• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.927 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.977 gebruikers
  • 9.370.543 stemmen

Deprimerende animaties

zoeken in:

Gizzmann

• 5617 berichten
  • 2839 stemmen

Post hier uw kindertrauma's, zwarte komedies en hartverscheurende Japanse drama's.. in animatievorm.

Dit niet in teken dat ik er happig naar opzoek ben, maar heb hierin wel bij mezelf een vreemde fascinatie ontdekt. Misschien is het omdat voor mij animatiefilms zowel beter wegkomen met genadeloze scenes, maar ze ook een stuk harder kan laten aankomen. Bij het weergeven van beelden over de maatschappij zit er vaak nog een extra vervreemdend sfeertje. Werkt soms zelfs behoorlijk eng (als het goed word gedaan tenminste, veel is natuurlijk ook puberale rommel).

Als eerste voorbeeld een Cartoon Network serie die mij de afgelopen avonden bezig heeft gehouden: Moral Orel. Nogal lompe klei animatie reeks. Begint als een best grappige maar wat makkelijke maatschappijkritiek met vooral grapjes over geloof, maar de serie nam op een gegeven moment een voor kijkers nogal onverwachte donkere richting.

Vergelijk hier de meligheid waarmee het begon:

En dit is een aflevering uit het laatste seizoen waar bijna geen humor meer te vinden is:

Schijnt met dat de bovenstaande aflevering ervoor gezorgd heeft dat de serie gestopt werd (en het seizoen werd ingekort).

Gizzmann

• 5617 berichten
  • 2839 stemmen

Nog een vreemd geval, de BBC serie Monkey Dust

Een serie die ik zou noemen onder 'zwarte humor voor gevorderden'.

Elke aflevering bestaat uit een reeks sketches die telkens weer door andere mensen worden gemaakt. De animatie is niet erg goed (helaas toch bijna allemaal op de computer gedaan in programma's als flash), maar sommige sketches zijn alsnog wel echt heel erg goed.

Het is nogal moeilijk om echt deprimerende stukjes uit de serie te vinden, maar een hele aflevering ervan kijken valt mij meestal toch wel zwaar. Toch kon ik het niet helpen om hier ook een kleine obsessie aan over te houden.

Vooral prachtig zijn de stukjes van Timmy Visits Daddy

Het meest bekend is waarschijnlijk de Paedofinder General: YouTube - ‪Paedofinder General‬‏

Oprecht grappig bedoeld, maar ik hield er een vervelende nasmaak aan over.

Drs. DAJA

• 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Tering zeg, weinige grauwe arthouse gezien die qua depressiviteit daaraan kan tippen...

Gizzmann

• 5617 berichten
  • 2839 stemmen

En natuurlijk mag in dit topic de grootst deprimerende film niet worden vergeten:

Hotaru no Haka

Ook goed voorbeeld:

Princess

En naar verluid moet dit er ook een zijn:

Plague Dogs

Inland Rabbit

• 3286 berichten
  • 2159 stemmen

Moral Orel was Adult Swim zeker?

Behalve het feit dat ie vrij lastig te volgen is: Godkiller deze is ook vrij donker

trailer lijkt te spoileren, maar waarschijnlijk snap je de film nog iets beter als je de trailer WEL ziet.

De webserie Salad Fingers, haast Lynch achtig (er kwam deze maand na 3 jaar opeens een nieuwe Episode uit trouwens) deel 1:

Dr Katz. aan het kijken, ook best donker, op een beschaafde manier:

Gizzmann

• 5617 berichten
  • 2839 stemmen

Inland Rabbit schreef:

Moral Orel was Adult Swim zeker?

Jups Anders zou het wel erg vreemd zijn.

En oh ja Salad Fingers, dat vond ik vroeger echt te gek. Nu ik het zo terug zie merk ik ook dat het een rare invloed op mij heeft gehad, ben een tijdje terug bezig geweest met het verzamelen van roestige spullen voor een eigen project. Oeps

Katz is ook erg cool.

Rianneke_Dan

• 14194 berichten
  • 2563 stemmen

Bedoel je zoiets? Vreselijk deprimerende scene. (naar mijn mening dan) Nog nooit zo hard gehuild bij een animatie serie.

Dit is trouwens ook best een harde scene

Inland Rabbit

• 3286 berichten
  • 2159 stemmen

op de 1 of andere manier als ik op zoek ga naar donkere animatie, blijf ik steeds deze scene maar tegenkomen. Toch binnenkort de film maar es zien Dan te bedenken dat het waarschijnlijk wel bedoeld is voor kinderen:

Gizzmann

• 5617 berichten
  • 2839 stemmen

Is een behoorlijk slechte en irritante film hoor, ik had echt moeite hem uit te zitten. Wel de aller eerste full length stop-motion film dus dat is wel erg bijzonder.

Inland Rabbit

• 3286 berichten
  • 2159 stemmen

De film is niet zo donker dan?

Gizzmann

• 5617 berichten
  • 2839 stemmen

Mwoah, wel erg vreemd De scene die je hierboven plaatst komt bijvoorbeeld doordat er een duistere versie van Mark Twain rondspookt op de luchtballon waar de film zich afspeelt. Er leek nogal een raar filosofische bedoeling achter te zitten allemaal. Er zit ook vanalles in de film over de man-vrouw verhouding om maar wat te noemen.

SelmaDuim

• 4907 berichten
  • 732 stemmen

Serial Experiments: Lain.

(afbeelding)

niethie

• 7319 berichten
  • 7240 stemmen

Niet echt deprimerend maar ik vond Tenshi no Tamago toch aardig zwaar voor een animatie!

Prachtige vormgeving, enorm apocalyptisch sfeertje, bombastische muziek pas ook prima!

Mary & Max ook wel ja. Zoiezo hebben de meeste claymation's altijd wel wat grimmigs, kan het niet uitleggen... Edit: Oh, ooh, oooh: De Boze Heks niet vergeten natuurlijk, jeugdsentiment, best eng toen!

Gizzmann

• 5617 berichten
  • 2839 stemmen

He bah, doe die laatste video weg! Dat was vroeger letterlijk nachtmerrie spul voor mij (al vond ik de boeken wel erg leuk).

Had echt een beetje het effect dat Rabbits nu op mij heeft

goongumpa

• 3057 berichten
  • 4083 stemmen

Bambi!

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Volgens mij verslaat When the Wind Blows (1986) iedere animatie tot nu toe hier met gemak qua deprimerend gevoel....

Zie en huiver;

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Serieus? Driekwart musical en na een iets duisterder begin een barre weg richting feel-good?

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Onderhond schreef:
(quote)

Serieus? Driekwart musical en na een iets duisterder begin een barre weg richting feel-good?

Klopt, maar het is ook een zwarte komedie in animatievorm, over personages die zelfmoord willen plegen. Het deprimeert misschien niet (of juist wel, door die musicalstijl ), maar het hoort zeker in dit draadje thuis.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

arno74 schreef:

Het deprimeert misschien niet (of juist wel, door die musicalstijl ), maar het hoort zeker in dit draadje thuis.

Als het niet deprimeert lijkt het me duidelijk niet in dit topic thuis te horen

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

@Onderhond. Zie de eerste post bovenaan dit draadje:

Gizzmann schreef:

Post hier uw kindertrauma's, zwarte komedies en hartverscheurende Japanse drama's.. in animatievorm. [...]

Zwarte komedies... in animatievorm. Dat is precies wat Le Magasin des Suicides is.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Hmm, dan mag het topic best hernoemd worden want zwarte comedies zijn zelden deprimerend, behalve dan misschien de meest naargeestige.

Gizzmann

• 5617 berichten
  • 2839 stemmen

Van mij mag hier vanalles geplaatst worden, al heb ik het in dat bericht weldegelijk over films waar ik me achteraf echt naar bij voel. Dat zal inderdaad niet het geval zijn bij elke zwarte komedie. Een echt donkere komedie weet mij echter op een specifiek psychologisch niveau te raken. Animatie word al regelmatig voor komedie doeleinde gebruikt en als die youtube filmpjes bovenaan er nog zouden zijn (had er even niet over nagedacht dat ze ook konden verdwijnen) zouden dat goede voorbeelden zijn van hoe ver animatiemakers durven te gaan.

Zodra de topictitel veranderd in "donkere animaties" kan je hier wel een enorme waslijst plaatsen, maar blijft er van het oorspronkelijke idee niet veel meer over. Maar aangezien er niet veel nieuws bij komt te staan (weet zelf ook even niks nieuws te noemen) zou me dat eigenlijk niet zo veel uitmaken.

Helvete

• 3 berichten
  • 1006 stemmen

Skazka skazok / Tale of Tales (1979) van Yuriy Norshteyn.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.