• 15.749 nieuwsartikelen
  • 178.087 films
  • 12.212 series
  • 33.983 seizoenen
  • 647.093 acteurs
  • 199.014 gebruikers
  • 9.372.459 stemmen

Bioscoopnieuws

zoeken in:

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Ze mochten al geen versnaperingen verkopen dus dan verdienen bioscopen ook amper geld. Ben benieuwd wanneer de grote films het voorbeeld van Trolls 2, Mulan etc. gaan volgen. Las dat James Bond een groot bod van Apple had afgewezen, maar als de bioscopen nog een jaar met max 30 procent opengaan of lang dicht blijven is het onvermijdelijk dat ze wel ingaan op het bod...spannende tijden voor de bioscoop.

skinny_tie

• 1227 berichten
  • 3648 stemmen

Damn, ik zou komend weekend First Cow gaan kijken, Total Recall en dan nog een paar films waar ik vanwege draaitijden niet eerder aan toe kom. Als dit het programma is als er "niks draait" kan ik beter een maand vrij nemen als er wel weer films uitkomen...

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Carlo opende zijn nieuwe bioscoop in coronatijd, maar aangescherpte regels zijn als een slechte film - Omroep Brabant

Omroep Brabant schreef:

De nieuwe sluiting van bioscopen waarover in de wandelgangen wordt gesproken is een horrorscenario voor de bioscoopbranche. Lambregts: “De overheid geeft je een stuk steun, maar die steun is na een maand op. Dan moet je aan je reserves gaan plukken, maar die raken ook op. Dit moet niet een half jaar gaan duren, want dan vallen ondernemers met bosjes om.”

De bioscoopeigenaar heeft nog een sprankje hoop op een goed einde van de slechte film. “Dit is emotie. We hebben de videoband overleefd, we hebben de dvd overleefd. Ik hoop dat we de corona ook overleven. En dat mijn kinderen nog twintig tot dertig jaar plezier kunnen hebben van een goedlopend bedrijf dat bioscoop heet.”

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

De bioscopen gaan zoals al werd verwacht dicht de komende weken.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

“Massaal fail­lis­se­ment kleine en mid­del­grote film­theaters VS dreigt” - Filmkrant

Filmkrant schreef:

In 48 van de 50 Verenigde Staten zijn bioscopen en filmtheaters nog gewoon open, maar het ontbreken van blockbusters zorgt voor verontrustend lage bezoekcijfers. Brancheorganisatie National Association of Theatre Owners (NATO) voorspelt dat als er niets gebeurt, zo’n 70% vooral kleine en middelgrote theaters begin volgend jaar bankroet zijn of zeer ingrijpend moeten reorganiseren. De Verenigde Staten waren tot voor kort de grootste bioscoopmarkt ter wereld.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Kleinste bioscoop van Nederland opent deuren in Middelburg - Omroep Zeeland

Omroep Zeeland schreef:

De kleinste bioscoopzaal van het land opent volgende maand de deuren in Middelburg. De zaal is gevuld met maar vijftien, roodfluwelen bioscoopstoelen. Enkele vrijwilligers van Cinema Middelburg mochten al proefdraaien. In een intieme setting maakten ze kennis met de nieuwe bioscoop: Club Cinema.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Aardschok: Warner Bros. gooit alle films in 2021 direct op streaming | Filmtotaal filmnieuws

Deze 17 topfilms zet Warner Bros. in 2021 nu direct online | Filmtotaal filmnieuws

Bioscoopwereld reageert agressief op schokkend besluit Warner Bros. | Filmtotaal filmnieuws

Heel verrassend. Niet dat ze dit doen, wel dat ze het nu al doen. Ik had wel verwacht dat zoiets komende jaren zou gaan gebeuren. Het distributiemodel was ook gewoon achterhaald. Paar maanden bios, dan bluray en streaming. De grote verliezer is wel de bioscoopbranche, die gaan veel kijkers kwijtraken. Warner Bros is natuurlijk niet de enige partij die dit doet, gaan er vast meer volgen. En Disney doet het nu ook al. Volgens mij wordt alleen het illegaal downloaden er groter door als je een paar weken na bioscooprelease al een geweldige versie op internet kan vinden. Lijkt me best een risico voor WB.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Denk dat ze hun dienst wel uit moeten rollen in de rest van de wereld anders gaat downloaden in andere landen wel stevig doorlopen. Maar als HBO max hier is dan denk ik dat mensen best willen betalen voor die dienst.

Denk dat vooral de grote bioscoopketens harde klappen gaan krijgen. Filmhuizen die hebben vaak toch nog wel een gezellig cafe/restaurant erbij waardoor met vrienden een filmpje pakken (in normale tijden) wel gezellig is. HBO zal ook niet veel arthouse films uitbrengen. Maar ook ik zou best vaak lekker thuis blijven. Ging sowieso al niet meer naar Pathe - overgestapt op cineville maar als diensten dit doen ga ik daar nooit meer heen. Was soms nog wel het geval omdat cineville dan een populaire film niet draaide.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Maar ja, ga je dan abonnementen afsluiten bij alle streamingsdiensten? Lijkt me ook niet echt haalbaar voor iedereen.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Dat is de vraag. Maar ik betaal 21 euro voor zo een pas (pathe is ook zoiets) en dan ga ik 2 keer heel misschien 3x naar de film. Stel ik neem hbo max, netflix en prime dat aanbod verschilt niet gek veel met wat een pathe doorgaans vertoont. Dan zou ik zeker die keus kunnen maken. Kost je misschien 10tje meer maar de kans dat ik meer dan 3 films per maand kijk is veel groter.

Ik zie op de site wel echt veelkijkers in de bioscoop, dus denk ook niet dat bioscopen verdwijnen. Maar ze gaan wel de casual kijker veel meer verliezen. Gezinnen die misschien wel 50 euro kwijt zijn met een bezoek zullen wel gek zijn als ze een grote tv thuis hebben met leuk geluid (overigens gros van de mensen boeit kwaliteit zo weinig, hoe tv ingesteld staan bij sommige mensen mijn hemel.) Als HBO straks met abonnees miljarden ophaalt (misschien wel maandelijks) en openingsweekend misschien nog maar paar miljoen. Dan is het snel gedaan ben ik bang...

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Ik geloof er niet in. Merk bij mezelf ook dat ik het echt vertik om meer dan een paar euro voor een on-demand film te moeten neerleggen, terwijl je voor een bioscoopbezoek makkelijk 12 euro neertelt. Mensen zijn al die abonnementen zat, al is het maar 10 euro per maand.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

In mijn omgeving valt dat wel mee, dat zat zijn. Delen ook nog vaak wat met familie en vrienden. Uiteindelijk voor mainstream Joe valt het mee, Disney voor de kinderen, Netflix voor de series en Prime omdat het maar 2,99 is. Nou dan straks HBO Max voor de blockbusters. Mubi en al die andere kleintjes boeien alleen de mmers van deze wereld. Als je dan met je familie allemaal

1tje aftikt en deelt ben je al helemaal goedkoop.

Denk ook nog wel dat men naar de bioscoop gaat hoor. Verdwijnen geloof ik niet. Maar paar vestigingen op termijn die sluiten lijkt mij onvermijdelijk.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Wordt het ooit nog zoals vroeger in de cinema? Bioscopen vrezen doemscenario na aankondiging van Warner - Het Nieuwsblad

(betaalartikel)

Het Nieuwsblad schreef:

Paniek bij de bioscopen en op de beurs: filmstudio Warner zal volgend jaar al zijn films vanaf de eerste dag streamen op HBO Max. Voor één jaar en alleen in de VS, klinkt het nu. De vraag is of de evolutie nog teruggedraaid kan worden.

Als de beslissing één zaak duidelijk maakt, dan wel dat het in de filmwereld nooit meer wordt wat het was vóór corona. Warner is nochtans de enige Hollywoodstudio die het tijdens de coronacrisis aangedurfd ...

Zie ook:

Nieuwe films komen rechtstreeks op streamingplatforms terecht: is dit de doodsteek voor de bioscoop? | Showbizz | hln.be

(betaalartikel)

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Graaf Machine schreef:

Dat de opening eind 2019 niet gehaald zou worden was al maanden geleden bekend. Men schatte in maart al in dat het april 2020 zou worden, op zijn vroegst.

Tubantia, 8 maart 2019:

"De stadsbioscoop in het oude postkantoor zou eigenlijk al eind vorig jaar de deuren openen, maar procedures gooiden roet in het eten. De opening werd een jaar uitgesteld naar eind 2019, maar nu laat ontwikkelaar Explorius weten dat op z'n vroegst in april 2020 de deuren van de stadsbioscoop openen."

Wel jammer, Kinepolis kan wel wat goede concurrentie gebruiken. Ik ben een beetje bang dat het hele verhaal uiteindelijk niet door gaat.

Het zit er dan toch echt aan te komen, de

VUE in Enschede..

Hopelijk opent het complex de deuren voordat de bioscoopfilm officieel afgeschaft wordt.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Analyse: Gaan bioscopen ten onder door streamingdiensten en corona? | Filmtotaal filmnieuws

Ik heb er niet zoveel moeite mee dat de bioscoop zijn plek langzaamaan aan het verliezen is. Ik heb een hele dikke tv en geluidset, dus ik red me wel. Daarbij zal de bioscoop nooit verdwijnen, want een avondje uit wil iedereen wel. Ik zal ook altijd naar de bioscoop gaan. Een nieuwe James Bond, Avengers of Mission: Impossible wil ik op groot scherm zien. Maar genoeg soorten films die ik prima thuis kan bekijken. Horror, thriller, komedie. Voor de grote special effect films ga ik wel. Het zijn ook de prijzen die gewoon ronduit ziekelijk zijn bij bv Pathé. Tijdje terug ging er iemand met me mee en ik regelde dat kaartje even erbij. 17 euro! Waanzin. En dan moet je er ook nog heen reizen en je wil ook wel wat te eten en te knabbelen. Beetje consumptie is daar ook zo 7 euro pp voor een cola en een bak popcorn of wat M&M's.

Ja, dan moet je niet janken als bioscopen dat mensen liever voor een schijntje thuis op de bank zitten te kijken naar een streamingfilm. Het is dat veel mensen net als ik hypegevoelig zijn en niet 4 maanden willen wachten tot de bluray of de streamingversie beschikbaar is. Maar als dat argument vervalt, dan hebben bioscopen een groot probleem. Consumenten vergeten niet hoe ze door bedrijven worden uitgeknepen. Idem met de klagende horeca nu. Ik vind het ook rot voor ze, maar diezelfde horeca heeft de afgelopen 10 jaar de prijs van een gemiddeld biertje ook gewoon verdubbeld. Dus al te veel empathie heb ik niet met ze.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Eens. Ik ben wel een fan van A24 films, maar ik hoef films als Midsommar, Uncut Gems, First Reformed, Ex Machina en al die andere films niet in de bioscoop te zien. Lekker thuis op Netflix klinkt prima. The Matrix 4, de nieuwe James Bond, Marvel, MI en Dune wil ik wel graag in de bios zien, maar dat zijn dan ook films die gemaakt zijn voor het witte doek.

Voor de rest heb ik ook weinig medelijden met de bioscopen. Prijzen gingen de laatste jaren echt door het dak en daar gaan ze gewoon lekker mee door. Ik wilde reserveren voor Wonder Woman 1984, maar het wordt je gewoon onmogelijk gemaakt om de film voor een normale prijs in 2D te gaan bekijken. Je wordt verplicht om 15 euro te gaan betalen voor een bioskaartje. Gekkenwerk. Dat is net zoveel als de maandprijs voor Netflix. En zelfs 5 keer zoveel als Amazon Prime.

skinny_tie

• 1227 berichten
  • 3648 stemmen

IH88 schreef:

Eens. Ik ben wel een fan van A24 films, maar ik hoef films als Midsommar, Uncut Gems, First Reformed, Ex Machina en al die andere films niet in de bioscoop te zien. Lekker thuis op Netflix klinkt prima. The Matrix 4, de nieuwe James Bond, Marvel, MI en Dune wil ik wel graag in de bios zien, maar dat zijn dan ook films die gemaakt zijn voor het witte doek.

Die eerste 4 zijn toch ook gemaakt voor het witte doek? Ben in ieder geval blij dat ik die in de bioscoop heb gezien en niet op Netflix. Als ik moet kiezen of ik de eerste set of de tweede in de bioscoop ga zien, dan zou ik waarschijnlijk voor de eerste gaan. (Als ik Ex Machina kan omwisselen voor M:I absoluut).

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

skinny_tie schreef:

(quote)
Die eerste 4 zijn toch ook gemaakt voor het witte doek? Ben in ieder geval blij dat ik die in de bioscoop heb gezien en niet op Netflix. Als ik moet kiezen of ik de eerste set of de tweede in de bioscoop ga zien, dan zou ik waarschijnlijk voor de eerste gaan. (Als ik Ex Machina kan omwisselen voor M:I absoluut).

Gaat mij niet echt om de films, maar ik ben nogal gevoelig voor omgevingsgeluid tijdens het kijken naar een film. Midsommar kijken in een (half) volle bioscoop met allemaal mensen die een "leuke" horrorfilm verwachten is voor mij een martelgang. Laat mij zo'n film maar lekker in m'n eentje kijken zonder afleiding. Voor Ex Machina geldt hetzelfde.

Het geluid staat bij een James Bond/Marvel/Star Wars film altijd lekker hard, dus dan heb ik ook minder last van omgevingsgeluid. En bij zulke films werkt een lach of een juich sowieso beter dan bij een rustige film als Midsommar of Ex Machina.

skinny_tie

• 1227 berichten
  • 3648 stemmen

Ah, kan ik inkomen. Ik heb er meestal niet zo'n last van, maar ik ben wel iemand die kijkt hoe vol een voorstelling is voordat ik erheen ga, en bij een film als Midsommar is een volle zaal wel een reden om een andere dag te gaan.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Christopher Nolan boos over besluit Warner Bros om films gelijk te streamen | NU.nl

NU.nl schreef:

Warner Bros maakte vorige week bekend dat al hun releases in 2021 gelijktijdig op zowel HBO Max als in de bioscopen verschijnen. Films als Dune en het nieuwe The Matrix-deel blijven een maand lang op de streamingdienst beschikbaar, daarna zijn ze weer exclusief in de filmzalen te zien.

"Deze films worden zonder enig overleg gebruikt voor deze streamingdienst, die pas net bestaat. Het is allemaal erg rommelig. Zo ga je niet om met filmmakers en acteurs. Ze hadden hierover geraadpleegd moeten worden", stelt de regisseur.

Nolan vindt dat de coronapandemie wordt misbruikt om voordelen op de korte termijn te halen, in plaats van de bioscopen in deze lastige tijd extra kansen te gunnen. "De branche wordt hier niet gezonder van. Maar zodra het vaccin er is en mensen weer naar de bioscoop gaan, ben ik ervan overtuigd dat de filmindustrie het gaat redden."

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Nolan is natuurlijk een bioscoopman pur sang, zijn films zijn bijna allemaal zelfs gemaakt voor een volledige IMAX release. Maar men moet daar eens stoppen met zo min te denken over streamingdiensten als het bioscoopwereldje nog zoveel fout doet richting de consumenten die ze graag willen lokken.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Nolan mag wel een toontje lager zingen. Tenet is geflopt, en je zou zelfs kunnen zeggen dat Tenet de reden is dat WB nu hiervoor kiest. Als Tenet een succes was geweest, was er weinig reden geweest om de oorspronkelijk releasestrategie los te laten. Nolan heeft zelf zo koppig vastgehouden aan de release van Tenet in de zomer, en dit is het gevolg.

Dat neerbuigende toontje naar streamingsdiensten mag ook wel veranderen. Het is de toekomst, deal with it...

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Pathé en moge­lijk ook Vue boy­cot­ten Wonder Woman 1984 - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Velen voelen dat Warner Bros een bom heeft gelegd onder de zogenoemde release windows – de periode van doorgaans drie maanden die tussen theatrale en online release wordt aangehouden. Het gelijktijdig uitbrengen van films in zalen en via streamingplatforms zou negatief zijn voor de inkomsten van de bioscoopsector. Een woordvoerder van Pathé stelt dat er nu “geen overeenstemming over de vertoningsvoorwaarden” zijn omdat Warner Bros “eenzijdig de zakelijke voorwaarden van onze jarenlange partnership aangepast” heeft.

Vue, de nummer 2 van de Nederlandse biosscoopmarkt, heeft nog geen commentaar gegeven en laat weten “nog in gesprek te zijn” met Warner Bros. Bioscoopketen Kinepolis laat Wonder Woman 1984 wel gewoon zien.

Ik snap het niet zo goed want HBO Max is hier nog niet gelanceerd.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Op zich kan je natuurlijk wel voor een boycot gaan als je de indruk hebt dat het voortbestaan van je branche hierdoor op het spel komt te staan, maar dan moet je in elk geval wel met alle grote ketens meedoen en dan ook wereldwijd.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Pathé is een internationaal opererend bedrijf, dat kan wel meespelen.

Maar ze kunnen zich er ook mee in de vingers snijden, als iedereen vervolgens de film gaat zien bij de concurrent.

skinny_tie

• 1227 berichten
  • 3648 stemmen

kappeuter schreef:

Ik snap het niet zo goed want HBO Max is hier nog niet gelanceerd.

Maar WB kan wel de exclusieve window uit de overeenkomst voor vertoning gehaald hebben. Kan me voorstellen dat je niet heel happy wordt als je ineens geconfronteerd wordt met een gewijzigde overeenkomst zonder overleg vooraf én zonder dat je weet wat het betekent. Want voor hetzelfde geld staat dan WW84 volgende week op Ziggo Series & Films. Pathé vertoont tegenwoordig dan wel films die kort daarna naar streaming gaan, maar daarvan is wel duidelijk wanneer dat gebeurt. En ik kan me ook voorstellen dat Pathé een andere verdeling van de inkomsten wil, als er geen exclusiviteit gegarandeerd wordt.

kappeuter schreef:

Pathé is een internationaal opererend bedrijf, dat kan wel meespelen.

Maar ze kunnen zich er ook mee in de vingers snijden, als iedereen vervolgens de film gaat zien bij de concurrent.

Ik woon in Den Haag, als WW84 niet bij Pathé draait moet ik naar Leiden of Rotterdam. En dan kan ik nog met mijn Cineville-pas terecht. Denk dat veel mensen met een Unlimited-pas geen zin hebben om ineens 10 euro uit te geven om een film te zien in een zaal die hun niet aanspreekt (als ze die al kennen). Voor heel veel mensen is film kijken iets wat je doet in een grote bioscoop, niet in The Movies of FC Hyena.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.