menu

Film / Toplijsten en favorieten / IMDb Top 250

zoeken in:
kappeuter (crew)
Ja, dat klinkt wel plausibel inderdaad.

Dick2008
kappeuter schreef:
Die verschillen zijn al eens onder de loep genomen, maar helaas niet recentelijk:

Nee helaas niet.

Klop ja, via icheckmovies, het account van Observator is in ieder geval duidelijk te zien wat hij nog voor de boeg heeft: http://www.icheckmovies.com/lists/top+250/?user=observator (en dan bij unchecked).

kappeuter schreef:
Die verschillen zijn al eens onder de loep genomen, maar helaas niet recentelijk:
Film >> Toplijsten en favorieten >> Vergelijkende studie tussen MoMe top 250 en IMDb top 250

Ik heb even het een en ander uitgezocht en de verschillen er neer gezet.

Ik heb lang geleden eens een site gezien die wekelijks de top 250 bij houdt.
Per film verschijnt dan ook een statistiek waarop je kan zien of de film stijgend of dalend is, en waar de film in pakweg de 2de week van april 2002 stond.

Weet nog iemand welke site dat is?

Toch wel opvallend dat The Dark Knight terug stijgt:

The Dark Knight (2008) // IMDb Top 250 History - took.nl

Dick2008
66 van de 250 gezien, dat is 17 meer dan de MM-top 250.

Maar ook van deze lijst zijn er slechts 15 die redelijk goed tot zeer goed scoren:

Redelijk/goed (lage of geen herkijkwaarde)
Casablanca
Das Boot
Amadeus
Der Untergang
The great escape
Gone with the Wind
Dial m for murder
Strangers on a train
High noon
The Graduate
Some like it hot

Goed/Zeer goed (grote herkijkwaarde)
Psycho
North by Northwest
The Third Man
Finding Nemo

Het zal Tarkovsky fans vermoedelijk jeuken, maar 5 jaar na het verdwijnen uit de IMDb top 250, is Zerkalo (1975) weer terug.

Toen de grens om te kwalificeren werd opgerekt van 3000 naar 25.000 titels, sneuvelden een aantal fijne titels die niet genoeg ratings hadden. Zerkalo was er een van. Gelukkig is met het beter beschikbaar worden van die films het aantal stemmen weer toegenomen, zodat velen hun plekje weer terugwinnen ten koste van een vaak populairdere film die net wat lager gewaardeerd was.

Lijkt mij een goede zaak, zou me niet verbazen als er best wat mensen zijn die adhv die vaak verguisde toplijst, toch bepaald soort films ontdekken.

Minpunt: had ik eindelijk Kimi No Na Wa gezien en de lijst weer compleet, sta ik weer op één na. Inderdaad, ik moet Zerkalo nog zien. Was er laatst aan begonnen en vond het helemaal geweldig. En toen sukkelde ik in slaap. Poging 2 dan maar de komende weken.

Andere titels die er toen instonden, die hun weg de komende jaren zo te zien terug gaan vinden:
- Sherlock Jr. (1924) (23.729 stemmen)
- Seppuku (1962) (20.991 stemmen)
- Tengoku to Jigoku (1963) (20.124 stemmen

Die twee Japanners zal nog wel een aantal jaren nodig hebben, vermoed ik.

Andere titels die aan de deur staan te rammelen:
- Paper Moon (1973) (24.988 stemmen)
- Mandariinid (2013) (24.311 stemmen)
- Fitzcarraldo (1982) (24.133 stemmen)
- Ookami Kodomo no Ame to Yuki (2012) (23.531 stemmen)

Wie even wil neuzen tussen de andere titels die er de komende jaren misschien weer in komen te staan, kan dat op onderstaande link bekijken:

IMDb: Most Voted Feature Films With No More Than 24999 Votes and User Rating Between 8.1 and 10.0 in descending order

Hopelijk gaan ze die grens niet weer verschuiven over een paar jaar.

Heb jij ook een overzichtje van je overzichtjes, John Milton?

Zwolle84 schreef:
Heb jij ook een overzichtje van je overzichtjes, John Milton?
welke bedoel je specifiek?

edit: ik snap de intonatie te laat

ehhhr... jaahaa...! I callls it: zzzze Intaaahnet

Zag er overigens 213 van de 250. Een inspirerende lijst!

Verhoeven schreef:

Zag er overigens 213 van de 250. Een inspirerende lijst!
dat geloof ik. Smulstronstallet, Paths of Glory en M worden hoog tijd.

Je hebt toch niet echt van de week Flubber, Beverly Hills Ninja, White Chicks en Scary Movie 2 zitten kijken hoop ik, terwijl je die nog moet zien? Tell me dat je die simpelweg nog niet gechecked had van vroeger

Hoe komt het dat er eigenlijk nog altijd zoveel Indiase films in de top 250 staan? Ze hebben hier toch een aparte lijst voor gemaakt?

Ricky Roma schreef:
Hoe komt het dat er eigenlijk nog altijd zoveel Indiase films in de top 250 staan? Ze hebben hier toch een aparte lijst voor gemaakt?
Volgens mij is die India Spotlight lijst niet bedoeld om Indiase films vanaf nu uit de reguliere top 250 te houden, er werd in elk geval geen melding van gemaakt bij de launch.

Enige die er wat mij betreft thuishoort, is Pather Panchali (1955)

John Milton schreef:
Volgens mij is die India Spotlight lijst niet bedoeld om Indiase films vanaf nu uit de reguliere top 250 te houden, er werd in elk geval geen melding van gemaakt bij de launch.

Zelfs al was dat de bedoeling, lijkt het me sterk dat IMDb dat in die bewoording zou toegeven. Dat zou nogal een relletje veroorzaken

Lijkt me meer een manier om het vermoede omhoogstemmen van bepaalde films wat tegen te gaan, maar deze wat meer zichtbaarheid te geven in een aparte lijst. Geen idee of het werkt, maar persoonlijk niet zo'n fan van deze aanpak.

Ja, John Milton

Zerkalo (1975) gaat er op deze manier niet lang in staan.

TornadoEF5 schreef:
Ja, John Milton

Zerkalo (1975) gaat er op deze manier niet lang in staan.
Hmmm. Dat is inderdaad significant. Wel een fijne site trouwens!

Dank!

geplaatst:
Bij Film > Toplijsten en favorieten > Top 250 films die je nog moet zien:

IMDb 176/250 inmiddels. Stuk of 10 tot 15 films die ik dit jaar sowieso nog wel zal zien, waaronder de 2 Indiana Jones - films die in de IMDb top-250 staan.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:08 uur

geplaatst: vandaag om 15:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.