschien wel dat Andy gaat ontsnappen, maar als je al precies weet hie hij ontsnapt vind ik dat erg knap.

Als iemand zegt dat ie deze film al kon voorspellen dan liegt ie.

onzin

als mensen je van te voren zeggen dat er een verrassend eind aan zit dan is 't verdomd goed mogelijk.

Als je weet dat het een gevangenisfilm is kun je wel raden dat ie gaat ontsnappen, je weet alleen niet hoe.

Kom op. Elke boerenlul zag aankomen dat hij zou ontsnappen. Zo'n film is het. En toen was het gewoon wachte tot Freeman naar die plek zou gaan en wie een beetje de film door had, had ook al door dat hij daar een invitatie zou vinden. Dit is Hollywood Schmaltz. Natuurlijk eindigt het zo. Hoe anders?

Als je weet dat het een gevangenisfilm is kun je wel raden dat ie gaat ontsnappen, je weet alleen niet hoe.

Daar zit wat in. Maar doe nu niet ofdat zo geweldig is van die filmmakers. Het is niet niet moilijk om zoiets verborgen te houden. Vond het dan ook niet helemaal geloofwaardig gebracht, eerlijk gezegd.

Ik wist het niet, ben volgens mij ook geen boerenlul dus daar kan het aan liggen

Hij heeft een M60 mee naar binnen gesmokkeld, vermoord alle bewakers en laat de gevangenen vrij die vervolgens de wereld overnemen. Zo had t moeten eindigen en nie anders.

Ik wist misschien niet precies de methode van ontsnapping, maar wist wel de hele film *dat* Dufresne zou gaan ontsnappen (en daar zou de zogenaamde wending toch in moeten liggen?). Ook de vrijlating van Red en de reunie van de twee was van mijlenver aan te zien komen.

(quote)

onzin

als mensen je van te voren zeggen dat er een verrassend eind aan zit dan is 't verdomd goed mogelijk.

Ik blijf het toch heel ongeloofwaardig vinden. Kan me niet voorstellen dat je dit einde kan voorstellen. Je kan natuurlijk wel voospellen dat ie gaat ontsnappen, maar precies hoe lijkt mij toch erg sterk.

Hij heeft een M60 mee naar binnen gesmokkeld, vermoord alle bewakers en laat de gevangenen vrij die vervolgens de wereld overnemen. Zo had t moeten eindigen en nie anders.

Vond het einde van Stephen King toch iets leuker, maar toch wel orgineel als alternatief einde!

Tis gewoon een feel good movie en dan hoort dat zo te eindigen. Dat ie zou ontsnappen is wel heel logisch en dat ze herenigd werden ook maar een ieder die zegt dat ie wist HOE Dufresne zou ontsnappen geloof ik NIT.

Dat klopt wel ja. Had ik met The Sixth Sense. Na 10 minuten wist ik t al.

Wel vernaaid.

Tis gewoon een feel good movie en dan hoort dat zo te eindigen.

Zo feel good is-ie verder toch ook weer niet?

Dat ie zou ontsnappen is wel heel logisch en dat ze herenigd werden ook maar een ieder die zegt dat ie wist HOE Dufresne zou ontsnappen geloof ik NIT.

Dat zeg je steeds, maar is er iemand die dat beweerd heeft dan?

Als je 20 keer zegt dat je niet gelooft dat zei het einde zagen aankomen, gaan ze heus niet opeens zeggen dat ze het toch niet aan zagen komen hoor, erg nutteloos allemaal.

T einde maakt m feel good en tis idd vrij nutteloos dus ik hou dr maar over op.

Hij staat op 2 in de IMDB top 250 dus heel veel mensen zijn het met je eens.

Tja, staan Forrest Gump en Braveheart er ook niet in?

Ja en jouw hele top 10 behalve Amarcord maar die heeft nog een goeie 7.9.

en zo heeft iedereen wel wat op mekaar aan te merken

er loopt hier (goddank) niemand rond waarvan ik bij iedere stem zeg daar ben ik 't mee eens, of daar kan ik me in vinden.

Jos2 heeft snatch een 0,5 gegeven, kappeuter a clockwork orange en Jordy heeft the matrix 5 gegeven. en zo verzin ik bij iedereen wel wat. en je kunt er donder op zeggen dat iedereen wel wat over een van mijn stemmen te zeiken heeft.

maar ja, dat zeiken is vaak erg leuk behalve als iemand alleen maar lukraak lariekoek roept

dit bovenstaande hoort niet per se in deze topic maar is meer een algehele visie

Nou zal ik ook nog even vertellen wat ik van het einde van The Shawshank Redemption vind, omdat ik dat geloof ik nog niet gedaan heb. Naar mijn mening is het nu ook wel duidelijk dat je wel kon weten dat hij ging ontsnappen, maar daar gaat het helemaal niet om!!!! Volgens mij gaat het om de manier heo hij ontsnapt, wat de film ook geweldig maakt. Maar hier zal iedereen een andere mening over hebben. (maar ik dacht ik zet de mijne er even neer zodat daar weer over gezeurd kan worden. )

ik vond 't einde compleet niet belangrijk voor de film (uiteraard wel belangrijk, maar de hele film valt of staat niet met het einde)

ik vond het verhaal ook nou niet echt wat je zegt wereldschokkends.

ik vond 't um alleen schitterend door 't fantastische (imho) acteerwerk en de prachtige sfeer die er in zit. ik vond 't gewoon een ijzersterk drama

Ramon K
Waarom zou je een film uberhaupt alleen beoordelen op zijn einde?

Natuurlijk beoordeel ik deze film niet alleen op zijn einde, maar dat vond ik wel erg belangrijk in de film. Je ziet misschien wel aankomen dat Andy ontsnapt, maar hoe hij ontsnapt verwacht je niet. Dus ik vodn het einde wel een steentje bij dragen aan het geheel van de film.

Ramon K
Opmerking was niet naar jou toe gericht gotti

Gast
geplaatst: vandaag om 05:17 uur

geplaatst: vandaag om 05:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.