menu

Mijn Updates +
Film / Genres en landen / De Deense film

zoeken in:
kappeuter (crew)
Danish films — highest admissions in 24 years

17.11.2005

Danish films are breaking records for cinema sales. So far, 3.7 million tickets have been sold to Danish films in 2005. Danish films haven't drawn such crowds since 1981, when 4.1 million tickets were sold.

Ticket sales for Danish films rose in the late 1990s and have remained high since. Full-year sales peaked at 3.65 million tickets in 2001, but this year's sales surpassed that number already on 10 November.

There has been a dramatic decline in ticket sales all over the world this year. In the first nine months, European ticket sales across the board were lower than in the same period last year: sales were down some 20% in Germany and Finland, almost 15% in France and Italy and around 10% in Norway, Holland and the UK, while ticket sales in Denmark dipped just 7%.

"There has been no breakout blockbuster yet, along the lines of "The Lord of the Rings" or "Harry Potter". The big productions have had less to offer in the way of interesting innovation. Those are probably major reasons why fewer people have been going to the cinema worldwide," says Maja Giese, the Danish Film Institute's Head of Unit for Distribution & Marketing.

"On the other hand," Giese adds, "there have been a large number of new Danish films that have been considerably varied, fuelling cinema-going. Danish cinema appears to have become a focal point for a lot of people. People don't stop going to the movies if there's something worth seeing. A handful of big international films will be opening over the next month and we expect this will tip the scales back, bringing ticket sales for the entire year up to last year's levels. Danish films will still represent a very big share of ticket sales, likely more than 30%."

bron: Danish Film Institute (DFI)

Leuk filmland, bizar taaltje ook dat Deens.

01. Festen (1998)
02. Reconstruction (2003)
03. Dogville (2003)
04. Stille Dage i Clichy (1973)
05. Allegro (2005)
06. Elsker Dig for Evigt (2002)
07. Voksne Mennesker (2005)
08. All about Anna (2005)
09. Dancer in the Dark (2000)
10. Strings (2005)

Bevalt me tot nu toe heel goed en een diepe duik in dit filmland staat erg hoog op mijn programma, maar om de een of andere reden is het daar vooralsnog niet van gekomen.

Ik ben ook een grote fan van de Deense cinema, heb er nog niet zoveel van gezien maar wat ik zag was zeer zeer goed. Veelal vernieuwend ook.

Ik heb me net Open Hearts gehuurd in de bib, en ik verwacht er nogal veel van.
M'n favoriete Deense film is tot nu toe Reconstruction.
Subliem gewoon

neo (crew)
Wat mij vooral raakt zijn de Deense ( familie) drama films en de vele mooi kinderfilms. Hetzelfde geldt voor Zweden ook eigenlijk.

Denemerken groeit toch langzaam uit tot mijn favoriete filmland. Toegegeven, ik zit pas aan de 5 films, maar die hebben wel een uitzonderlijk gemiddelde van 4,2. Ga binnenkort maar eens aan de films van Susanne Bier beginnen.

Ik heb net "Drømmen", "Anklaget" en "Terkel i Knibe" gezien. De eerste is wat sentimenteel, maar erg goed. De tweede is heel spannend en verassend. Nummer drie is wat minder goed. Heb ook nog "Oh happy day" liggen. Ben benieuwd.

Maar Deense films zijn vaak geweldig.

Nog weinig gezien, maar wat ik heb gezien was wel goed tot heel erg goed. Momenteel is Denemarken na Duitsland misschien wel mijn favoriete filmland in Europa.

saiko
Mijn favoriete Deense films

Adams Æbler (Adam`s Apples)
Arven (The Inheritance)
Breaking The Waves gedeeltelijk Deense productie
Brødre (Brothers)
Dear Wendy gedeeltelijk Deense productie
Dogville gedeeltelijk Deense productie
Drabet (Manslaughter)
Efter Brylluppet (After the wedding)
Elsker Dig For Evigt (Open Hearts)
Festen (The Celebration)
Grønne Slagtere, De (The Green Butchers)
Idioterne (The Idiots)
Italiensk for Begyndere (Italian For Beginners)
Mifunes Sidste Sang (Mifune's Last Song)
Pusher
Pusher 2
Pusher 3
Reconstruction
Voksne Mennesker (Dark Horse)

saiko schreef:
Mijn favoriete Deense films

Adams Æbler (Adam`s Apples)
)

Wil ik graag zien maar nergens te vinden

saiko
Nog twee aanraders:

Angeklaget (acussed)
Rigtigt Menneske, Et (truly human)

Ik kan net een top 10 samenstellen:

01. 5,0* - Elsker Dig for Evigt (2002)
02. 5,0* - Efter Brylluppet (2006)
03. 5,0* - Hævnen (2010)
04. 4,5* - Festen (1998)
05. 4,5* - Submarino (2010)
06. 3,5* - Brødre (2004)
07. 3,5* - Adams Æbler (2005)
08. 3,0* - Smilla's Sense of Snow (1997)
09. 3,0* - Reconstruction (2003)
10. 1,5* - Valhalla Rising (2009)

Adams Æbler (2005)
Anklaget (2005)
Antichrist (2009)
Armadillo (2010)
Arven (2003)
Bleeder (1999)
Breaking the Waves (1996)
Brødre (2004)
Dear Wendy (2005)
Dogville (2003)
Drabet (2005)
Efter Brylluppet (2006)
Elsker Dig for Evigt (2002)
Festen (1998)
Gå med Fred Jamil - Ma Salama Jamil (2008)
Gamle Mænd i Nye Biler (2002)
Grønne Slagtere, De (2003)
Idioterne (1998)
Italiensk for Begyndere (2000)
Mifunes Sidste Sang (1999)
Pusher (1996)
Pusher 3 (2005)
Pusher II (2004)
R (2010)
Reconstruction (2003)
Rigtigt Menneske, Et (2001)
Submarino (2010)
Voksne Mennesker (2005)

Wellicht een vreemde vraag maar stel hem toch. Ik ben al een tijdje opzoek naar de naam van een Deense film die ik lang geleden (jaar of 7 terug) heb gezien op TV. Het gaat om een Deense film die denk ik ergens in de jaren 90 is gemaakt.

Genre: Komedie/Drama
Jaar: Ergens tussen 1994 en 2000

Verhaal gaat ongeveer als volgt:

Binnen het gezin bestaande uit man, vrouw en puberende dochter zijn wat spanningen wanneer de vader van de vrouw tijdelijk bij het gezin intrekt ivm verslechtering van zijn gezondheid. De man werkt als docent op een film/kunst academie en gaat een relatie aan met één van zijn studenten. Hier komt de moeder van het gezin achter en dan begint er nog meer ellende. Wel veel leuke komische stukjes tussen door.

Wie o wie kan mij helpen met het vinden van de naam van deze film?

Thanks!

WhoKnowZ schreef:

03. 5,0* - Hævnen (2010)
04. 4,5* - Festen (1998)
05. 4,5* - Submarino (2010)
06. 3,5* - Brødre (2004)
07. 3,5* - Adams Æbler (2005)
08. 3,0* - Smilla's Sense of Snow (1997)
09. 3,0* - Reconstruction (2003)
10. 1,5* - Valhalla Rising (2009)

Mijn favoriete filmland, naast Frankrijk!

03. 5,0* - Hævnen (2010)
04. 4,5* - Pusher 3 (2005)
05. 4,5* - Festen (1998)
06. 4,5* - Submarino (2010)
07. 4,5* - To Verdener (2008)
08. 4,5* - Blinkende Lygter (2000)
09. 4,5* - Alting Bliver Godt Igen (2010)
10. 4,5* - Pusher (1996)

kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=bEzjJ4tEIAk

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Twitcherne (2012) - IMDb

kappeuter (crew)
Weer een bioscooprelease voor een Deense film:

https://www.youtube.com/watch?v=JRPMYtsNgHw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Den Skyldige (2018) - vanaf 9 augustus in de bioscoop

kappeuter (crew)
geplaatst:

https://www.youtube.com/watch?v=NePVJoRIqbE

Dronningen (2019) - vanaf 20 juni in de bioscoop

Gast
geplaatst: vandaag om 13:04 uur

geplaatst: vandaag om 13:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.