• 15.791 nieuwsartikelen
  • 178.170 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.240 acteurs
  • 199.055 gebruikers
  • 9.374.096 stemmen

iCheckMovies

zoeken in:

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

Onderhond schreef:

Niet echt mijn filmland.

Ik denk dat ik dat dus ook een beetje heb, al vond ik ervan mijn 27 echt wel 5-7 erg goed. Maar bij zeker 15 heb ik toch wel wat reserveringen.

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

37 van gezien, wat eigenlijk weinig is aangezien Italië wel mijn filmland is

mister blonde

• 12696 berichten
  • 5828 stemmen

50 van gezien en opvallend veel (25-30) klaar liggen op dvd. Ook wel een filmland dat me ligt, want die 50 vond ik bijna allemaal (in meer of mindere) mate de moeite waard.

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

Visconti en Antonioni willen ook niet echt boteren...

Maar ik hoop dat herziening wellicht herwaardering met zich meebrengt

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

16 gezien. Maar het hangt er ook vanaf wat je in zo'n lijst plaatst.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

Malick schreef:

Zag er zo rond de zestig. Hoop dat Locarno, Rotterdam en of het IDFA erbij zit in de volgende ronde.

deze zijn tot nu toe bekend geworden

https://www.icheckmovies.com/lists/annecy+festivals+100+films+for+a+century+of+animation/mjf314/

https://www.icheckmovies.com/lists/il+grande+cinema+italiano/tasselfoot/

https://www.icheckmovies.com/lists/francois+truffauts+the+films+of+my+life/baalman/

https://www.icheckmovies.com/lists/timeout+100+best+french+films/samlion/

onder de vier andere zal hopelijk nog een Hongaarse lijst zitten, een scifi lijst waarschijnlijk, en wellicht nog een Japanse... maar we zullen het nu snel genoeg gaan zien.

IDFA en Rotterdam verwacht ik niet heel snel. De Sight & Sound documentaire lijst zal wel tzt officieel worden. Nieuwe filmfestival-award-lijsten lijken niet heel erg populair / gewenst over het algemeen, de focus zal meer op landen en genres liggen. Al heb ik zelf ook nog een balletje opgegooid voor Locarno.

Als je een favoriete lijst hebt die je graag officieel zou willen zien, kan je altijd een goed woordje doen bij "your local congresman". Dit zijn de ICM leden die recent als lijst-moderatoren zijn aangesteld:

DreCosby

joachimt

Knaldskalle

mjf314

PeacefulAnarchy

SanderO

WalterNeff

Joachim en Sander zijn ook Nederlands, weer een drempeltje minder. Mjf314 is op het oog het meest actief met het vinden, inventariseren en naar ICM brengen van nieuwe lijsten.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Wat de waarde van zo'n Truffaut lijst is (net als Spike Lee en QT die er al zijn) zal voor de niet ingewijden welhaast altijd een raadsel blijven. Dan is een vooraanstaand festival als Locarno toch veel logischer, maar ja.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

Ik dacht dat die Truffaut vooral een goede Franse lijst zou zijn... maar toen hoorde ik dus even later nog van die andere Franse lijst die er aan komt... voegt voor mij niet heel veel toe ook inderdaad. Al is het wel een leuke lijst. Ik ontdekte op die lijst ook de film Le Cinéma de Papa (1970) ...zou daar al het het gepraat over de nouvelle vague vs cinema de papa vandaan komen?

narva77 (crew films)

• 12728 berichten
  • 6540 stemmen

26 van gezien, valt tegen... Lijkt me wel een grappige site!

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Hoe bedoel je? Heb je een account aangemaakt of heb je ze met de hand geteld.

narva77 (crew films)

• 12728 berichten
  • 6540 stemmen

Handmatig geteld ja. Is er ook een andere manier dan?

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Ja, heb je een account, dan geeft het systeem dat aan en kan je dus snel zien in allerlei lijsten welke films je wel/niet hebt gezien.

narva77 (crew films)

• 12728 berichten
  • 6540 stemmen

Ow leuk, en dat hoor ik nu pas haha Ben bezig!

narva77 (crew films)

• 12728 berichten
  • 6540 stemmen

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

beavis schreef:

IDFA en Rotterdam verwacht ik niet heel snel. De Sight & Sound documentaire lijst zal wel tzt officieel worden. Nieuwe filmfestival-award-lijsten lijken niet heel erg populair / gewenst over het algemeen, de focus zal meer op landen en genres liggen. Al heb ik zelf ook nog een balletje opgegooid voor Locarno.

Thanks, voor de update. Enig idee waarom Filmfestival-lijsten niet populair of gewenst zijn?

Naast een Criterion-lijst zou een lijst van alle uitgaves van Second Run ook mooi bijpassen. Zijn daar al mensen voor aan het lobbyen? Zijn er trouwens ook al lijsten op onofficieel gezet? Bedoel dat MR hier namelijk wel een punt heeft + een aantal andere lijsten zijn zo'n beetje identiek aan elkaar. Filmtotaal, IMDB, Reddit, et cetera. Hoeveel officiële lijsten hebben we nu? En hoeveel officiële films / documentaires / shorts / series kunnen we checken? Zijn we niet langzaamaan bevredigd / verzadigd?

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

discussies daarover kunnen eindeloos doorgaan. sommigen willen dat alle lijsten officieel worden, sommige willen bestaande lijsten vervangen, maar anderen absoluut niet enz enz... feit is dat nu met nieuwe moderatoren de toevoeging van nieuwe lijsten meer gestructureerd gaat plaats vinden, vaker ook denk ik, zeker in het begin nog. want er zijn nog wel degelijk gaten te vullen.

Nog lang niet elk belangrijk filmland heeft een (goede) eigen lijst bijvoorbeeld. vandaar dat daar een nadruk op gaat liggen. vanuit het icm forum komt vooral de roep om genre-lijsten verder. hoeveel festival-gangers en dvd-verzamelaars zullen er tussen de 'checkers' zitten? de meeste jonge cinefielen (en/of degene die obscuriteit opzoeken) zijn toch vooral downloaders volgens mij. maar je kan je altijd aanmelden en in die discussies mengen uiteraard.

ik vind het zelf gewoon wel aardig om te volgen, een nieuwe lijst of update heeft altijd wel wat; de nieuwe checks, het stijgen van een paar plaatsjes... favorieten die opeens 'officieel' worden en daardoor vaker gezien zullen worden... wellicht heeft het op langer termijn allemaal ook ergens een positief effect op

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Hoop inderdaad ook al een tijdje op een officiële Hongaarse lijst. Een officiële ATG lijst zou ook tof zijn.

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

McSavah schreef:

Hoop inderdaad ook al een tijdje op een officiële Hongaarse lijst. Een officiële ATG lijst zou ook tof zijn.

Hongarije lijkt me ook leuk! Ik kan alleen ATG even niet plaatsen, wasdah?

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Cinéma artistique du Japon: Film >> Genres en landen >> ATG - art theatre guild (Japanse producent)

Dubbelingen in lijsten is niet zo erg, hoewel er wat "bladen/fora" zijn die een eigen lijst hebben, waarvan de herkomst dubieus is, zoals de FOK-lijst. Verder vind ik lijsten op basis van boeken, critici of instituten of een combinatie daarvan ook wel interessant. Daartussen zitten vaak de landen- en genrelijsten. Maar wat een regisseur inspireert (en dan hebben we nu geloof ik Kurosawa, Lee en QT en dan straks Truffaut) vind ik te willekeurig?

De Cousins lijst zou onderhand toch ook eens officieel moeten worden, verder kunnen de Oscar voor camerawerk er in elk geval wel af en alle genrelijsten van de imdb, die zijn veel te fraudegevoelig. De Kinema Junpo Top 10's zouden net als de Cahiers du Cinema wellicht kunnen promoveren?

Terugkomend op een eerdere discussie. De user JimmyNogWat die de 21t lijst compleet had is inmiddels verwijderd. Dus weer een cheater minder. Nu Cereal Killer nog uit de hoogste regionen dan is de rust weer hersteld...

Onderhond

• 87595 berichten
  • 12844 stemmen

Ik mis toch vooral een paar interessante genrelijsten op ICheckMovies. Je kan nog wel 100 landenlijsten toevoegen, maar als je telkens weer in dezelfde vijver blijft vissen is de meerwaarde erg klein. Sowieso vind ik lijsten met zo min mogelijk reeds bestaande officiële checks te prefereren.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Dit zijn ze geworden (Hongaarse én een Aziatische):

Besides keeping the lists up-to-date, the mods were also given the task to choose which lists to adopt this round. They chose the following eight lists, which are now all official:

100 Science Fiction Films (BFI Screen Guide) (adopted from mattsjakk)

53 Magyar Film - Best Hungarian Films (adopted from Jonas Van Dutch)

Annecy Festival's 100 Films for a Century of Animation (adopted from mjf314)

Asian Cinema: A Field Guide (adopted from mjf314)

François Truffaut's The Films of My Life (adopted from BaalMan)

Il Grande Cinema Italiano (adopted from Tasselfoot)

Tim Dirks' Most Controversial Films of All-Time (adopted from joachimt)

TimeOut' 100 Best French Films (adopted from Samlion)

Nog niet inhoudeljik bekeken, mijn Japanse lijst staat er de volgende keer vast ook tussen

Spetie

• 38871 berichten
  • 8154 stemmen

Die Italiaanse en Hongaarse lijsten zijn mooie toevoegingen. De Franse lijst en de Science Fiction lijst voegen dan weer niet zoveel toe.

Het meest aparte is de Aziatische lijst, waar ook veel in staat wat niet Aziatisch is, zoals bijvoorbeeld de Rush Hour trilogie. Die zal er dan wel tussen staan omdat Jackie Chan erin meespeelt vermoed ik.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

Ben erg blij met de Hongaarse lijst. Zag er pas 8 van deze lijst, maar zie ook veel titels die ik al op mijn kijklijstje had staan. En zo valt er ook nog weer meer te ontdekken. Blijft een land met een rijke cinema traditie, die wellicht nu door meer mensen/icm-leden ontdekt kan gaan worden!

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

- 100 Science Fiction Films (44 / 100)

- 53 Magyar Film - Best Hungarian Films (01 / 53)

- Annecy Festival's 100 Films for a Century of Animation (05 / 100)

- Asian Cinema: A Field Guide (236 / 843)

- François Truffaut's The Films of My Life (21 / 108)

- Il Grande Cinema Italiano (59 / 250)

- Tim Dirks' Most Controversial Films of All-Time (60 / 102)

- TimeOut' 100 Best French Films (37 / 100)

Zal her en der wel wat checks vergeten zijn - zeker met al die korte animatiefilms - maar kan me hier wel in vinden. Die Aziatische lijst is wel een hele surrealistische ...

Onderhond

• 87595 berichten
  • 12844 stemmen

De Aziatische lijst vind ik eigenlijk iets té ruim. Zorgt er wel voor dat er leuke ontdekkingen instaan (zo'n Green Tea of Go Master bijvoorbeeld - vaak films die om welke reden dan ook gepasseerd worden), maar wat het hele oeuvre van Yimou Zhang daar staat te doen is mij niet helemaal duidelijk.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Net als de Italiaanse lijst vind ik de Hongaarse lijst toch ook wel weer erg veel teruggrijpen naar (heel) vroeger. Een lijst uit 2012 met als meest recente titel iets uit 1994. Dan kan het wel zijn samengesteld zijn door een commissie van deskundigen, maar ik krijg toch ook wel steeds meer weerstand tegen mensen die pas 20 jaar terug beginnen met kijken.

Maar goed, even vast leggen voor het momentum: Ik heb nu voordat de updates zijn doorgevoerd 5055 official checks op 9514 checks in totaal (#43). Meestal zijn dit soort dingen goed voor een sprongetje (vorige keer tot #38), waarna ik weer langzaam terugzak.

Onderhond

• 87595 berichten
  • 12844 stemmen

100 nieuwe checks en +/- 100 plaatsjes vooruit. Dat krijg je met zo'n nieuwe (brede) Aziatische lijst natuurlijk

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Ik heb in de Aziatische lijst 118 checks die nu in geen enkele toplijst staan (428 checks op 843 films). Benieuwd hoe de top-users lijst daar uitpakt!

Wel een bizarre lijst dat verder. Dat is gewoon veel van alles, zo niet alles van bijna alles. Of zoiets.

Onderhond

• 87595 berichten
  • 12844 stemmen

428 ... ziekelijk gewoon

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

8 checks op de Hongaarse lijst, maar veel bekende titels die ik al op de kijklijst had staan. Verbaasd me wel dat Apa er niet bijzit en maar één Tarr, dat valt me tegen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.