- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Slacker/Generation X films
Slacker/Generation X films

niethie
-
- 7304 berichten
- 6308 stemmen
Films gemaakt in de jaren 90 die draaien om een hele verloren generatie aan stuurloze nietsnutten die de hele dag maar wat rondhangen, blowen, zuipen en eindeloze onzindiscussies voeren. Een genre waar vooral regisseurs als Richard Linklater, Kevin Smith en Gregg Araki zich in hun hoogdagen mee bezig hielden. Ik zoek dus naar films die het volgende lijstje aanvullen, serieus of absurd, het mag allemaal,
Slacker (91)
Singles (92)
Dazed and Confused (93)
Totally Fucked Up (93)
Clerks (94)
S.F.W (94)
Kids (95)
The Doom Generation (95)
Mallrats (95)
Empire Records (95)
SubUrbia (96)
Nowhere (97)

starbright boy (moderator films)
-
- 20985 berichten
- 4201 stemmen
Singles (1992) komt in me op, al heb ik de film een jaar of 15 geleden voor het laatst gezien.
Ik geloof dat het mijn generatie is.
Grappig trouwens dat er in bovenstand rijtje zowel een film staat die ik hartgrondig haat als een favoriet van me.

niethie
-
- 7304 berichten
- 6308 stemmen
Clerks en Kids?
Edit: heb hem ertussen gezet, dank!

Apollinisch
-
- 21263 berichten
- 0 stemmen
Films gemaakt in de jaren 90
Is influenced by: Dazed and Confused (1993, Richard Linklater)
En in mindere mate: the informers

kappeuter (crew films)
-
- 69465 berichten
- 5540 stemmen
Voldoet niet helemaal aan je beschrijving, maar ik wil 'm toch noemen:
Ze hebben misschien wel werk, maar gedragen zich als nietsnutten en voeren eindeloze 'onzin' discussies.
Eigenlijk voldoet deze film ook grotendeels aan de beschrijving:

goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
Goed topic. Ik kan mezelf wel kan vinden in de slacker-levensstijl de mijne is vrij gelijkaardig (behalve dat zuipen dan)... al ben ik eerder van de internet-generatie.
Slacker van Richard Linklater volgens mij de film die het best in jouw beschrijving past... Ik weet niet of je hem gezien hebt, maar het is zeker een aanrader. Heel rustige, plotloze film, die liefdevol naar de 'generatie' kijkt.. Ook al houden ze zich niet bezig met de zaken die de maatschappij hen oplegt, ze zijn toch heel intelligent.
Kevin Smith noemde Slacker de voornaamste inspiratiebron voor Clerks, maar heel veel hebben ze niet gemeen. Clerks is een pure komedie, Slacker is meer een observerende film, over mensen (om het pretentieus te zeggen: een antropologische studie ). En hij is gewoon veel beter dan Clerks
.
Aan je lijstje kan je misschien volgende titels toevoegen:
- Reality Bites
- Wayne's World
- Smoke (deze heb ik zelf nog niet gezien)
- Kingpin (ook niet gezien)
- High Fidelity (film gemaakt in 2000; boek is ouder)
- Naked (Mike Leigh)
- Do the right thing
- Friday
Als je er echt in geïnteresseerd bent, is er ook het boek "Generation X: Tales for an accelerated culture". (Zelf niet gelezen.)

Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Slacker versus Mumblecore (even doorscrollen)

mikey
-
- 27831 berichten
- 4733 stemmen
Films van de boeken van Bret Easton Ellis. Zoals American Psycho en de Informers en zo. Maar die mogen niet want ze moeten per se uit de 90's komen?

goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
Da's toch meer yuppie, niet? (American Psycho in ieder geval.)

mikey
-
- 27831 berichten
- 4733 stemmen
Ja dat is de generatie van Linklater
Generation X

goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
O ja.. dacht dat niethie echt op zoek was naar slacker-films ("stuurloze nietsnutten die de hele dag maar wat rondhangen, blowen, zuipen en eindeloze onzindiscussies voeren"). En dat is naar mijn weten zo'n beetje het tegengestelde van Bret Easton Ellis..
Nooit wat van hem gelezen overigens.

mikey
-
- 27831 berichten
- 4733 stemmen
wat rondhangen, blowen, zuipen en eindeloze onzindiscussies.

Alleen al die eindeloze essay in American Psycho over het feit waarom Phil Collins beter af is solo... nog geloofwaardig bovendien.

goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
Dan kan je misschien ook nog Bright Lights, Big City (ondergewaarde film) en Wall Street aan het lijstje toevoegen.