menu

Film / Genres en landen / De Turkse film

zoeken in:
Mug
Moviemeter kent vele gebruikers van Turkse afkomst. Het is dan ook verbazingwekkend dat in dit forum-gedeelte nog geen aandacht geschonken is aan 'de Turkse cinema'.

Nou, laat ik de aftrap dan maar nemen...

Sinds een aantal jaren worden er populaire Turkse films in de Nederlandse (en andere Europese) zalen uitgebracht. Distributeurs: http://www.multitonefilm.nl en http://www.maxximumfilm.com/nl/

Dat is natuurlijk toe te juichen, maar ik heb wel begrepen (via discussies bij films) dat vaak de ondertiteling belabberd is. Wellicht carriere-kansen voor o.a. chiquita en Diesel omtrent dit?

Dan natuurlijk het grootste hekelpunt wat al tig keer is voorgedragen. De extreem hoge waarderingen van Turkse films. Zo nu en dan omringd met meningen als, "omdat het een Turkse film is". Of totaal geen mening, zodat het gis-werk blijft of het vooroordeel "omdat het een Turkse film is".

Opmerkelijk is trouwens dat de Turkse films niet heel veel stemmen krijgen. Nog opmerkelijker, het is juist een redelijk 'on-populaire' Turkse film die de meeste stemmen behaald, Uzak. Wellicht te danken aan de twee gewonnen prijzen op het Cannes Filmfestival, en met hulp van de pakketservice. Het is ook de enige Turkse film die ik gezien heb. [binnenkort vallen hopelijk via de pakketservice de voorgaande films van die regisseur op de deurmat].

Zijn er nog tips van interessante Turkse films naast die van Nuri Bilge Ceylan? Hoe zit het met de ondertiteling van Babam Ve Oglum, die nu in de bioscopen draait? En, in het algemeen, wat vinden jullie van de Turkse film?

Over de ondertiteling : De ondertiteling van de films die de Pathé op het scherm brengt zijn echt belabberd. Ik heb het daarom voorlopig ook bij twee films gelaten.
Ik zat bij Hababam Sinifi 3,5 en zelfs de Turkse jongeren in de zaal zaten te lachen om de ondertiteling. Ik kreeg echt het gevoel alsof je als Nederland word behandeld als zijnde een 6-jarig klein kind. Bij Keloglan was het iets beter maar ik kreeg nog steeds hetzelfde gevoel.
Bovendien was goed te merken dat ik (voornamelijk dankzij de ondertiteling) de helft van de grappen heb gemist. Als je alle Turkse jongeren hoort lachten en je zit met 5 of 6 Nederlandse jongeren echt naar elkaar te kijken omdat je het gewoon niet snapt heb je ook geen leuke voorstelling kan ik je melden.

Betere ondertiteling en dan kan Pathé mij weer verwachten maar tot die tijd waag ik me er niet meer aan.

kappeuter (crew)
Of het is dusdanig specifieke Turkse humor dat jij er niet om kunt lachen.

Mug schreef:
Dan natuurlijk het grootste hekelpunt wat al tig keer is voorgedragen. De extreem hoge waarderingen van Turkse films. Zo nu en dan omringd met meningen als, "omdat het een Turkse film is". Of totaal geen mening, zodat het gis-werk blijft of het vooroordeel "omdat het een Turkse film is".

Volgens mij heeft het heel veel te maken met een overdreven vorm van chauvenisme.

Opmerkelijk is trouwens dat de Turkse films niet heel veel stemmen krijgen.

Ik kan niet aan deze films komen, anders zou ik er zeker naar kijken, maar dan wel ondertiteld.
Waarom niet regelmatig eentje in de pakketservice gooien. Of is men bang dat het gemiddelde naar beneden gaat?

Mug
Nou ja, ondertiteling van humor is sowieso een crime, maakt niet uit van/naar welke taal. Engelstalige films kijk ik ook het liefst met Engelse ondertiteling, m.n. woordgrapjes zijn niet te vertalen.

Turkse humor. Afgaande van trailers en posters lijken veel Turkse komedies hetzelfde niveau te behalen als 'Flodder' of een TROS-klucht. Populaire platvloerse humor dus (ik kan het ook helemaal verkeerd hebben).

Maar de ondertiteling van de nieuwe Turkse populaire films (Pathé kan daar niks aan doen natuurlijk) blijken dus benedenmaats te zijn, niet alleen die van de komedies. Zie ook de discussie bij Valley of the Wolves. Incompetentie van de distributeurs of geen geld voor officiële vertalers?

Ik quote even van de site van Multitone:
Een team dat zeven dagen per week met groot enthousiasme werkt aan het uitvoeren van onze missie: Turkse films met internationale uitstraling introduceren aan een breed publiek.

Ik vraag me dus af of ze ook een goede vertaler in dienst hebben. Lijkt me een 'must' voor het 'introduceren' van Turkse populaire cinema buiten de Turkse doelgroep.

kappeuter schreef:
Of het is dusdanig specifieke Turkse humor dat jij er niet om kunt lachen.

Dat zou ook kunnen natuurlijk. We zullen het pas weten als ik de films kan herzien met een fatsoenlijke ondertiteling eronder. Dan volgt weer het probleem dat ik erg weinig Turkse films op DVD zie verschijnen. Daar is dan ineens weer geen markt voor, terwijl er in de bioscoop schijnbaar wel een markt is

moviefreak#1 schreef:
(quote)

Dat zou ook kunnen natuurlijk. We zullen het pas weten als ik de films kan herzien met een fatsoenlijke ondertiteling eronder. Dan volgt weer het probleem dat ik erg weinig Turkse films op DVD zie verschijnen. Daar is dan ineens weer geen markt voor, terwijl er in de bioscoop schijnbaar wel een markt is

Als je turkse films wil kopen kan je beter naar een turkse winkel gaan, maar je kan er geen dvds vinden, alleen VCD's.

kappeuter (crew)
Lopen ze daar nog 10 jaar achter dan?
Merkwaardig. Kwaliteit is een stuk minder, geen extra's...

Als men met wat meer fatsoenlijke ondertitels zou komen, zouden jullie merken dat Turkse films helemaal niet zo slecht zijn. Ik geef toe dat er wel wat flauwe films gemaakt worden, zoals Maskeli Besler, Hababam of Keloglan, maar die hebben een hoge gemiddelde omdat de kijkers veel hebben gelachen. Bij Amerikaanse comedy films lees ik: ''Erg grappig , meer niet.'' of ''Wat een grappige film maar Slecht acteerwerk''.
Maar als ik echt een goede Turkse comedyfilm wil zien, kijk ik naar Cem Yilmaz (bijv. GORA of Vizontele). Vizontele was zelfs een keer op NED3.Bij Turkse films gaat het ook meer om de manier waarop de grap wordt gemaakt, wat de buitenlanders dan totaal anders opvatten.
Films zoals Hababam Sinifi kan je vergelijken met films als American Pie enz. Die van Cem Yilmaz zie ik als de goede comedyfilms met als extra een verhaal.

Ook worden er goede dramafilms gemaakt, zoals Babam ve Oglum, Uzak of Gonul Yarasi.

Ja klopt, van belabberde kwaliteit. In Turkijke verkopen ze ook overal VCD-spelers ... DVD-spelers zijn bijna nergens te vinden.

Quentin schreef:
Ja klopt, van belabberde kwaliteit. In Turkijke verkopen ze ook overal VCD-spelers ... DVD-spelers zijn bijna nergens te vinden.

In Turkije heb ik wel Turkse DVD's gezien, die zijn dan wel een stuk duurder.

Ja DVD's zelf zijn wel te vinden, maar de goedkoopste zijn 15 euro ofzo.

kos
kappeuter schreef:
Lopen ze daar nog 10 jaar achter dan?
Lagen hier 10 jaar geleden VCD's in de winkel .

kappeuter (crew)
Ja, maar is hier niet aangeslagen.
Vcd's kon je op de CDi speler afspelen. Als je films kocht voor de CDi speler waren dat vcd's.

"Philips CDi

In 1991, Philips (who, along with Sony, co-developed the then-emerging compact disc format) decided to leverage its compact disc technology into a "multimedia" system capable of playing audio CDs, CDi and CD+G software discs, VCD video CDs, and Karaoke CDs. This multiformat machine confused the public, so in 1992, Phillips relaunched the CDi as a 16-bit video game console. This iteration was also unsuccessful because of the console's high price and lack of quality games."

kos
Ach so. .

Maar op de meeste dvd spelers kan je VCD's wel afspelen, geloof ik. Bij de mijne lukt dat in ieder geval wel.

Mug schreef:
Dat is natuurlijk toe te juichen, maar ik heb wel begrepen (via discussies bij films) dat vaak de ondertiteling belabberd is. Wellicht carriere-kansen voor o.a. chiquita en Diesel omtrent dit?

Geloof het of niet, maar ik speel al lang met dat idee. Zal voorlopig nog bij spelen blijven denk ik. Chiquita? Diesel?
Hoe zit het met de ondertiteling van Babam Ve Oglum, die nu in de bioscopen draait?

Kan altijd beter, maar is goed te doen.

Zijn er nog tips van interessante Turkse films naast die van Nuri Bilge Ceylan?

Tsja, een "tip" is natuurlijk pas een "tip" als je er ook echt iets aan hebt. Ik kan je mijn Turkse Top Zoveel geven, maar waarschijnlijk zul je geen enkele film in de lijst te zien krijgen, misschien 2-3 uitgezonderd (via pakketservice).

01. Gölge Oyunu van Yavuz Turgul (5*) - niet op MM
02. Muhsin Bey van Yavuz Turgul (5*)
03. Kibar Feyzo van Atif Yilmaz (5*)
04. Masumiyet van Zeki Demirkubuz (4,5*)
05. At (The Horse) van Ali Özgentürk (4,5*) - niet op MM
06. Piyano Piyano Bacaksiz van Tunç Basaran (4,5*)
07. Kasaba van N. B. Ceylan (4,5*)
08. Fikrimin Ince Gülü van Tunç Okan (4,5*)
09. Eskiya van Yavuz Turgul (4,5*)
10. Yol van Yilmaz Güney (4*)
11. Sawdust Tales van Baris Pirhasan (4*)

Verder noemenswaardig: Otobüs van Tunç Okan en Dervis van de Italiaan Rondalli.
Aan Ferhan Özpetek heb ik me nog niet gewaagd en Fatih Akin (of is hij Duits?) heeft me nog niet echt kunnen overtuigen. (Maar mis zijn Crossing The Bridge niet: binnenkort in de Pathé.)

Ik laat het voorlopig even bij deze beknopte reactie. Ik zal er later zeker op terugkomen.

Over de vcd/dvd-kwestie:
Afgelopen zomer had de dvd nog steeds niet zijn doorbraak gemaakt in Turkije, maar ik heb toch het idee dat er steeds meer vraag naar is. Zowat alle Turkse films van de laatste jaren komen uit op dvd.
Maar voorlopig is vcd natuurlijk een erg lekker alternatief voor de niet-koopkrachtige Turkse consument.

Ik denk dat Turken, heel wat cult films hebben uitgebracht in de jaren 60/70. Daar ben ik dus vooral op naar op zoek. De dvd label: mondo macabro heeft een interresante dvd release met 2 turkse films: the deathless devil en Tarkan versus de vikings, en als dat niet genoeg is, zit erook een korte docu over de turkse film. Aanrader

Reinbo
Ik vond Midnight Express wel goed.

Reinbo schreef:
Ik vond Midnight Express wel goed.

Maar dat is dan weer geen Turkse film.

Ik word er nu een beetje simpel van. Heeft er hier al iemand iets van Hababam Sinifi gevonden met ondertiteling (duits, frans, engels of nederlands) ?
Ik heb het dus niet over VCD ongein maar over een daadwerkelijke DVD (of eventueel rip, in dat geval stel ik een PM zeer op prijs).
Hoe kan een mens ooit de hele tip150 kijken als de Hababams nergens te vinden zijn

narva77 (crew)
Bij Message, The (1976):

Turkeyloverz schreef:
De meeste mensen stemmen op het onderwerp en niet op de film zelf. Als een moslim alleen al denkt aan een film over profeet Mohammed (v.z.m.h.)..

Ach, dan moet je voor de grap maar eens kijken naar het stemgedrag bij films als "Hababam Sinifi", "Tosu Pasa" en "Babam Ve Oglum".
Ik word daar ook af en toe gallisch van, maar je doet er niks tegen.

Diesel
narva77 schreef:
Ach, dan moet je voor de grap maar eens kijken naar het stemgedrag bij films als "Hababam Sinifi", "Tosu Pasa" en "Babam Ve Oglum".
Ik word daar ook af en toe gallisch van, maar je doet er niks tegen.

Geouwehoer. Je doet uitspraken over films die je niet eens hebt gezien. Het stemgedrag bij die films valt reuze mee. Zowel 5* stemmers als 4.5* stemmers en ook zat 4*, 3.5* en 3* stemmers. Hababam Sinifi en Tosun Pasa behoren tot de beste klassieke Turkse komedies, niet gek dat het gemiddelde dan hoog is. Als een Hollywood klassieker een hoog gemiddelde heeft hoor ik je niet klagen. Of denkt meneertje dat die Turken geen films kunnen maken? Aangezien je gallisch wordt van Turkse hits die goed scoren. Of je het nou leuk vind of niet, d'r staan Turkse films op moviemeter. Als je je verveelt, maak je dan maar druk om het stemgedrag bij Simon en kijk voor de verandering eens een Turkse film. Tips: Gemide, Uzak, Propaganda, Ask Ölümden Soguktur, Yol.

Diesel schreef:
(quote)

Geouwehoer. Je doet uitspraken over films die je niet eens hebt gezien. Het stemgedrag bij die films valt reuze mee. Zowel 5* stemmers als 4.5* stemmers en ook zat 4*, 3.5* en 3* stemmers. Hababam Sinifi en Tosun Pasa behoren tot de beste klassieke Turkse komedies, niet gek dat het gemiddelde dan hoog is. Als een Hollywood klassieker een hoog gemiddelde heeft hoor ik je niet klagen. Of denkt meneertje dat die Turken geen films kunnen maken? Aangezien je gallisch wordt van Turkse hits die goed scoren. Of je het nou leuk vind of niet, d'r staan Turkse films op moviemeter. Als je je verveelt, maak je dan maar druk om het stemgedrag bij Simon en kijk voor de verandering eens een Turkse film. Tips: Gemide, Uzak, Propaganda, Ask Ölümden Soguktur, Yol.

Mee eens, kijk maar eens naar een film met bijv. Kemal Sunal (met goede ondertiteling!) en beoordeel dan pas wat je ervan vindt.
Btw: als je hem dan nog steeds slecht vindt, geef je gewoon een 0,5 of 1,0 , dan gaat die ''hoge gemiddelde'' vanzelf wel weg.

narva77 (crew)
Ik heb het niet alleen over hier op Moviemeter, maar ook over bijv. op de IMDB. Ik wil best (met alle liefde zelfs) geloven dat er in Turkijë goede films worden gemaakt, maar als ik zie dat een film als "Hababam Sinifi" of "Tosu Pasa" op IMDB beiden een 8,7 of 8,8 gemiddeld scoren, dan word ik toch op zijn zachtst gezegd een beetje wantrouwend.

NB: de film "Babam Ve Oglum" scoort zelfs een 9,2 gemiddeld op IMDB, dus hoger als bv. "The Godfather".
En ik denk dat ze bij IMDB ook voorzichtig zijn geworden, want waarom staat "Babam Ve Oglum" dan niet meer in de IMDB Top-250? Met een 9,2 gemiddeld had ie er al lang in moeten staan....

Ik gok op de stemmengrens?

Edit: het is niet de stemmengrens (1300 stemmen), maar alleen de stemmen van regular voters worden meegeteld voor de top 250. Ik weet niet precies wie gelden als regular voters, maar waarschijnlijk vallen er hier dan veel stemmen door af. (Dat moet ook wel, want in totaal heeft de film 3189 stemmen).

discussie over de top 250 notering bij de film

Babam ve Oglum:
Top 1000 voters 43 9.1
US users 371 9.2

Zelfs de regular voters geven een hoog cijfer. Ik gaf de film 4*, maar ik zou zeggen, kijk en geniet.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat het verhaal niet origineel is. Ik heb veel Amerikaanse films gezien met ongeveer hetzelfde soort drama.

gimli f
Mug schreef:
Turkse humor. Afgaande van trailers en posters lijken veel Turkse komedies hetzelfde niveau te behalen als 'Flodder' of een TROS-klucht. Populaire platvloerse humor dus (ik kan het ook helemaal verkeerd hebben).
Dat idee heb ik ook een beetje. Turkeyloverz zegt het al, American Pie wordt genoemd. Dat soort humor.
Het grootste deel van de Turkse films op de site lijkt te bestaan uit dat soort kluchterige films. Er zullen best (heel) goede films tussen zitten.

Die hoge cijfers, daar hoef je niet zo verrast over te zijn. Vergelijk het met b.v. een film van een (vroegere) topregisseur als Dreyer of Ozu: de eersten die hun films gezien hebben, zijn degenen die écht geinteresseerd zijn in dat soort cinema en in hun films. De kans op hoge gemiddelden is dan ook groot.

Ik ben benieuwd hoe de iets artistiekere Turkse cinema is. Ceylan kennen we, maar verder?

Op het Film by the Sea festival 2004 dat als thema "nieuwe Europese landen" had werden vijf Turkse films gedraaid, die als Turkse klassieker bestempeld werden. Dat waren:

-Susuz Yaz (Dry Summer - Erksan, 1964)
-Selvi Boylum Al Yazmalim (The Girl with the Red Scarf - Yilmaz, 1977)
-Sürü - The Herd - Okten & Güney, 1979)
-Anayurt Oteli - (Motherland Hotel - Kavur, 1986)
-Yol - The Road - Goren & Güney, 1982)

Van die films zijn alleen Yol en The Girl with the Red Scarf nog enigszins bekend en bekeken (18 en 16 stemmen), de andere drie nauwelijks. Dry Summer won een Gouden Beer in 1964 in Berlijn en Suru won 11 prijzen op internationale filmfestivals (volgens het FbtS-magazine 2004).

Ik vraag me af waarom die kluchterige films zoveel bekeken zijn, en deze films (die me een stuk serieuzer lijken) veel minder. Is er minder publiek voor, komen ze niet op de Turkse televisie, iets anders?
Misschien heeft een van de serieuze Turkse users op MM (met alle respect voor degenen die een profieltje aanmaken om slechts op 3 Turkse films te stemmen overigens) daar het antwoord op (diesel, anatolia, chiquita).

Overigens wilde ik zeker een van deze films zien tijdens het festival maar geen enkele van de 5 films paste in mijn drukke schema (tussen het werken door wel 26 films gezien, juist deze films niet kunnen bekijken)

Later heb ik wel Yol gezien, evenals de laatste film van Yilmaz Güney (Duvar). Beide films zijn boeiend en wel aangrijpend. Mijn cijfers zijn wellicht te laag, zeker Yol moet ik nog eens terugzien.

Hoe wordt er in Turkije gekeken naar Yilmaz Guney trouwens? Naar de persoon Guney zelf en naar zijn films?
Gevlucht uit eigen land dacht ik (Duvar is gebaseerd op zijn eigen ervaringen in de Turkse gevangenis geloof ik). Yol behandelt thema's die controversieel over kunnen komen voor de iets minder "progressieve" personen.

Tot nu toe heb ik slechts 3 Turkse films gezien (naast Yol en Duvar ook Uzak, alledrie op 3* maar bij alledrie kan er mss wat bij), ik zou graag Suru en The Girl with the Red Scarf eens willen zien, Babam Ve Oglum ook trouwens. Zijn alleen nergens te vinden (ervan uitgaande dat ik nog nooit een Turks winkeltje ben binnengegaan).

Oja, ik heb wel bijna alle films van Fatih Akin gezien, onze goede Turks-Duitse vriend. Die man maakt fijne films en moeten we in de gaten houden. Dat die man nog veel films mag maken!

Ik wil niet zeggen dat het per definitie onzin is maar ik wil zeggen dat Hababam Sinifi 3,5 in de top rescent staat en dat die film van het niveau Date Movie is dus ja, of het terecht is zal ik in het midden laten maar technisch en verhaaltechnisch gezien is het een draak van je welste.
(En dan heb ik het nog niet eens over het acteerwerk gehad ).

En dan kun je zeggen dat ik het niet snap omdat ik geen Turkse roots heb en de grappen daarom niet begrijp maar dan blijft het toch zo dat het filmtechnisch gezien gewoon 3 keer niks is.

Natuck Baitan, Kartal Tibet en Ertem Egilmez hebben een paar hele goede films gemaakt, vind ik.

Films als ''The Girl with the Red Scarf'' worden per dag ongeveer 2 keer uitgezonden door Yesilcam (soort Canal+, maar dan alleen oude films) en bijna elke dag is een film van Kemal Sunal te zien op diverse zenders.
Vandaar dat deze films ook meer stemmen hebben dan andere, minder bekende films.

Guney was geen lieverdje, had geloof ik ook iets communistisch maar maakte wel goede films.

Als je een Turkse muziekwinkel of iets dergelijks kan vinden, kan ik je verzekeren dat daar ook diverse Turkse films te vinden zijn.

ShowTV Op deze site zijn een paar oude Turkse films te zien (Otobus, Zugurt Aga) , maar jammergenoeg zonder ondertiteling.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:03 uur

geplaatst: vandaag om 07:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.