• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.926 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.976 gebruikers
  • 9.370.399 stemmen

Serieus problemen met mensen die meer dan 20 films 5 sterren geven

zoeken in:

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Dick2008 schreef:

(quote)

Dat is zeker. In het verleden ging ook meer voor de films met wat meer inhoud, maar nu ga ik meer voor de luchterige films, zo vermijd ik ook katers na afloop. Die zijn vaak helemaal niet zo goed gemaakt, maar wel vermakelijk. Nu heb je ook het antwoord op "een goed gevoel na afloop". Maar ieder zijn eigen smaak.

Ja dat is zeker zo. Ik ben afwisselend klassiekers uit de top 250 / Sight en Sound list en gewoon lekker simpel kijkvoer als The Dead en bijvoorbeeld Serbuan Maut (The Raid). je kunt ten eerste niet de hele dag Shakespeare lezen en ten tweede waardeer je Shakespeare niet meer als je niet af en toe Sophie Kinsella leest

Ok dat gaat te ver, maar je snapt vast wat ik bedoel.

Maar vooralsnog ben ik dus nog redelijk aan het inhalen op mijn klassiekers, gaat de goede kant uit, maar ik ben er nog niet.

rep_robert

• 27517 berichten
  • 4082 stemmen

John Milton schreef:

(quote)

Mmm ik bedoelde het half als grap, maar goed. Je mag dat vooringenomen noemen, maar ik zie het meer als een realististische verwachting na alle trailers die ik heb gezien, alle artikelen en interviews die ik heb gelezen, alle reviews en verhalen van vrienden.

Was wel duidelijk hoor Jeroen staat duidelijk op slaapmodus. Daarnaast heeft Jeroen een voorliefde voor flutfilms(toegegeven, het is wel eens leuk om wat flutfilms te kijken, alleen ik waardeer het er ook naar) waaronder blijkbaar ook die van Boll haha. Ik verwacht niet dat je de films van Boll echt goed zal gaan vinden, dat terzijde. Dat doen namelijk maar weinig mensen

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

rep_robert schreef:

het is wel eens leuk om wat flutfilms te kijken, alleen ik waardeer het er ook naar)

Zeker, maar goed wat is flut he? het is zo'n rekbaar begrip. Ik vind Battleship al ongelooflijk flut waarschijnlijk (ik moet toegeven ik heb hem niet gezien), maar die zou ik best wel kunnen kijken. Maar chickflicks of een film als White Chicks daar kom ik echt niet doorheen, dan zit ik heel ongelukkig te wezen Anderzijds waardeer je na wat mindere films de goede weer meer en afhankelijk van het genre kun je ook uit prutsfilms best nog goede dingen halen.

Ik heb laatst behoorlijk genote van het camerawerk in Solomon Kane... De film verder ben ik twee weken later alweer bijna vergeten maar er zaten een paar hele leuke shots in die ik nog zo zou kunnen beschrijven....

Ik verwacht niet dat je de films van Boll echt goed zal gaan vinden, dat terzijde. Dat doen namelijk maar weinig mensen

Ja hij is niet zo geliefd, maar ik moet ondanks dat het wat knorrig overkwam zeggen dat jeroentjuhhhhh wel gelijk heeft dat je het zelf moeten hebben gezien voor je het kut mag vinden. En natuurlijk het liefst meerdere voor een goed gefundeerde mening. Maar ik denk dat ik Bloodrayne: The Third Reich ga kijken vanwege mijn interesse naar de verbeelding (als in uitbeelding) van nazi's in de populaire cultuur, als exponent van het nazisploitation genre zeg maar

En misschien die Darfur dan, die Auschwitz ga ik pas kijken als ik er iemand persoonlijk wat aardigs over heb horen zeggen wat als daar disrespectvol mee om wordt gegaan kan ik daar niet zo heel goed tegen

Tonypulp

• 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Zeker, maar goed wat is flut he? het is zo'n rekbaar begrip
Reppie is zo'n elitaire user die zijn mening maar al te graag als feit ziet

Als er 90 minuten een drol gefilmd zou worden, zou ik het 5* geven. Als we zijn gedachte zouden volgen wat betreft mijn smaak

Edit: ...het zou nog waar kunnen zijn ook, trouwens. Monsturd (2003)

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Tonypulp schreef:

(quote)

Als er 90 minuten een drol gefilmd zou worden, zou ik het 5* geven. Als we zijn gedachte zouden volgen wat betreft mijn smaak

ja ik heb die elitaire neiging ook wel eens, maar doe mijn best hem te onderdrukken

Man bedankt voor die film! Monsturd, briljant ziet het eruit! Let me repay the favor:

hee het gaat niet door zie ik.... maar......... kijk eens wie daar gebroederlijk onder elkaar staan in alle vrede

Twee Jeroenen

Helaas zeik ik weer iets af wat jij leuker vind dan ik onder die link, maar dat terzijde

rep_robert

• 27517 berichten
  • 4082 stemmen

jeroentjuhhhhh schreef:

(quote)

Zoiets inderdaad Al zou het wel een flitsende drol moeten zijn.

rep_robert

• 27517 berichten
  • 4082 stemmen

John Milton schreef:

Zeker, maar goed wat is flut he? het is zo'n rekbaar begrip. Ik vind Battleship al ongelooflijk flut waarschijnlijk (ik moet toegeven ik heb hem niet gezien), maar die zou ik best wel kunnen kijken. Maar chickflicks of een film als White Chicks daar kom ik echt niet doorheen, dan zit ik heel ongelukkig te wezen Anderzijds waardeer je na wat mindere films de goede weer meer en afhankelijk van het genre kun je ook uit prutsfilms best nog goede dingen halen.

Het is ook rekbaar, voor veel mensen zijn de films in de Top 10 van de toplijsten ook flut. En veel van die echte flutfilms zijn af en toe ook wel erg leuk als guilty pleasure. Ik kan het best begrijpen hoor, ik geniet vaak ook meer van flutfilms, al is het dan alleen om met mijn vrienden hard te lachen om een film en tijdens de film gaan zitten afkraken. Je moet er niet aan denken om een goede film te kijken met meerdere (luidruchtige) mensen

Ja hij is niet zo geliefd......

Geliefd vind ik een ietwat verkeerde woordkeuze, aangezien dat zou betekenen dat hij meer gehaat zou worden. Men vindt zich maar zijn films vaak niet zo goed inderdaad.

Maar ik denk dat ik Bloodrayne: The Third Reich ga kijken vanwege mijn interesse naar de verbeelding (als in uitbeelding) van nazi's in de populaire cultuur, als exponent van het nazisploitation genre zeg maar

En misschien die Darfur dan, die Auschwitz ga ik pas kijken als ik er iemand persoonlijk wat aardigs over heb horen zeggen wat als daar disrespectvol mee om wordt gegaan kan ik daar niet zo heel goed tegen

Denk dat je met een paar films die je hier noemt niet echt iets gaat kijken dat echt representatief is voor zijn carriere Alhoewel, Bloodrayne... Misschien eens House of the Dead, Far Cry of ALone in the Dark proberen hehe.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

rep_robert schreef:

Geliefd vind ik een ietwat verkeerde woordkeuze, aangezien dat zou betekenen dat hij meer gehaat zou worden. Men vindt zich maar zijn films vaak niet zo goed inderdaad.

Je hebt helemaal gelijk uiteraard, maar het in hyperbolen sprekende gros van mensen op fora maakt dat onderscheid niet. Het zou er inderdaad wel moeten zijn, maar juist in het geval van Boll lijkt het zo dat de mensen de mensen die zijn films niet leuk vinden dat ook op de persoon richten. Voornamelijk gamers (voor ik weer mensen tegen het been stoot, ik game zelf ook) kunnen erg hatelijk zijn als hun favoriete game verfilmd wordt en het is niet naar hun zin. In die context bedoelde ik 'niet geliefd', al is gehaat natuurlijk ook weer niet van toepassing...

Er is helaas de laatste tijd meer dan èèn treffend voorbeeld geweest van mensen die iets niet goed vinden en dat compleet op de man spelen. Niet de mening wordt afgedaan of gehaat, de persoon wordt in zijn geheel aansprakelijk gehouden.

Ernstig

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

beavis schreef:

77 op 5595 = 1,38%

zit nu op 116 uit 6891 = 1,68%

gedeeltelijk door wat geschuif van 4,5 naar 5 en gedeeltelijk door nieuwe binnenkomers.

voor het jaar 2013 heb ik nu het absurd hoge aantal van 9x 5 sterren staan, daarvan zullen er op termijn wellicht een aantal naar 4,5 verschuiven, maar het geeft ook wel weer aan wat ik in het jaar overzicht ook al schreef dat 2013 een buitengewoon sterk jaar is geweest. Wat andere statistiekjes:

buiten 2013 zijn er slechts(?) vier andere jaren waarbij het aantal maal het volle pond 4x of meer door mij is uitgedeeld: 1988, 2001, 2002, 2003. Ook wel opvallend omdat de jaren 80 normaal gesproken niet als een kwalitatief hoogtepunt worden gezien... en dan drie opvolgende jaren aan het begin van dit millennium... dat was toch inderdaad ook wel een hele bijzondere en sterke tijd voor cinema; met in 2001 ook opvallend 3x een Japanse titel.

Van alle films van vóór 1960 die ik zag, deelde ik slechts 6x het volle pond uit

Tien titels die het meest bekeken zijn door de andere MM users (2000 of meer stemmen)

Eyes Wide Shut

Sen to Chihiro no Kamikakushi

Life of Brian

2001: A Space Odyssey

Aliens

Matrix Reloaded, The

Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Apocalypse Now

Big Lebowski, The

Lord of the Rings: The Return of the King, The

Waarvan Apocalypse Now en the Return of the King ook door de anderen gemiddeld zeer hoog worden beoordeeld. Wat mij betreft dus wellicht dé twee titels die kans maken op de titel beste film allertijden

En zeven titels die ik het volle pond gaf die maar matig worden gewaardeerd hier op MovieMeter (lager dan 3 sterren gemiddeld)

World's End, The

Belle Captive, La

Vida Invisivel, A

Last Days

Conan the Barbarian

Terrorama!

Cosmopolis

Hoe zit het met mijn slechte smaak? Heeft de meerderheid het bij het juiste eind?

Had ik beter een apart topic kunnen startten voor deze post?

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Slechts vier op 3869 stemmen: Earthlings (2005 | Shaun Monson), Nankyoku Monogatari / Antarctica (1983 | Koreyoshi Kurahara), The Passion of The Christ (2004 | Mel Gibson) en The Tree of Life (2011 | Terrence Malick).

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Best interessant beavis, Vida Invisível gaat i.i.g. op mijn Nog Zien lijstje.

Zelf ook maar uitgerekend Ik geef zelden 5*, een tijd geleden heb ik een aantal films opgeschaald waardoor ik nu 17 films (uit 1330) met de hoogste score heb staan. Da's 1,28%.

Mijn topjaar is 2012 met 4x 5* (Amour, Les Misérables, Después de Lucía, en Broken).

Hieronder een overzichtje van mijn 5*-films, naar MM-gemiddelde gesorteerd (aantal stemmen, titel, stemgemiddelde):

[3596] Laberinto del Fauno, El (2006) 3.93*

[1657] Captain Phillips (2013) 3.90*

[4439] Crash (2004) 3.80*

[1098] Great Dictator, The (1940) 3.77*

[_152] Espíritu de la Colmena, El (1973) 3.76*

[4256] Kick-Ass (2010) 3.74*

[2798] Mystic River (2003) 3.70*

[1043] Elle S'appelait Sarah (2010) 3.70*

[_880] Secreto de Sus Ojos, El (2009) 3.70*

[2876] Little Miss Sunshine (2006) 3.68*

[_722] Amour (2012) 3.67*

[__90] Después de Lucía (2012) 3.53*

[_495] Rabbit-Proof Fence (2002) 3.50*

[__59] Eva (2011) 3.46*

[_205] Broken (2012) 3.45*

[_675] Misérables, Les (2012) 3.34*

[_181] Redacted (2007) 2.92*

De films uit dit lijstje met weinig stemmen zijn eigenlijk allemaal (top)drama's. Schandalig eigenlijk dat een prachtige film zoals Después de Lucía (2012) door slechts 90 mensen is gezien.

Enige film onder de 3* is Redacted (2007) (regie: Brian de Palma), een anti-oorlogsfilm over een (waargebeurde) moord en verkrachting van een meisje door Amerikaanse soldaten in Irak die men in de doofpot wou stoppen. Wordt vaak (geheel onterecht) als anti-Amerikaans gezien, dat zal de lage score ook deels verklaren.

Met 4,5* en hoger heb ik in totaal 49 films staan (3,8%). En met 4* of hoger heb ik 179 films staan (13,4%). Van de 4.5* films zouden de volgende drie best ooit door mij naar 5* opgeschaald kunnen worden:

[_483] Vie d'Adèle, La (2013) 3,99*

[_385] In America (2002) 3,58*

[_489] À Bout de Souffle (1960) 3,52*

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

Mooi dat jouw 'kandidaat voor beste film allertijden' ook overeenkomt met je avatar!

Heb Despues de Lucia nog niet gezien, zou misschien op het lijstje moeten inderdaad... alleen moet de film dan ook nog wel via andere wegen mijn interesse zien te vinden, want onze smaken liggen zo te zien wel een stukje uit elkaar. Wat betreft Vida Invisível zou je in dit geval ook denk ik beter de meerderheid dan mijn stem kunnen volgen...

Leuk dat je ook de statistiek in bent gedoken... verdient wellicht toch echt een eigen topicje dit, want met de huidige titel heeft het verder niets te maken...

edit: Eva lijkt me wel een heel interessante tip uit jouw lijstje, ga ik opzoeken!

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

Zijn al je stemmen nu eigenlijk compleet Verhoeven?

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Nee, helaas. Zit nu ten tijde van het Filmfestival van Rome. Ondertussen ook al een behoorlijke lijst met titels die ik (nog) geen sterren durf toe te kennen.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Gemiddeld 0.81% (40/4918) 5* films.

Volgens MM: de knallers

[3.91 - 1075] Hotaru no Haka [Grave of the Fireflies]

[3.89 - 1296] Mary and Max

[3.82 - 0260] Tekkon Kinkurîto [Tekkonkinkreet]

[3.77 - 0094] Shiki-Jitsu [Ritual]

[3.77 - 0059] Genius Party Beyond

Volgens MM: de goede films

[3.74 - 0079] Kidô Keisatsu Patorebâ: The Movie 2 [Patlabor 2: The Movie]

[3.73 - 0575] Reconstruction

[3.73 - 0371] Survive Style 5+

[3.73 - 0186] Tenshi no Tamago [Angel's Egg]

[3.73 - 0080] Redline

[3.71 - 0069] Kôfuku no Kane [Blessing Bell]

[3.70 - 1820] Pi

[3.70 - 0124] Tokyo.Sora [Tokyo.Skies]

[3.69 - 0202] Jin-Rô [Jin Roh: The Wolf Brigade]

[3.68 - 0051] Rampo Jigoku [Rampo Noir]

[3.67 - 1734] Irréversible

[3.67 - 0398] Innocence

[3.66 - 0040] Kyoshin [Mirrored Mind]

[3.64 - 0776] Enter the Void

[3.64 - 0574] Dolls

[3.62 - 0201] Allegro

[3.61 - 0042] Herutâ Sukerutâ

[i]Volgens MM: zeker het proberen waard

[3.59 - 0169] Su-ki-da

[3.58 - 0040] Jigoku no Banken: Akai Megane [The Red Spectacles]

[3.57 - 0199] Shinboru [Symbol]

[3.55 - 0166] Hôhokekyo Tonari no Yamada-kun [My Neighbors The Yamadas]

[3.52 - 0278] Dead Leaves

[3.52 - 0103] 46-Okunen no Koi [Big Bang Love, Juvenile A]

[3.51 - 0034] Talking Head

Volgens MM: potentieel oké

[3.48 - 0053] Tsuburo no Gara

[3.43 - 0279] Vital

[3.39 - 0125] Pop Skull

[3.30 - 0035] Xiao Shi Da Kan [Honey PuPu]

[3.29 - 0332] Tetsuo

[3.22 - 0545] Avalon

[3.14 - 0247] Bijitâ Q [Visitor Q]

[3.00 - 0147] Umfeld

Volgens MM: Niet zo oké

[2.93 - 0290] Rabbits

[2.81 - 0235] Eden Log

[2.78 - 0603] Vinyan

Het valt me eigenlijk wel mee. Al valt wel op dat mijn favorieten binnen m'n 5* eerder onderaan deze lijst staan.

clubsport

• 3810 berichten
  • 6939 stemmen

ik ben blijkbaar behoorlijk kritisch wat waardering betreft want ik heb nog nooit een film 5 sterren gegeven , wel een aantal een 4,5 en dat vind ik dan al bijna perfect maar een 5 ?

dan moet de film echt perfect zijn en dat heb ik nog nooit meegemaakt .

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

clubsport schreef:

beetje zoals bij de godfather (bijvoorbeeld) 'subliem alleen jammer van de mise en scene tijdens de 94e minuut van de film' ???

Tonypulp

• 21231 berichten
  • 4608 stemmen

5* is dan ook voor "de beste", niet " de perfecte". Want dat bestaat inderdaad niet.

Movie-Addicted

• 2221 berichten
  • 3435 stemmen

clubsport schreef:

ik ben blijkbaar behoorlijk kritisch wat waardering betreft want ik heb nog nooit een film 5 sterren gegeven , wel een aantal een 4,5 en dat vind ik dan al bijna perfect maar een 5 ?

Same here, ik geef ook films bijna nooit een 4.5 of 5 niets is eigenlijk 100% perfect, alhoewel het er zelden tegen aan hikt.

1. Jodaeiye Nader az Simin (2011) *****!

Alternatieve titel: A Separation

2. Woman under the Influence, A (1974) ****1/2

3. Luo Ye Gui Gen (2007) ****1/2

Alternatieve titel: Getting Home

4. Bir Zamanlar Anadolu'da (2011) ****1/2

En that's it (tot nu toe)

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

Movie-Addicted schreef:

Same here, ik geef ook films bijna nooit een 4.5 of 5 niets is eigenlijk 100% perfect, alhoewel het er zelden tegen aan hikt.

Ik geef dan ook geen 5* aan perfectie maar aan films die voldoen aan wat ik van een film verwacht, die me raken op wat voor manier dan ook en eigenlijk geen of nauwelijks minpunten kennen.

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

Wat een onzin: de perfecte film. Er is geen enkele filmmaker die (serieus zeg) naar perfectie streeft. Filmmaken is geen exact vak

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

mjk87 schreef:

(quote)

Ik geef dan ook geen 5* aan perfectie maar aan films die voldoen aan wat ik van een film verwacht, die me raken op wat voor manier dan ook en eigenlijk geen of nauwelijks minpunten kennen.

Juist. De perfecte film bestaat misschien niet, de perfecte kijkervaring wel. Het is geen wiskunde, maar een kwestie van gevoel.

Ik heb maar een beperkt aantal 5% films. 16 films op 1849 films. 0,86% van mijn films.

Movie-Addicted

• 2221 berichten
  • 3435 stemmen

Mwah zo heeft ieder zijn of haar beoordelingen/gevoelens met films. Persoonlijk films die IK zelf beoordeel en die mij raken, krijgen dan ook écht wel een hoge waardering. Maar een 5? (100%) ? vind ik zelf toch echt iets "TE"

Maar goed

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

clubsport schreef:

Voor iemand met een kritische blik, en gierig met zijn 4,5* en 5* toch nog een opvallend hoog stemgemiddelde (2,97). Ik zal dan vooral wat met je schaalverdeling doen, hoezo moet een 5* film perfect zijn?

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

Misschien is clubsport ook heel zuinig met 0,5 en 1 beoordelingen?

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

53 films met 5* op 3003 films. Slechts 1.76 % valt nog best mee

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

mikey schreef:

Misschien is clubsport ook heel zuinig met 0,5 en 1 beoordelingen?

Wat je betoog wat betreft kritisch zijn nou niet bepaald versterkt lijkt me.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

mikey schreef:

Er is geen enkele filmmaker die (serieus zeg) naar perfectie streeft.

Haha. Ik mag hopen dat je dat zelf ook niet geloofd.

horizons

• 5687 berichten
  • 2402 stemmen

Dit topic nog nooit gezien maar over het algemeen vind ik moviemeter gemiddeldes aan de lage kant . Typisch Nederlandse zesjes mentaliteit. lol, grapje.

Maar heb het gemiddelde bekijken en daarover oordelen losgelaten. Het gaat er uiteindelijk toch om wat je zelf van een film vind. En dat kun je door een punt aangeven. Wat de ander daarmee doet is niet aan mij.

Enfin, de schaalverdeling is het schuld.

Het liefst zou ik een systeem van 0 t/m 10 zien met mogelijkheid tot geven decimalen (8,3 - 7,6 - 9,4 etc).

Dit omdat 5 sterren in huidige systeem voor mij ook een 9,5 kan zijn, en dat wordt dan naar boven afgerond.

5,0* = 10

4,5* = 9

4,0* = 8

3,5* = 7

3,0* = 6

2,5* = 5

2,0* = 4

1,5* = 3

1,0* = 2

0,5* = 1

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Niet mee eens, een dergelijk systeem zou juist zeer onevenwichtige beoordelingen tot gevolg hebben. Dat je in de schaalverdeling. Cijferbeoordelingen als 7,5, 8,5 etc. zou nog kunnen maar door de optie om 100 verschillende opties in de schaalverdeling toe te passen zorgt er toch wel voor dat veel zomaar wat stemmen. Waarom krijgt een film een 7,4 en geen 7,5? Ga dat maar eens beargumenteren.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.