• 155.381 films
  • 9.292 series
  • 27.638 seizoenen
  • 604.195 acteurs
  • 346.012 gebruikers
  • 8.758.603 stemmen

Filmkenner gevraagd (voor lezen filmscript)

zoeken in:

Onderhond

• 86940 berichten
  • 11535 stemmen

Ik ook. Maar de meest interessante van de tweede groep.

Niet mee eens, 9 van de 10 uit de eerste groep zullen waarschijnlijk slechter zijn, maar die ene uitzondering stijgt ver boven het werk van de 10 uit de tweede groep.

Maar DAT er iets moet gebeuren om een verhaal te wenden is toch wel duidelijk? Dat we onsmoeten kunnen identificeren met de personages. Dat men een ONTWIKKELING doormaakt. Dat men EEN DOEL heeft. Dat het verstandig is om OBSTAKELS te verzinnen zodat het doel niet zomaar bereikt kan worden.

Umfeld op 6 in mijn top 10. In de verste niks te maken met het gezwets hierboven wat verondersteld wordt in een film te zitten.

Mede door dat soort regels is het medium film nog altijd een achtergesteld kindje. Al begrijp ik dat er financieel ook veel meer op het spel staat.

Stephan

• 7747 berichten
  • 1356 stemmen

Wat zit je toch voortdurend met dat geld in je maag. Daar heb ik het niet over en dat interesseert me ook niet. Ik heb het over een goed verhaal.

En Umfeld? Dat er een film in jouw lijstje staat dat niet aan mijn "gezwets" voldoet verbaast me niets. Dat-ie niet eens op IMDB staat ook niet. 't Zal vast een belevenis zijn.

Onderhond

• 86940 berichten
  • 11535 stemmen

Wat zit je toch voortdurend met dat geld in je maag.

Toch hetgene wat de innovatie en creativiteit in de filmwereld voor een deel tegenhoudt. Wat jij een "goed" verhaal noemt is niet meer dan iets waar mensen aan gewend zijn. Afwijken daarvan is een risico.

Maar om dan even de abstracte films buiten beschouwing te laten ...

Dat we ons moeten kunnen identificeren met de personages.

Dit kan toch geen serieuze regel zijn ?

Wouter

• 18564 berichten
  • 2956 stemmen

serpico schreef:

Welk woord dan wel?

(Basis)principes

Wouter

• 18564 berichten
  • 2956 stemmen

Onderhond schreef:

En dus ook best vernieuwend bezig kan zijn zonder de regels te kennen.

Absoluut waar. Welles en Godard bewezen het.

Wouter

• 18564 berichten
  • 2956 stemmen

(quote)

Dit kan toch geen serieuze regel zijn ?

Het is een van de mogelijkheden die je hebt als filmmaker, maar er zijn er meer.

mikey

• 27818 berichten
  • 4730 stemmen

Wouter schreef:

bsoluut waar. Welles en Godard bewezen het.

Maar Welles hanteerde wel de regel van 'zoeken naar die ene frame' die de basis is van de scene (vanwegen belichting en compositie). Het ultieme shot dus. Tegenwoordig als extreem statisch gezien.. ooit de basis van filmakerij (maar dat weet jij wellicht meer van).

Ow ja Godard hanteerde een heel eigen manier van editing, als grootste inspiatiebron zijnde voor de film the french connection. (ik luister altijd naar audio commentaar van mensen als friedkin). Elk shot heeft in die films zijn eigen lengte zonder na te denken over de algehele 'ritme' van de film.

Wouter

• 18564 berichten
  • 2956 stemmen

Romero denkt er net zo over. Feit is dat Welles en Godard niet gehinderd werden door al te veel kennis en daardoor vernieuwende dingen deden.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Godard was nou juist een voorbeeld van een regisseur die zoveel van filmmaken wist dat hij wist hoe hij moest vernieuwen. Net als al die recensenten van Cahiers du Cinema had hij de gehele opzet en alle truukjes van Hollywoodfilms geanalyseerd om er vervolgens doodleuk tegenin te gaan. In een soort docu die ik zag over A Bout de Souffle sprak iemand over de eerste keer dat hij die film zag als volgt over Godard's regie: "Of de man weet totaal niet hoe hij films moet maken of hij weet het zo goed dat hij gewoon letterlijk ertegin gaat". Dat laatste is waar gebleken.

serpico

• 2900 berichten
  • 491 stemmen

Ik heb het boek van Lievaart gisteren ontvangen - geweldig ding, dat stuk over 'status' is bijvoorbeeld geniaal. Erg interessant en handig.

Thank you Pure

Pure

• 770 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb het niet geschreven hoor .

Maar veel leesplezier ermee; wel gewoon braaf bij het eerste hoofdstuk beginnen he, houd je ongeduld in bedwang .

J. Clouseau

• 962 berichten
  • 966 stemmen

Stephan schreef:

Wist je ook dat er maar 36 dramatische handelingen zijn? C' est tout. Alle verhalen zijn daar een variatie op.

Je kunt natuurlijk heel hard proberen om nummer 37 te bedenken. Dan kom ik graag op je Nobelprijs uitreiking.

En welke mogen dat dan wel wezen, die 36?

Pure

• 770 berichten
  • 0 stemmen

J. Clouseau schreef:

(quote)

En welke mogen dat dan wel wezen, die 36?

Deze. Je moet het natuurlijk wel ruim zien: elk dramatisch gegeven is te herleiden tot een van die situaties (of een variatie ervan).

Zelf heb ik hem hier ook liggen en vind ik het allemaal maar flauwtjes. Desalniettemin leuk om eens door te bladeren.

Bla

• 743 berichten
  • 1952 stemmen

Ik zou denk ik eerst alle ideeën opschrijven als een soort boek om daarna te gaan filteren wat wel en wat niet in de film en dus het script moet.

J. Clouseau

• 962 berichten
  • 966 stemmen

Pure schreef:

(quote)

Deze. Je moet het natuurlijk wel ruim zien: elk dramatisch gegeven is te herleiden tot een van die situaties (of een variatie ervan).

Zelf heb ik hem hier ook liggen en vind ik het allemaal maar flauwtjes. Desalniettemin leuk om eens door te bladeren.

Zal er eens naar op zoek gaan in de bib. En als ik nr. 37 heb gevonden, zal ik een paar plaatsjes voor jullie vrijhouden in Stockholm

Pure

• 770 berichten
  • 0 stemmen

Bla schreef:

Ik zou denk ik eerst alle ideeën opschrijven als een soort boek om daarna te gaan filteren wat wel en wat niet in de film en dus het script moet.

Het schrijven van een boek benader je op een totaal andere manier dan het schrijven van een (film)script, omdat bij een script alles in de eerste plaats visueel gebracht moet worden (het moet getoond worden).

Zo zijn er schrijvers die tientallen pagina's volschrijven over de gedachtegang van het hoofdpersonage; zoiets is simpelweg niet te vertalen naar film.

aliesrail

• 38 berichten
  • 16 stemmen

In De Site > Gebruikers > Post hier je concepten/plots/films van jezelf (scenaristen).:

Title says it all!

Hier is een concept en script van mij. Ik had het concept al een tijdje in me hoofd uiteindelijk uitgeschreven in 2 dagen(het gaat automatisch af en toe).

-- S C H U U R M E I D E N---

A SHORT FILM.

PLOT:

Elke week in het dorpje Wezep worden een gruwelijk aantal moorden gepleegd door middel van valkuilen. Het dorpje is in de ban van een mysterie en proberen allemaal het raadsel op te lossen. Het vinden van de dader. Een groep lokale meisjes hebben een rendezvous en schrijven mogelijke verdachten op. Neliël van der Sloot, een 17 jarig meisje, komt tot een een kleine, maar cruciale ontdekking. Van alle personen die vermoord worden zijn het altijd jongens. Haar hoofdverdachten? De schuurmeiden. Een groep bestaande uit vijf lesbische meisjes met o.a. twee leidsters. Neliël spreekt met haar vriendinnen af dat ze 'undercover' naar het schuurmeiden café gaat om zo meer informatie te winnen, maar Neliël ontdekt meer dan dat ze wil.

GESCHREVEN DOOR ALI ESRAIL.

DOWNLOAD HIER:

2shared - download SCHUURMEIDEN.pdf

Dus post ook je eigen concepten/scripts (als je wilt!)

Cheers!

P.S. Taal en spelfouten graag doorgeven als je tijd heb =).

Elineloves

• 24024 berichten
  • 3580 stemmen

Lesbische meiden, lekker maan!

Anyway.. klinkt best leuk.

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Meiden die tegen elkaar schuren. Als het een film wordt dan hoop ik wel dat het lekkere meiden zijn die waarschijnlijk verder vrij verknipt zullen zijn, maar aub geen spijkerbroeken en stekeltjeshaarlesbo's.

Het klinkt wel leuk, gebaseerd op de valkuilen met grote spijkers erin neem ik aan?

Elineloves

• 24024 berichten
  • 3580 stemmen

Lol hoezo stereotype.. ik ben een halve lesbo, heb je wel es een foto gezien van mij in tuinbroek en met een kort kapsel?

Dus dat zal allemaal vast wel meevallen, neem ik aan.

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Het was maar een aanbeveling. Ik had 2 lesbische dames naast ons wonen en toen ze kwamen hoopten mijn broer en ik nog op lekkere liefst halve lesbo's zoals jou, maar helaas klopte het stereotype in dit geval wel helemaal. Maar ik ken zelf helaas weinig mooie vrouwelijke lesbo's. Jij bent een halve dus dat is bi. Je lijkt me ook wel vrouwelijk. Maar lesbo's zijn helaas toch vaak mannelijke, tuinbroekdragende stekeltjeshaar dragende sp-stemmers. Tuurlijk zullen er uitzonderingen zijn en ik veroordeel verder ook niemand.

Elineloves

• 24024 berichten
  • 3580 stemmen

De lesbiennes die ik ken, zijn allemaal langharig en vrij sexy. Natuurlijk heb je ook butches.. maar dr zijn ook genoeg hetero vrouwen waarvan je niet ziet of het een man of vrouw is zonder dat je naar t borsten-gedeelte kijkt.

Laten we hopen dat het sexy lesbiennes in de film worden, dan hebben moviemafketel en ik ook weer eens een verzetje.

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Misschien krijg jij dan wel de hoofdrol en val ik in 1 van die valkuilen.

Rest van de cast Carice van Houten, Katja Schuurman, Ellen ten Damme en hmzzzz Miljuschka Witzenhausen. Ja dat kan wel eens gaan werken.

aliesrail

• 38 berichten
  • 16 stemmen

Lees het verhaal en bepaal dan maar guys =)

Oh ja en moviemafketel...

Oorspronkelijk is Schuurmeid(en) een scheldwoord voor lesbiennes.

nachtbraker

• 276 berichten
  • 0 stemmen

Hmmm is duidelijk geschreven door een hitsige tiener van 18 die z'n fantasieen en en dromen verwerkt in een scenario.

Het verhaal erbij zal geen oscars opleveren maar met al die slasherfilms van tegenwoordig zal een verfilming het jonge publiek ook wel laten 'komen'

-Elineloves is bi,interesting -

aliesrail

• 38 berichten
  • 16 stemmen

nachtbraker:

Je moet het script niet bevooroordelen als je het niet hebt gelezen.

Het is een short film, dus nee het zal inderdaad geen oscars opleveren.

En een script kan zoveel beter zijn als je het verfilmd.

filmmaker

• 22 berichten
  • 0 stemmen

Hallo allemaal,

ervaring op doen met de academie?

DIT IS JE KANS!

hier iemand van de filmacademie!

WIJ ZOEKEN HULP bij onze filmdraaidagen! DEZE WEEK!

wij zijn bezig met een productie voor het 2e jaar van de filmacademie en nu is er iemand uitgevallen van de catering (een student regie zou dat doen).

CATERING? ja catering.

Wat heb ik daar aan?

Nou.. het is een uitgelezen (en 1 van de weinige) mogelijkheid om...

1. ervaring met film op te doen

2. ervaring met een filmacademie project op te doen

3. studenten van alle vakklassen te ontmoeten (de crew)

en ze alles te vragen wat je ooit al wilde weten (nou ja, alles)

4. docenten te ontmoeten van alle vakklassen

5. acteurs te ontmoeten (grote en kleine)

6. het staat goed in je aanmeldingsgesprek of op je aanmeldingsformulier.

we eten altijd gezellig met zijn allen dus je kunt makkelijk iemand aanspreken. je doet de catering samen met een student van de opleiding regie en hebt veelvuldig contact met productiestudenten.

daarnaast kun je rondlopen op de set, kijken hoe het er aan toe gaat en gezellig een praatje maken.

wat moet je doen? gewoon, wat je moeder vroeger voor jou deed. af en toe broodjes op tafel zetten en een keertje de pasta afgieten. en vooral je goede humeur meenemen! want dat vind je collega, een andere student wel zo gezellig!

EEN DING:

het gaat al om as. woensdag 14 april 2010 en donderdag 15 april 2010. Liefst BEIDE dagen maar als je 1 dag kan, laat het dan ook even weten.

Aarzel niet, we bijten niet.

Muurbloempjes ook welkom, als je maar van aanpakken weet.

Dus....

Mail me een berichtje met je:

NAAM

TELEFOONNR

EMAIL

LEEFTIJD (minimaal 18+)

OPLEIDING/ WERK

AAN: [email protected]

Op de draaidag legitimatie meenemen svp.

Groetjes,

Filmmaker

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.