- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Maak van een regisseur jouw toplijst
Maak van een regisseur jouw toplijst
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8174 stemmen
Christopher Nolan:
01. 4.5* - Prestige, The (2006)
02. 4.0* - Memento (2000)
03. 4.0* - Dark Knight, The (2008)
04. 3.5* - Interstellar (2014)
05. 3.0* - Batman Begins (2005)
06. 3.0* - Following (1998)
07. 3.0* - Inception (2010)
08. 3.0* - Insomnia (2002)
09. 3.0* - Dark Knight Rises, The (2012)
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Fantastische regisseur, een van de boegbeelden van deze generatie. En hij blijft maar beter worden.
01. 5,0* - Interstellar
02. 5,0* - Inception
03. 4,5* - The Dark Knight Rises
04. 4,5* - The Dark Knight
05. 4,0* - The Prestige
06. 4,0* - Memento
07. 4,0* - Batman Begins
08. 4,0* - Insomnia
09. 3,5* - Following
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Christopher Nolan:
The Prestige - 4.5*
Inception - 4.5*
The dark knight rises - 4.5*
The dark knight - 4.0*
Batman begins - 4.0*
Memento - 4.0*
Interstellar - 4.0*
Insomnia - 3.5*
De Batman-trilogie moet ik snel eens herzien.
Erg goede films, maar persoonlijk ontbreekt iets bijzonders nog wel eens bij zijn films waardoor hij voor mij net niet tot mijn favorieten behoort eigenlijk, onlangs de erg hoge scores. Alleen Insomnia was een tegenvaller, Following ook maar eens kijken om direct de lijst even af te maken.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Christopher Nolan
01. 4.5* - Inception (2010)
02. 4,5* - Following (1998)
03. 4.0* - The Prestige (2006)
04. 4,0* - Memento (2000)
05. 3,5* - Interstellar (2014)
06. 2,0* - Insomnia (2002)
07. 2.0* - Batman Begins (2005)
08. 1,0* - The Dark Knight (2008)
Tja, een regisseur met hoogte- en dieptepunten.
eRCee
-
- 13447 berichten
- 1980 stemmen
1. Memento - 4*
2. Inception - 3,5*
3. Following - 3,5*
4. The Dark Knight - 3,5*
5. The Dark Knight Rises - 3*
6. The Prestige - 3*
7. Insomnia - 3*
8. Interstellar - 2,5*
9. Batman Begins - 2*.
Heb hem zowaar compleet.
Memento is wel echt al tijden geleden, dus weet niet helemaal of die score terecht is.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
01. 4.0* - Following
02. 3.5* - Memento
03. 3.5* - Interstellar
04. 3.0* - Batman Begins
05. 2.5* - Inception
06. 2.5* - Insomnia
07. 2.0* - The Prestige
08. 1.5* - The Dark Knight Rises
09. 1.5* - The Dark Knight
Following niet gezien, beavis? Dat is wel totaal iets anders.
Dievegge
-
- 3176 berichten
- 8210 stemmen
De gemiddelden vallen wat tegen vandaag.
CHRIS COLUMBUS:
1. Mrs. Doubtfire 3,0*
2. Home Alone 1,5*
3. Nine Months
4. I Love You, Beth Cooper
5. Home Alone II 1,0*
6. Harry Potter and the Sorcerer's Stone 0,5*
7. Harry Potter and the Chamber of Secrets
CHRISTOPHER NOLAN:
1. The Prestige 4,0*
2. Insomnia 2,5*
3. Batman Begins 1,0*
4. Interstellar
5. Memento 0,5*
6. The Dark Knight
7. The Dark Knight Rises
8. Inception
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Opvallend hoe laag Nolan scoort hier zeg. Wat doet Nolan verkeerd volgens filmkenners en filmliefhebbers wat hij niet verkeerd doet voor het mainstream publiek?
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2206 stemmen
Chris Columbus:
1 Home Alone (3,5*)
2 Harry Potter and the Philosopher's Stone (3,5*)
2 Harry Potter and the Chamber of Secrets (3,5*)
4 Home Alone 2 (3*)
Tussen de 2 Harry Potter films kan ik niet echt kiezen. Allebei even goed ongeveer.
Christopher Nolan:
1 Memento (4*)
2 Interstellar (4*)
3 Inception (4*)
4 The Dark Knight (4*)
5 The Dark Knight Rises (4*)
6 Batman Begins (4*)
7 Following (3,5*)
8 The Prestige (3,5*)
Echt een topper. Binnenkort alleen Insomnia nog even zien..
Dievegge
-
- 3176 berichten
- 8210 stemmen
Opvallend hoe laag Nolan scoort hier zeg. Wat doet Nolan verkeerd volgens filmkenners en filmliefhebbers wat hij niet verkeerd doet voor het mainstream publiek?
Die superheldenfilms zijn voor mij kleuterverhaaltjes met veel effecten, bombastische muziek en een opdringerige promotiecampagne.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Christopher Nolan
1. 4,5* - Memento (2000)
2. 4,0* - Inception (2010)
3. 3,5* - Prestige, The (2006)
4. 3,5* - Dark Knight Rises, The (2012)
5. 3,0* - Interstellar (2014)
6. 2,5* - Dark Knight, The (2008)
7. 2,0* - Batman Begins (2005)
8. 2,0* - Insomnia (2002)
9. 1,5* - Following (1998)
Lijkt een blockbusterregisseur aan het worden te zijn. Memento is inmiddels bij mij wel aan herziening toe. Insomnia is een overbodige remake, Following vond ik een typische low budget debuutfilm en duidelijk een voorloper op Memento.
Christopher Nolan (in mei 2008 aan bod geweest).

.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Kul. Je kunt Insomnia prima als op zichzelf staande film zien en beoordelen als je het origineel niet kent (wat voor het gros van de stemmers zal gelden). Erg vermakelijke film en een prima gemiddelde in mijn ogen.
Als je Nolan goed vindt word je gelijk als "fanboy" bestempeld.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Zeg ik soms dat je dat niet kunt? Natuurlijk kun je dat, en de meesten zullen die inderdaad beoordelen zonder het (betere, maar i.m.o. nog steeds matige) origineel te kennen. Blijft een feit (geen "kul") dat Insomnia de slechtst gewaardeerde Nolan is op MM.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Ik doel op je uitspraak dat 3,43* onrealistisch hoog is en dat men die sterren enkel aan de regisseur toekent. Ik geloof daar niets van. Zoals gezegd reflecteert die score in mijn ogen prima de kwaliteit van de film en als iemand hem slecht vindt gaat hij/zij hem - uitzonderingen daargelaten - echt niet hoog waarderen omdat het een Nolan is.
timmienoelie
-
- 1518 berichten
- 4265 stemmen
Christopher Nolan:
Following 4*
Memento 4*
Inception 3,5*
The Prestige 3,5*
The Dark Knight 3*
Insomnia 3*
Interstellar 3*
Batman Begins 2*
The Dark Knight Rises 1,5*
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12861 stemmen
Nolan is gewoon héél erg op het plot gericht, iets wat doorgaans een mainstream publiek beter ligt dan een wat cinefieler publiek. Daarbij mikt hij vaak op een belangrijke eindtwist en gooit hij kwistig met budget, dus verrassend is het niet dat sommigen hem tot één van de beste regisseurs rekenen.
Ik vond enkel Following te pruimen, daarna is hij in ijltempo een crappy Hollywood regisseurtje geworden.
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 13421 stemmen
1. The Dark Knight 4,5*
2. Memento 4,5*
3. Batman Begins 4*
4. The Prestige 4*
5. Following 4*
6. Inception 4*
7. Interstellar 4*
8. The Dark Knight Rises 3,5*
9. Insomnia 3,5*
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
[quote]Onderhond schreef:
Nolan is gewoon héél erg op het plot gericht, iets wat doorgaans een mainstream publiek beter ligt dan een wat cinefieler publiek. Daarbij mikt hij vaak op een belangrijke eindtwist en gooit hij kwistig met budget, dus verrassend is het niet dat sommigen hem tot één van de beste regisseurs rekenen.
worden de kijkers nu ook al in gradaties ingedeeld?
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Ik heb in 2011 geen lijstjes kunnen vinden. Waarschijnlijk heb ik niet goed gekeken. SORRY

Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12861 stemmen
worden de kijkers nu ook al in gradaties ingedeeld?
De scheiding mainstream/arthouse is niet iets recents ofzo. En ook niet iets waar mensen zich persoonlijk over aangesproken hoeven voelen. Het is een courante, algemene classificatie die makkelijk terug te zien is kijkende naar de werkelijkheid.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Nolan:
01. 3.5* - Dark Knight, The
02. 3.0* - Memento
03. 3.0* - Interstellar
04. 3.0* - Following
05. 3.0* - Dark Knight Rises, The
06. 3.0* - Prestige, The
07. 2.5* - Inception
08. 2.5* - Insomnia
09. 2.0* - Batman Begins
Ik snap dat men met Nolan wegloopt, vind zijn films zelf echter uiteindelijk bijna altijd tegenvallen. Overhyped en voor "auteurscinema" eigenlijk heel mainstream.
Prinz
-
- 1085 berichten
- 4221 stemmen
01. 3.5* - The Dark Knight
02. 3.5* - The Dark Knight Rises
03. 3.5* - Following
04. 3.0* - Batman Begins
05. 3.0* - The Prestige
06. 3.0* - Inception
07. 3.0* - Interstellar
08. 3.0* - Memento
09. 2.0* - Insomnia
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Op drie uitzonderingen na heeft iedereen wel 8 of 9 Nolan films gezien. In die zin is het wel een van de bepalende gezichten in de 21e Eeuw - of je er nu wel of niet blij mee bent. Ik kijk ze ook steeds al verwacht ik nauwelijks (meer) wonderen.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Chris Colombus:
Verrassend veel van gezien. Zijn sterkste punt is dat hij de Harry Potter films zo heeft gemaakt dat je de boeken niet moest gelezen hebben om alles te begrijpen, terwijl ik bij latere films wel die indruk had. Maar of dat zijn verdienste was, of dit eerder op safe spelen was, is een andere vraag. Zijn films zijn nu niet echt bepaald indrukwekkend verder.
1. Harry Potter and the Sorcerer's Stone - 3.5*
2. Harry Potter and the Chamber of Secrets - 3.5*
3. Percy Jackson & The Olympians: The Lightning Thief - 3.0*
4. Home Alone - 2.5*
Christopher Nolan:
Geen Nolanfan, want hij verprutst de films altijd door er typisch een Nolantouch aan te geven op het einde van de film die altijd het algemene gevoel naar beneden haalt. Zo had Interstellar een parel kunnen worden, terwijl het nu gewoon een heel slecht gevoel bij me naar bovenhaalt als ik eraan denk. Alles is wonderbaarlijk aan de film, behalve Christopher Nolan die alles verpestte.
Zijn plottwisten zijn altijd zodanig opgebouwd dat ze enorm ongeloofwaardig, enorm Nolan overkomen, en daarom geen fan van hem. Zijn films zijn mysterieus gewoon omdat het niet realistisch is, en het einde uiteindelijk via allemaal omweggetjes een antwoord geeft, die uiteindelijk gewoon zwak zijn. De hoge noteringen voor de films van Nolan zijn dus niet zijn verdienste, want altijd is het script gewoon ondermaats. Enkel bij Batman Begins gaat hij de mist niet in. The Prestige valt ook wel mee. Zonder twijfel de meest overschatte regisseur van het moment.
Hoge noteringen zijn vooral gericht aan The Prestige (acteerprestaties en hoe personages opgebouwd zijn, en script valt hier nog mee hoewel ik ook er kanttekeningen bij heb), Interstellar (het visuele en de gecreerde werelden maar dus slechtste eind ooit in een film), Inception (gecreëerde wereld, opnieuw zwak script), The Dark Knight (acteerprestaties, maar barslecht script opnieuw, enorm saai en langdradig).
1. Batman Begins - 3.5*
2. The Prestige - 3.5*
3. Interstellar - 3.0*
4. Inception - 2.5*
5. The Dark Knight - 2.0*
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Bijzonder hoe je Nolan afkraakt nadat je 3 beoordelingen van zijn films met een hele ster verlaagd, waarschijnlijk gebaseerd op dit topic, oftewel op helemaal niets. Het kan nooit zo zijn dat je herinnering aan de film (nu) beter is dan toen je de film daadwerkelijk hebt beoordeeld (vlak na het kijken)...
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Bijzonder hoe je Nolan afkraakt nadat je 3 beoordelingen van zijn films met een hele ster verlaagd, waarschijnlijk gebaseerd op dit topic, oftewel op helemaal niets. Het kan nooit zo zijn dat je herinnering aan de film (nu) beter is dan toen je de film daadwerkelijk hebt beoordeeld (vlak na het kijken)...
Ik doe dat altijd bij een "zet een lijstje van een regisseur-topic". Waarom: omdat ik van mening ben dat een film maanden later in het geheugen goed moet zitten. Meestal heb ik moeite om kort na het zien van de film een beoordeling te geven, maar moet daar tijd over gaan (en dat is weken, maanden zo). Verder heb ik met Interstellar een haat/liefde verhouding. Een cijfer zegt voor de rest bij mij ook niet zoveel. Het is maar een cijfer. Er zullen zeker 2.5* films zijn die ik beter vind dan een 3.5* film, maar die ik om één of andere reden lager beoordeeld heb. Het is geen exacte wetenschap.
Verder is dit wel wat ik echt denk over Nolan. De beoordelingen voor de films zijn vooral voor andere elementen van het film. Ik speel geen figuur na, of kraak Nolan niet af omdat ik wil dat het forum me apprecieert. Sterker nog, ik had de reacties zelfs na afloop van het plaatsen van mijn lijstje gegeven, e n ik ging geen moeite gestoken hebben in argumentatie waarom ik problemen heb met Nolan, omdat voorgaanden dat al gedaan hebben.
Wat wel zo is dat ik de gewoonte heb om een film wat te overschatten, of in de eerste fase te ontkennen dat ik hem niet zo goed vond. Dat had ik met The Hunger Games een jaar geleden, Interstellar, en blijkbaar ook wat andere Nolanfilms. Daarom dat bij mij tijd moet overgaan over een beoordeling. Verder is het ook zo dat ik niet geloof dat je een film even goed gaat vinden een paar jaar later. Wel bij mij is dat ook zo. Zowel positief als negatief kan een film veranderen qua beoordeling. Ook is het zo dat films vaak ook je iets beter liggen als je in een andere gemoedstoestand bent.
Wat ik wel kan zeggen is dat wat ik geschreven heb over Nolan, ook mijn mening is. Die mening kan misschien veranderen, dat weet je niet. Maar dat is voorlopig mijn mening. Ik ben ook iemand die liever een wetenschappelijke benadering van bepaalde films hou. Bij Interstellar had ik dat liever wel, aangezien ik iemand ben die geinteresseerd is in dat soort materiaal. De kans is dan ook aanwezig dat ik automatisch wat kritischer word over een film, wanneer ik naar mijn gevoel ook een interesse daar in heb, en er ook enige kennis over beschik.
Het feit dat ik mijn beoordeling heb aangepast wijst erop dat ik nu op dit moment niet akkoord was met de cijfers die ik gegeven heb. Daarom heb ik die aangepast. Zoals je kan zien doe ik dat regelmatig eens. Zo heb ik dat een tiental minuten geleden ook nog gedaan heb met Die Hard. Ik heb moeite om een juist cijfer kort na het zien van de film te geven.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
1. 3.5* - Following (1998)
2. 3.5* - Inception (2010)
3. 3.0* - The Prestige (2006)
4. 3.0* - Memento (2000)
5. 3.0* - The Dark Knight (2008)
6. 2.5* - Insomnia (2002)
7. 2.0* - Batman Begins (2005)
Zo'n regisseur waar ik mee begon (net als Aronofsky, Fincher) toen ik interesse in film kreeg, maar als je echt breder gaat kijken kan je zijn films toch onmogelijk nog geweldig vinden. Inception viel me laatst nog wel reuze mee. Interstellar zal ik misschien ook nog een keer verlaat inhalen.
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
TornadoEF5 Ik rate gewoonlijk een paar uur later, dan kun je de film eerst even laten inzinken maar zit die toch nog perfect in je hoofd. Mijn laatste film The Guest bijvoorbeeld in een uur van 4 (niet de 5 die mijn profiel aangeeft, waarschijnlijk een klikfout) naar 4.5 veranderd. Maar een paar weken/maanden later kan ik echt niet begrijpen. En ik hoop dat je beseft dat een hele ster gewoon 2/10 is, vind ik wel heel veel verschil. Maar goed. Ook mijn sterren kloppen niet allemaal natuurlijk maar probeer er wel subtiel mee om te gaan, dat betwijfel ik bij jou. Niet dat ik er wakker van lig 
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Ja bij mij hebben films soms weken, maanden nodig om te rijpen en vooral om het enthousiasme in het begin te laten relativeren/zakken.
Interstellar is trouwens nog een raar geval. Ik vind dat een moeilijke film over te beoordelen. Ik heb het in het begin zelfs een 5 gegeven omdat ik de eerste 2u30 geweldig vond, en wellicht in mijn mind moeite had om het einde een plaats te geven en het gewoon probeerde bewust te vergeten. Daarna afgezakt naar 2,5, weer opgewaardeerd naar 3,5 omdat ik de 2,5 te overdreven vond, nu weer 2,5. Ik heb gewoon moeite om die film te beoordelen. Best zou gewoon geen beoordeling zijn, maar gewoon een mark dat ik hem gezien heb. Zelfde geldt voor Seom eigenlijk bijvoorbeeld. Toplijsten maken zijn dan eenvoudiger vind ik, omwille van de referentiepunten die je hebt. Vind je film a beter of slechter dan film b?
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.