- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
In de koude dagen tijd voor wat warme 'Country'
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Met Barfly's enthousiaste recensie over 'Zorro's Fighting Legion' als "opwarmertje", wil ik hier eens een kleine ode aan acteur Reed Hadley plaatsen.
Hadley is voor mij dé ultieme Zorro acteur geweest (en zal dat ook blijven)
Niet dat er geen ander goede waren, zeker niet, maar Hadley was wel maatgevend voor allen die na hem kwamen.
Zorro's Fighting Legion (1939) is een van de beste filmserials ooit, actie, actie en nog eens actie.
Barfly presteerde het zelfs om de hele serial in één zit te bekijken, en dat zegt wel iets.
Reed Hadley (1911-1974) werd nooit een echt grote ster, maar werk had hij genoeg.
Vooral zijn markante stem was in trek bij radio en filmmakers.
Zo was zijn stem o.a. in de jaren dertig vele jaren lang te horen in de populaire radioserie Red Ryder.
In deze Zorro serial blijft hij voor mij onvergetelijk.
Bovendien was hij een van de weinige Zorro acteurs die een volledig gezichtsmasker droegen.
Iets dat m.i. veel logischer is, ook al was zijn 1.93 meter lange gestalte nog altijd meer dan herkenbaar.
Die lengte had hij wel gemeen met latere Zorro acteurs Guy Williams en Duncan Regehr (nóg groter: 1, 96 m.!) Gordon Scott en Frank Langella.
Hoe de man in zwart zo lang onherkenbaar bleef voor zijn omgeving blijft een raadsel 

Screenshots van actiescènes...Eat your heart out Indiana Jones !

Reed Rules !

En tot slot nog een paar stills uit ' I Shot Jesse James"(1949) waarin Hadley de rol van Jesse vertolkte.
Waarschijnlijk was hij een van de meest op de echte Jesse James gelijkende acteurs ooit.

Reed Hadley als Jesse en John Ireland als zijn moordenaar, Bob Ford.

Barfly
-
- 1873 berichten
- 1749 stemmen
Prachtige foto's en posters, Brix.
Ik kan een ieder de serial Zorro's Fighting Legion aanraden.
Gewoon te koop met Ned. ondertiteling bij een paar online-shops.
Ik zit een dag later nog na te genieten, eigenlijk.
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
Mooie stills Brix
Gooi eens een paar chapters ertegenaan die voor geen ander onder als je die uit heb ,ben je een weekje verder.
Ook geen idee of ze op MM staan.

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Mooi spul madmax. 
Serials zijn voor mij nog steeds (meestal) een bron van aangenaam kijkvermaak..
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
Ja niet te geloven dat oud beestje van een pc is gemaakt voor Imagechack
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Te koop op Blu-ray en DVD vanaf 22 mei:

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@Brix. Ik heb de serie gratis, maar de Blu-ray is zeker een must-have voor Wester-fans!
In augustus 2012 start seizoen 2. 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Te koop op Blu-ray en DVD vanaf 22 mei: (afbeelding)
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Nieuws over westerns lijkt mij in het western topic op zijn plaats, toch?
Het zou zeker ook in de TV thread over HOW kunnen, da's wel waar.
Of alle western liefhebbers daar regelmatig een bezoekje aan brengen kan ik niet zeggen, het is er erg stil.
Daarom hier geplaatst.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@Brix. Voor de hand zou liggen, althans, had ik verwacht, deze thread: Filmdragers en apparatuur >> Algemeen >> Welke film(s) heb je als laatst aangeschaft #2
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Als ik de BR besteld zou hebben wel natuurlijk, maar dat is (nog) niet het geval.
Maar ik voel de hint, haha. 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Als ik de BR besteld zou hebben wel natuurlijk, maar dat is (nog) niet het geval.
Maar ik voel de hint, haha.

Still HoW, episode 7
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
Ah zo, ik dacht al dat hij niet paste tussen die oude chapters waarvan ik er geen van zou willen ruilen voor Hell on Wheels.
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
De tv serie Maverick komt op dvd, ken het verder niet maar de eerste aflevering is door Bud Boetticher geregisseerd.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Dat vond ik vroeger ( begin jaren '60) een leuke serie.
Werd op diverse TV zenders uitgezonden, maar ik herinner mij vooral de uitzendingen op de Duitse TV..
Roger Moore speelde daarin in de latere afleveringen ook nog mee, als een neef van de gebroeders Maverick .
Of ik het nu nog zo leuk zou vinden?Misschien eens te proberen.
(die speelfilm uit 1994, met Mel Gibson en Garner vond ik helemaal niks)
Ik merk wel dat veel van de TV series die ik vroeger zo goed vond het nu een stuk minder bij mij doen.
De TV westerns die wel volledig overeind zijn gebleven zijn Rawhide (vooral de eerste seizoenen) Cheyenne, en Have Gun Will Travel.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Ah zo, ik dacht al dat hij niet paste tussen die oude chapters waarvan ik er geen van zou willen ruilen voor Hell on Wheels.
I feel a showdown coming up

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen

Barfly
-
- 1873 berichten
- 1749 stemmen
De TV westerns die wel volledig overeind zijn gebleven zijn Rawhide (vooral de eerste seizoenen) Cheyenne, en Have Gun Will Travel.
Ik weet het, je vindt Gunsmoke maar niks.... maar dat is ook een serie die ik met plezier terugzie.
Ik ga vandaag eens beginneen aan Bonanza... maar ik ben bang dat ik dat te braaf ga vinden. Ik kan me herinneren dat ik dat vroeger ook al iets te zoetsappig vond.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
@Barfly:
Veel van die TV series hadden voor mij een te soap-achtige aanpak:
Niet constant, maar toch te vaak.
Bijvoorbeeld:The Big Valley, The Virginian, en zeker ook Bonanza.
Vroeger was ik mij daar minder van bewust dan nu moet ik erbij zeggen.
Destijds wilde je geen aflevering missen 
De hele familie zat aan de buis gekluisterd als de Cartwrights de huiskamer binnen gallopeerden.
Maar na het vertrek van Pernel Roberts (Adam) en de kortstondige invaller Guy Williams ("Zorro"acteur) als neef Will Cartwright, was de lol er wel grotendeels vanaf.
Wat wel een sterk element van de serie was, net als met vele andere TV westerns trouwens, waren de "Guest stars".
Daar zaten heel wat bekende gezichten bij.
Al met al een serie met ups and downs, en dat is met zoveel afleveringen ook vrij logisch.
Ik wens je in ieder geval veel kijkplezier toe.
Hopelijk heb je wel de versies met de originele muziek te pakken?
Er bestaat er een met een vreselijk slechte surrogaat titel-tune.
N.B.
Het probleem met Gunsmoke is voor mij vooral de aversie die ik heb tegen hoofdrolspeler James Arness.
Ik had nog liever zijn broer ( Peter Graves)in de rol van Matt Dillon gezien 
Maar omdat ik hier niet alleen ben om mijzelf te plezieren ...een paar leuke plaatjes uit Gunsmoke >
James Arness in een studio opname

Dennis Weaver (1.88 m groot!) en James Arness (2.01 m !)

Arness en Amanda Blake (Miss Kitty) 1956

Barfly
-
- 1873 berichten
- 1749 stemmen
Bonanza heb ik inderdaad met dat achterlijke riedeltje. 
Tot nu toe bevalt het me beter dan verwacht, al is wat aan de softe kant.
Maar aangezien ik drie weken met mijn poot in het gips zit, is het aardig vertier.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Oei, alles is leuker dan dat gips 
Van harte beterschap gewenst.
Barfly
-
- 1873 berichten
- 1749 stemmen
Dank je... het is gelukkig geen zomer, dat scheelt al heel wat.
Wel flink veel tijd om een partij westerns te gaan bekijken. Elk nadeel heb z'n voordeel.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
"Always look on the bright side of life"

En, over gips gesproken...die berg die je steeds op de achtergrond ziet wanneer de Cartwrights Virginia City bezoeken.... 

Barfly
-
- 1873 berichten
- 1749 stemmen
Bonanza valt me na drie afleveringen mee. Een goede aflevering met Edgar Buchanan en een redelijk grimmig sfeertje (had ik niet gedacht). Ook een zeer magere aflevering met de ontvoering van een meisje bij het circus.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Ja, de guest stars pepten het vaak op.
Ik herinner mij dat Ben Johnson er ook een paar keer bij was, en hier is een beknopt lijstje van andere acteurs (de actrices zijn overigens net zo sterk vertegenwoordigd) die erin meespeelden.
John Saxon
Charles Bronson
Telly Savalas
Leonard Nimoy
Barry Sullivan
Dan Duryea
Deforest Kelley
Lee Marvin
Cameron Mitchel
Claude Akins
James Coburn
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
@ Barfly
Ook beterschap gewenst
Ik ben er ook eens aanbegonnen die Bonanza’s ,vroeger hadden we nog geen kleuren tv,
het bleef bij een poging , heb er wel nog een stapeltje van bewaard,maar er is weinig tot geen interesse meer voor.