• 13.146 nieuwsartikelen
  • 169.908 films
  • 11.160 series
  • 31.930 seizoenen
  • 630.988 acteurs
  • 196.435 gebruikers
  • 9.184.351 stemmen

De duurste Nederlandse film?

zoeken in:

neo

• 15411 berichten
  • 9766 stemmen

De film 'Meltdown' van regisseur Ate de Jong wordt met een budget 15 miljoen euro de duurste Nederlandse film die ooit is gemaakt. De Engelstalige film wordt opgenomen in Nederland en geproduceerd door Mulholland Pictures, de productiemaatschappij van Ate de Jong, Edwin de Vries en Jeroen Krabbé. De actiefilm, die volgend jaar wordt gedraaid, gaat over terroristen die een kerncentrale dreigen op te blazen.

De Jong omschrijft het verhaal als 'Die Hard' in een kerncentrale, verwijzend naar de serie gewelddadige actiefilms met Bruce Willis. Het Script is afkomstig van de Amerikaanse scenarist John Carpenter, die in de jaren tachtig en negentig furore oogstte met horrorfilms als 'Halloween','The Thing,The Fog' en In the 'Mouth Of Madness'. Carpenter schreef het script tien jaar geleden.

De Nederlandse scenarist Edwin de Vries gaat het verhaal aanpassen aan deze tijd. Acteur Jeroen Krabbé speelt hoogstwaarschijnlijk de directeur van de kerncentrale.

neo

• 15411 berichten
  • 9766 stemmen

ben benieuwd of het niet net zo fiasco zal worden als ocean warriors.

You_bastard

• 552 berichten
  • 2201 stemmen

ben benieuwd of het niet net zo fiasco zal worden als ocean warriors.

of als Do not disturb die was zo slecht.

narva77 (crew films)

• 12603 berichten
  • 6492 stemmen

Ocean Warrior is toch niet eens afgemaakt?

Ik vind het best een goede ontwikkeling dat Nederlandse filmmakers steeds vaker amerikaanse/engelse acteurs gebruiken in films, zoals in Siberia, Soul Assassin, Do not Disturb, Discovery of Heaven.

Op dit moment is Renny Harlin zelfs bezig met zijn film Mindhunters in Nederland (heeft ook te maken met het belastingklimaat in Nederland).

Toch zie ik liever dat er goede Nederlandstalige films worden gemaakt...

Jos2

• 1730 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind het best een goede ontwikkeling dat Nederlandse filmmakers steeds vaker amerikaanse/engelse acteurs gebruiken in films, zoals in Siberia, Soul Assassin, Do not Disturb, Discovery of Heaven.

O ja, heb je die films dan wel gezien.......?

narva77 (crew films)

• 12603 berichten
  • 6492 stemmen

Oke het zijn niet al te beste films en acteerprestatie's, maar ik bedoelde het meer omdat het Nederland wel wat meer op de internationale kaart zet, toch?

En wat ik zeg; ik zie ook liever een echte goede Nederlandse/Nederlandstalige film!

Jos2

• 1730 berichten
  • 0 stemmen

¢?¼?3?t zijn niet al te beste films en acteerprestatie's, maar ik bedoelde het meer omdat het Nederland wel wat meer op de internationale kaart zet, toch?

[/quote]

Dat gevoel heb ik niet, nee.

hugohei

• 2149 berichten
  • 2347 stemmen

Even nog over MELTDOWN.

Ik wil niet lullig doen, maar waarom ligt dat script van de succesvolle John Carpenter al tien jaar op de plank ? Lag het te wachten op Ate de Jong ?

Wouter

• 18690 berichten
  • 3041 stemmen

Ate staat al jaren te boek als de regisseur voor die film (Carpenter-fans wachten er al jaren op), maar de financiering kwam steeds niet rond. Nu ziet hij kansen om het hier te financieren, dus probeert hij dat. benieuwd of hij nog steeds - zoals origineel gepland - Caspar van Dien de hoofdrol laat spelen.

Overigens stond een paar jaar geleden Carpenter niet meer alleen genoteerd als schrijver, maar ik meen ook John Dahl...

hugohei

• 2149 berichten
  • 2347 stemmen

Dank je. Dus het gaat niet om een winkeldochter, blijkbaar.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8433 stemmen

Iemand hier nog ooit iets over vernomen?

neo

• 15411 berichten
  • 9766 stemmen

Nopes. Toen in 2002 er voor het laatst over gehoord.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8433 stemmen

http://www.gmrmedia.com/dolph/dolph-in/meltdown.html

http://www.imdb.com/title/tt0478207/maindetails

A story making the rounds says that this film was originally written by John Carpenter in the late '70s, and the script lay in limbo until the early '90s, when it was set to star Dolph Lundgren. Eight days before filming, legal issues between distribution companies supposedly caused it to shut down. However, according to writer/director Rick Drew, he developed the story from scratch and had never heard of the alleged Carpenter script when he wrote it, and in fact received sole credit from the WGA for the script.

It’s possible the most interesting thing about Meltdown: Days of Destruction is the origins behind it. Upon its impending release on DVD, press releases have been saying the movie is based on a story John Carpenter wrote in the 1970’s. There’s also various sources listing a different project with director Ate De Jong (Drop Dead Fred) attached as well as Dolph Lundgren in the lead role. But if you ask screenwriter Rick Drew he’ll tell you differently as his various postings to the forums at IMDB (Internet Movie Database) say he wasn’t aware of the long-defunct Carpenter script (which was supposed to be about terrorists taking over a nuclear power plant) and that this project was written from ‘scratch’. It’s quite a mix-up, and obviously one distributor MPI are using to their advantage, and it offers insight into the, often messy, world of filmmaking.

Wouter

• 18690 berichten
  • 3041 stemmen

Quentin schreef:

Iemand hier nog ooit iets over vernomen?

Ja. Dat gaat nooit meer gebeuren.

Andere Meltdowns hebben - ondanks berichten die anders beweren - niets te maken met Het Ate de Jong/Carpenter/Dahl project.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8433 stemmen

Wouter schreef:

Ja. Dat gaat nooit meer gebeuren.

Enig idee waarom? Problemen met de financiering of de rechten op het script?

neo

• 15411 berichten
  • 9766 stemmen

http://www.moviemeter.nl/film/40240

Dit ziet er in ieder geval niet best uit.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8433 stemmen

Maar dat is dan ook niet deze film, lees bovenstaande berichten maar.

Wouter

• 18690 berichten
  • 3041 stemmen

Quentin schreef:

(quote)
Enig idee waarom? Problemen met de financiering of de rechten op het script?

Gedoe over de rechten en financiering. Is nu zo'n puinhoop dat het er heel slecht uitziet. gaat niet meer gebeuren volgens De Jong.

matthijs_013

• 3628 berichten
  • 5457 stemmen

Zwartboek had trouwens toch een stuk groter budget?

Wouter

• 18690 berichten
  • 3041 stemmen

Deze draad is van eerder.

tukkerstein

• 2192 berichten
  • 3275 stemmen

Zwartboek kostte 18 miljoen, da's dus meer dan 15 miljoen. Misschien dat daar de marketingkosten al bij gerekend zijn.

De Klauw

• 42 berichten
  • 133 stemmen

Vergeet ook de inflatie niet.

kappeuter (crew films)

• 74432 berichten
  • 5928 stemmen

Zou er ooit nog zo'n 'big budget' film als Zwartboek kunnen komen?

Brimstone budget was 12 miljoen euro, dat komt overigens wel wat in de buurt.

Ook meer een internationale film trouwens, en Engels gesproken.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.