menu

Film / Toplijsten en favorieten / Beste sfeerregisseur

zoeken in:
Carpenter: Assault on Precinct 13

...en In The Mouth of Madness

Querelle schreef:
(quote)

Tuurlijk, David Cronenberg.

100% mee eens

Tim Burton maakt altijd leuke films vind ik , een beetje spooky en tegelijkertijd ook sprookjesachtig ,erg fijn om naar te kijken

kijkert
Lynch, Polanski en Leone.

Burton daarna.

Is niet zo moeilijk dit. Carpenter en de grootmeester Lynch uiteraard. Die laatste spant natuurlijk de kroon. Als n regisseur mij elke keer weer in trance en in een andere wereld kan brengen met zijn prachtige beelden en muziek is hij het wel, met medewerking van Badalamenti moet ik er wel bij zeggen. Cronenberg heeft ook wel een eigen sfeer maar niet eentje die mij bijblijft. Audiovisueel niet zo sterk als Lynch.
Er zijn ook eendagvliegsfeerregisseurs te noemen. Zo kom ik op een Cunningham die met Friday the 13th ook één van de meest sfeervolle films imo heeft gemaakt. Toeval maar wel blijvend.

Mojo Pin
Jim Jarmusch kan ook erg goed een bepaalde sfeer neerzetten.

Federico Fellini,
Krystof Kieslowski
Jim Jarmusch
David Lynch
Francois Truffaut
Jean-Luc Godard
Francis Coppola
Sergio Leone
Volkert Schlöndorff

Ik hou vooral van een vreemde absurdistische sfeer, Fellini, Lynch, Jarmusch en Schlöndorff vind ik hierin goed.
Truffaut, Godard en Kieslowski kunnen zo'n mooie melancholische sfeer neerzetten. Coppola vind ik goed in het creeëren van een duistere, maar toch levendige film zoals Rumble Fish. Sergio Leone's sfeer weet ik niet wat ik over moet zeggen, behalve dat ik helemaal in z'n films gezogen wordt.

Ik vind de muziekkeuze heel belangrijk voor een sfeer. Fellini's absurdistische circussfeer zou er niet zijn zonder de muziek van Nino Rota, de melancholische sfeer bij films van Truffaut en bij sommige Godard's worden vaak ook bepaald door de muziek van George Delerue, Badalementi bij Lynch en Morricone bij Leone. Dit is allemaal muziek speciaal voor films geschreven, maar goede zelf samengestelde soundtracks van al bestaande muziek ik vaak minstens even sfeervol.

orbit
Nicolas Roeg
Roman Polanski
Darren Aronofsky
Dario Argento
Peter Greenaway
David Lynch
Tim Burton

Ki-duk.....

soom schreef:
Ki-duk.....

en Kar Wai Wong natuurlijk

Mijn lijstje beste sfeerregisseurs is volgens mij het zelfde als lijstje regisseurs.

1. Sergio Leone
Quentin Tarantino
3. Stanley Kubrick
4. David Lynch
5. Francis Ford Coppola(maar 5 films van gezien en waarschijnlijk ook z'n beste dus beetje vertekend beeld...)

Jeunet en Burton natuurlijk ook. De combinatie beeld en muziek is voor sfeer heel belangrijk...

Tim Burton.

De Burton sfeer is voor een groot deel te danken aan Danny Elfman. Ik heb Burton al heel lang als favoriete regisseur, maar af en toe twijfel ik toch echt. Wanneer ik de Danny Elfman muziek apart beluister zit ik gelijk helemaal in de sfeer en beland ik gewoon in een magische wereld. Als ik dan de film bekijk valt het helaas toch tegen. Vooral bij Batman en Edward Scissorhands. Bij Big Fish is het echt vooral door Burton zelf.

film_kaza
- Frank Darabont
- Steven Spielberg
- Peter Jackson

Ik vind hoe hun de sfeer in een film hebben helemaal goed.

lowhusky
frank darabont

Spike Lee
Philip Kaufman
film_kaza schreef:
-Peter Jackson

Bijzondere keuze! Leg eens uit

film_kaza
mikey schreef:
Spike Lee
Philip Kaufman
(quote)

Bijzondere keuze! Leg eens uit

Ik stond bij King Kong vol spanning te kijken. Ook een aantal scene's in Lord of The Rings warem zo dat ik overal in het beeld ging kijken om te zien wat er was. Ik vind dat Peter Jackson's sfeertje nog wel beter is dan die van anderen. Een sfeertje dat de spanning opwekt, net zoals bij spielberg. Geen 1 film van Peter Jackson die ik slechter vind dan 3 sterren (tot nu toe).

Remi
Tim Burton
Steven Spielberg
Peter Jackson
Stanley Kubrick
David Lynch

Scratt
Michael Mann & David Fincher
Francis Ford Coppola

lowhusky
Darabont, Coppola, Spielberg, burton...

die Lange
Stanley Kubrick, de sfeer in A Clockwork Orange en 2001: A Space Odyssey is niet te overtreffen

toch maar Sergio leone

basketballerke
Ik had nog Spielberg maar die valt af. Nu zijn de beste 3:

Francis Ford Coppola
Peter Jackson
Sergio Leone

saiko
Andrej Tarkovsky
Stanley Kubrick
Martin Scorsese
Ingmar Bergman
Akira Kurosawa
Alfred Hitchcock
Lars von Trier
David Lynch
Roman Polanski
Francis Ford Coppola

kiriyama
Andrej tarkovsky
david lynch
david fincher
tim burton
akira kurosawa
sergio leone
stanley kubrick
quentin tarantino
federico fellini

Niet precies in die volgorde hoor, en tim burton is niet eens 1 van m'n lievelingsregisseurs. Maar kwa sfeer zijn ze allemaal top.

na Straw Dogs gezien te hebben kan ik alleen maar besluiten dat Sam Peckinpah in het rijtje' beste sfeerregisseurs' past

basketballerke
Heb 4 favoriete regisseurs, maar de beste sfeerregisseur is zonder twijfel Sergio Leone.

Tim Burton, Wes Anderson

Gast
geplaatst: vandaag om 10:43 uur

geplaatst: vandaag om 10:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.