• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.983 films
  • 12.204 series
  • 33.973 seizoenen
  • 646.999 acteurs
  • 198.993 gebruikers
  • 9.371.103 stemmen

Het school en studie topic

zoeken in:

JohnWilliams

• 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Heb ook zoiets gehoord, echt leuk voor de leerlingen. Ik ben er zelf ook één maar arme docenten toch...

veron35

• 4768 berichten
  • 0 stemmen

JohnWilliams schreef:

Heb ook zoiets gehoord, echt leuk voor de leerlingen. Ik ben er zelf ook één maar arme docenten toch...

Demonstreerde ze in Leiden dan niet?

veron35

• 4768 berichten
  • 0 stemmen

Eigenlijk snap ik niet wat die leraren zich nou zo druk zaten te maken. Door die 1040 uur moeten zij meer werken voor het zelfde geld.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8538 stemmen

Lijkt me dat je die 1040 uur nog best kunt gebruiken.

veron35

• 4768 berichten
  • 0 stemmen

Quentin schreef:

(quote)
Lijkt me dat je die 1040 uur nog best kunt gebruiken.

Sorry. Ik vertypte me...

JohnWilliams

• 7504 berichten
  • 1006 stemmen

veron35 schreef:

(quote)

Demonstreerde ze in Leiden dan niet?

Ik zit in Oegstgeest op school maar daar protostereerde ze niet, in Leiden geloof ik wel...

Pure

• 770 berichten
  • 0 stemmen

En op het Dongemond College (mijn school) was het ook raak; details zijn niet echt interessant om hier uit te meten (dat wordt al door de media gedaan). Wel ergerlijk dat 90% van de leerlingen geen idee heeft waarvoor er nou eigenlijk gestaakt wordt: 'iets met teveel lesuren'. De schuld bij leraren of school leggen is al helemaal ridicuul; zij voeren slechts wetten uit.

Het succes en grootschaligheid van de 'stakingen' verbazen me wel enigszins aangezien de actie niet bepaald georganiseerd was (het overgrote merendeel kreeg vandaag pas te horen wat er zou moeten gaan gebeuren).

Kai

• 5164 berichten
  • 1001 stemmen

Treurig dat scholen gaan staken (dat ze uberhaupt dat recht krijgen ) , de leerlingen hebben al een grote achterstand en die wordt zo alleen maar groter. Als het aan mij ligt worden de vakanties ingekort en wordt er tenminste is een keer écht les gegeven en niet dat softe onderwijsbeleid van de laatste jaren. Gewoon heel snel terug die schoolbanken inschoppen. Nederland stuurt aan op een ramp als het onderwijs zo doorgaat. Leerlingen en ook leraren zijn vaak veel te lui. leraren geven geloof ik, +/-25 uur les per week(!), de overige uren zijn "neven-activiteiten" en dan heb ik het nog niet over de hoeveelheid vakantie die ze al hebben. Het is helemaal te gek voor woorden die 9.00 tot 17.00 mentaliteit die er op scholen heerst! (let op, ik wil niet generaliseren maar ik heb praktijk ervaringen genoeg, waarin met name de leraren en bestuur falen, ik wil natuurlijk niet zeggen dat elke leraar of bestuurder zo is).

Scholieren moeten gaan demonstreren voor meer en beter les. Leraren moeten meer uren voor de klas (ja, daar mogen ze best een forse loonsverhoging voor krijgen want ze verdienen meer). Verder moet er per direct een verbod komen op het staken van scholieren en accuut terug de schoolbanken in. Laat ze komend weekend maar inhalen wat ze afgelopen week gemist hebben! 1040 uur per jaar? Daar kan nog makkelijk 200 uur bij, zijn we misschien ook weer een keer van die zesjes mentaliteit af ...

(Excuses mocht deze post te politiek getint zijn!)

veron35

• 4768 berichten
  • 0 stemmen

Jij zit even goed verkeerd.

Het is moeilijk voor scholen om zoveel les te geven. Vorig jaar gaf onze school ongeveer 960 lesuuren. Wij staan aangescheven als de op een na beste school van het land. En dus met goede resultaten. Er waren idd scholen waar leerlingen maar 600 uur kregen. Dat is natuurlijk wel te wijnig. Leraren moeten meer les geven en krijgen hetzelfde betaald. Ook niet echt reëel lijkt me. Boven dien hebben de idd veel vrij, maar ze zitten soms wel tot een uur of elf s'avonds nog na te kijken. 900 kan een school perfect zonder problemen halen.

De kwaliteit van de lessen is ook ontzettend veel minder. Geen compo weken meer op onze school. De proefwerken vallen nu in de gewone school weken, waardoor je minder goed kunt leren, minder goede punten haalt en je dus ook minder leerd. Mijn punten dit jaar zijn een stuk slechter dan die van vorig jaar.

Eigenlijk is dus iedereen beter af zonder die 1040 uur. En je bent 19 en zit dus meschien nog wel op school. Dan moet je dit toch wel met me eens zijn.

Nu zitten wij in de tk uren niks te doen. Je leert nog meer van naar de stad gaan als in de klas zitten. Je kunt wel vooruit gaan werken, maar dan zit je op het einde van het jaar weer niks te doen.

Ik was ook iemand die er pas gisteren acherkwam dat er een staking kwam. Maar "iets met teveel uren" zeggen ze als scholieren niet goed uit hun woorden kunnen komen. Dat wil niet zeggen dat ze het niet weten.

kos

• 46688 berichten
  • 8845 stemmen

Even buiten het hoe en waarom verwarmt het mijn hart dat jongeren eindelijk eens tegen het systeem gaan schoppen in plaats van kansloos onderuit te hangen, deden studenten dat ook maar eens.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

veron35 schreef:

Dat is natuurlijk wel te wijnig.

Jij krijgt te weinig Nederlands.

Hannibal

• 9358 berichten
  • 3273 stemmen

'meschien' wel ja.

sinterklaas

• 11813 berichten
  • 3316 stemmen

BlueVelvet schreef:

Pff, al die nieuwe termen. Wat is 5T2?

5deklas Teoretische leerweg. 2de groep. De groep is in tweeen gesplitst. 5t1 en 5t2. Met in elke klas 5 tot 7 leerlingen.

sinterklaas

• 11813 berichten
  • 3316 stemmen

Maarja, over die staking: het manier van lesgeven schijnt ook fataal achteruit te gaan.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8538 stemmen

veron35 schreef:

wijnig ... Boven dien ... s'avonds ... meschien ... "iets met teveel uren"

Gewoon nog wat extra uren!

Hannibal

• 9358 berichten
  • 3273 stemmen

sinterklaas schreef:

het manier van lesgeven schijnt ook fataal achteruit te gaan.

Als schrijnend voorbeeld de leraar van mijn dochter.

Op school worden lootjes getrokken voor het Sinterklaasfeest. Mijn dochter heeft meester Joris getrokken.

Meester Joris wil graag "grijse potlooden"

Ik maak me zorgen...

Moet meester Joris het werk van mijn dochter nakijken???

Het is trouwens: De manier van lesgeven, Sinterklaas.

veron35

• 4768 berichten
  • 0 stemmen

Quentin schreef:

(quote)
Gewoon nog wat extra uren!

1. dislexie.

2. Basisschool stuf ben ik voor een groot deel weer vergeten.

3. Voor grammatica en spellings proefwerken haal ik tussen de 7,8 en de 8...

us_raider

• 2034 berichten
  • 0 stemmen

veron35 schreef:

3. Voor grammatica en spellings proefwerken haal ik tussen de 7,8 en de 8...

Dus altijd een 7,9?

Maandag staking leraren toch?

sinterklaas

• 11813 berichten
  • 3316 stemmen

Hannibal schreef:

(quote)

Als schrijnend voorbeeld de leraar van mijn dochter.

Op school worden lootjes getrokken voor het Sinterklaasfeest. Mijn dochter heeft meester Joris getrokken.

Meester Joris wil graag "grijse potlooden"

Ik maak me zorgen...

Moet meester Joris het werk van mijn dochter nakijken???

Het is trouwens: De manier van lesgeven, Sinterklaas.

Hahahaha.

Kai

• 5164 berichten
  • 1001 stemmen

@ Veron

Sorry misschien begrijp je me verkeerd. Ik wilde aangeven, dat het doel van de demonstratie verkeerd is. Je moet niet minder dan 1040 uren eisen maar meer, met betere leraren, geen tweede fase en zo min mogelijk tussenuren. Op dit moment lijkt het werkelijke doel van de de demonstratie te verdwijnen, omdat er wel degelijk om minder uren wordt gevraagd terwijl het onderwijs op hetzelfde niveau blijft -> achteruitgang!

Een paar maandjes terug kwam er op de publieke omroep een docu over middelbare scholen die werkelijk alles deden om 1040 uur te halen:

- Schoolfeesten organiseren

- Pauze's meetellen

- Veel dagjes uit plannen (is toch weer een uur of 15).

Lararen stonden tussen de 20 en 25 uur per week voor de klas en dan deden ze ernaast nog activiteiten als schoolfeest organiseren, vergaderen, vertrouwenspersoon enz.

Natuurlijk moeten deze taken ook gebeuren maar een leraar kan ook wel een keer iets doen zonder daar direct iets extra's voor te krijgen.

Ik verzin het niet maar ik heb uit ervaring meegemaakt dat een leraar na school niet een extra les voor de pww wou geven omdat ze die niet kon opschrijven!

Misschien komt dit voor jou niet bekend voor, aangezien jij op een goede school lijkt te zitten. Bij slaagde 2 jaar geleden op de havo 82% voor het eind examen en afgelopen jaar 79% dat is zeer ernstig want zo moeilijk is het niet. Dit is echt iets waar ik me zorgen om kan maken.

Van mij mogen scholieren dus best demonstreren (niet staken), maar wel met het hierboven beschreven doel.

BlueVelvet

• 1316 berichten
  • 785 stemmen

veron35 schreef:

De proefwerken vallen nu in de gewone school weken, waardoor je minder goed kunt leren, minder goede punten haalt en je dus ook minder leerd. Mijn punten dit jaar zijn een stuk slechter dan die van vorig jaar.

Nu zitten wij in de tk uren niks te doen. Je leert nog meer van naar de stad gaan als in de klas zitten. Je kunt wel vooruit gaan werken, maar dan zit je op het einde van het jaar weer niks te doen.

Rara, wat klopt er niet?

veron35

• 4768 berichten
  • 0 stemmen

BlueVelvet schreef:

(quote)

(quote)
Rara, wat klopt er niet?

Dit. In een lokaal met 30 andere leerlingen leren is niet echt bevordelijk voor het onthouden van dingen. Zo zeggen leeraren het ook. Vooruit werken heeft niks te maken met lagere punten halen wel of niet. Hoe langer er tussen het maken en het proefwerk zit hoe minder goed het punt word.

starbright boy (moderator films)

• 22403 berichten
  • 5070 stemmen

kos schreef:

Even buiten het hoe en waarom verwarmt het mijn hart dat jongeren eindelijk eens tegen het systeem gaan schoppen in plaats van kansloos onderuit te hangen, deden studenten dat ook maar eens.

Zeer mee eens!

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Ik heb destijds als student geprotesteerd tegen plannen voor uitkleding van studiebeurs door Jo Ritzen.

Massale opkomst in Utrecht.

BlueVelvet

• 1316 berichten
  • 785 stemmen

Vooruit werken heeft niks te maken met lagere punten halen wel of niet.
Ik vreesde al dat je dit zou zeggen.

Als je schijnbaar zoveel tijd hebt (veel tussenuren), kun je die tijd natuurlijk besteden door de stof goed te bestuderen en meer te oefenen. Zo compenseer je het feit dat je tijdens examens minder tijd hebt. Hoe meer en vaker je oefent, hoe beter het blijft hangen en hoe minder je voor je examens hoeft te doen.

Ik heb het dus niet over vooruit werken, maar de reeds behandelde stof nog eens grondig bekijken.

Bovendien, als je toch zou vooruit werken, is het natuurlijk niet zo dat je op het eind "niets meer te doen hebt", maar ga je in díe tijd alvast leren voor je examens.

veron35

• 4768 berichten
  • 0 stemmen

BlueVelvet schreef:

(quote)
Ik vreesde al dat je dit zou zeggen.

Als je schijnbaar zoveel tijd hebt (veel tussenuren), kun je die tijd natuurlijk besteden door de stof goed te bestuderen en meer te oefenen. Zo compenseer je het feit dat je tijdens examens minder tijd hebt. Hoe meer en vaker je oefent, hoe beter het blijft hangen en hoe minder je voor je examens hoeft te doen.

Ik heb het dus niet over vooruit werken, maar de reeds behandelde stof nog eens grondig bekijken.

Bovendien, als je toch zou vooruit werken, is het natuurlijk niet zo dat je op het eind "niets meer te doen hebt", maar ga je in díe tijd alvast leren voor je examens.

veron35 schreef:

In een lokaal met 30 andere leerlingen leren is niet echt bevordelijk voor het onthouden van dingen. Zo zeggen leeraren het ook. Hoe langer er tussen het maken en het proefwerk zit hoe minder goed het punt word.

BlueVelvet

• 1316 berichten
  • 785 stemmen

veron35 schreef:

In een lokaal met 30 andere leerlingen leren is niet echt bevordelijk voor het onthouden van dingen. Zo zeggen leeraren het ook.

Dus eigenlijk is school nutteloos? Ik heb altijd in lokalen met 30 leerlingen gezeten.

Hoe langer er tussen het maken en het proefwerk zit hoe minder goed het punt word.
Volgens mij lees je niet zo goed. Ik heb het namelijk over regelmatig studeren. Als je dag in dag uit met de stof bezig bent onthoud je het veel beter dan als je een paar dagen voor het proefwerk alles er doorheen stampt.

veron35

• 4768 berichten
  • 0 stemmen

BlueVelvet schreef:

(quote)

Dus eigenlijk is school nutteloos? Ik heb altijd in lokalen met 30 leerlingen gezeten.

Ja, school is idd nutteloos, maar wel zinvol . ((ex)Odulphianen weten wel waar ik het over heb.)

Volgens mij lees je niet zo goed. Ik heb het namelijk over regelmatig studeren. Als je dag in dag uit met de stof bezig bent onthoud je het veel beter dan als je een paar dagen voor het proefwerk alles er doorheen stampt.

Iedereen is anders.

sinterklaas

• 11813 berichten
  • 3316 stemmen

Het is inderdaad onzin. Door het tekort komen van leraren zijn wij weer de lul en dan moeten wij daardoor 9 uur op school zitten om zo'n stomme les in te halen. Ik vind 8 uur al veelsteveel. Als je daarna nog kilo's huiswerk hebt...

Kai

• 5164 berichten
  • 1001 stemmen

En pakjes moet rond brengen...

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.