menu

De Site / Gebruikers / Het school en studie topic

zoeken in:
Verslagen zijn ook makkelijker en veel 'leuker' dan leren voor een toets. Enig verschil is dat je zogenaamd minder leert bij het maken van een verslag en een toets weer wel. Persoonlijk leer ik meer tijdens het maken van een verslag, i.v.m. onderzoek e.d. Maar aangezien meer dan de helft van de klas het te laat maakt en het snel afraffelt of dat ze het van de internet plukken, kan ik me voorstellen dat er meer getoetst wordt. Voor een toets leer ik d.m.v. een samenvatting maken, maar zodra ik de toets achter de rug heb, vergeet ik alle lesstoffen weer.

In Film > Algemeen > Toneelschool:

Er is mij weleens meerdere malen verteld dat toneelschool bij me zou passen. Mijzelf lijkt het me ook echt een uitdaging. Ik zelf woon in de buurt van arnhem en zag dat je daar een toneelschool had. Wat zijn goede toneelscholen?

In Film > Algemeen > CKV:

Beste mm-users,

Ik heb eenzelfde topic al geopend op musicmeter, maar het gaat ook op voor film.

Er wordt nu al verschillende jaren op de middelbare school (Havo 4 en Vwo 5) culturele kunstzinnige vorming (CKV) gegeven. Dit jaar volg ik zelf dit vak en ik kan zeggen dat hij mij bijzonder teleursteld. Er zijn totaal geen richtlijnen aan het vak en op het gebied van film en muziek weet ik, als bijna-17-jarige, nog meer van als de docent waarbij ik de lessen volg.

Film is, natuurlijk, ook een onderdeel van het vak. We kregen nu de opdracht om een opdracht voor volgend jaar te bedenken. Ik vraag jullie niet mijn huiswerk te doen, maar wat vinden jullie nu eigenlijk wat de richtlijnen op het gebied van film moeten zijn voor dit vak?

Ik heb dat ook gehad op de middelbare school, CKV en KCV, of CKV-2 en CKV-3, ik weet het niet meer precies. Het niveau was behoorlijk bedroevend, zeker op filmgebied. Je werd er vaak niet veel wijzer van en bij ons ging veel te veel aandacht naar muziek.

Voor de rest, wat de richtlijnen betreft. Je zou voor kunnen stellen dat ze op school in een paar lessen een soort inleiding van filmanalyse/filmtheorie en filmgeschiedenis zouden kunnen geven, naar de boeken van Bordwell & Thompson (Film Art: An Introduction / Film History: An Introduction). Als een leraar CKV dat een keertje doorleest kan hij denk ik wel een paar aardige lesjes geven. Gezien het de middelbare school betreft, hoeft het natuurlijk nog niet zo specifiek en op een academisch niveau. Ik weet niet in hoeverre het haalbaar is, en of dat qua niveau niet te pittig wordt voor scholieren op de middelbare school. Het is maar een idee.

Ik ben er vandaag weer achter gekomen waarom ik projecten in groep echt niet graag doe. Zelfs in een 2e jaar Hogeschool zijn er nog mensen bij die geen klop doen en te liggen cheaten met hun uren in de timesheets en dergelijke zodat het lijkt alsof ze toch nog gewerkt hebben.. Volgens mij kan een project echt wel nuttig zijn maar dan liefst met mensen die gemotiveerd zijn en niet zoals nu is gebeurd

Troost je, ik werk samen met mensen die allemaal minimaal 30+ zijn, getrouwd, vaste baan, kinderen etc.. En zelfs zij doen het nog. De smoesjes schudden ze zo uit de mouw, elke keer iets anders. Vermoeiend.

Inderdaad. In mijn groep heeft er zelfs iemand zo overdreven met de uren in de timesheets dat hij 25 uren op 1 dag heeft gewerkt.. Zoiets valt natuurlijk op bij een leerkracht dus ik hoop alleen maar dat ze ons individueel behandelen.

Heilige boontjes hier zeg. Negen van de tien studenten doen nou eenmaal alles in de laatste week voor de deadline (ik ook). Als je niet met ze kan samenwerken, verdeel dan gewoon taken per persoon per dag ofzo. Dat werkt wel weet ik uit ervaring.

Waarom doen ze het? Omdat het makkelijk kan. Waarom zeven weken stressen als je de eerste zes weken daarvan kan luieren?

Je hebt iedere week projectbespreking op het hbo, en je kan echt niet zomaar alles in de laatste week doen lol. Wil niet zeggen dat er wel vaak vervelende overgemotiveerde mensen zijn, die alles de volgende dag al af hebben, en dan beginnen te mauwen wanneer jij dat niet hebt, terwijl de deadline pas een paar dagen later is. Maar zes weken luieren om vervolgens je project in een week te doen, nee op het hbo werkt dat zo niet.

Lefgozer schreef:
Heilige boontjes hier zeg. Negen van de tien studenten doen nou eenmaal alles in de laatste week voor de deadline (ik ook). Als je niet met ze kan samenwerken, verdeel dan gewoon taken per persoon per dag ofzo. Dat werkt wel weet ik uit ervaring.

Waarom doen ze het? Omdat het makkelijk kan. Waarom zeven weken stressen als je de eerste zes weken daarvan kan luieren?

Dat is dan ook het probleem niet.. Het gaat erom dat er mensen zijn die geen klop doen maar wel in de timesheets zetten dat ze er aan gewerkt hebben. En jij kunt wel 25 uren op één dag kloppen? Moet je me dan toch maar eens gaan uitleggen.

Metalfist schreef:
Dat is dan ook het probleem niet.. Het gaat erom dat er mensen zijn die geen klop doen maar wel in de timesheets zetten dat ze er aan gewerkt hebben. En jij kunt wel 25 uren op één dag kloppen? Moet je me dan toch maar eens gaan uitleggen.

Timesheets heb ik gelukkig nooit hoeven in te vullen tijdens mijn studie.

Jesper187 schreef:
Je hebt iedere week projectbespreking op het hbo, en je kan echt niet zomaar alles in de laatste week doen lol. Wil niet zeggen dat er wel vaak vervelende overgemotiveerde mensen zijn, die alles de volgende dag al af hebben, en dan beginnen te mauwen wanneer jij dat niet hebt, terwijl de deadline pas een paar dagen later is. Maar zes weken luieren om vervolgens je project in een week te doen, nee op het hbo werkt dat zo niet.

Studenten kunnen prima liegen dus die projectbesprekingen moeten ook goedkomen. Heb het toch echt de afgelopen vier jaar zo gedaan en elk project een voldoende. Een project krijg je makkelijk af in één week, als je maar bereid bent iedere dag eraan te werken in die laatste week.

Op de HEAO waren bij onze groep projecten gewoon een ruilmarkt. Jij durft niet te presenteren? Jij wil niks met het hele IT-gebeuren te doen hebben? Jij bent goed in het duidelijk formuleren van het marketingplan, exportplan, ondernemingsplan etc.? Zo deed iedereen wat hij/zij het beste kon en was er zelden ruzie.

Inderdaad, moviemafketel. Daar komt het in de meeste gevallen op neer en bedoelde ik ook met:

Lefgozer schreef:
Als je niet met ze kan samenwerken, verdeel dan gewoon taken per persoon per dag ofzo. Dat werkt wel weet ik uit ervaring.

En nu we toch bezig zijn, tentamens kunnen ook makkelijk de ochtend van te voren geleerd worden op het hbo .

Dan hebben jullie het in ieder geval makkelijker gehad precies. Het project dat bij ons nu is afgesloten (een systeem om internationaal tournaments te kunnen organiseren geprogrammeerd in MVC en C#) duurde zo'n 14 weken waar elke week evaluatie van was, waar elke week timesheets moesten ingevuld worden en waar iedereen verplicht was om aan alles mee te werken. Deed je dit niet, mocht je gaan inpakken. Er was dus geen mogelijkheid om te ruilen en al zeker was er geen mogelijkheid om zo'n 150 uren per man in de laatste week te doen.. Zeker niet omdat je eerst een gehele analyse moest afleveren eer je effectief mocht gaan beginnen programmeren. En dan moest het nog gedeployed op een server en dergelijke komen.

edit: hiermee wil ik niet zeggen dat jullie projecten niet moeilijk zijn geweest maar bon, je begrijpt wel waar ik naartoe wil.

De genen die er met de pet naar gooien zullen uiteindelijk toch wel afvallen Metalfist. Die kunnen die lakse houding nooit lang staande houden.

Ik hoop het in ieder geval. Ik had alleen gedacht dat in het hoger onderwijs de kans toch al wel een serieus stuk kleiner was geworden dan tegenover middelbaar maar blijkbaar dus niet.

1e jaar vaak nog niet idd, maar degenen die er geen reet aan doen kunnen dit nooit 4 jaar volhouden.

Veel succes met de examens, studenten!

A year goes by...
Intussen even geleden dat ik hier op Moviemeter iets heb gepost. Is hier wel wat veranderd, precies ook niet zoveel actie meer als vroeger. Maar goed, ik zit midden in mijn examens nu, heb uiteindelijk voor TEW gekozen en doe het heel graag ookal dat er wel wat vakken gaan zijn die ik in augustus een tweede keer mag gaan doen . Als blokpauze heb ik mijn oude berichten hier op MM nog eens nagelezen, wel een aanrader voor anderen om dat ook eens bij hun eigen berichten te doen, wel lachen. Zeker als het berichten zijn van, in mijn geval toen, 14/15-jarigen. Sinds dit het school-en studietopic is, zal ik maar even beetje verder op TEW ingaan. Ik studeer het aan de Universiteit van Antwerpen en naar mijn mening is het toch wel een gevarieerde opleiding, komen veel hulpwetenschappen bij kijken enzo. Het is wel zwaar en ja ik heb het zeker een beetje onderschat. Zwaar in de zin van veel, het is wel wennen aan de hoeveelheden. Mijn huidige doel in deze opleiding is om in tweede zit mijn eerste zit praktisch volledig goed te maken enzo zeker mijn bachelor in drie jaar te kunnen beëindigen, want ik val juist in het jaar dat de master nog één jaar is, dus moet ik zien dat ik bachelor in drie afkrijg. Dus hangt toch wel redelijk veel van tweede zit af en is dus ook een goede stimulans om even twee maanden op mijn tanden te bijten. Maar goed, stel dat er hier iemand twijfelt over zijn/haar studiekeuze na het middelbaar, indien economie u interesseert en ge hebt geen grondhekel aan wiskunde is TEW, vind ik, zeker aan te raden. Bij dit ga ik het laten, chapeau als ge heel het bericht hebt gelezen, had zin om toch nog eens iets op MM te posten en sinds dat de overstap van middelbaar naar hoger onderwijs mijn leven helemaal heeft omgekeerd, vond ik het wel gepast om hierover iets te vertellen .

Hulpwetenschappen? Wat is dat precies?

Je hebt wel een goede inzet, ben benieuwd hoe het je verder zal vergaan.

Ge hebt echt wel economische vakken in TEW zoals Inleiding tot de Algemene Economie in eerste Bachelor, in tweede Bachelor Macro-en Micro-economie. Maar bij economie komen ook wel wat hulpwetenschappen kijken die ge misschien niet direct aan economie linkt, maar die toch zeker nodig zijn. Zo hebben we vakken als een Inleiding tot Recht, een Inleiding tot Sociologie, een Inleiding tot de Psychologie enz. Vandaar dat TEW toch wel gevarieerd te noemen is. En het zijn hulpwetenschappen omdat telkens de link met de economie wel wordt gelegd. En ik hoop dat ik hier binnen drie maand kan zeggen dat ik tweede bachelor met een schone lei, zonder vakken uit het eerste, kan beginnen ...

Ah, helder! Fingers crossed!

(afbeelding)

Daarjuist mijn uitslag gekregen, 4 herexamens dus ik ben content vermits ik er vorig jaar 6 had. Het hadden er twee moeten zijn maar ik ben zo stom geweest om met één examen een verkeerd oplossingsbestand door te sturen => gebuisd voor dat vak => beide examens terug opnieuw doen..

Die ene herkansing is dan makkelijk: het juiste doorsturen, maar voor de andere alsnog succes!
(wat is een oplossingsbestand eigenlijk?)

Het was een computerexamen waar ik een shellscript (een batchscript maar dan voor Linux) moest schrijven, dit in een tekstbestand kopieren en doorsturen. Ik heb in de plaats van mijn oplossing een gewone oefening van tijdens de les doorgestuurd. Ik had op het eerste deel van het examen 12/20, tweede deel 0 => 12/40 dus moet ik beide examens terug opnieuw doen terwijl ik er eigenlijk normaal gezien wel door was geweest..

Die twee examens zouden normaal gezien wel goed moeten gaan en de twee anderen zullen ook wel lukken.

Eindelijk vakantie. Kloteschool... Volgend jaar weer even oppakken waar ik gebleven was en als alles goed gaat, heb ik mijn 3e diploma binnen het MBO (op niveau 4). Daarna misschien ondernemers-diploma halen en dan óf stoppen en een werk zoeken óf verder studeren in het HBO.

Heb zo meteen m'n diploma uitreiking van VMBO TL.
Zie er echt enorm tegen op. Geef me gewoon dat papiertje en wegwezen maar er zal wel weer een hele ceremonie komen. Weet iemand nog hoe dat bij hun op school in elkaar zat?

En dit voorspelt ook al niet veel goeds (diploma uitreiking van mijn school een paar jaar geleden) Ik hou niet van populaire gedoe van die irritante leraren en heb al helemaal niet de behoefte om ze in hun blootje te zien dansen. Denk dat het aan mij ligt want iedereen ligt dubbel maar ik heb hier echt niks mee. Het lijkt wel een optreden voor een kleuterschooltje.

Schijtlollige gedoe altijd bij die uitreikingen, had er echt een hekel aan. Bij ons waren het volgens mij alleen de leerlingen die iets deden, van die musical trutjes en zo Inderdaad liever dat papiertje en wegwezen. Ook die plichtmatige preek van je 'mentor' over hoe je was als leerling voor een publiek. Hoefde echt niet te horen dat ik vervelend onoplettend was, was toch al klaar..

jeroentjuhhhhh schreef:
Schijtlollige gedoe altijd bij die uitreikingen, had er echt een hekel aan. Bij ons waren het volgens mij alleen de leerlingen die iets deden, van die musical trutjes en zo

Haha. Het lijkt me ook een verschrikking. Leraren die denken dat ze leuk zijn is sowieso altijd een enorme fail. Heb erover gedacht om gewoon niet te gaan maar dat is ook weer zo iets. En ik weet ook niet op ze je diploma dan gewoon opsturen.

Volgens mij wel, dan is het net alsof je al op vakantie bent en dan sturen ze het op.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:47 uur

geplaatst: vandaag om 01:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.