menu

Film / Spoilers / Ander einde The Shawshank Redemption (1994)

zoeken in:
T zal allemaal wel. Ik vond t iig een goed einde en gewoon een goeie film en nu ga ik lekker de X-Files kijken.

Zo feel good is-ie verder toch ook weer niet?

Vind ik wel, boodschap als "hope survives" ofzo, zelfs in de meest erge omstandigheden is er wel ergens hoop te vinden etc..

ik vond het feit DAT ie ontsnapt was ook niet zo verrassend, meer de manier waarop en vooral het tijdstip... toen zat ik echt van "huh.. damn". Het is vooral de manier waarop wat zo goed is de tweede keer dat je 'm ziet. Er zijn in de hele film verschillende aanwijzingen te vinden dat ie bezig is met een poging (houweeltje, boek, poster) maar ik had ze niet met elkaar in verband gebracht, en de manier van ontsnapping was dus voor mij een grote verrassing... maar dat zal wel persoonlijk zijn

Ik begijp eigenlijk niet helemaal waarom er toch door zoveel mensen gerept wordt over dat "fantastische en verrassende" einde. Ten eerste is dit al vreemd omdat de film het eigenlijk helemaal niet van z'n einde moet hebben en ten tweede is het einde helemaal niet zo verrassend...

nogmaals, de manier WAAROP er ontsnapt wordt (niet de ontsnapping op zich) was voor mij verrassend... maar de film heeft veel meer te bieden natuurlijk

Het ging hier toch om een alternatief einde? Nou, ik had graag het volgende gezien:

Hij zou zich hebben moeten ophangen met dat touw.

Verder had hij al iets begraven, op de plek waar Freeman heen gaat, voordat hij in jale werd gezet. Bijvoorbeeld iets wat hij voor z'n vrouw had begraven, voordat hij erachter kwam wat ze allemaal uitspookte. (Wat geld en 2 tickets naar mexico bv.)

Ook heeft hij clues voor de belasting dienst achter gelaten om de directeur achter tralies te krijgen.

Waarom die zelfmoord? Omdat hij in de buitenwereld toch geen toemomst meer had (geen vrouw, geen baan, geen status).

Maar hoe dan ook, mijn stem blijft onveranderd.

Opmerking was niet naar jou toe gericht gotti

Oke

nogmaals, de manier WAAROP er ontsnapt wordt (niet de ontsnapping op zich) was voor mij verrassend... maar de film heeft veel meer te bieden natuurlijk

Precies. Het gaat er eingelijk niet zo veel om dat hij ontsnapt (kan je ook wel raden denk ik), maar zoals ik al eerder zei gaat het er om hoe hij ontsnapt. Toen zat ik ook even van "What the f*ck is dit?"

RTC
Ik vond het einde gewoon het einde.

(quote)

Vind ik wel, boodschap als "hope survives" ofzo, zelfs in de meest erge omstandigheden is er wel ergens hoop te vinden etc..

Dat begrijp ik, maar ik doelde op de verdere film. Dat feel good gehalte komt vooral op het einde, toch?

ik vond het feit DAT ie ontsnapt was ook niet zo verrassend, meer de manier waarop en vooral het tijdstip... toen zat ik echt van "huh.. damn". Het is vooral de manier waarop wat zo goed is de tweede keer dat je 'm ziet. Er zijn in de hele film verschillende aanwijzingen te vinden dat ie bezig is met een poging (houweeltje, boek, poster) maar ik had ze niet met elkaar in verband gebracht, en de manier van ontsnapping was dus voor mij een grote verrassing... maar dat zal wel persoonlijk zijn

Nee hoor. Dat had ik al gezegd. De manier waarop had ik ook niet door.

Ik had het ook niet verwacht, maar het was toch ook weer niet zo dat je stijl achterover slaat en roept 'jongejonge, wat verassend...'?

Als ik aan verassende eindes denk, denk ik niet aan deze film. Jij wel?

Dat begrijp ik, maar ik doelde op de verdere film. Dat feel good gehalte komt vooral op het einde, toch?
Vond ik niet, de vriendschap tussen de 2 bv. vond ik de hele film door mooi

Nee ik ook niet.

Ik hou liever van eindes die wat verassender zijn, maar hier vond ik het dus precies goed. En dan de camera van de twee hoofdpersoon weg laten gaan zeg maar, zodat je aleen nog de omhelzing ziet, heel mooi. Er had ook geen dialoog meer moeten plaatsvinden. Dit was precies goed

Waarom zou je een film uberhaupt alleen beoordelen op zijn einde?

En dat is dus precies waarom ik dit forum startte.
Omdat ik bij deze film iets speciaal met het einde heb. Ik denk dus echt dat (voor mij in ieder geval) het einde heel belangrijk is. Als het slecht zou aflopen, zou ik zoiets hebben van: What's the point?
Hope? Fuck it!
Nou, niet dus. Want dat is juist wat deze film zo mooi duidelijk maakt. Of je het nou kon zien aankomen of niet doet er van mijn part niet toe. Hij geeft gewoon niet op. 20 jaar geduld, en zie daar; je beloning. En wat voor een.
Dus.

Lang leve het einde van The Shawshank Redemption!!!

JA!

Ik ook overigens. Maar dat maakt hem er de 2e keer niet slechter op. Dus.

En even een reactie op het bericht van Punk. Ik denk ook dat het einde erg essentieel in de film is. Andy heeft hier heel lang voor gewerkt en aan het einde van de film zie jedan wa hij bereikt heeft. Om nog een voorbeeld te noemen: Billy Elliot. Billy Elliot maakt in de film op het eind een sprong waarnaar de film is afgelopen. Die sprong zegt eingelijk alles wat in de hele film gebeurd is. Dit was alles wat hij wilde bereiken en dat is denk ik met The Shawshank Redemption ook zo. Als Andy uit die buis van strond gekorpen is staat hij op en schreeuwd hij het uit. Dat zegt eingelijk ook heel erg veel over de film. Voor die vrijlating heeft hij jarenlng gevochten en dat beeld laat dan zien wat hij bereikt heeft. Echt twee schitterend eindes trouwens. Van The Shwashank Redemption en Billy Elliot.

Ramon K
Maar het einde maakt de film toch niet? Het einde helpt een film alleen....

Maar het einde maakt de film toch niet? Het einde helpt een film alleen....

Groot gelijk. Maar in welke mate? Bij deze film dus naar mijn mening heeeeeeeel veel.

Nee dat bedoel ik ook niet. Wat ik met mijn verhaal wil zeggen is dat het einde van The Shawshank Redemption ontzetten veel over de film zelf zegt. Als Andy zijn boot aan het schoonmaken is en Red komt er aan gelopen. Ze zeggen niets tegen elkaar en Andy zit met een glimlach op z'n smoel op die boot (dezelfde glimlach toen ze dat bier kregen). Die glimlach op zich zegt al ontzettend veel over de film. Het straalt een vorm van voldaanheid (is dat een woord? geen idee maar ik hoop dat jullei begrijpen wat ik bedoel) uit waar Andy de hele film voro gewerkt heeft. En dan hebben Andy en Red nog niets tegen elkaar gezegd en dan is de film afgelopen. Dat kleine stukje vanaf dat Red komt aanlopen totdat de eerste aftilteling zegt ontzettend veel over de hele film. Meer dan je zou denken.

Dat moet haast wel, want anders zouden ze wel op ze inzoomen

Ik snap je berichtje geloof ik niet helemaal. Leg eens uit.

Stomme grap. Valt niets over uit te leggen.

Zal wel aan mij liggen, maar snap niet wat die 'grap' met min berichtje te maken
heeft

Ja jongens.. de film heet The Shawshank Redemption -> De Shawshank Verlossing. Dan is het logisch dat iemand zich verlost. Maar de sfeer van de film is belangrijk. Het beklemmende gevoel van die hoge grijze muren.. Die deur die keer op keer weer dichtvalt..

Phooze eve voor jou,hij wist dat hij ging ontsnappe,en heeft pas naar het ontsnappen dat geld voor Freeman verstopt,snap je het nu !!

Vond het een goede film, mooi dat stuk dat hij de directeur buiten sluit om een klassieke plaat over de speakers te laten galmen. Voor de rest weinig spannende dingen. Vond em na een uur ietwat saai worden en begon te zappen om te kijken wat er nog meer op was. Op deze en andere sites word de film bizar goed beoordeeld. Klasgenoot van me was ook he-le-laam lyrisch over Shanwshank... sorry, ik houdt echt van films maar werd hier niet echt enthousiast van. Zal wel aan mij liggen...

Nee hoor, de film is gewoon niet zó bijzonder.

Ik was ontzettend blij met het einde. Het was het einde waar ik op hoopte.

lowhusky
Het einde was erg bijzonder! 1 van allermooiste die ik ooit heb gezien!

film_kaza
Het einde vond ik niet mega mooi. Wat ik eerlijk gezegt het spannendste eraan vond was wat er in die kist was. Ook voordat de rol van Morgan Freeman vrij was uit de cel vond ik het gesprek ook gek. Dan laat je hem gewoon vrij als hij zegt dat het hem niks intreseert. Vind ik niet kunnen.
Ok erg voorspelbaar was de manier hoe Andy ontsnapte. Hij heeft als enige een poster in zijn cel. Dat vind ik al direct erg verdacht. Het zou verassend zijn als hij niet dankzij die poster ontsnapte. Wat wel goed was was zijn moeite en gedult om 20 jaar te graven tot die dag. Voor de rest deed het einde en de film mij niks. Ik wist heus wel dat Andy onschuldig was enzo. Vandaar dat ik mijn stem op 4 hou.

Shawshank Redemption's nr. 1 positie is bekend, maar als alle MM gebruikers op 1 film mogen stemmen die volgens hun de beste film ooit is dan zal The Shawshank Redemption niet op 1 eindige. Dat weet ik zeker!

Gast
geplaatst: vandaag om 02:00 uur

geplaatst: vandaag om 02:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.