menu

Film / Algemeen / Pathé

zoeken in:
Oh hemeltje, dit was dus van oorsprong een Pathé-bioscoop, maar toen het huurcontract afliep (de bioscoop was/is geen eigendom van de keten) besloot Pathé dat de bioscoop niet rendabel genoeg was. Toen werd het een Minerva-bioscoop. Minerva werd een tijdje later gekocht door Pathé. Aan het einde van dat huurcontract besloot Pathé de bioscoop opnieuw niet te continueren, nu omdat ze een nieuwe bioscoop gingen bouwen. Toen werd het een Euroscoop. En nu is Euroscoop dus weer door Pathé gekocht en wil Pathé alweer er vanaf.

kappeuter (crew)
skinny_tie schreef:
Oh hemeltje, dit was dus van oorsprong een Pathé-bioscoop, maar toen het huurcontract afliep (de bioscoop was/is geen eigendom van de keten) besloot Pathé dat de bioscoop niet rendabel genoeg was. Toen werd het een Minerva-bioscoop. Minerva werd een tijdje later gekocht door Pathé. Aan het einde van dat huurcontract besloot Pathé de bioscoop opnieuw niet te continueren, nu omdat ze een nieuwe bioscoop gingen bouwen. Toen werd het een Euroscoop. En nu is Euroscoop dus weer door Pathé gekocht en wil Pathé alweer er vanaf.

Wel wat sneu ja. Opmerkelijke geschiedenis.

"Nadat wij een paar maanden de twee bioscopen in Maastricht naast elkaar hebben gedraaid, zijn wij tot de conclusie gekomen dat er geen ruimte is voor twee grote bioscopen in Maastricht"
Dat is wel erg snel ook. Pathé heeft in 2018 19,2 miljoen euro verloren vanwege een fraudezaak. Ik vermoed dat Pathé nu wat strakker geleid.
Pathé heeft best veel overgenomen de laatste jaren. Het lijkt een beetje op monopoly soms die overnamestrijd in bioscoopland.

kappeuter (crew)
Feest! Pathé bestaat 25 jaar in Nederland en trakteert
https://www.moviemeter.nl/images/uploads/Pathe-Overzicht-oude-Logo-s.jpg
Deze maand is het maar liefst 25 jaar geleden dat de eerste Pathé bioscopen hun deuren openden in Nederland. Een heugelijk feit voor het bedrijf en de vele bezoekers, dat zeker gevierd moet worden! Pathé deelt daarom de gehele maand maart cadeaus uit, waaronder een speciaal door de bezoekers bepaald filmprogramma, toffe collector’s items en een extraatje voor de Pathé All Stars app members. Ook mag iedereen die dit jaar net als Pathé Nederland 25 jaar wordt bij hun bezoek in één van de Pathé bioscopen een gratis popcorn ophalen.

Voor meer informatie over het programma: www.pathe.nl/25jaar

In 1995 startte Pathé in Nederland met bioscopen in Den Haag (Scheveningen en Buitenhof), Maastricht, Utrecht (Rembrandt) en Groningen. Het jaar daarna volgden de twee andere grote steden: in Rotterdam opende de nieuwe vestiging op het Schouwburgplein haar deuren en in Amsterdam werden bezoekers verwelkomd in Pathé Tuschinski en Pathé City. Enkele titels die in het openingsjaar werden vertoond waren de iconische filmhits The Lion King, Goldeneye, Die Hard with a Vengeance en Shawshank Redemption.

Pathé in aantallen

Sinds de start van Pathé in Nederland heeft de bioscoopketen bijna 250 miljoen bezoekers mogen ontvangen. De populairste dag ooit bij Pathé was 28 december 2016 met bijna 120.000 bezoekers. Op die woensdag in de kerstvakantie draaiden onder andere Rogue One: A Star Wars Story, Soof 2 en de familiefilm Sing. De meest bezochte bioscoop is Pathé de Kuip, dat in 2019 ruim 1,6 miljoen bezoekers had.

(persbericht)

geplaatst:
Bioscopen sluiten per direct de deuren | NU.nl
De Nederlandse bioscoopbedrijven sluiten zondagavond per direct hun deuren. Hiermee geven ze gehoor aan het kabinetsbeleid om horecabedrijven tot 6 april te sluiten.

"Vanwege de ontwikkelingen rondom het coronavirus worden alle bioscopen in Nederland per direct gesloten", meldt bioscoopketen Pathé op Instagram. Wie al kaartjes heeft gekocht, krijgt het geld terug.

geplaatst:
Mail van pathe om je keuze voor giftcard of pauzeren door te geven VOOR morgen 14 uur, ik krijg echter een foutmelding; servers vermoedelijk te druk, gok ik

Aangezien je met die giftcard bij het het buffet af kan rekenen, vind ik het prima om het door te laten lopen, 4 jaar geldig, komt wel op.

edit: het duurde even, maar keuze nu door kunnen geven.

geplaatst:
Nou, mail van Pathé dat ze 1 juni als er niks geks gebeurt weer gaan beginnen.

Ze laten ook zien wat er gaan draaien. Dat is bijna alles van voor de lockdown (Beentjes van Sint Hildegard, Onward, 1917, Invisible Man etc) en iets oudere films als Harry Potter, Spider-Man Far from home, Interstallar en A star is born.

Ik vind het wel karig zeg. Dat zijn allemaal titels die de bioscoopgangers al recent dit jaar hebben gezien en titels die Pathé al tig keer opnieuw heeft gedraaid. Ik had liever eens wat andere oude klassiekers gezien. Back to the future, Pulp Fiction, American History X etc. Titels die wat ouder zijn maar ook als bekende topfilms gezien mogen worden.

Wel netjes dat Pathé de kaarthouders in juni nog 25% korting op de maandprijs geeft, omdat alles toch nog anders dan anders is.

geplaatst:
Bij de Vue krijg ik 50% korting. Programma nog niet bekend. Ze repten in een mail over 'klassiekers', maar zou me niks verbazen als ze films uit 2019 daarmee bedoelen. Ook benieuwd naar de plaatskeuze, bij Pathé krijg je die aangewezen. Maar juist online moet je toch gewoon een plek kunnen kiezen lijkt me? 3/4 op bezet, uit de rest kan je dan kiezen. Tenzij men bang is dat niemand helemaal vooraan wil zitten en die plekken dan via zulke verkoop helemaal leeg blijven. Ik zit graag op de middelste rijen, zowel daarvoor als daarachter vind ik het beduidend minder zitten.

geplaatst:
Het maakt natuurlijk wel uit of iemand in zijn eentje komt, of met zijn vieren, dat verandert de plaatsing in de zaal en waarschijnlijk kan het reserveersysteem dat niet continu aan gaan passen.

geplaatst:
Je zou toch zeggen dat ze gewoon films pakken die de afgelopen maanden op de plank zijn blijven liggen, maar voor deze titels ga ik niet naar de bioscoop.

geplaatst:
Shinobi schreef:
Je zou toch zeggen dat ze gewoon films pakken die de afgelopen maanden op de plank zijn blijven liggen, maar voor deze titels ga ik niet naar de bioscoop.
Wat voor films doel je dan op bijvoorbeeld? Bedoel je iets als The Lighthouse, dat ze voor de crisis niet hebben gedraaid, maar alleen bij de filmhuizen te zien was?

geplaatst:
Ik doel meer op de films die als verwacht stonden voor maart, april en mei. Bijvoorbeeld een Antebellum (2020) of The Turning (2020).

geplaatst:
Ik lees ook verhalen dat Forrest Gump en Bohemian Rhapsody weer gaan draaien. Die wil ik beiden wel weer in de bios zien.

Maar alsnog vind ik de programmering karig.

kappeuter (crew)
geplaatst:
Shinobi schreef:
Ik doel meer op de films die als verwacht stonden voor maart, april en mei. Bijvoorbeeld een Antebellum (2020) of The Turning (2020).

Deze staan vooralsnog nog steeds op de lijst voor 2020, maar concrete data zijn nog niet bekend.

geplaatst:
Shinobi schreef:
Ah, ok, dat is niet aan Pathé, die kunnen alleen draaien wat door de distributeurs al daadwerkelijk is uitgebracht. Waarschijnlijk heeft Pathé wel gelobbyd bij de distributeurs voor meer releases, maar willen die de gok niet nemeen.

kappeuter (crew)
geplaatst:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=WJMdCAR5Nmo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

geplaatst:
Lekker samen naar de Pathé

Zal voor veel jonge stelletjes die (nog) niet samenwonen natuurlijk wel zo gezellig zijn, en buiten lopen die ook gewoon aan elkaar te plukken.

kappeuter (crew)
geplaatst:
Pathé aanbieding bij AH:

Pathé Filmdeal 2e Kaartje + 2e Medium Popcorn GRATIS - lekkerweglekkerthuis.ah.nl

AH schreef:
Je ontvangt 2 bioscoopkaartjes (elke dag van de week geldig) en 2 medium popcorn
De vouchers zijn geldig t/m 15-12-2020*

Ontvang een 2e filmticket inclusief popcorn gratis bij Pathé.

geplaatst:
Pathé heeft komende tijd wel de nodige goede klassiekers draaien.

Bohemian Rhapsody
Inception
Interstellar
The Dark Knight trilogie
Forrest Gump
Harry Potter
When Harry Met Sally

Wel jammer dat ze niet echt oude films durven te tonen, buiten Forrest Gump en WHMS. Maar alsnog wel leuk, deze films zijn beter dan de meeste recente films die er draaien.

Met uitstel van Mulan en Tenet begint het aanbod wel heel schraal te worden. Tot half augustus is er bijna niets. En heel eerlijk, de klassiekers die ze draaien vallen me wat tegen. Beetje uitgekauwde keuzes. Paar oude Marvels en wat vrij recente titels als Dunkirk of Mad Max Fury Road. Geen slechte films natuurlijk, maar het voelt wat karig.

Malick
Al eens in je plaatselijke filmhuis het programma bekeken? Wellicht is dat een interessant alternatief.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Met uitstel van Mulan en Tenet begint het aanbod wel heel schraal te worden. Tot half augustus is er bijna niets. En heel eerlijk, de klassiekers die ze draaien vallen me wat tegen. Beetje uitgekauwde keuzes. Paar oude Marvels en wat vrij recente titels als Dunkirk of Mad Max Fury Road. Geen slechte films natuurlijk, maar het voelt wat karig.

Kom op joh, de bioscopen kunnen er weinig aan doen, maar zitten wel om centjes verlegen.
Titels als Unhinged, The Wretched of The Outpost kunnen toch ook wel een uurtje of twee vermaak leveren?

Graaf Machine schreef:
(quote)

Kom op joh, de bioscopen kunnen er weinig aan doen, maar zitten wel om centjes verlegen.
Titels als Unhinged, The Wretched of The Outpost kunnen toch ook wel een uurtje of twee vermaak leveren?

Ik neem het toch ook niemand kwalijk? Al vind ik dat de mensen bij Pathé die de classics weer erin gooien wat creatiever mogen zijn. Doe eens wat meer films die 10 jaar oud zijn.

Malick schreef:
Al eens in je plaatselijke filmhuis het programma bekeken? Wellicht is dat een interessant alternatief.

Ik ben over het algemeen niet echt een filmhuis-type, al ben ik er wel eens geweest. Paar jaar terug draaide bv Utoya niet in Pathé, toen wel het filmhuis opgezocht. En ik vind het zonde van het geld als ik ergens anders al maandelijks lap haha.

Ajax&Litmanen1 schreef:
(quote)

Ik neem het toch ook niemand kwalijk? Al vind ik dat de mensen bij Pathé die de classics weer erin gooien wat creatiever mogen zijn. Doe eens wat meer films die 10 jaar oud zijn.

Edit: Nee, ik bedoel je ook niet de schuld toe te schuiven, jij gaat in elk geval nog naar de bioscoop. Maar ik grijp alles aan om mensen er toe te bewegen te blijven gaan. De bioscopen hebben het zwaar, en elke bioscoop die omvalt is toch weer een verdriet voor veel liefhebbers van het grote doek die dan verder moeten reizen. Daarom even porren. Trek het je niet persoonlijk aan.

10 jaar? Dat is toch nog ook vreselijk recent? Gewoon wat tachtigerjaren actiemeuk. First Blood, Commando, Die Hard, Conan, dat soort dingen nog eens op groot doek.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Edit: Nee, ik bedoel je ook niet de schuld toe te schuiven, jij gaat in elk geval nog naar de bioscoop. Maar ik grijp alles aan om mensen er toe te bewegen te blijven gaan. De bioscopen hebben het zwaar, en elke bioscoop die omvalt is toch weer een verdriet voor veel liefhebbers van het grote doek die dan verder moeten reizen. Daarom even porren. Trek het je niet persoonlijk aan.

10 jaar? Dat is toch nog ook vreselijk recent? Gewoon wat tachtigerjaren actiemeuk. First Blood, Commando, Die Hard, Conan, dat soort dingen nog eens op groot doek.

Wat mij betreft wel, maar ik kan me voorstellen dat je een jongere generatie minder lokt met oude films van 40 jaar oud. Mij zou je er enorm mee vermaken.

Ajax&Litmanen1 schreef:
(quote)

Wat mij betreft wel, maar ik kan me voorstellen dat je een jongere generatie minder lokt met oude films van 40 jaar oud. Mij zou je er enorm mee vermaken.

Zelf zou ik dan nog wel eens Pink Floyd The Wall of The Doors willen zien, maar dat zal helemaal een niche aangelegenheid zijn. Nou ja, Stamping Ground draaiden ze ook, en dat is toch ook wel een stuk minder dan mijn aangedragen films.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:11 uur

geplaatst: vandaag om 12:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.