• 15.963 nieuwsartikelen
  • 178.985 films
  • 12.271 series
  • 34.076 seizoenen
  • 649.162 acteurs
  • 199.248 gebruikers
  • 9.388.675 stemmen

De western

zoeken in:

madmax1

• 2216 berichten
  • 711 stemmen

Tja er worden te weinig western gemaakt en dan krijg deze simpele film alle aandacht als je de trailer heb gezien heb je de helft van de achtervolging al gezien, voor dogie word het ook moeilijk van wege zingende cowboy’s en dan die flashbacks doen het ook niet, en het einde voor zulk eens zelfs een groot bandiet onwaardig.

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

@madmax1. Zie jij ook overeenkomsten tussen (outlaw) Josey Wales en Cullen Bohannan in HoW?

Cullen Bohannan vind ik trouwens minst interessante personage in HoW.

madmax1

• 2216 berichten
  • 711 stemmen

Nee Dogie ik zie het niet misschien bedoel je kwa grote of zo .

Ik heb de serie geript, en zo ik hem nu heb is het 4uur 32 min en 16 sec .hij komt bij Family leden en bekenden toch wel wat lauw over ,maar ja dat zijn wel geen western liefhebbers.

madmax1

• 2216 berichten
  • 711 stemmen

Ook met Eastwood heb ik niet veel in westerns, komt te geforceerd over wilt absolut een topper maken en erg op spaghetti

ingesteld of te wel fantasie western’s , wel die Dirty- Harry’s kan ik waarderen,ik ben puur op Amerikaanse westerns ingesteld, die na 1970 jammer genoeg bijna geen topper meer hebben gebracht.

madmax1

• 2216 berichten
  • 711 stemmen

Ook met het heengaan van John- Wayne, ondanks flink bekritiseert kwam de western in het slop,hij was toch de man die de western’s op gang trok , ben nu ook bezig alles van hem te zoeken en te kijken, want achteraf heeft hij toch wel een paar toppers op naam staan, en ze zijn nog altijd beter dan de laatste recentere .en daar kom ik nu pas achter.

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

madmax1 schreef:

Nee Dogie ik zie het niet misschien bedoel je kwa grote of zo

Beiden met ex soldaten van de Zuidelijken, die wraak nemen op de Noordelijken, omdat ze hun gezin uitgemoord hebben.

Eastwood vind ik OK (soms inderdaad te geforceerd, in RAWHIDE zeker geen uitblinker), evenals sommige zg. spaghetti-Westerns, alhoewel ik die indeling zelf nooit maak. Once Upon a Time in the West vind ik veruit de beste Western die ooit gemaakt is; uit de V.S. Deadwood, maar dat is een tv- Westernserie, maar ongeevenaard.

Veel Amerikaanse Westerns hebben in de jaren 40 en 50 te leiden gehad onder die Hays Code censuur. Daardoor vaak te onrealistisch braaf en met te veel innuendo's.

madmax1 schreef:

Ik heb de serie geript, en zo ik hem nu heb is het 4uur 32 min en 16 sec .hij komt bij Family leden en bekenden toch wel wat lauw over ,maar ja dat zijn wel geen western liefhebbers.

Missschien kun je er Brix mee blij maken! Hij heeft vogens mij HoW nog steeds niet gezien.

Brix

• 19689 berichten
  • 5125 stemmen

Dogie Hogan schreef:

Missschien kun je er Brix mee blij maken! Hij heeft vogens mij HoW nog steeds niet gezien.

Leuke hint, Haha, maar voorlopig kan ik nog vooruit met het westerngenre op DVD dat op een kijkbeurt ligt te wachten in mijn kast.

Ik doe een gooi, uit de losse pols, zeker nog een kleine 300 of meer speelfilms te gaan.

En dan reken ik de TV westerns nog niet mee, naar schatting nog een aflevering of 500... (maar kan ook nog aanzienlijk meer zijn:T

En er zijn nog andere genres die mijn interesse hebben.

Je wil niet altijd hetzelfde op het menu hebben staan, haha.

Toch bedankt voor het opgegooide balletje.

Brix

• 19689 berichten
  • 5125 stemmen

Wanneer ik hier bij zet: een van de mooiste westerns, dat is dat een erg relatieve aanduiding.

Er zijn er zoveel.

Een 'klassieker' is een betere benaming denk ik.

Monte Walsh (1e versie) (1970)

Met in de hoofdrollen Lee Marvin en Jack Palance

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

trebremmit

• 3015 berichten
  • 1465 stemmen

Die moet ik zeker nog een keer zien, hij is op dvd te krijgen maar nogal prijzig meen ik mij te herinneren.

Hij kwam nog voorbij in de docu, Go West, Young Man!

Brix

• 19689 berichten
  • 5125 stemmen

Klopt trebremmit, niet goedkoop.

Ik moet hem zelf ook nog kopen, eerst even de kat uit de boom kijken voor de gunstigste prijs

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

(afbeelding)Rory Calhoun

madmax1

• 2216 berichten
  • 711 stemmen

Prima stils Brix voor mij niet meer weggelegd,met die imageshack slaat iedere keer mijn pc op hol

Brix

• 19689 berichten
  • 5125 stemmen

Jammer madmax dat het zo problematisch verloopt met ImageShack.

Misschien kan ik je hier een beetje mee opvrolijken?

Deze keer wil ik een van de niet-zingende B-western / matinee western iconen in het schijnwerperlicht plaatsten: RED RYDER

Oorspronkleijk een stripfiguur, van tekenaar Fred Harman, voor het eerst opgedoken in de Amerikaanse kranten in 1938.

Succes was er meteen al, en de stripserie zou in kranten en comics tot 1964 voort blijven leven.

Ook in de België verschenen de avonturen van Red Ryder in albumvorm.

Het lijkt een beetje alsof ik in het verkeerde topic bezig ben met deze strip-intro, maar het hoort er toch echt bij.

Tekenaar Fred Harman zelf als zijn eigen schepping Red Ryder

(afbeelding)

De strip

(afbeelding)

Een van de Nederlandstalige uitgaven, die ik in mijn jeugdjaren gelezen heb.

Maar ook toen al moeilijk te vinden, en later erg duur als antiquarische exemplaren.

(afbeelding)

(afbeelding)

In 1940 blies Republic Pictures de papieren held leven in met de ' filmserial ', 'The Adventures of Red Ryder, met in de hoofdrollen Don Barry als Red Ryder en Tommy Cook als het kleine indiaantje Little Beaver.

(afbeelding)

(afbeelding)

Don Barry zou na die serial altijd de bijnaam 'Red' blijven houden.

(afbeelding)

(afbeelding)

In 1944 kroop William ' Wild Bill' Elliott in de huid van Red Ryder.

In drie jaar tijds speelde hij die rol in maar liefst 16 films.

(afbeelding)

(afbeelding)

Elliott was succesvol in de rol, maar bij lange niet zozeer als zijn opvolger Allan 'Rocky' Lane.

Die volgde hem op in 1946 en maakte in totaal 8 Red Ryder films.

Zijn populariteit was groot.

Ik herinner mij die films nog goed uit mijn jeugd.

In de jaren '50 draaiden die hier nog volop in de bioscopen op zondagmiddagen

Daarbij komt nog dat 'Rocky' Lane sowieso al mijn meest favoriete western held was destijds.

(afbeelding)

Zijn kleine metgezel was Bobby Blake, die veel later bekendheid zou verwerven in de TV serie 'Baretta'.

(afbeelding)

(afbeelding)

Allan Lane en zijn paard Black Jack . Dat was overigens hetzelfde paard dat Elliott voorheen bereed in de Red Ryder films. Alleen noemde men het toen Thunder.

(afbeelding)

De laatste acteur die de rol van Red Ryder toebedeeld kreeg was Jim Bannon.

Van alle acteurs die de rol speelden was hij degene die het meest op het originele strippersonage leek.

(afbeelding)

Bannon maakte 5 films in de reeks.

(afbeelding)

(afbeelding)

De populariteit van Red Ryder zorgde ook voor een hele lading aan producten die op de markt werden gebracht.

Het bekendste daarvan was de luchtbuks van BB Daisy, met het Red Ryder logo in de houten kolf gegraveerd.

Iedere Amerikaanse jongen wilde er zo een.

Daar zijn gigantische aantallen van verkocht.

(afbeelding)

En ...tja...in mijn slaapkamer staat er ook een, tegen de westernboekenkasten, nog met de originele doos eromheen...

Some guys never grow up...I know (and frankly..I don't give a d... )

(afbeelding)

madmax1

• 2216 berichten
  • 711 stemmen

Kijk daar wordt ik nu vrolijk van . Toevallig staat hij ook nog in die oudere Spirou's

Brix

• 19689 berichten
  • 5125 stemmen

madmax1 schreef:

Toevallig staat hij ook nog in die oudere Spirou's

Ja, dat vermoeden had ik al

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

'Komiek' Gabby Hayes in RED RYDER (MARSHAL OF RENO en TUCSON RAIDERS uit 1944):

(afbeelding)

Brix

• 19689 berichten
  • 5125 stemmen

Een aanvulling met George 'Gabby' Hayes had ik van jou zeker niet verwacht Dogie.

Je hebt al vaker te kennen gegeven niets met dat soort van 'Oldtimers' te hebben, vandaar.

Feit is wel dat de side-kicks een toegevoegde waarde betekenden in de grote tijd van de B-westerns.

Gabby Hayes was de populairste van allemaal, en trok extra bioscooppubliek.

De filmproducenten vochten a.h.w. om hem toe te kunnen voegen aan hun westerns.

De bekendste westernsterren hebben hem allemaal wel eens als saddle partner gehad.

Vooral Roy Rogers en Hayes vormden een geliefd western duo.

Ook privé waren beiden dikke vrienden, en gingen vaak samen jagen (ze waren allebei uitstekende schutters, en niet alleen in de films)

Wel grappig om te weten dat Hayes zelf helemaal geen westernliefhebber was.

Het was een echte gentleman, met verfijnde manieren, buiten de filmstudio's steeds op en top netjes in kleding gestoken.

Wanneer hij in de studio kwam voor opnamen hees hij zich in zijn versleten western outfit en deed zijn kunstgebit uit, zakte half door de knieën,liep met O-benen, en het typetje 'Old Gabby' was er weer.

Zelf ben ik gek op zijn dolkomische verbasterde "western-Engelse" uitspraken, die een heel eigen leven gingen leiden, en zelfs tegenwoordig nog vaker opduiken.

Als jochie kon ik dat allemaal natuurlijk niet volgen, maar nu mijn Engels aanzienlijke vooruitgang geboekt heeft lig ik in een deuk wanneer ik Hayes weer bezig hoor.

Ik moet er desondanks wel eens mijn exemplaar van "Cowboy-Slang"op na slaan.

Maar wat dat betreft blijk ik in goed gezelschap te zijn, want in de onlangs geveilde nalatenschap van John Wayne zag ik ook een exemplaar van dat boekje.

Hier nog een plaatje met Hayes en William Elliott, uit 'Calling Wild Bill Elliott ' (1943)

(afbeelding)

Let ook eens op Elliott's kenmerkende manier van het dragen van zijn revolvers, met de kolven naar voren gedraaid.

Dat was een gimmick, die wel aansloeg bij het publiek.

Er waren nog wel andere westernacteurs die hun revolver(s) soms zo droegen.

Maar die trokken het wapen dan gewoon 'overkruis', of m.a.w...de revolver uit de linker holster met de rechterhand en de linker met de rechterhand.

Men noemt die stijl 'cross draw '.

Elliott was echter een zgn. 'reversed drawer'.

Hij trok de revolver aan de rechterkant met de rechterhand en de linker met de linkerhand.

Dat zag er fraai uit, maar kon het in snelheid in werkelijk nooit of te nimmer opnemen tegen een vlugge tegenstander die zijn wapen op de normale manier trok.

In de film kon dat uiteraard wel.

Later zou alleen Rex Allen die methode nog eens dunnetjes overdoen.

Ik heb het zelf geprobeerd, maar het is echt niet te doen om daar snelheid in te ontwikkelen, ook niet met vaker oefenen.

Het is al een kunst om de revolver überhaupt goed vast te pakken, nog afgezien van het spannen van de haan met de duim.

Bovendien lukt het alleen enigszins wanneer de kolven echt vrij en ver uit de holsters steken.

Met handschoenen aan (zoals in de films) helemaal een ramp ("blauwe tenen" )

Maar de 'reversed draw' zag er op film wel spectaculair uit, dat is zeker.

madmax1

• 2216 berichten
  • 711 stemmen

Mooi stukje brix.

Gabby-Hayes was in de vooroorlogse b western’s de side-kicks van hopalong cassidy

onder de naam holiday, bij Roy-Rogers ongeveer 1940 werd hij de ouwe Windy haha.

Die 'cross draw '. laat me denken aan Terenz Hill in een fantastische scene qua snelligheid ,nog een spaghetti die ik wel kon waarderen.

Brix

• 19689 berichten
  • 5125 stemmen

Dank je madmax

Die scène met Terence Hill is " legendarisch hilarisch", haha.

Geweldig, en nooit eerder en later van iemand anders gezien.

Oké , het was een en al filmtruckage. maar het werkte fantastisch.

Dat verbaasde gezicht van zijn tegenstander die telkens tussendoor ook nog een draai om zijn oren kreeg...onbetaalbaar

Ook nog zo'n specialiteitje van Hill was zijn manier van op het paard te stijgen.

Alsof hij even een trap opliep, haha.

Hartstikke moeilijk om te doen.

Daar moet hij heel wat oefening aan vooraf gegaan zijn (en je moet er de nodige sterke beenspieren voor hebben)

Daar kwam geen truckage aan te pas.

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Brix schreef:

Een aanvulling met George 'Gabby' Hayes had ik van jou zeker niet verwacht Dogie. Je hebt al vaker te kennen gegeven niets met dat soort van 'Oldtimers' te hebben, vandaar..

Klopt; heb ook een lijstje van Westerns, die ik moet overslaan. Daarop staan dus Western met zg. grappige side-kicks en Westerns waarin gezongen wordt.

Uitzondering: sheriff '2-gun' Tex Tucker (met 'auto draw' ):

madmax1

• 2216 berichten
  • 711 stemmen

@ Dogie-Hogan

.je moet toch eens die vooroorlogse Bar 20 eens proberen, die neem ik vanmiddag mee na mijn oom in het bejaarden tehuis.en ondanks ik ook bejaard ben zie ik deze middag met plezier tegemoet.

Brix

• 19689 berichten
  • 5125 stemmen

Enkele jaren geleden zag ik de originele Engelstalige versie van die serie van Thunderbirds schepper Gerry Anderson pas voor 't eerst (op DVD te koop)

Het mooist van de hele serie zijn de geweldige begeleidende songs van de top- zanger Michael Holliday (helaas vroeg en tragisch aan zijn eind gekomen)

Ik had nog nooit van hem gehoord, een onwaarschijnlijk mooie stem en gevoel voor sfeer en timing had die man.

Klinkt als Bing Crosby.

YouTube - Four Feather Falls Starring 'Tex Tucker'.

YouTube - Four Feather Falls: Episode 5 - Sherriff For A Day - Part 1

Brix

• 19689 berichten
  • 5125 stemmen

madmax1 schreef:

@ Dogie-Hogan

.je moet toch eens die vooroorlogse Bar 20 eens proberen, die neem ik vanmiddag mee na mijn oom in het bejaarden tehuis.en ondanks ik ook bejaard ben zie ik deze middag met plezier tegemoet.

Het is dat ik die pas nog opnieuw bekeken heb madmax, want anders had ik mijzelf uitgenodigd

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Geweldig, deels off-topic: Mr. Ed contra Clint Eastwood (nav RAWHIDE)

(afbeelding)

Brix

• 19689 berichten
  • 5125 stemmen

hilarisch.

Ik heb heel wat afleveringen van die serie in mijn verzameling , maar deze niet.

En nog minder off-topic dan je denkt Dogie, want de acteur die de stem insprak van Mr. Ed was niemand minder dan deze >

(afbeelding)

Allan ' Rocky ' Lane (mijn favoriete western acteur tijdens mijn jonge jaren)

madmax1

• 2216 berichten
  • 711 stemmen

De koffie staat klaar Brix

De oude strijd barst weer los tussen Hoppie en Roy. Iedereen moet nu stemmen voor de matinee volgende week haha, bij de Dames is Ingrid Bergman en Estar –Wiliams faforiet.

Zie nu ook dat op groot scherm deze film ook z’n beperkingen heeft.,maarja een uurtje topamusement daar gaat het om

Brix

• 19689 berichten
  • 5125 stemmen

Als alternatief heb ik zelf een "double-feature" western matinee gehouden vanmiddag, met :

The Three Mesquiteers (1936) (de 1e van de lange serie), en Ghost-Town Gold (1936) ook een "Three Mesquiteers" western.

Leuk om weer eens nostalgisch bezig te zijn ja.

Daar zeg je zoiets madmax: de "oude strijd "tussen Hoppy en Roy.

Na de zondagmiddagvoorstellingen in de jaren '50 werden de westerns altijd nog eens dunnetjes door onze bende nagespeeld.

Maar er was er altijd maar één die de rol van een bekende "cowboy ster"kon spelen natuurlijk.

Geen nood, als de rol van Roy Rogers al vergeven was (altijd vechten!) dan bleven er nog veel anderen over.

Iedereen wilde Roy zijn omdat hij dan Trigger ook meteen kreeg toebedeeld

En Hopalong Cassidy's kostuum was ook erg in trek.

Ik kan me geen Gene Autry spelers onder ons herinneren.

Wel nog een hoop andere favorieten, Rex Allen, zelfs Johnnie Wajne (zoals John Wayne uitgesproken werd)

Ik zou en moest altijd Rocky Lane zijn, die kon 't best knokken, en had de coolste outfit aan (vond ik)haha.

Maar Rex Allen was ook dik in orde.

Roy vonden we toch wat teveel bezig met de dames, maar zonder hem te zijn geen Trigger, haha.

madmax1

• 2216 berichten
  • 711 stemmen

In mijn tijd was Roy-Rogers nog niet zo in, eerst rond de jaren 50, en dan alleen in officiële cinema’s de matinee .

Bij ons in de patronaat (clubhuis) was je al blij als er een geluidsfilm draaide en daar was Hoppie als eerste ,anders was het Tom-Mix, Wi lam-Hart, Buck-Jones,Jack-Hoxy, -Tim—Macoy en nog veel meer waarvan ik de naam nog niet meer ken.

Van die The Three Mesquiteers zijn er ook veel van gemaakt maar daar heb ik geen van,.wel gezien

Brix

• 19689 berichten
  • 5125 stemmen

Zo zie je maar weer wat een (niet al te groot) verschil in leeftijd kan doen.

Die hele generatie van western sterren heb ik nooit in de bioscopen gezien, met uitzondering van Cassidy dan.

Buck Jones heb ik pas in recentere jaren daadwerkelijk gezien, op DVD.

Is wel een van mijn favorieten geworden.

Zijn heldendood, in 1942, tijdens het redden van mensen uit een brandend gebouw, draagt bij aan mijn bewondering voor de man.

madmax1

• 2216 berichten
  • 711 stemmen

De patronaat was van paters die deze silents van voor de oorlog verborgen hebben gehouden voor inval van de Duitsers, in de oorlog werden geen Amerikaanse film’s meer vertoont.

De Amerikaanse filmindustrie draaiden gewoon door en in 1946 47 werden wij hier platgegooid met westerns we hadden immers een inhaal slag van 5 jaar nodig , en in die jaren werd eerst nog tot 1947 films. vertoont van de jaren 1938 39 40 de Hoppie’s

Roy-Rogers zoals ik heb het meegemaakt was eerst in 1955 hier bij ons aan de top.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.