• 12.192 nieuwsartikelen
  • 165.484 films
  • 10.682 series
  • 30.856 seizoenen
  • 622.895 acteurs
  • 194.872 gebruikers
  • 9.094.455 stemmen

Verweven verhalen (mozaïekfilms)

zoeken in:

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Bij Kicks (2007):

Maar iedereen heeft toch al contact met elkaar? Ze zitten allemaal in hetzelfde huis, kennen elkaar al etc. In Magnolia en Short Cuts lijken het afzonderlijke verhalen die niets met elkaar te maken hebben en dan kruisen de wegen plots. Daar doelt ie op.

(kan inderdaad naar het forum).

starbright boy (moderator films)

• 21588 berichten
  • 4571 stemmen

Ramon K schreef:

Maar iedereen heeft toch al contact met elkaar? Ze zitten allemaal in hetzelfde huis, kennen elkaar al etc. In Magnolia en Short Cuts lijken het afzonderlijke verhalen die niets met elkaar te maken hebben en dan kruisen de wegen plots. Daar doelt ie op.

Precies.

ghostman

• 5717 berichten
  • 5 stemmen

O, zo. Als dat het geval is dan moet ik jullie gelijk geven! Al zeg ik erbij dat de mozaïekstructuur van de cinema van Altman en Magnolia indirect geïnspireerd is door La Règle du Jeu.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Dat geloof ik meteen. Vooral omdat ik ook al wat andere ensemblefilms van de man zag.

kos

• 46245 berichten
  • 8541 stemmen

La Ronde staat volgens mij bekend als een van de eersten met zo'n structuur.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Uit de synopsis kan ik iig wel zoiets opmaken. Film kende ik eigenlijk niet. Van Ophuls nog wel. Een keer gaan zoeken dus.

ghostman

• 5717 berichten
  • 5 stemmen

kos schreef:

La Ronde staat volgens mij bekend als een van de eersten met zo'n structuur.

Niet echt. Als de personages in La Ronde eenmaal achter de rug zijn, komen ze niet meer terug (op het eerste na). Dus meneer A ontmoet mevrouw B, in het volgende segment ontmoet mevrouw B meneer C etc. En aan het einde ontmoet mevrouw X meneer A. En dan is de cirkel rond.

kos

• 46245 berichten
  • 8541 stemmen

Aha oke, da's inderdaad wat anders.

Wouter

• 18674 berichten
  • 3014 stemmen

Eigenlijk zijn het high brow soaps....

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Overigens was La Règle du Jeu (1939) ook bepaald niet de eerste ensemblefilm van het type Gosford Park: dat type was behoorlijk populair in het Hollywood van de jaren '30 (waar GP ook niet voor niets naar verwijst). Ik denk dat Grand Hotel (1932) daarvan de eerste was.

Het Short Cuts-type daarentegen is volgens mij echt een Altman-uitvinding, al was Nashville (1975) daar dan de eerste in. De film heeft wel een overkoepelend thema, maar dat is niet direct wat de personages bindt (zoals het hotel in Grand Hotel, of de oorlog in The Longest Day). Ook sommige films van Ozu zijn weliswaar ensemblefilms (met allerlei verhaallijntjes die door elkaar heenlopen), maar daar is dan steeds de familie de bindende factor, waarbij bij de introductie van elk personage steeds direct duidelijk is hoe zij in het plaatje passen. Heel anders is dat bij de Altman-films, waarbij pas gaandeweg (vaak pas laat in de film) duidelijk wordt hoe de verhaallijnen gerelateerd aan elkaar zijn.

italian

• 1391 berichten
  • 262 stemmen

Dolls mag zeker niet ontbreken

kiriyama

• 9849 berichten
  • 0 stemmen

italian schreef:

Dolls mag zeker niet ontbreken

Havoc

• 53 berichten
  • 28 stemmen

Babel!

kappeuter (crew films)

• 73609 berichten
  • 5856 stemmen

The Paradise Suite (2015) - vanaf 24 september in de bioscoop

kappeuter (crew films)

• 73609 berichten
  • 5856 stemmen

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.